Ihmiskauppa rehottaa? - Kukaan ei puutu!

• 1 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 2.9.2011 16:04
Käsittääkseni ihmisten myyminen on kielletty kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa.
Suomalainen potkupalloilija Teemu Pukki on kaupattu HJK:sta Saksan Bundesliigan Schalkeen. Myyntihinnaksi arvellaan 1-1,5 miljoonaa euroa.

http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Saksalaislehdet+Schalken+kauhu+Schalkeen+hinta+1%E2%80%9315+miljoonaa+/1135269001344

Minun mielestäni blondin komistuksen Teemu Pukin paikka on Suomessa, eikä häntä saa myydä kenellekään.

Kuvitellaan, että jos minä työnantajana myisin työntekijäni jollekin toiselle firmalle, olisin pikaisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa vastaamassa ihmiskaupasta. Seurauksena olisi putkaa, linnaa ja vankeutta. Miksi urheiluseurat voivat harrastaa ihmiskauppaa? Asia ei mitenkään mahdu minun ymmärrykseeni.
  • 2 / 3
  • Resander
  • 2.9.2011 21:14
Voisiko joku selittää tällaiselle, öh, vähemmän joukkuelajeja harjoittavalle, miten tämä urheilumyynti toimii. Jos joku hemmo myydään puolellatoista miljoonalla, mikä osuus siitä tulee hemmolle ja mikä myyvälle joukkueelle (tai sen omistajallle)? Eli siis miksi pelaajat suostuvat olemaan liihatiskillä kaupan?
  • 3 / 3
  • Public eye
  • 2.9.2011 21:39
Käsittääkseni tämä seurojen välillä siirtyvä kauppasumma on vain korvaus "sopimusrikkomuksesta". Kun pelaaja on tehnyt tiettyjä vuosia kestävän sitovan sopimuksen pelaamisesta seurassa A, ja seura B tekee pelaajalle tarjouksen josta tämä ei voi kieltäytyä, seura B "ostaa" havittelemansa pelaajan irti vielä voimassa olevasta sopimuksesta seuran A kanssa.

Toisin sanoen pelaajaa ei myydä ilman tämän suostumusta, mutta siirtosumma joudutaan maksamaan että pelaaja voi vapautua vanhasta sopimuksesta ja tehdä uuden. Uusi seura maksaa näin tietyn rahasumman vanhalle seuralle ja sitten pelaajan kanssa sopimansa (juoksevan) palkkiosumman pelaajalle aivan erikseen.

Asiantuntevammat voisivat ehkä korjata tai kertoa tarkemmin...