Uneton

Valvon jälleen ja odotan, josko uni tulisi. Silmät painuvat kiinni, mutta en saa unta - pyörin vain levottomana sängyssä. Mielessä pyörivät kaikenlaiset asiat ja tahtomattani stressaan yön tunteina niitä monia asioita, jotka minun pitäisi saada aikaan piakkoin. Viimein nousen turhautuneena, parempi tehdä jotain ja kokeilla nukkumista sitten uudemman kerran.

Onko teitä unettomia muita? Kun unimaailma kutsuisi kovasti, mutta uni ei vain tahdo tulla? Mikä noihin uniongelmiin avuksi?
Minä olen kärsinyt aikoinaan samanlaisista nukkumisvaikeuksista. Vielä nykyäänkin noita esiintyy, erityisesti silloin kun olen vaikkapa töissä jonkin isomman projektin kimpussa tai jos on jotain murheita. Saatan vielä neljän aikaan olla valveilla, vaikka olen aivan rättiväsynyt. Eikä yhtään lohduta tieto siitä, että herätyskellon soitto on luvassa kahdeksalta.

Olen hissukseen löytänyt erilaisia tapoja urvahtaa uneen. Ensin saatan nousta hetkeksi jaloittelemaan, ehkä hörpätä lasillisen vettä. Pikku nettailu, hetki kirjan parissa tai päivän lehden silmäily voi viedä ajatukset pois mieltä askarruttavista asioista. Lämmin suihku saattaa myös rentouttaa. Kun sänky kutsuu uudestaan, on mieli yleensä jo paljon unelle alttiimpi.

Myös ajatusten tietoinen ohjailu uusille urille, pois ikävistä asioista, helpottaa. Yritän miettiä jotain yksitoikkoisia, mutta mukavia asioita, kuten löhöilyä vaikkapa rannalla. Rauhallinen ja melodinen musiikki (esimerkiksi Kitaro tai Enya) voi myös tepsiä. Toisinaan mietin niitä, jotka eivät esimerkiksi työn puolesta pääse nukkumaan... Yleensä uni tulee viimeistään tässä kohtaa.

Monelle tuttu pieni yömyssy ei omalla kohdallani ainakaan toimi. Alkoholista saa sen verran lisää energiaa, että uni karkaa kauemmas.

Jos kotikonstit eivät auta, niin lääkärin määräämät nukahtamislääkkeet voivat olla pelastus.
  • 3 / 31
  • ihmiäinen
  • 22.2.2005 23:41
oletko miettinyt lääkärin määräämiä nukahtamislääkkeitä? eivät siis sinänsä uneen vaikuta, vaan nukahtamiseen. jos hakisit lääkäriapua, näitä sinulle todennäköisesti määrättäisiin.

"luomukeinoista" en itse osaa sanoa muuta kuin että minua on liikunnan harrastaminen joitakin tunteja ennen nukahtamista auttanut. ja kohtuullisen säännöllinen elämänrytmi yleensä.
Tervetuloa kerhoon. Kärsin tuosta ongelmasta suunnilleen joka toinen yö. Olen kai perinyt isäni geenit. :/ Jos joku tosiaan tietää hyvät keinot parantaa unettomuutta niin minäkin olisin kiitollinen.
  • 5 / 31
  • ihmiäinen
  • 23.2.2005 0:50
siis jos ahdistuksesta, ja mielessä pyörivistä asioista tulee unenpuute, joka ei muuten hellitä, suosittelisin nukahtamislääkkeitä. uni on se merkki, jolloin kannattaa huolestua omasta terveydentilastaan, nukkuu sitten liian vähän tai liikaa... silloin on aika todennäköisesti jotakin vialla (ja tod.näk. henkisellä puolella; stressi, masennus tai joku muu.) uni on kuitenkin tärkeää, ja unenpuute saattaa sotkea elämän aika nopeastikin. kokemusta on...
Hei!
Minulla oli - varsinkin lukioaikana - suuria nukahtamisvaikeuksia. Valvoin usein kolmeen - neljäänkin nukahtamatta.
Joskus edelleen on samoja vaikeuksia. Tunnistin kuitenkin jo tuolloin perimmäisen syyn vaikeuksiini: mietin kaikkea todella paljon, enkä kyennyt hellittämään ajatuksista. Nykyään, jos on nukahtamisvaikeuksia, niin tyhjennän mieleni... ja en tarraudu mihinkään uuuteen ajatukseen (en tietenkään pakonomaisesti!) tai ajattelen yleisluontoisia rauhallisia ajatuksia... ja olenkin nukahtanut huomaamatta.
Tietenkin tämä vaatii jonkin verran kykyä hallita itseään ja voi sen takia taas olla myös ongelmallinen...

