Musiikkia netistä?

Mistä kannattaisi ostaa? Varsin satunnaisesti tulee haluja ostaa joku biisi, jonka yleensä radiosta kuulee, mutta jotenkin toi nettimusiikin ostamisen ensi askel on vielä kuitenkin ottamatta.

Mutta vanhat biisit alkavat puuduttaa. Uutta musaa tarvitaan! Minne suunnistan, jaksaako joku suositella jotain saittia laiskalle luottokortittomalle? Mieluiten niin että saisi kotimaista musaa kanssa - europoppia myös.
Hei Haloo! Kuka nyt ostaa kun saa ilmaiseksikin? CD++, Kazaa tai jokin muu vastaava niin saat mitä haluat. Musiikin lataamista ei laissa erikseen kielletä, joten se ei ole rikos. Musiikin jakaminen sitä vastoin on taas tekijänoikeuslain rikkomus.
En jaksa alkaa tuohon. Voin kyllä ihan maksaakin niistä muutamista hyvistä biiseistä jotka haluan koneelle. P2P-ohjelmia en viitsi muutenkaan asentaa, kaikkea krääsää on kone muutenkin täynnä.

(Arvaisin, että laintulkintasi on vähän väljä, mutta silti tuskin monikaan viitsii jakaa Kazaassa ja muissa vertaisverkkojärjestelmissä sellaiselle, joka ei itse pane tavaraa tarpeeksi jakoon?)
iTunes on kasvattanut suosiotaan tällaisten yhden kipaleen ostospaikkana. Olen itse ostanut sieltä noin 1,5 CD:llisen verran kappaleita.

He käyttävät kappaleiden pakkaamiseen häviöllistä AAC-koodekkia, jonka kuulemma uudempana koodekkina tulisi olla parempi ja kehittyneempi kuin mp3:n eri versiot. Ainakaan AAC:n oletuspakkausteholla musa on ääneltään ihan CD-tasoista myös hyvistä stereoista kuunneltuna.

iTunesissa voi koekuunnella kappaleita 30 sekuntia. Joskus se riittää, joskus ei todellakaan, jos ote on otettu kappaleen huonosta paikasta, ei siis siitä kuuluisasta kertosäkeestä, vaan vaikkapa alun introkomppijumputuksesta, josta ei vielä saa mitään tolkkua mikä kappaleen melodia on.

Seuraavat rajoitukset liittyvä iTunesiin:

* Soitin pitää rekisteröidä ja aktiivisia rekisteröityjä soittimia saa olla max 5 kpl. Vain CD:lle taltiointi ja CD:n soitto missä vain on mahdollista. Jos esim. aiot luopua soittimesta, esim. tietokoneesta, se pitää muistaa poistaa rekisteristä.

* Edelliseen liittyen on riski, että rekisterinpito jää hakoteille, jos iTunes menee konkurssiin. Siksi pitää varmuuskopioda kappaleet CD:lle, jotta niiden ostettu "lisenssi" jää sinulle ikuiseksi ajaksi voimaan. Muuten rekisteröityneistä soittimista soittaminen loppuu, tai ainakin sen soitinkannan hallinnointi epäonnistuu, jos soitinrekisteri ei toimi palveluntarjoajalla.

* Kappaleita voi ostaa vain iTunesin Suomen verkkomyymälästä ja sen valikoima on toistaiseksi ainakin omiin tarpeisiini nähden rajoittunutta. Sen sijaan voi vain haaveilla ostavansa jonkun hyvä kappaleen esim. heidän Englannin tai USA:n verkkomyymälästään. Suomalainen luottokortti ei niissä käy.

* Ja ostokset voi muistaakseni tehdä vain luottokortilla (en nyt ole täysin varma tästä).

