rengastus

  • 1 / 9
  • tietämätön
  • 25.3.2005 18:33
Onko homoilla yhä nykyaikanakin tapana pukea sormus oikean käden nimettömään, kun ovat varattuja?
  • 2 / 9
  • arkadas
  • 25.3.2005 18:35
Tunnustautuu perinteisen tavan kannattajaksi. Siis vasemmassa nimettömässä meillä molemmilla (täällä) on sormus.
  • 3 / 9
  • Melli
  • 25.3.2005 21:12
Tietääkseni sormus oikean käden nimettömässä ei ole koskaan ollut merkki siitä, että on homo ja varattu. Se on jokin harhaluulo tai sekaannus, joka on alkanut elää omaa elämäänsä homopiireissä. Ehkä jotkut ovat jopa alkaneet noudattaa tuota tapaa, mutta sillä on muita, vanhempia merkityksiä, joista kerron kohta. Aiemmin kai viestitettiin homoudesta (vaikka ei siitä, että olisi varattu), pitämällä suurikivistä sormusta pikkurillissä.

Oikesssa nimettömässä pitävät Suomessa kihla- tai vihkisormusta katoliset ja ortodoksit, vasemmassa protestantit. Virossa pidetään vihkisormusta oikeassa nimettömässä, kunnes jäädän leskiksi, jolloin se siirretään vasempaan nimettömään. Alankomaissa protestantit pitävät kihlasormusta oikeassa nimettömässä, ja siirtävät sen oikeaan nimettömään avioituessaan. Katoliset taas tekevät päinvastoin.

Kuten huomaatte, se, kummassa sormessa vihki- tai kihlasormusta kertoo lähinnä maasta ja uskonnosta, ei seksuaalisesta suuntautumisesta. Ja kun homot kuuluttavat tasa-arvoa näissä avioasioissa, ei minun mielestäni ole mitään syytä yrittää itse tehdä eroa heteroihin tällaisessakaan pikku yksityiskohdassa. Katolisilla ja ortodoksisilla homoilla on toki hyvä syy pitää sormusta oikeassa nimettömässä. Me muut voimme pitää sitä sydämen puolella, kuten heterotkin.
  • 4 / 9
  • pikku virhe
  • 26.3.2005 11:03
"Alankomaissa protestantit pitävät kihlasormusta oikeassa nimettömässä, ja siirtävät sen oikeaan nimettömään avioituessaan. Katoliset taas tekevät päinvastoin."

Kuinka tuo nyt meni, kun alkoi häiritä.
  • 5 / 9
  • Melli
  • 26.3.2005 12:29
Hmmm, tosiaan. Alankomaissa protestantit siis pitävät kihlasormusta oikeassa nimettömässä, ja siirtävät sen vasempaan nimettömään avioituessaan. Katoliset taas pitävät kihlasormusta vasemmassa nimettömässä ja siirtävät sen oikeaan avioituessaan.
  • 6 / 9
  • nubbe
  • 27.3.2005 17:48
No kyllä ainakin Tampereella osa tytsyistä päättelee, että jos on sormus oikeassa nimettömässä niin on kihloissa naisen kanssa. Saksassa on vähän samaa meininkiä piireissä, joskin siellä on tuo katolisuus ja protestanttisuus jakautunu alueellisesti. Se oli kai jotenkin sidoksissa sormuksen ulkonäköönkin ja mulla sattu olemaan ihan muuten vaan sopivan massiivinen ja sileä sormus :)

Itse en pitänyt kihlasormusta edes silloin kun olin kihloissa eli en nyt sitte osaa sanoa mitä tekisin jos sormukset hankittaisiin.
  • 7 / 9
  • Melli
  • 28.3.2005 12:05
No, Tampereen tytsyt saattavat yllättyä, jos kohdalle sattuu esim. joku naimisissa oleva heteroseksuaalinen ortodoksi. Jotenkin tuntuu vain sivistymättömälle, että jos ortodoksit ja katoliset ovat pitäneet sormusta oikeassa nimettömässä vuosisatoja, nyt luterilaiset homot ja lesbot luulevat keksineensä jotain uutta, millä erottua heteroista. Heterot varmaan tulkitsevat sen sormuksen oikeassa sormessa niin, että ko. henkilö on katolinen tai ortodoksi, mikä onkin mielestäni oikeutetumpi tulkinta, kun se on ollut näiden ryhmien käytössä paljon pidempään. Enkä ymmärrä, miksi homojen ja lesbojen pitäisi väenväkisin erottua tässäkin asiassa heteroista.
  • 8 / 9
  • Ohikulkija
  • 28.3.2005 16:11
Me taas tulimme vuosia sitten valinneeksi kihlasormuksiksi sellaiset, että niiden kanssa ei mikään muu sormus sovi. Niinpä nyt on kihlat paikallaan vasemmassa ja rekkari/vihkisormus oikeassa nimettömässä. Varattuus näkyy, menipä minnepäin Eurooppaa hyvänsä. :) Suurin merkitys sormuksilla on kuitenkin meille itsellemme, ja tärkeintä on, että itse tiedämme, mitä ne meinaa. Tulee hyvä mieli, kun niitä katselee ja Muistaa.
  • 9 / 9
  • Marco
  • 29.3.2005 6:48
Veikkaan, että sormuksen pitosormen symboliikka homoutta merkitsevänä on samaa tasoa kuin mennävuosina korvakorun kanssa - jotkut pitivät oikeassa ja se oli sitten se "homokorva" :-)

Eri maissa on eri käytäntö tuon suhteen, meillä pohjolassa yleisimmin kihla/vihkisormus on vasemmassa nimettömässä ja ainakin omalta kohdaltani olen saanut huomata, että oikeassa nimettömässä oleva (kulta)sormus ei suuremmin kiinnitä ihmisten huomiota, mutta siirräppä se vasempaan ja johan on mammat ja tädit onnittelemassa :-)

Ehkä tästä ei ole yleiseksi ohjeeksi, mutta jos haluat hieman piilotella tuoretta kihlaustasi pidä sormusta oikeassa nimettömässä ja saat (ehkä) olla pidempään rauhassa täti-invaasiolta ja selittelyltä :-D