Homot ja naisiin viittaavat sanat

Hei. Laitanpa tänne tällaisen kysymyksen..

Olen pidemmän aikaa miettinyt englannin kielisiä sarjoja katsoessani, että oho, miksi homomiehet käyttävät toisistaan sanoja, jotka viittaavat naissukupuoleen. Eli girl, sister, miss jne. Viimeisimpänä katsoin ohjelmaa, jossa eräs homomies sanoi toiselle: "You should have some woman-to-woman talk with her." En ole itse kohdannut tätä tuttavapiirissäni, mutta tuttavapiirini 20+ -vuotiaat homot eivät ole jotenkin "sisällä homopiireissä" tai aktiivisia nimenomaan homo-etuliitteen saavassa toiminnassa, ehkä koetan tässä sanoa, että se homous ei ole heidän elämässään mitenkään korostunutta ulkoisesti. Heilläkään ei ole tähän mitään vastausta, ja hekin ovat tätä joskus satunnaisesti kohdanneet.

Itse kohtasin tätä viimeksi ollessani baarissa, kun huomattavasti vanhempi amerikkalaismies tuli iskemään minua ja jutteli esimerkiksi sellaisia, kuin "I like girls like you". Ja sitten sössötin siihen jotain "I don't think we do the girl thing in Finland", ja mietin että "vai tehdäänkö?", koska rehellisesti, en tiedä.

Joooteeen, osaisiko joku täällä valistaa minua siitä, että a) onko Suomessakin tapana kutsua homoja naisiin viittaavilla sanoilla, ja b) mihin se perinne juontaa juurensa? (historialliseen homojen demaskulinisaatioon?)
  • 2 / 2
  • Nermal
  • 12.1.2012 7:25
Kyllähän Suomessakin joskus kuulee homojen käyttävän toisistaan esimerkiksi nimitystä "siskot". Ei kai siinä sen kummempia syvällisiä merkityksiä ole. Kyseessä lienee itseironinen huumori, joka viittaa siihen, että perinteisesti osa homoista käyttää naismaisia maneereita, mikä minun tulkintani (joka voi olla väärä) mukaan liittyy jollain tapaa identiteetin luomiseen alakulttuurissa.