Roskapostia, jossa mainitaan ranneliike.net

  • 1 / 3
  • Krister
  • 20.9.2011 16:25
Tuleeko teille roskapostia, joiden osoitteet on poimittu Ranneliikkeen kautta? Itse olen nyt saanut muutaman oheisen kaltaisen viestin.

<<"I hope that every things is ok with you
as is my pleassure to contact you after
viewing your profile at (ranneliike.net)
which really interest me in having communication
with you. i will be very happy if you can write
me through my email for easiest communication
and to know all about each other,here is my
email, (olivia1williamd@yahoo.in) i will
be waiting to hear from you as i wish you all
the best for your day.
yours new friend.
olivia">>
  • 2 / 3
  • Statisti
  • 21.9.2011 7:37
Enpä ole huomannut, että olisi tullut. Todennäköisyys on kuitenkin suuri, että olisi tullut.

Nimittäin minä ylläpidän vähintään kahta sähköpostilaatikkoa: Toinen on "virallinen" gmail-postilaatikkoni, jonka oikean nimeni paljastavan osoitteen annan tahoille, joiden uskon toimivan postien kanssa asiallisesti. Toinen on oikean nimeni peittävä hepsankeikkaa -Hotmail -osoite, jonka annan erilaisten enemmän tai vähemmän vakuuttavien nettipalveluiden käyttöön silloin, kun vaativat toimivaa nettiosoitetta. Ranneliikkeessä on taltioitu tämä jälkimmäinen osoite. Tähän jälkimmäiseen tulee paljon roskapostia, jonka Hotmailin suodattimet pääsääntöisesti suodattavat pois. Lopuille epämääräisille lähettäjille käy tylysti: Heivaan niiden postit roskalaatikkoon avaamatta niitä. Gmail-osoite on toistaiseksi pysynyt ilahduttavan puhtaana. Joko siihen ei tule roskapostia tai sitten suodattimet ovat hyvin tehokkaita.

Hetken aikaa annoin Facebookin synkata "kaverien" yhteystietoja sähköpostilaatikoiden kanssa. Se oli virhe: Nimittäin, kun Facebook-tili on henkilön nimen mukaan perustettu, alkoi hetken kuluttua nimeni näkyä myös Hotmailissa roskaposteissa sekä lähettäjänä että vastaanottajana, vaikka muuten nimeni ei Hotmail-osoitteesta käy ilmi. Enkä usko Microsoftin vuotavan tilin avaamisen yhteydessä annettuja rekisteröintitietojani. Nyt tämä Facebookin napanuora on katkaistu ja nimeni alkaa pikkuhiljaa hävitä roskaposteista sitä mukaa kun roskapostittajien lähetysrobotit alkavat lähettää uudistettuja viestejä.
Olen kuullut joidenkin muidenkin saaneen juuri vastaavanlaisen viestin.

Ilmeisesti syynä näihin viesteihin on se, että käyttäjän sähköpostiosoite on kirjoitettu keskustelufoorumilla olevaan viestiin sellaisenaan ja joku nettiä haravoiva "robotti" on sitten foorumin tekstejä läpikäydessään törmännyt sähköpostiosoitteeseen ja myös tulkinnut merkkijonon teknisesti oikeanlaiseksi sähköpostiosoitteeksi @-merkin ja pisteen perusteella.

Saatu viesti saattaa olla testiviesti, johon vastaamalla osoite päätyy spämmilistoille tai kalastelulistoille. Ei siis kannata vastailla. On myös mahdollista, että tuo on tekninen koeviesti, jolla spämmääjä varmistuu osoitteen toimivuudesta tai toimimattomuudesta, ettei tule ns. bumerangia - jolloin on jo päätynyt oikeille spämmilistoille, jos bumerangia ei tule.

Ranneliike.netissä mahdollisesesti olevaan käyttäjän profiiliin saatu viesti ei liity oletettavasti mitenkään, vaan se mainitaan tässä siksi, että viesti vaikuttaisi jotenkin uskottavalta. Muissa minun korviini asti kantautuneissa tapauksissa on ollut niin, että viestin saanut sähköposti on ollut nimenomaan foorumin viestin tekstissä, eli mistään sen syvemmästä tietojen onkimisesta ei ole kyse. Järjestelmään syötetyt tiedot ovat edelleenkin suojassa ja profiilikortissa oleva oikeaan kenttään syötetty sähköpostiosoite tulostetaan edelleen siten, että se on noiden bottien ulottumattomissa.

Ei siis kannata kirjoittaa omaa sähköpostiosoitettaan netissä selväkielisesti, koska saattaa päätyä spämmilistoille.