Unettomuudelle on toki monia muita syitä.
Tuttua tuo päivän asioiden pörrääminen päässä nukkumaan mennessä.

Käytän tarvittaessa nk. Silva-menetelmää, mm. hyvin yksinkertaista tapaa ohjata ajatukset pois nukahtamista estävistä asioista.

Aiheesta löytyy kirjoja myös suomeksi. Silva menetelmä, Josè Silva, ISBN 951-96639-0-8. Kirja on kirjoitettu amerikkalaista sielunmaisemaa ajatellen. Kun ohittaa jotkut ylisanat ja lupaukset, niin menetelmän ydin hahmottuu helposti. Käväise kirjastossa tai kirjakaupassa.

Juhani
Mulla on sama tilanne. Stressaavat asiat pyörivät mielessä. Ja jos ei mielessä niin jotenkin takaraivossa nipistelevät. Odotan, että tilanne rauhoittuu kun nämä pari raskaampaa juttua ovat takana elämässäni. Prosessit vielä kesken.

Harmi, että sitä on tällainen, joka pyörittelee asioita. Muistan myös isäni olleen samanlainen. hän ei nukkunut kunnolla. Toivottavasti musta ei tule kokonaan sellainen.
Huomenta!

Univaikeudet ei ole ihan vieraita minullekaan, kun sitä meikäläisen luonteella pakostakin rupeaa sängyssä vatvomaan seuraavaa päivää / mitä tänää olisi pitänyt saada aikaiseksi / ensi viikkoa / seuraavaa deadlinea / yksityistä eläkevakuutusta / äidin keittiöremonttia... Syitä valvomiseen löytyy aina.

Minua on muutamaan kertaan auttanut simppeli itsesuggestio. Näen mielessäni tukevan, kannellisen säilytysastian. Avaan kannen ja valutan kaikki minua valvottavat asiat valkoisena hiekkana purkkiin. Kun tuntuu siltä, että purkki on täynnä tai kaikki jutut on purkissa, niin kansi kiinni. Jos vieläkin valvottaa, niin otetaan toinen purkki ja niin edelleen.

Tämän kokeileminen ei maksa mitään, ehkä siitä on muillekin apua.
Tamahan ei valttamatta auta yhtaan ketaan mihinkaan suuntaan, mutta kerronpa kumminkin:

Olen itse vuosikaudet noudattanut hyvaksi koettua strategiaa: menen sankyyn vasta kun olen nukahtamista vaille vasynyt. JOS erehdyn menemaan ennen tata, valvon lahes koko yon.

Ongelma on aikainen heratys, silloin kun on. Ratkaisu ongelmaan minulla ovat sitten paivaunet tyopaivan tms. jalkeen. Se tietty vaikuttaa taas seuraavaan yohon, mutta silti: jos ei nukuta, en mene nukkumaan.
...Paivaunia ei kumminkaan tarvi nukkua yhta paljon kuin
mahdollisia menetettyja younia, joten sosiaaliselle tms. elamalle jaa kuitenkin aikaa.

Elamani onkin vuosien mittaan rakentunut niin, etta minulle kertyy oisin tekemista: erityisesti lukemista ja kirjoittamista, mutta kun ei kerran nukuta, niin ei siita ole pakko valtavaa ongelmaa tehda.

Nukahtamislaakkeita en ole suostunut kayttamaan koskaan. Tarjottu on.
Yomyssy: se pitaa tarpeen vaatiessa ottaa hyvan aikaa ennen nukkumaan menoa. Toimii kylla joskus minulla, ellen sitten ota samantien lisaa.
Lohdullista kyllä kuulla, että on muitakin, joilla on /on ollut unen kanssa ongelmia. Ja joilla on tapana vatvoa kaikenmoisia asioita, kuten itsellänikin. :)

Ihan totta tuo, Rokkihomo, mitä kirjoitit siitä, että nukkumaan kannattaa mennä vasta sitten, kun väsyttää. Sama juttu minullakin. Turha edes harkita nukkumaan menemistä, jos ei uneta yhtään. Ongelmana vain on se, että välillä väsyttää ihan mielettömästi, mutta ei siltikään saa unta. Tuollainen minua on vaivannut erityisesti viime aikoina. Stressiä vissiin hiukka liikaa...

