Miesmies: vastaan kysymykseesi siitä, miten seksuaalivähemmistöön kuuluva voi päästä ylös masennuksesta lääkkeettömästi antamalla seuraavan linkin Helmi-lehteen, jossa minun tapaukseni on selostettu:
http://www.mielenterveyshelmi.fi/?netti-helmi_49
Olen pahoillani, jos jotakuta närkästyttää se, että olen jo muualla ranneliikkeessä kertonut aiheesta. Mutta minusta tämä on tärkeä aihepiiri, josta yleensä vaietaan visusti jopa SETA:n sisällä kun halutaan ylläpitää sellaista julkikuvaa, että hlbt-ihmiset vain iloisesti bailaavat ja stailaavat ilman mitään ongelmia.
En väitä, että kaikki hlbt-ihmiset olivat mielenterveysongelmaisia. Ei todellakaan: tehtäessä yhteenvetoa niistä tilastollisista elämäntapatutkimuksista, joita 1980-luvulta lähtien tehtiin niin Kinsey-instituutissa kuin HY:n Sosiologian laitoksella, voitiin todeta, että noin viidesosa lesboista (13%) tai homomiehistä (8%), oli turvautunut lääkärin, psykiatrin tai psykologin hoitoon homoseksuaalisuuteen kohdistuneiden paineiden vuoksi.
Nämä luvut perustuivat perusteelliseen ja monipuoliseen otokseen, joka käsitti toista tuhatta ihmistä. Vaikka luvut ovat vanhentuneita, ne ovat kuitenkin suuntaa-antavia. On todennäköistä, että tutkimusajankohtana vallinneet syrjivien tekijöiden (sairausleima, sensuurilaki) poistuttua koko seksuaali- ja sukupuolivähemmistössä vallinneet mielenterveysongelmat olisivat tältä osin huomattavasti vähentyneet.
Jos jollakin on uudempia suomalaisia laajaan otantaan perustuvia tuloksia, olisi hyvä kuulla niistä.
Vaikka luvut ovat pieniä ja toivottavasti pienenevät, eräiden kohdalla nuoruudessa saadut vammat ovat niin syvässä, ettei niistä kokonaan toivu koskaan. Tämä koskenee nimenomaan itsesyrjinnän sisäistäneitä ihmisiä, jotka usein yrittivät sitkeästi muuttaa itsensä heteroiksi, eheytyä, joko ns. eheytysterapian tai psykoanalyysin avulla, kuten minä.
Minulle psykoanalyysisekoilu aiheutti syvän masennustilan, jota yritin lääkitä kaikin mahdollisin kemiallisin lääkkein parikymmentä vuotta. Kuten artikkelissa kerron, niistä tuli pääasiassa vain huonompi olo sivuvaikutusten takia (pyörrytys, ylipaino, paniikkihäiriö, hidastunut orgasmi, suun kuivuminen ja siitä johtuvat hammasongelmat jne.)
Olin ajautumassa zombiksi, kunnes osasin hakea ja osittain sattumalta sain apua ja pääsin lääkeettömään masennuksen hoitoon.
Vaikka ne voidaan päätellä mainitusta Helmi-lehden artikkelista ja muista kirjoituksista, teen vielä yhteenvedon siitä miten itsesyrjinnän takia masennukseen vajonnut homomies voi nousta (olen pahoillani jos joku närkästyy tämän pituudesta):
1. Vieroitushoito ahdistus- ja masennuslääkkeistä. Näihin helposti kehittyvä riippuvuus voidaan hoitaa pois aluksi lääkinnällisesti.
2. Supportiivinen hoito. Kemialliseen hoitoon on välttämätöntä liittää myös supportiivista keskusteluterapiaa. Tätä oli vaikea löytää, koska ammattiauttajien keskuudessa on vielä ennakkoluuloja ja psykoanalyyttisiä stereotypioita.
Itse löysin kuitenkin SETA:n pääsihteerin ja Yhteysliikkeen avustuksella kognitiivista lyhytterapiaa antavan henkilön, joka kuunterli ja myös keskusteli empaattisesti.
3. Pitkästä masennuksessa makaamisesta seuraa myös aivan fyysisiä ongelmia, kuten liikalihavuus, passiivisuus ja unihäiriöt. Nämä sain jonkinlaiseen kuriin tarmokkalla liikuntaohjelmalla, aerobicilla nuorten ihmisten kanssa.
Kun yksi ongelmani oli akateeminen työttömyys, etsin väkisinkin mitä tahansa työtä, aluksi sanomalehden jakamista. Se vasta on kuntoliikunta, kun juoksee yökaudet hissittömiä rappuja ylös alas.
4. Itsensä pitäminen vireänä. Koska osa ongelmastani johtui minua kohdanneista ammatillisista vaikeuksista, päätin jatkaa kirjoitus- ja julkaisutoimintaa vaikka väkisin. Olen kirjoittanut kaikkia hanttihommiakin tehdessäni ja saanut niitä julkaistuksikin ihan yhdysvaltalaisissa psykiatrisissa julkaisuissa - ja tietysti tuossa FinnQueer-nettilehdykässä.
5. Vertaistuki ja aktivismi. Sain erinomaista tukea
mielenterveysyhdistys Helmin palveluohjaajalta, joka osasi tukea minua ihmisenä ja näki kaikkien leimojen ja diagnoosien takana olevan ihmisen.
6. Rakastuminen. Ehkä tärkein tekijä, joka auttoi omaa henkistä ylösnousemustani oli se, että sattumalta törmäsin kulmakunnan kahvilassa kivannäköiseen ja fiksuun nuoreen mieheen, jonka kanssa olen harjoittanut molemminpuolista mielten hyväilyä jo kuuden vuoden ajan.
Haluan vain sanoa, että toivoa on ja kannattaa pysyä aktiivisena. Asioilla on taipumus järjestyä.