Epävarmat äänestäjät
Medioissa on puhuttu harvinaisen suuresta joukosta äänestäjiä, joilla on hukassa niin puolue kuin ehdokaskin. Minä olin yksi sellainen. Ensimmäistä kertaa elämässäni en ollut pystynyt päättämään ennakkoon mitä puoluetta kannattaisin enkä henkilöä, jota äänestäisin. Tänään äänestyskoppiin mennessäni ensimmäisten joukossa, päätöksentekoni oli kesken. Kului melkoinen tovi tehdä päätös. Sen voin paljastaa, että ehdokas on sateenkaarimyönteinen.
Saapi nyt nähdä, millainen on lopullinen äänestysprosentti. Eläkeläiset ovat tavallisesti pitkänä jonona äänestyspaikan edessa odottamassa ovien aukeamista. Nyt ei ollut minkäänlaisia jonoja. Äänestämään pääsi heti.
Jos äänestysprosentti on jäämässä alhaiseksi, vaikuttamisen mahdollisuudet kasvavat jokaisen osallistumisella. Siispä sateenkaari-ihmiset, jos haluatte eduskuntaan sellaisia ihmisiä, jotka eivät näe tärkeimmäksi tehtäväkseen kaataa tasa-arvoista avioliittolakia ja estää vaikka translain toteutumista, menkää ihmeessä äänestämään.
Minäkin käväisin kauppareissulla äänestämässä. Ensimmäistä kertaa elämässäni äänestin demaria.
Tämä kun oli YLE:n vaalikoneen mukaan lähimpänä omia arvojani; sekä sateenkaari- että NATO-myönteinen...
Itselläni paljon tuttuja epävarmoja äänestäjiä, nuoret on sellaisia varsinkin syrjäytetyt mutta varmaan jonkun saan patistettua.
Yksi huomio on ollut vähän vanhempien keski ja pienituloisten tuttujen jotka äänestivät persuja viime eduskuntavaaleissa ovat jopa miettineet kannattaako äänestää kun kuitenkin kokoomus hallituksessa joka heitä pelottaa kun kokoomus ottanut vaaliasiakseen kurjistusta pieni ja keskituloisille ja kaiken terveydenhoidon yksityistämistä ja tärkeiden kohteiden myymistä halvalla pois.
Ei se kokoomus hallitukseen pääse jollei joku(persut esim ottaen huomioon soinin hallituskiiman) takkia käännä tai kesk kok rkp kd saavat enemmistön mitä eivät saa.
Se että on paljon epävarmoja äänestäjiä ei tarkoita että äänestysprosentti kuitenkaan tolkuttomasti tippuisi, iso vaalit ratkaiseva osuus väestöstä miettii vielä ja vaalitunnelma sähköistyy.
Veikkaan että gallupit eivät ole tarkkoja vaan tulee neljän suuren puoluiden kannatuksen lopullinen tulos olemaan useita prosentteja eri kuin gallupit lupaavat, ihan hyvin voi keskusta jäädä kakkoseksikin demareilla ay liike saa kannatusta lisättyä kivasti mutta persuilla voi tulla mitä vain tosin suurimmaksi ei pääse, varsinaisen vaalipäivän sää vaikuttaa paljon.
Itselläni oli vielä viikko sitten vähän kahden vaiheilla mutta en kehtaa vasemmistoliittoa äänestää sillä en tahdo pettyä jos takkia kääntävät, kommarit ei sitä tee tosin eivät pääse läpikään ainakaan niin montaa että hallitukseen heitä haluttaisiin väkisin.
Tässä lähellä on kaksi ennakkoäänestyspaikkaa, ensimmäisessä oli jonoa, joten kävelin toiseen, jossa asia hoitua nopeasti. Ehdokkaani oli selvillä jo kuukausia sitten. Mikäli hän ei tule valituksi, niin toinen saman puolueen ehdokas joka tapauksessa valitaan, ja myös hän toimii aktiivisesti tasa-arvon, ympäristönsuojelun sekä yhteiskunnan vähävaraisten puolesta.