Ihmiäinen: en ole tullut nukahtamislääkkeitä miettineeksi, sillä mieluummin haluaisin pärjätä ilman. Toki sitten täytyy sitäkin harkita, jos muut, kotikonstit, eivät tehoa ja unenpuute jatkuu ja/tai pahenee. Siihen asti, muita rentoutuskeinoja kokeillen. Hyviä vinkkejä on jo tullutkin!
Viime viikolla yolla taytyi menna kulmakauppaan ostamaan NyQwill,uni pillereita,oli jo melkein aamu.Nukuin liian myohaan aamulla,oli jo kiire tyohon.
  • 15 / 31
  • Jacqueline.N.
  • 24.2.2005 2:14
Minä myös olen aikamoinen yövalvoja. Yöllä sitä vaan keksii kaikkea kivaa, on hiljaista ja jännää. Joskus myös huolet ja ajatukset pyörii päässä ihan liikaa. Usein istun koneella liian kauan tai piirrän tai katselen animea/telkkaria/elokuvaa ja sen jälkeen vielä lueskelen sängyssä niin kauan että silmät menee väkisin kiinni.. Kello on silloin yleensä 02-05 aamulla. Hurraa. Herääminen onkin sitten täyttä tuskaa. Jos saan nukkua niin pitkään kun nukuttaa niin saatan herätä vasta iltakuudelta. Pelottavaa..
Omakohtaiset kokemukset stressi- tai masennusperäisestä unettomuudesta ovat opettaneet pari asiaa; ensinnäkään päiväunia ei kannata ottaa, toinen on säännöllisyys nukkumaan menossa - eli mielellään joka ilta samaan aikaan. Unirytmin palauttaminen normaaliksi vie aina aikansa. Lääkkeet ovat hyvä apu alkuvaiheessa, mutta niistä pitää pyrkiä eroon mahdollisimman nopeasti - riippuvuuden ehkäisemiseksi.

Pahimmillaan unirytmin sekoittuminen stressin tai masennuksen takia saattaa aiheuttaa kierteen, jonka katkaisemiseksi tarvitaa jopa sairaalahoitoa.

Itse en suosi nukahtamislääkkeitä säännöllisessä käytössä, pyrin muutoinkin välttämään "kemiallista" unta. Sopiva määrä ulkoilua alkuillasta, lukemista ennen nukahtamista ovat omat nukahtamiskonstini. Myös säännöllistä aikaa heräämisessä on hyvä käyttää.
Joskus toki sattuu liian hyvä kirja eteen ja lukeminen venyy aamuyöhön - mutta sitten kärsitään päivä väsymyksestä "kuin mies", ja seuraavana iltana palataan rytmiin.

Omilla konsteillani olen pystynyt muokkaamaan unirytmiäni tilanteen vaatimaksi - esimerkiksi viime kesänä / syksynä työprojektin takia heräsin 03 yöllä. Työ alkoi 04 ja kesti 8 - 12 tuntia. Kotiin päästyä ruokailu ja parin tunnin unet, sitten pari tuntia hereillä ja viimeistään 21 nukkumaan. Viisi kuukautta onnistui hyvin, eikä rytmin palauttaminen normaaliin tuottanut juurikaan vaikeuksia.

Nykyisellään herään arkiaamuisin kuudelta (viikonloppuisin viimeistään yhdeksältä). Nukkumaan meno on yleensä 22 - 24 välillä.
Ihan vain varmuuden vuoksi muistutus kofeiinista. Sitähän saamme monella tavalla. Kofeiinin poistumiseen elimistöstä kuluu monta tuntia.

Olen huomannut, että itselläni kaikki klo 15 jälkeen saatu kofeiini huonontaa nukahtamista ja uni on jotenkin ohuempi. Aamulla väsyttää.

