Kuka on lähiomaisesi

  • 1 / 16
  • vaeltaja2006
  • 12.3.2013 20:55
Facebookissa on levitetty tätä viestiä:

Lääkärit ja ambulanssien henkilökunta pyytävät kaikkia teitä levittämään tätä viestiä. Useimmilla loukkaantuneill­a on matkapuhelin, mutta ambulanssin henkilökunta ei tiedä kuka on lähiomaisesi.
Voit auttaa asiassa lisäämällä lähiomaisesi nimen kohdalle tunnuksen ICE (In Case of Emergency). Tämä on siis henkilön nimi, johon haluat että ambulanssin henkilökunta ottaa yhteyttä, jos olet mukana vakavassa onnettomuudessa­.
Jos haluat nimetä useamman lähiomaisen, lisää heidän nimensä eteen tunnus ICE1, ICE2 ja ICE3. Tämä on yksinkertainen asia tehdä, ilmaista ja se voi olla suuri apu, kun siihen on aihetta.
Toivomme, että lisäät heti omaan puhelinmuistioo­si nämä tunnukset ja pyydät myös ystäviäsi toimimaan samoin kaikkialla maailmassa. Kiitos! Ystävällisin terveisin 112.

Minä lisäisin vielä että Lisäisin vielä, että älyluureissa... Esim Samsung Galaxsyis on mahdollista tallentaa henkilöitä ICE ryhmänä, jolloin vaikka puhelimessa olisi koodilukitus pääsee siittä hätäpuheluvalikosta löytämään ICE henkilöt uhrilta...
  • 2 / 16
  • vaeltaja2006
  • 12.3.2013 20:57
On siellä vastakkainen mielipidekin:

EA-kurssilla sairaanhoitaja sanoi, että ICE on merkityksetön, koska sairaanhoitajahenkilökunnalla ei ole oikeutta penkoa potilaan käsilaukkua, taskuja saati oikeutta käyttää hänen puhelintaan. Lisäksi puhelin voi olla vaikea tunnistaa juuri potilaan omaksi ja on vaara että otettaisiin yhteyttä väärään henkilöön ja annetaan/saadaan täten väärää tietoa.
Tuo ei kyllä pidä lainkaan paikkaansa. Kyllä hoitohenkilökunnalla ja myös mahdollisesti paikalla olevilla vartijoilla tai poliiseilla on ihan velvollisuus tehdä kaikkensa uhrin henkilöllisyyden ja sitä kautta esim. mahdollisten allergioiden ja muiden kroonisten sairauksien selvittämiseksi. Taskujen ja laukkujen penkominen mukaanlukien.
  • 4 / 16
  • valtsu_Kalliossa
  • 16.3.2013 21:04
Minun lähiomaiseni on viranomainen. Ainakin toistaiseksi.
  • 5 / 16
  • Riquman1990
  • 16.3.2013 22:33
Jotkut uskoo ihan kaiken, mitä netissä sanotaan. Onks toi muka oikeesti 112:n julkasema?

Ja sitä paitsi, jos sut kärrätään sairaalaan, niin kyllähän sulta yleensä löytyy lompakko tai joku muu, mistä löytyy sun henkkarit. Henkkareista ne näkee suunnilleen viidessa sekunnissa kuka sä oot ja sairaalassa ne pystyy kattoon väestörekisteristä, ketä sun omaiset on. Kyllä sieltä ainakin vanhemmat, sisarukset, lapset yms. pitäs löytyy. On olemassa lukemattomii tapoi selvittää henkilöllisyys ja toi ICE on vaan yks niistä.
  • 6 / 16
  • Riquman1990
  • 16.3.2013 22:36
v"altsu_Kalliossa kirjoitti: "Minun lähiomaiseni on viranomainen. Ainakin toistaiseksi."

Mielenkiintosta... ;D
  • 7 / 16
  • hajahuomio
  • 17.3.2013 1:27
Ja mitenkähän tuo ICE mukamas auttaa? Miten sivullinen pääsee selaamaan matkapuhelimeni osoitteistoa ilman apuani?

