Kysymyksiä lepakkolaaksosta

  • 1 / 9
  • Apa R. Theid
  • 17.11.2004 15:34
Tulinpa ajatelleeksi että onko tämä nyt sitä syrjintää?

Miten tulevaisuudessa pidetään huoli että lesbot pysyvät lepakkolaaksossa?

Miksi naisille/lesboille saa olla tuollaisia laaksoja mutta miehille vastaavia ei suotaisi millään ilveellä? Vastustajina toimivat sekä toiset homot että lesbot itse.
  • 2 / 9
  • Apa R. Theid
  • 17.11.2004 15:38
Siis pidetään huoli etteivät lesbot hillu molemmilla foorumeilla samalla kun toinen on miehiltä kielletty?
  • 3 / 9
  • Samixxx
  • 17.11.2004 16:31
Voi vittu....On sullakin huolet. Taas seksuaalivähemmistöt nokkii toisiaan.
  • 4 / 9
  • smo
  • 17.11.2004 19:38
Ylläpidon puolesta myös kommenttia tähän aiheeseen.

Ranneliike.netin ja lepakkolaakso.netin keskustelualueet ovat pääosin yhteisiä, eli sama keskustelu näkyy molemmilla sivustoilla. Tällä hetkellä ainoastaan sivustojen nimikkoalueet näkyvät vain yhdellä saitilla. Tarvittaessa voidaan avata omiakin alueita - ja varmasti niin tapahtuukin aikanaan. Jokin "naisten nurkka" ja "miesten nurkka" mahdollisesti avataan. Katsotaan, mihin on tarvetta.

Syy järjestelyyn on siinä, että suurin osa aiheista on yhteisiä ja yleisluontoisia, ja keskustelu köyhtyisi, jos se hajotettaisiin monelle foorumille.

Ja... Edelleen kaikki ihmiset - sukupuoleen tai sukupuoliseen tai seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta - ovat tervetulleita ranneliike.net -sivustolle, kuten kaikki ovat myös tervetulleita lepakkolaakso.netiin. Jatkossa ranneliike.net voi keskittyä homojen juttuihin ja lepakkolaakso.net lesbojen juttuihin sisältönsä suhteen.
  • 5 / 9
  • Hiiru
  • 17.11.2004 19:46
Kommentti myös minun puoleltani.

Mikäli alkuperäinen keskustelun aloittaja tarkoittaa "Nyt" osiossa ollutta ilmoitusta lepakkolaakson avautumisesta niin syvät pahoitteluni - ilmoitus on minun laittama.

Naiset ovat pyytäneet pitkään, hyvin pitkää omanlaistansa palvelua miesvoittoisen (ja pääosin miehille tarkoitetun) ranneliike.net:n rinnalle. Lepakkolaakso.net pyrkii täyttämään tämän tyhjän aukon ja tarjoamaan tasapuolisesti paikan ajatusten vaihtoon.

Mikäli paheksunta taas koskee tiedotteessa ollutta (ja nyttemmin poistettua) loppulausahdusta "pojilta pääsy kielletty" - vilpittömät pahoitteluni, että loppuosan humoristinen viesti ei mennyt perille lainausmerkeistä ja lopun hymiöstä huolimatta. Pyrin vastaisuudessa välttämään vastaavaa tapaa ilmaista humoristista aineistoa ja pitäydyn faktoissa.

Ystävällisin terveisin, Marco aka Hiiru
  • 6 / 9
  • Olli S.
  • 17.11.2004 21:13
Onnittelen ranneliikettä erittäin fiksusta ratkaisusta muuten erinomaista verkkolehteä vaivanneeseen ongelmaan - naisedustuksen puute. Lesbojen omaa nettilehteä ja keskustelupalstaa olikin pitkään odotettu. Mielestäni tämä ratkaisu on elegantti: integroitu verkkolehti, jossa on pääosaltaan yhteiset osiot, mutta myös lesboille omat keskusteluosiot.

Tiedän itse miten tärkeää on, että lesbot eivät joudu tahattomankaan syrjinnän kohteeksi, vaan heidät integroidaan tasavertaisesti myös verkkotiedotukseen. Tiedän myös miten paljon keskustelua tämä asia tulee herättämään. Olenhan ollut luomassa alkuperäisen SETA:n periaatteita ja toimintakäytäntöjä, joihin kuului tasavertaisuus sekä seksuaalisen suuntautumisen että sukupuolen suhteen.