Juhani
Ai niin - jos nukahtaminen menee pyörimiseksi ja hyvän nukahtamisasennon etsimiseksi, niin kannattaa nousta sängystä ja touhuta hetken aikaa jotain muuta; lukea, chattailla tai vaikka pelata ( jos omaa pelilaitteita). "Väkisinmakaaminen" on unettomuudessa vain itsensä kiusaamista.
Unettomuuden syitä voidaan useinmiten etsiä mielen tasapainottumuudesta: alituinen kiire, jännittyneisyys, masennus, ihmissuhdeongelmat yms. ovat omiaan valvottamaan. Oletko kokeillut nukahtamislääkitystä, luontaistuotteita(esim. Valeriaana), rentouttavaa kehoterapiaa esim. vyöhyketerapiaa, hierontaa tai vaikka kiinalaista akupunktiota? Mielen ristiriitojen vapautuessa unikin hiipii kuin varkain...
Kokeilepa !
Nukahtamislaakkeita kayttavaa ystavaa seuranneena:
jos niita tarvitsee kayttaa (voihan, tosiaan, tarvita, jos on saannolliset aamuaikataulut mutta illalla ei vaan nukuta)
niin kannattanee varmistaa, etta saa sitten kanssa nukkua rauhassa n. kahdeksan tuntia.
Muussa tapauksessa saattaa olla seuraavana paivana yhta puolikuntoinen kuin valvotun yon jalkeen.

Mutta olen huono neuvoja tassa, koska jonkinmoisesta "insomniasta" on tullut osa omaa elamaani.
En tiedä, auttaako tämä, mutta latasin aikoja sitten netistä (p2p –verkko) muutaman mp3 - muodossa olevan tiedoston, jotka liittyivät hypnoosiin tai rentoutumiseen (hakusanat; relaxation and hypnosis). Alkuperäiset nauhoitukset ovat englanninkielisiä ja yksi nauhoitusten äänistä on myös parista TV-show:sta tuttu hypnotisoija. Joka tapauksessa niiden kuuntelu sai aikaan muutamassa minuutissa sellaisen mukavan rennon ja unisen olon tai peräti nukahtamisen (mihinkään hypnoosin ”parantavaan voimaan” en usko =) ). Kaikki eivät tosin ole yhtä alttiita suggestiolle, mutta saattaisin kuvitella, että tästä voisi olla apua unettomuudesta kärsivälle – varsinkin jos et halua turvautua unilääkkeisiin ja kärsiä niiden sivuvaikutuksista, joista addiktoivuus ei liene kaikista pienin.
Ransom, otit puheeksi nuo rentoutusnauhat. Jatkan siitä.

Yksi kaverini oli pitkään tuskaillut nukahtamisvaikeuksien kanssa. Lopulta hän pyysi lääkäriltään apua. He päätyivät nukahtamislääkkeisiin.

Ehdotin hänelle myös suggestionauhan kokeilua nukahtamisen helpottamiseksi. Tein sellaisen hänen käyttöönsä. Varsin pian hän vähensi nukahtamislääkkeen ottamisen vain satunnaiseksi. Nauhalla on sellainen lisäsuggestio, että hän pystyy jonkin ajan kuluttua aivan itse antamaan itselleen suggestion nukahtamiseen tarvitsematta edes nauhaa.

Tapasin hänet tänään ja kysäisin viimeisimmät kuulumiset tästä asiasta ja kerroin ongelmasta keskusteltavan internetissä.

Lääkkeet hän on jättänyt pois jo ajat sitten. Nauhaa hän kuuntelee enää vain satunnaisesti. Nukahtaminen ei enää ole ongelma.

Hän tiesi ennakkoon olevansa herkkä suggestioille.

Kuten Ransom totesit, ihmiset ovat eri tavalla herkkiä suggestioille. Arvelen, että suggestioilla voi vähemmän herkillekin olla hyötyä pidemmällä aikavälillä käytettynä.

Viime vuonna julkaistu oppikirja Hypnoosi ja suggestio lääketieteessä ja psykologiassa antaa varovaisen puoltavan kannan hypnoosin ja suggestioiden käyttökelpoisuudesta unihäiriöiden hoidossa.

Suggestioherkkyyttä ei voi itse tietää ennakkoon, ellei asiaa ole testattu.

Hiemankaan vaikeammissa unihäiriöissä suosittelen syiden tutkimista asiantuntijalääkärin kanssa.

Juhani
Suurin osa suomalaisista nukkuu huonosti. Ehkä mennään liian myöhään nukkumaan. Myös teevee vaikuttaa sillä tavalla, että mennään turhan myöhään yöpuulle. Monia pelottaa seuraava työpäivä ja ilkeät työkaverit, jotka takanapäin haukkuvat ja marmattavat kaikesta epä-oleellisesta. Tämä se vasta on kilpailu-yhteiskunta!

Suomalaisten tehokkuus on äärimmilleen vietyä ja pngotettu kireälle, ja siitä ollaan myös tyhmän ylpeitä kuvitellen, että ulkomaalaiset muka ihailisivat sitä piirrettä. Hyvä esimerkki on eduskunta omine minuutti-aikatauluineen, mitä ollaan valmiita esittelemään kaikille halukkaille ja esitelläänkin. Koko laitos on oikeasti kammottava! Suomalaiset pätevät näillä asioilla. Löysät pois, mutta keneltä?