Kaikilla, joilla on matkapuhelimeen tallennettuna/asetettuna kalenteri, yhteystietoja ja sähköposti JA jotka ajattelevat edes hieman, on matkapuhelin asetettu lukkiutumaan parin minuutin näpelöimättömyyden jälkeen kuluttua automaattisesti. Tuo lukitus on tarpeen, jotta sivullinen ei esim varastamalla puhelimesi pääse kiinni tietoihisi. Ominaisuus on ollut iät ja ajat mm paljon parjatuissa Nokian älypuhelimissa. Vai oliko niin, että tätä ominaisuutta EI ole iPhonessa, joten sitä ei ole siis olemassa missään puhelimessa?

Taitaa olla jälleen yksi ah-ei-niin-toimiva-ajatus ...
  • 8 / 16
  • valtsu_Kalliossa
  • 17.3.2013 1:45
En halua sukulaisteni sorkkivan asioitani sen paremmin eläessäni kuin kuollessani. Tosin jälkimmäisessä tilanteessa ei ole sen suuremmin väliä.
Tämä ICE-juttuhan on jo lähtöisin vuodelta 2005.

Riquman1990 kirjoitti: "Jotkut uskoo ihan kaiken, mitä netissä sanotaan. Onks toi muka oikeesti 112:n julkasema?"

Eipä varmaankaan ole minkään virallisen tahon julkaisema juuri tuo kirjoitus, mutta ei se kuitenkaan aivan roskaakaan ole:

http://yle.fi/uutiset/nettipoliisi_facebookin_ice-viesti_kannattaa_ottaa_todesta/6534286
ja
http://yle.fi/uutiset/ice-tunnus_toimii_muutenkin_kuin_kannykassa/6535819

Itselläni ei tosin mitään ICE-numeroita ole puhelimeen tallennettuna.
  • 10 / 16
  • Kauneuspilkku
  • 17.3.2013 10:24
ei mulla aina esim. hiihtolenkillä oo puhelinta tai lompakkoa mukana, et sikäli. Usein jos on luuri on lompakkokin ja sieltä sit selviää. Nää on näitä nykyajan "tärkeitä" juttuja, asioihin joihin jo on olemassa pätevät toimintatavat. Jos joku haluaa puhelimeensa tiedon tallettaa tuskin siitä haittaakaan on. Taas yksi tapa saada ihmiset riippuvaisemmiksi laitteistaan. Jotkut tarvii sitä.
Enpä mä oo koskaan väittänykään, et se ite sisältö ois roskaa. Kovin laajassa käytässä toi ICE nyt vaan ei oo eikä oikein voi ollakaan.
Minulla on ICE käytössä (ex-tyttöystävä). Olen saanut muutaman kerran kadottamani kännyn sitä kautta takaisin. Jos sattuisin joutumaan sairaalaan, en todellakaan toivo niiden ottavan sukulaisiin yhteyttä kun en ole niiden kanssa muutenkaan ollut yli kahteenkymmeneen vuoteen tekemisissä.
valtsu_Kalliossa kirjoitti: "Minun lähiomaiseni on viranomainen. Ainakin toistaiseksi."

Ollaan sitten samaa sukua.
Mitenkäs tommonen ice saadaan näkyviin koodilla lukittuun omppupuhelimeen?
Siihen ei taida olla mitään konstia. Itsekin pidän nykyään iPhonea pääsykoodilla lukittuna, mutta en ole aiemminkaan käyttänyt ICE-tunnuksia yhteystiedoissa, koska se yksinkertaisesti näyttää niin kamalalta luettelossa, jossa ihmiset esiintyvät oikeilla nimillään. Puhumattakaan siitä kun ICE-tunnuksellinen henkilö soittaa minulle.
ICE-numeron voi teipata/kirjoittaa puhelimen taakse näkyviin. Se on jopa hyvä idea myös puhelimen häviämisen varalta.