* Palvelun käyttöön ja kappaleiden hallinnointiin vaaditaan iTunes -P2P-ohjelmisto. Se tosin on kyllä asennuksen arvoinen ja ilmainen. Niin, eikä laajakaistaliittymästä ole ainakaan haittaa kappaleita ladattaessa. Lisäksi iTunes käy lukemassa Gracenotes-tietokantapalvelusta tavallisen CD:n kappaletiedot aina kun sillä toistetaan tavallista ostettua CD:tä. Kätevä toiminto.

iTunes-ohjelma toimii myös nettiradiona niille kanaville, jotka kuuluvat iTunes-palvelun piiriin. Ja ohjelmalla voi myös pakata tavalliset CD:t kovalevylle Applen häviöttömällä koodekilla. Ja soittolistojen kanssa voi tehdä hyviä musiikkikokonaisuuksia. Yhden soittolistan voi polttaa CD:lle muistaakseni max 7 kertaa. Mutta yksi kappale voi olla usealla soittolistalla yhtä aikaa eikä silloin kappalekohtaista kopiomäärää ole.

Lisäksi olen käyttänythttp://www.cdon.com -palvelua tavallisten CD-levyjen ostamiseen. Siis tavallisia fyysisiä CD-levyjä. He toimittavat myös laskua vastaan.
Anteeksi JeeJee, oikeassa olet, ainakin jos MikroBittiin on uskomista: "Lainsäädännön kannalta musiikin kopioiminen ei ole missään määrin laitonta, sen sijaan tekijänoikeudellisen aineiston jakeleminen eteenpäin saattaa johtaa haastemiehen visiittiin." (MB 2/2004).

Laintulkintasi on siis oikein, minä vain otin tilanteen seuraavasti, kuten samassa MB:n artikkelissa kirjoitetaan: "On kuitenkin syytä huomata, että laki ja moraali ovat vain kaksi silloin tällöin toisensa kohtaavaa käsitettä."

Jes, olen moralisti. Hymiö.

Yksi homma on tietysti vielä sekin, että kun maksaa jostain, se varmaan tuntuu jonkin arvoiselta. Kun on Kazaalla imuttanut 60 gigan kovalevyn täyteen MP3:sia ja divejä, mukaan mahtuu varmaan paljon sellaistakin, jolle ei oikeasti ole käyttöä ja jonka olemassaolo tuntuu turhalta. Tai jotain.

Kiitos Statisti perinpohjaisesta iTunesin esittelystä. Kaivoin vielä lisätietoa viime vuoden helmikuun MIkroBitistä (http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2004/02/musiikki/).

iTunes tuntuu asialliselta systeemiltä, ehkä vähän high maintenancelta mutta siltikin se taitaa olla se yksi ja ainoa. Google löysi Micro$oftillekin online-musiikkikaupan, mutta Applen iPod Shuffle on niin söötti, että tulevassa MP3-soittimessani on omppulogo. (Kunhan saan sen ostetuksi - shoppailu on inhohimoni isolla hoolla.)

iTunesin käynnistymisen kanssa oli vähän takkuilua, mutta jälleen kerran päihitin bitit ja ohjelma toimi.

Vähänks oli siisti! Olin täysin myyty.

Haun avulla löysin pari hyvää biisiä, ja haluja löytyi kuin kiimaisella kullihaukalla. Jos Visa löytyisi takataskusta, biisit olisivat koneellani. Ehkä tämä on nyt sitten se kamelin selän katkaiseva syy hankkia vihdoin luottokortti. Mäne ja tiärä.

Vähän hidas tosiaan oli, vaikka kaistaa on tässä päässä.

CDON on joo hyvä verkkokauppa. Ostaminen on tehty helpoksi, ja maksaa voi laskulla. Suosittelen. Kun verkko-ostaminen on helppoa (ja vielä yhtä nannaa kuin iTunesilla näytti olevan), tulee ostoksia tehtyäkin enemmän. Eikös se lisää elämänlaatua?
Jep. iTunesin kanssa vain kävisi niin, että niitä 0,99 € hintaisia kappaleita tulisi imuteltua reippaalla kädellä, jos kiinnostavia vain olisi tarpeeksi Suomen verkkokaupassa. Siinäpä on sitten kokonaislaskua maksettavaksi.