Täällä ollaan myös aivan sairaalloisen täydellisyyden tavoittelijoita ja ylitunnollisia - varsinaisia pilkunnussijoita koko kansa!

Sitten oleellisissa asioissa, joilla on oikeasti merkitystä vedetään reippaasti yli! Nyt tehdään kaikki typeryydet säästämisen nimissä ( esim. sairaaloiden tartunta-epidemiat). Hinnat nostetaan tekosyillä pilviin ja valehdellaan päin näköä ja samalla ulkomaille sijoitetaan, mitä ei tietenkään kerrota( esim. Helsingin Energia), mutta sehän onkin toisella nimellä linssiin sahaamista. Tyhmät uskovat ja suomalaisethan ovat tyhmää kansaa, joka elää herran pelko perseessään.
Suomalaisten tehokkuus... kirjoitti mies. Korjaisin sen verran, että sanamuoto mielestäni tulisi olla "suomalaisten näennäinen tehokkuus..." Ihan vain sillä perusteella, että Suomi nyt ei todellakaan ole tehokas valtio millään mittakaavalla mitattuna. Paitsi ehkä sosiaaliturvan alasajolla ( muutamassa vuodessa sijalta 3 sijalle 47), itsemurhissa ( edelleen kärkimaita), ja taitaa löytyä muutama muukin asia...

Jos vertaa Suomea Japaniin ( kuten niin monesti vuosien varrella on tehty) - japanilaiseen tehokkuuteen sisältyy paljon enemmän, mitä eurooppalainen osaa edes ymmärtää. Toisaalta sillä suunnalla "kasvojen menettäminen" on paha takaisku henkilölle. Meille suomalaisille tuollainen kasvojen menettäminen ei juurikaan aiheuta samanlaisia häpeän paineita. No, en ole japanilaisuuden / aasialaisuuden asiantuntija, joten sellaiset, jotka asiaa tuntevat enemmän, voivat kommentoida, olenko oikeilla jäljillä. Mutta pointtini on se, kun Suomessa yritetään kasvattaa tehokuutta, se tehdään hyvin lyhyelle jaksolle suunniteltuna ja täysin sokkona - eli ei perehdytä kokonaisvaikutuksiin. Juuri äskettäin luin mm siitä kuinka paljon HUS:n sairaanhoitokuluja lisää se, että tarpeettomasti makuutetaan vuodeosastolla potilaita - sidotaan samalla resursseja turhaan. Ja toisaalla HUS jättää TARPEELLISIA virkoja perustamatta, tai täyttämättä rahanpuutteeseen vedoten. Ei siis ihme, että esim. HUS:n alaisuudessa työskentelevien mielenterveys ja jaksaminen ovat äärirajoilla. Joka tietysti aiheuttaa unettomuutta. Ja HUS on vain yksi esimerkki huonosta hallinnosta. Sen siitä saa kun poliittiset eunukit pääsevät vaikuttamaan asioihin, joissa tarvittaisiin tervettä maalaisjärkeä a rautaista ammattitaitoa.
Täällä ollaan unettomia kanssa. Työstressi ja ihmissuhteet - niistähän unettomuuden paras resepti tulee. Aamu alkoi, ei aalla, vaan seitsemältä ja vielä kahdelta yöllä töitä ja vitutusta. Väsyttää niin maan pirusti mutta ei nukuta. Ehkä tuo unilääke kohta auttaa... Pitäisi varmaan vaihtaa töitä ja elämää. Unettomuus sukkaa tosi syvältä!
Minä opettelin taannoin opiskeluaikana miten rentoudutaan nukkumaan mennessä ikään kuin kevyen itsehypnoosin avulla. Pahimpina koeviikkoina se oli ainoa konsti, millä sain nukuttua.

Opin sain koululääkäriltä ja kirjastosta lainasin myös aihetta käsitteleviä kirjoja. Nykyisin, kymmenen vuotta opiskelujen jälkeen on tuo rentoutumisrutiini edelleen käytössä ja auttaa hyvin.

