Loman tarpeessa

  • 1 / 8
  • Stressi
  • 24.4.2005 12:25
Moi

Mitä tehdä kun työasiat pyörivät mielessä ympäri vuorokauden. Tuiskin ihmisille päin näköä mitä sylki suuhun tuo, olen epäkohtealis, äänekäs, provosoiva, vittumainen, äärettömän ärtynyt ja vedän pultit heti jos joku asia ei mene kuten pitäisi. Lihaksia ja päätä pakottaa enkä pysty rentoutumaan yhtään.

Normaalisti olen kaikkea muuta kuin mitä äsken kirjoitin. Miten ajatukset saa käännettyä off-asentoon?
  • 2 / 8
  • Juksteri
  • 24.4.2005 15:43
Sinun olisi ehkä pitänyt katsoa tänään tv1:ltä klo 12 tullut ohjelma Filosofia: Kohti hyvää elämää. Se käsitteli vihan tunnetta ja ehdotti antiikin roomalaiseen filosofiin Senecaan viitaten ratkaisuksi pessimismiä! Kuulemma monet ärsyttävät tilanteet johtuvat liiallisesta ja perusteettomasta optimismista. Voi olla, että tekniikka toimii, mutta epäilen sen liiallisesti käytettynä johtavan toiseen negatiiviseen tunteeseen: kyynisyyteen. Odotusten laskeminen realistiselle tasolle voisi olla parempi ohje.

Jakso tulee uusintana tv1:ltä huomenna ma 23.25. Iltalehden referaatti ohjelmasta:

http://www.iltalehti.fi/osastot/teevee/200504212981456_tv.shtml

Itse olen huomannut ärsyyntymiskynnykseni laskevan, kun olen nukkunut liian vähän. Kehässä kiertävät ajatukset saa katkaistua liikunnan avulla. Miten olisi pitkä ja reipas kävely ulkona ja aikaisin nukkumaan?
  • 3 / 8
  • arkadas
  • 24.4.2005 15:45
Huh, ei tuo pessimismi mietenkään houkuttelevalta vaihtoehdolta tunnu. Eiköhän tänä päivänä noita pessimistisiä ilmeitä (=masentuneita/ stressaantuneita) näe ihan liian kanssa. Selväähän on, että kilpailuyhteiskunnassa täytyy tehdä asiat hyvin pärjätäkseen. Mutta sitten tuntuukin siltä, ettei mikään aika riitä sen työn hyvin tekemiseksi. Ja ylityöt tulevat väistämättä kuvaan mukaan, samoin kuin työasioiden pyöriminen jatkuvasti päässä.

Itseäni ainakin (kokemuksesta viisastuneena) alkaa ylityöt mietityttämään jos niitä on päivittäin. Silloin kannattanee alkaa priorisoimaan työtehtäviä ja etsimään tapoja helpottaa työtään. Toisarvoisten ja aikaavievien rutiinien etsiminen omasta työajasta on varsin hyvä lähtökohta. Samoin työtapojen miettiminen. Esimerkiksi missä määrin tuhraa tietokoneen ääressä ( eli myös sen osaamisen tasoon kannattaa kiinnittää huomiota) voi olla hyvinkin ratkaiseva seikka työajan käytön osalta. Varsin usein olen toiminut yhteisöissä, joissa henkilöiden omat rutiinit ovat kulkeneet vuodesta toiseen samanlaisena, ja tietotekniikan mukaan tulo on vain ollut heille hidastava / hankaloittava tekijä. Taustalla on ollut tuon tietotekniikan vajaa osaaminen.
Esimerkiksi eräässä yrityksessä esimiestehtävissä ollessani laitoin kaikki osastoani koskevat tiedotteet sähköpostilla myyntiosaston tiedoksi. Kolmannes myynnin henkilöstöstä ei koskaan lukenut lähettämiäni viestejä - koska he eivät osanneet käyttää pöydällään olevaa tietokonetta riittävästi. Kuitenkin heidän keskuudessaan vallitsi koko ajan tiivis kilpailu kuka on tehokkain. Eräs myyntitiimin jäsen tulosti itselleen joka aamu varastosaldoista listan, jonka perusteella hän sitten teki kauppaa koko päivän - ja iltapäivällä ihmetteli, kun asiakkaalle ei tavaraa riittänytkään varastosta. (Käytössä oli lähes realiaikainen varastovalvonta).
Ajankäytön suunnittelu on yksi askel stressin vähentämiseen. Samoin myös helpottaa se, että tiettyyn aikaan päivästä (illalla) sulkee puhelimen tai siirtää puhelut vastaajaan. Kukaan meistä ei voi olla niin tärkeä, että maailma kaatuu ympärillämme, jos emme olekaan 24h tavoitettavissa puhelimella, sähköpostilla tai muulla tavoin. Kannattaa toki tarkistaa sen kirjallisen työsopimuksen viikkotuntimäärä ja tarkistaa paljonko tekee töitä todellisuudessa. Kumpi on tärkeämpi ylityökorvaukset vai oma (mielen-)terveys.

Vinkkejä toki voin antaa mailin kautta ajansäästöjen etsimiseksi.
  • 4 / 8
  • miesmies
  • 25.4.2005 13:40
Olet mitä todennäköisimmin burn-out, Stressi. Ei ole mitään muuta keinoa kuin a) ottaa sairauslomaa tai vuorotteluvapaata b) vaihtaa työpaikkaa.

Ota pitkä loma ja mieti, miten toimit. Loma sinänsä auttaa, vaikka suomlaiset terapeutit eivät sitä myönnä. He ovatkin ainakin jossakin määrin nykyisten työ-elämärealiteettien ulkopuolella. Suomlainen tapa tehdä/pakottaa tekemään kohtuuttomasti työtä, tekee työntekijät sairaiksi. Yhteiskunta säästäisi pitkän pennin, jos myönnettäisiin tämä ja valtio pakotaisi työpaikat muuttumaan inhimillisiksi, mutta sitähän ei ikinä tule tapahtumaan.
  • 5 / 8
  • Pora-liike
  • 25.4.2005 13:58
"Tuiskin ihmisille päin näköä mitä sylki suuhun tuo, olen epäkohtealis, äänekäs, provosoiva, vittumainen, äärettömän ärtynyt ja vedän pultit heti jos joku asia ei mene kuten pitäisi. "

Työministeriön mukaan tuollaiset oireet paranevat työtä tekemällä, niin kuin kaikki muutkin.
  • 6 / 8
  • arkadas
  • 25.4.2005 18:24
Ehdottaisin tässä välissä googlettamaan hakusanalla työuupumus - sieltä sitten vain lukemaan.

Pora-liikkeen edellisen vinkin tulkitsen työpaikan vaihdoksi... =D
  • 7 / 8
  • suvi-missi
  • 11.6.2005 22:34
No, vaikuttaa siltä, että työpaikkasi ei ole sopiva sinulle. Tilanne tuskin paranee, joten mietipä jotain muuta alaa...
  • 8 / 8
  • Darling
  • 11.6.2005 23:27
Been there.
Vain lepo ja ympäristön-/ammatinvaihdos auttaa.
Valitettavasti kaikki menee vain huonompaan suuntaan, aina siihen saakka, kunnes katkeat.
Lopeta itsesi ja muiden rääkkääminen nyt.
Elämän ei tarvitse olla jatkuvaa kärsimystä.
Päätä pitää huolta itsestäsi.
Sinä pystyt siihen.
Minäkin pystyin.