Kun ymppäsin sen ekan CD:n täyteen iTunes-musaa, huomasin, että levyn hinnaksi muodostui musiikin ja levyaihion kanssa noin 20 €. Eli sama mitä normaali CD suurin piirtein maksaa kaupassa. Nyt vain ero on siinä, että kaikki kappaleet ovat "Wanted" -listaltani. Tosin jos yksittäiset kappaleet ovat minuuteissa pitkiä, hinta luonnollisesti laskee, kun kappaleet kuitenkin maksavat sen 0,99 €.

Niin, iTunesilla voi siis tehdä kahdenlaisia CD:eitä. Data-CD:eitä, jossa kappaleet ovat pakatussa tiedostomuodossa. Ja sitten audio-CD:eitä, johon kappaleet on "soitettu" ääneksi koodekin läpi. Tämä audio-CD soi sitten missä tahansa CD-soittimessa. Siitä tuleekin oivaa matkamusaa autoon.

Lisäksi iTunes on siitä hauska CD-poltin, että se myös "masteroi" eri esittäjien kappaleiden volyymit samalle tasolle. Siis, jos haluat. Ei ole pakko. Rasti ruutuun vain ja homma hoituu.

Ja iTunesin avulla voikin sitten rakentaa kotiin vähän jykevämmän musiikkijärjestelmän Applen WLAN-linkkien yms. lisävarusteiden avulla. Sitten iTunes-soittimella voi soittaa kirjastoaan sufflena tai soittolistojen avulla toisessa huoneessa ilman kaapeleita tietokoneelta stereoihin. Kaiken kukkuraksi softa vielä voi soittaa kappaleet peräjälkeen niin, että ne jopa hieman soivat päällekäin kappaleenvaihdon aikana. Ja tätä overlapin määrää voi sitten tietenkin säätää.

Yksi moite kyllä löytyy: Jos CD:n taltioi kovalevylle, ja CD:ssä on yhteensoivia kappaleita, kovalevyllä olevaan versioon tulee sitten kappaleiden väliin tauko. Siis niin pitkä, kuin olet säätänyt tauon olevan kappaleiden välissä. Ongelmasta pääsee, kun "liimaa" kappaleet yhteen tallennuksen aikana. Rasti ruutuun vain ennen tallennusta. Sitten onkin edessä toinen ongelma: Kovalevyllä olevan jumbokappaleen keskelle ei voi enää skipata "entisen yhteensoiton jälkimmäisen" kappaleen alkuun. Ainakin muutama iTunes-versio sitten oli tilanne tämä. Yhyy!

Ja musiikki lähtee matkalle mukaan iPodien avulla. Kätevää. Enpä vain ole vielä ostanut iPodia.

Kyllä Apple näyttää olevan ihan tosissaan tämän systeeminsä kanssa. Ei ihme, että Microsoftilla on nyt hätä kädessä oman musiikkikaupansa ja soitinohjelmansa suhteen.

Ai niin, verkkokauppavalikoimaa rajoittaa osaltaan se, että kaikki levy-yhtiöt eivät ole tehneet iTunesin kanssa musiikin jakelusopimusta. Ainakaan esim. Madonnaa ei Suomesta löydy. Muita Madonnia kyllä löytyy, mutta ei sitä "Like a Virgin" -Madonnaa. Voi voi.
Sain iPod:n joululahjaksi viime jouluna, sen jälkeen musiikin kuuntelu on mullistunut ainakin minulla; En ole ostanut yhtään cd:tä vuoteen.

Alku-urakan jälkeen (>1000 cd:n kokoelman siirto kovalevylle) musiikin kuuntelu on muuttunut vaivattomaksi, mutta kieltämättä 'hittiputkeksi'. Ei tule juuri kuunneltua/ostettua koko levyä, joka joissakin tapauksissa on sääli. Soittolistojen teko, musiikin hallinta ja käytettävyys on NIIN helppoa. iTunes ja iPod toimivat yhteen kuin ajatus. iPodin äänenlaatu on myös erinomainen.

Uutta musiikkia saan tutuilta, kirjastosta ja iTunesin MusicStoresta. Brittien MusicStore kelpuuttaa ainakin minun Mastercardini. Ai niin, iPod on myös muotoilultaan markkinoiden kaunein :D
Ai Brittien verkkokauppa hyväksyy suomalaisen luottokortin? Täytyykin kokeilla jossain välissä. Nimittäin USA:lainen ei hyväksynyt, kun sitä kerran yritin.