Olen muutaman kerran oikein tosissani yrittänyt saada muutamaa tuntemaani homomiestä äänestyskopille, mutta en ole onnistunut. Kahden kanssa olen aikaisemmin keskustellut usein ja pitkään politiikasta, mutta heti vaalien jälkeen ovat sitten sanoneet, että ”emmä käyny äänestämässä, kun ei ollu sopivaa ehdokasta” ynnä muuta kummallista selittelyä, vaikka molemmat kannattavat esimerkiksi tasa-arvoista avioliittolakia ja sopivia ehdokkaita on vaikka kuinka paljon.
Edelleen ihmetyttää myös se, että jotkut vähävaraiset/köyhät äänestävät perussuomalaisia, vaikka persut haluavat siirtää köyhät omaan kaupunginosaansa pois muiden ”parempien" silmistä eivätkä välitä köyhistä sentin vertaa, vastustavat homojen ja maahanmuuttajien oikeuksia, levittävät rasismia ja homovihaa eivätkä välitä luonnosta ja ympäristöstä.
Myös perussuomalaisten euroedustajat Soini, Halla-aho ja Terho ovat vuorollaan äänestäneet mm. naisten ja homojen oikeuksia vastaan, äänestäneet suuryhtiöiden verokikkailun puolesta, vastustaneet tupakkadirektiiviä, jonka keskeisenä tavoitteena on ehkäistä nuorten tupakoinnin aloittamista jne.
Muutamia äänestystuloksia
Tuleeko verkon olla neutraali?
https://epvihreat.files.wordpress.com/2014/04/netneutrality.jpg
Sanotaanko homofobialle ei?
https://epvihreat.files.wordpress.com/2014/05/lunacek.jpg
Tuleeko monikansallisten yritysten julkistaa maksamansa verot maakohtaisesti?
https://epvihreat.files.wordpress.com/2014/03/monikansalliset-firmat-ja-verotus1.jpg
ja niin edelleen.
___
Tältä oikeusministeriön sivulta pääset oman vaalipiirisi ehdokaslistoihin:
http://tulospalvelu.vaalit.fi/E-2015/fi/ehd_listat_kokomaa.htmMikäli liberaalit arvot ovat sinulle tärkeitä, mutta sopivaa ehdokasta on ollut tästä näkökulmasta vaikea löytää, niin kurkkaapa:
http://www.tyrannyofmajority.net/collective/vaalit2015/user/liberaali/district/helsinki/matches/
Edellisen linkin palvelu pohjautuu Helsingin Sanomien ja Ylen vaalikonedataan. Tässä vaalikoneessa - toisin kuin muissa - sinun ei tarvitse vastata kymmeniin kysymyksiin, vaan riittää että valitset oman vaalipiirisi. Oletukseksi laitoin linkin Helsingin vaalipiiri valmiiksi valittuna. Vaalikoneen laatija on ehdolla itsekin, toisessa vaalipiirissä. PS. häntä varmaan äänestäisin, jos asuisin samassa vaalipiirissä.
Minäpä se olen jo pitkään tiennyt, kelle ainokaisen ääneni annan. Vaan sen sijaan, että olisin rientänyt ennakkoäänestämään, aion kepein askelin ja riemumielin, mutta tarvittavan vakavuuden kuitenkin säilyttäen käydä tarvittavat numerot kirjoittamassa varsinaisena vaalipäivänä.
Olen pikkuisen neuroottinen sen suhteen, että entäpä jos vaalipäivänä sattuisi jokin este äänestää, vaikkapa kinttu poikki. Varmistelen mieluiten ennakkoon, jossa on myös se mukavuus, että äänestyksen voi hoitaa samalla kuin muitakin asioita. Onhan se toki jotenkin juhlallista marssia äänestyspäivänä erikseen äänestyspaikalle. No, sitä juhlallisuutta en juurikaan kaipaa.
Yksi erityinen tapaus oli viime vaalien äänestämiseni ennakkoon Gran Canarialla. Se oli hiukan erilainen ja ainutkertainen kokemus. Kaikki meni protokollan mukaan. Tuli juteltua myös muiden äänestäjien kanssa.
Käyn ennakkoäänestämässä samoista syistä kuin Juhani. Ulkoilen lähes joka päivä kallioilla ja rannoilla, joten loukkaantumisriski on aina olemassa. Koska ääntään voi käyttää niin harvoin, varmistan siksi viimeisen päälle, että ainokainen ääneni auttaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ajavia ehdokkaita.