Kannattaa siis rohkeasti jutella asiasta lääkärin kanssa ja korostaa, että et hae apua lääkefirmojen tuoteluettelosta vaan ihan perinteisestä itsehoitotieteestä :-)

Meillä nykyihmisillä kun tuppaa kovin unohtumaan, miten hiljennytään ja levätään...
Minusta nämä ovat vielä melko pieniä unihäiriöitä. Ajoittaisi. Minusta lähinnä pienehköjä tai keskivaikeita ongelmia.

Kun aletaan puhua unihäiriöistä, niin minulla syntyy hirvittävä sydämentykytyskohtaus juuri, kun olen nukahtamassa. Lihakset nykivät. Ainainen virtsahätä. Ilman lääkitystä sitä toistuu kello 6 aamulla.

Se on vähän kuin olemista vaatekaupassa. On eri kokoja: xs,s,m,l,xl,xxl

Minä kärsin alunperin vuoden ennen kuin hakeuduin hoitoon, mutta siitä on nyt 11 vuotta. On ollut aikoja, pisin aika oli 1,5 kk minkä jaksoin olla ilman lääkitystä. Se oli jokaöistä helvettiä.

Tämä, poika josta kerroin toisessa ketjussa. Niin tapasin hänet vuosia sitten. Hänellä oli melko voimakas oireisto. Siinä mennään jo vakavampiin oireisiin. Vrt. yksi tuttuni on saanut Ataraxia allergiaoireisiin. Se väsytti häntä "kovasti". Annos oli 25mg. Ei ole ollenkaan kummallista, että psyykeenpotilas ei ole moksiskaan 100mg:n annoksesta. Tutulla suu "loksahti".

Nämä ovat hankalia ongelmia. Vähän samanlaista kokevat epileptikot. Lääkitys auttaa mutta on rajua. Sekä myös itse sairaus on vaikea. Nyt kun ottaa huomioon, että itse sairaus, että myös hoito on rankkaa, voi kuvitella mitä nämä ihmiset käyvät läpi.
Pahemmanpuoleinen unettomuus on ollut vakiovaiva koko aikuisikäni. Kunnes huomasin tällä kesälomalla, että nukun itse asiassa hyvin, jos saan nukkua joka vuorokausi klo 06-14. Vuorokausirytmini on pysyvästi 7-8 tuntia Suomen ajasta jäljessä. Vaikka olisin lomien ulkopuolella kuinka väsynyt ja jopa valvonut kokonaisen vuorokauden, niin uni ei tule koskaan silmään ennen aamuyötä muuten kuin unilääkkeen avulla. Sen sijaan aamukuudelta kun lähtee tutimaan, nukkuu oikein hyvin ja heräilemättä. "Yöuni" taas "normaaliin" nukkumisaikaan on hyvin katkonaista eikä se edes virkistä niin kuin kai pitäisi. Siispä elän jonkin toisen aikavyöhykkeen aikaa. Eipä hätää, muutan tulevaisuudessa todennäköisesti Yhdysvaltoihin, ja siellähän kello on vähemmän kuin täällä. Tämä rytmi ei kyllä täällä kotimaassa toimi, kun on kaikki työ-/opiskeluviikot kuin jet lagin vallassa...
Nukahdan melkein joka yö vaipumalla ensin omaan fantasiamaailmaani. En puhu nyt mistään seksifantasioista vaan mielikuvitusmaailmasta jossa olen mitä tahansa sitten kuvittelenkin olevani. En yleensä kuvittele olevani "tässä maailmassa" jokin parempi henkilö vaan lähinnä perustan fantasiani monesti leffoihin ja sarjoihin. Esimerkiksi kuvittelen olevani älyttömän voimakas palkkamurhaaja joka pystyy myös väistelemään vaikka luoteja (bullet timea - matrix) näin yksinkertaisesti selitettynä. Muodostankin monesti päässäni pidempiäkin tarinoita hahmoilla joita toistan monena iltana.. vähän kuin spin-offeja sarjoista ja leffoista. Kyllähän noita maailmoja löytyy monia jotka ei perustu mihinkään muuhun ku omaan mietiskelyyn.

Jos en ryhdy tälläiseen mielikuvitusrikkaaseen leikkiin niin pohdin yleensä päivän asioita tai muita murheita ja en saa unta helposti. Myöskin jos oikea elämä rupeaa rassaa liikaa niin en pysty keskittymään fantasiointiin joten sorrun valvomaan. Tällöin pyrin loogisesti ratkomaan mikä rassaa.

Todella väsyneenä kuitenkin nukahdan, joten kyseessä ei ole täysin vakava unettomuus. Eskapismi vain auttaa nukahtamaan ja vie muut murheet pois...