Minulla on ollut pienenä taustaprojektina korvata eräät vanhat LP-levyt vastaavilla CD:eillä. Ei siis niin, että itse äänittäisin LP:n CD:lle raksuineen päivineen, vaan ihan CD-julkaisuja ajattelin. Niissä kun on kuitenkin paras mahdollinen masternauhoista saatu ääni. Mutta kun nämä CD:tkin kuuluvat nykyisin luokkaan "obsolete" levy-yhtiöiden luetteloissa. Niitä ei siis enää paineta suhteellisen pienen kysynnän vuoksi. Mutta iTunesin amerikkalaisessa verkkokaupassa näiden levyjen hittikappaleita löytyisi ainakin muutama.

Mutta mutta... Kun ei voi ostaa. On se kumma, kun ei raha kelpaa! Joskus ei oikein jaksa ymmärtää levy-yhtiöiden liiketoimintamalleja. Globaalin verkkomyynnin nyt luulisi olevan kannattavaa myös vanhojen nimikkeiden kannalta. Etenkin taistelussa piratismia vastaan. Tietenkin eri asia on painaa minimierä CD-levyjä ja kaupitella niitä ympäri maailmaa. Sehän ei kannata.
Itunes on kätevä, mutta äänenlaadusta olen eri mieltä. Se ei ole cd-tasoa ja mitä erottelukykyisempi äänentoistolaitteisto, sitä selkämpi ero, jopa häiritsevä. Käyttökelpoisuus riippuu siis siitä, millä kuuntelee. Itse en kestä sitä miltä itunesista ladatut biisit kuullostaa kotistereoissa, kuin huono c-kasetti tai halpa vinyylikokoelma. Ipodia ei minulla vielä ole, mutta ehkä jossain vaiheessa.

Noita ahrvinaisempia cd:tä voi ostella netin kautta. Sitä tulee välillä tehtyä, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Mun kaverilla on iPod ja monet käyttää iTunesia, mutta en mää jaksa vaivautua sellaseen taktikointiin. Mulle riittää ihan hyvin vaikka Winamp ja mää tunnustan lataileeni ja jakavani musiikkia, mutta on joitain levyjä joita en jaa tai polta, ja ne on ne mun mielestäni parhaat suomalaiset bänndit, joiden levyt mun mielestä kaikkien pitäis OSTAA jotkan niitä haluavat kuunnella.
Musiikin kopiointi netistä on yleistä, samoin kuin sen jakaminenkin. Maksuttomassa levityksessä musiikin tekijän/tekijöiden saamiset jäävät olemattomiksi, verrattuna "normaalia" reittiä myytäviin kappaleisiin.
Maksullisuus perustuu tehtyyn työhön ( sävellys, sovitus, sanoitus, levyyttäminen jne), jotka ovat osa muusikon/muusikoiden työtä. Maksuttoman musiikin levityksen kautta muusikoiden palkkatulot ( levymyynnistä saadut rojaltit) jäävät pieniksi - kaikki muusikot / esittäjät eivät suinkaan ole maailmanluokan tähtiä, joilden työtulojen pääsosan muodostavat konserttien esiintymispalkkiot.

Asiaahan toki voi katsella toiselta kannalta: Teet vaativan työn josta odotat 5 - 10 vuoden ajalta tietyt ansiotulot. Ne jäävät kuitenkin vain 10% oletetuista tuloista, kun työtäsi jaetaan ulkopuolisten toimesta asiattomasti. Miten ITSE suhtautuisit noihin ilmaisjakelijoihin, jotka vievät suoranaisesti leivän suustasi?
No ainakin iTunesissa musiikkikappaleet maksavat 0,99 €. Oletan, että siitä heruu tuloja myös muusiikin tehneille.