Politiikan tutkija Ville Pernaa kertoo haastattelussa, että perussuomalaisten kohtalon hetket ovat käsillä, mutta auttaako puolueen ”ameebamaisuus” äänestäjiä kosiskeltaessa.
http://yle.fi/uutiset/tutkija_perussuomalaiset_kayvat_vaalitaistoon_jytkyn_raunioilta_kuin_ameebat/7921432Itse aina ennakkoäänestänyt niin ei tarvitse stressata pystyykö menemään omaan äänestyspaikkaan vaalipäivänä, lisäksi vaalipäivänä yleensä ollut muualla kuin missä vaalipäivän äänestyspaikka on.
Itse pidän ennakkoäänestystä joka useamman päivän tosi hyvänä tapana lisätä äänestysaktiivisuutta sekä myös monelle aikataulusyistä helpompi käydä ennakkoon äänestämässä.
Tajusin tänään tuolla tien päällä liikkuessani, että ohi vilistävistä vaalimainoksista ei minun tarvitse välittää tippaakaan. Ei tarvitse myöskään seurata kaikkien medioiden tarjoamaa, lähes tukehduttavaa vaalipuuroa. Olen äänestänyt ennakkoon. Aikaani säästyy tavattomasti kaikkeen hyödyllisempään.
Minunkaan ei tarvitse yhtään vaivata päätäni, koska päätös on jo tehty. Toki seuraan vaalien alla käytävää keskustelua mielenkiinnolla - kun asia kiinnostaa.
Tämä voi olla tosi lapsellista, mutta haluan oman ääneni kallistavan tulosta vaali-iltana ennakkoäänien julkaisun jälkeen otollisempaan suuntaan.
Toinen syy viivyttelyyn on, että jos joku toinen ehdokas sittenkin jostain syystä osoittautuu mieluisammaksi vaihtoehdoksi kuin Jaana Pelkonen (hki/57), niin voin vielä tehdä tarvittavan korjausliikkeen... :)
Kuulun niihin, joiden lopullinen äänestyspäätös on vielä tekemättä. "Epävarmaksi" äänestäjäksi en kuitenkaan itseäni luokittele. Sen näet tiedän, että sunnuntaina äänestämään menen, ja senkin, mitä puolueita ainakaan en äänestä. En ole koskaan tuntenut halua lasketella voittajien kelkassa, ja suoraan sanoen en löydä Suomen puoluekartalta yhtään sellaista puoluetta, jolle olisin valmis uskomaan tämän maan hallitsemisen ilman vastavoimia.
Ääneni tulen antamaan varsin lyhyestä mahdollisten listasta sellaiselle puolueelle, jonka uskon toimivan tehokkaana tasapainottajana valtavirralle. Se kun vie meitä milloin mihinkin suuntaan, ja tällä hetkellä virta valitettavasti näyttää olevan kääntymässä jokseenkin kielteiselle kurssille. Itse ehdokkaan valinnalla on sinänsä melko vähän merkitystä, hänen puolueensa ja sen ääniharavien hyödyksihän ne äänet kuitenkin loppujen lopuksi kertyvät. Sunnuntaihin mennessä teen päätökseni ja äänestän omia arvojani kannattavan puolueen ehdokasta, jonka katson parhaiten tukeni ansaitsevan. Samalla lienen hyvin tietoinen siitä, että hänen henkilökohtainen läpimenonsa on erittäin epätodennäköistä.
Minulle on yhtenä tärkeänä kriteerinä valitessani sekä puoluetta että ehdokasta miettiä yhdenvertaisuuden ajamisen ja vaatimisen osuutta ko. valittavassa. Puolueen linja on yleensä ratkaiseva, joten valitsen yksittäisen ehdokkaan ihan hänen mielipiteidensä mukaan, en ollenkaan sen mukaan, onko pääsemässä vai ei. Monesti oma ehdokkaani ei ole päässyt eikä se minua haittaa.
Nyt on äänestetty. Mieli ei ollut muuttunut Lienen siis aika varma äänestäjä. Ainakaan omalla väänestyspaikallani uurnassa ei ollut valmiiksi laitettuja ääniä ja äänestysliputkin otettiin vasta paketista.