Kaikki häviöllinen musiikinpakkaus heikentää äänenlaatua verrattuna CD:n ääneen. Siihen vaikuttaa kuinka tiukkaan encoder äänen pakkaa ja kuinka hyvä DSP-algoritmi encoderissa on erottelemaan ihmiskorvan kannalta oleelliset äänekset epäoleellisista. AAC:lle on mahdollista asettaa bittivirraksi monia arvoja väliltä 16 kbits ja 320 kbits stereoäänelle ja tällä asetuksella määritellään pakkauksen tiukkuus. Mitä tiukempi pakkaus, sitä enemmän ääneksiä lentää roskikseen ja sitä heikommalta ääni kuulostaa hyvistä stereoista kuunneltuna.

Olen ymmärtänyt, että AAC on teknologialtaan uudempi
koodekki kuin mp3, joten sen voisi olettaa olevan pakkauksessa mp3:sta etevämpi.

Lisäksi alkuperäisen äänitteen laatu vaikuttaa lopputulokseen.

iTunes tukee seuraavia koodekkeja musiikin importamiseen: AAC, AIFF, MP3, WAV ja Applen oma Lossless. Näiden hyvyyseroista en osaa sanoa mitään erityistä. Paitsi sen, että Losslessin nimensä mukaisesti tulisi antaa ulos CD-tasoisen äänen, kun pakkaustapa ei ole häviöllinen.

Muistaakseni MusicStoresta saa vain AAC-ääntä 128 kbits tasolla. Ainakin omista hyvin erottelevista studiomonitoreistani ja laadukkaista kuulokkeista se kuulostaa pääsääntöisesti ihan hyvältä. Ei missään nimessä niin huonolta kuin C-kasetti tai LP. Toki siellä täällä voi havaita jotain, joka saattaisi johtua koodekista. Etenkin matalien taajuuksien päästä, kun niiden eheys ja puhtaus voi hieman 'murtua'. Nehän ovat koodekin DSP-prosessoinnin kannalta tietyssä mielessä hankalia, kun matalan taajuuden yhden värähdyksen kesto on 'ikuisuus' ja tämä tietona kuitenkin pitäisi saada pakattua minimiin. Noh, digitaalista ns. FFT-analyysiä ilmeisesti käytetään senkin tiedon hallintaan.
Niin, siis juuri alaäänet ja korkeat äänet ovat vaimeampia samaan cd:n verrattuna, samoin koko ääniala on dynamiikaltaan suppeampi - kuullostaa siis lattealta minusta. Minulle ko. seikka on tärkeä, mutta tiedän, että moni ei siitä piittaa.
Voiko nestistä imuroida maksullista musiikkia WAV-muodossa mistään? Jotenkin tuntuu, että jos siitä biisistä maksaa, niin sitten pitää saada kunnon versio. Yksi biisi (~40,000 kt) tulee laaja-kaistaa pitkin kohtuu ajassa.
Kannattaa myös huomioida millä vehkeellä pakattua musiikkia soittaa stereoista. Läppärien ja matkasoittimien analogiakuulokelähdöissä on usein taajuuskaistan molemmissa päissä vaimennusta ja sen saattaa havaita, kun äänen ottaa stereoihin linjatasoisesti sisään. Mutta jos sitten soittaa CD-levyltä dekoodattua musiikkia, äänen ongelmat ovat sitten pelkästään pakkauksen syytä verrattuna aitoon vastaavaan CD:hen.

Onko kokemusta kuinka hyvin iPodin kuulokelähtö jaksaa ajaa tavallisia korkean laadun hifikuulokkeita? Sellaista nimellisesti noin 300 ohmin kuormaa? Aina nimittäin ei ole niin menossa, että pitäisi olla matkakuulokkeet messissä, mutta ei kuitenkaan ole kotona. Joten tällainen hifisetti olisi hyvä saada soimaan iPodin kanssa ilman, että täytyy laittaa kuulokkeen ja korvan väliin kuulotorvi, jotta kuulisi jotain. Nimittäin ne matkakuulokkeet ovat sitten se toinen äänen vääristäjä ;-)
Kyllä "oikee" levy on se oikea. Kaikki muu on turhaa esitystä. Ja taas lähtee musta vinyylikiekko pyörimään.
Saatavuus on nykyään varsiinkin kokonaisten albumien osalta varsin heikko mutta sinkkuja löytyy ulkomailta tilaamalla helposti esim: MissQ Recordsista.