Läheisenä työtoverinani ja yhtenä esikuvana luodessani alkuvaiheen SETA-lehden linjaa vuosina 1974-1980 oli Eva Isaksson, joka on sittemmin luonut upean lesbosivuston (http://www.sappho.net/). Katsopa myös Evan koko tuotantoa esittelevä kotisivu: http://www.helsinki.fi/~eisaksso/index.shtml

Tiedän kokemuksesta, millaisia reaktioita lesbojen omien keskustelusivujen tai yleensä oman lesbotoiminnan aloittaminen herättää miesten taholta. Siitä on jo merkkejä tälläkin palstalla. Eräät homomiehet tulevat kokemaan sen erillisoikeuksien vaatimisena. Tällöin kuitenkin unohtuu se, että lesbot ovat kaksinkertaisesti syrjittyjä, sekä sukupuolensa että seksuaalisen suuntautumisensa takia.

Mielestäni on ollut perusteltua, että tätä sisäänrakentunutta syrjintää on korjattu aktiivisin toimenpitein. On muistettava, että suomalaisessakin yhteiskunnassa miehillä on ollut tiedotushegemonia eli kaiken läpäisevä ideologinen ylivalta.

Siksi ei aina ole ollut helppoa huomata miten miesten ylivallan läpitunkema tiedotuskenttä on ollut. Tämä puolestaan on johtanut siihen, että monet lesbot ovat kokeneet syrjivänä ja vinoutuneena sen ilmapiirin, jonka me homomiehet usein koemme "yleisenä" tai "neutraalina".

Onneksi tämä vinouma on tullut tiedostetuksi ja se on saatu aika hyvin korjatuksi. Laskin kerran kirjoittaessani uutta käsikirjoitustani tasavertaisuuden aatehistoriasta, että
SETA:n puheenjohtajissa on historian kuluessa vallinnut matemaattisen tarkka sukupuolipariteetti, yhtä monta naista ja miestä.

Tiedän kokemuksesta miten toimiessani SETA:n aktivistina sen ensimmäisen 10 vuoden aikana homomiesten asenteet saattavat olla kielteisiä ja perustua ymmärtämättömyyteen.Mielestäni on hyvä yleisperiaate, että hegemonisesti syrjittyjen ryhmien tasavertaisuuden saavuttaminen vaatii sekä varinaisen syrjinnän lopettamista, että myös konkreettisia tukitoimia syrjinnän vaikutusten poistamiseksi.

Tästä periaatteesta käytiin tiukkaa vääntöä SETA:n alkuvuosina. Pääosa SETA:n alkuvaiheen aktivisteista, joihin minäkin kuuluin, vaati integraation periaatetta: kaikille syrjityille osaryhmille (lesbot, transihmiset) on taattava tasavertaisuus ja lisäksi korjattava aktiivisin toimenpitein hegemonisen syrjinnän aiheuttamat vinoumat.

Tiedän monivuotisesta kokemuksesta SETA:n toiminnassa, ettei tämä ole lainkaan helppoa kaikkien homomiesten ymmärtää. Homomiehet ovat myös miehiä, jotka ovat sisäistäneet yhteiskunnan valtarakenteita. Toisin kuin eräät konservatiivit ajattelevat, en katso että syntyminen homomieheksi olisi etuoikeus. Toisaalta pidän myös perusteettomina eräiden äärifeministien kantoja, joiden mukaan miehet jo biologisen olemuksensa johdosta ovat kyvyttömiä tasavertaiseen ajatteluun. Näihinkin olen törmännyt.

Oma näkemykseni nousee pitkälti siitä, että SETA:n alkuvaiheessa lesbot olivat lähimpiä työtovereitani ja myöhemmin suoritin naisopintojen sivuainekokonaisuuden opinnoissani.

Onneksi ajat ovat muuttuneet ja sukupuolten tasavertaisuuden periaate on jo hyvin pitkälle hyväksytty. Olen iloinen siitä, että ranneliike on nyt myös omaksunut tämän periaatteen. Nyt vielä tarvittaisiin se rakenteellinen tasavertaisuus, että myös toimituskunnassa olisi tasavertainen lesbojen edustus, jota esimerkiksi verkkolehti FinnQueer noudattaa:

http://www.finnqueer.net/toimitus1.html

Valitan pitkäksi venähtänyttä kommenttiani. Viimeaikaisten SETA-puheenvuorojen johdosta olen halunnut tuoda tarkkuutta ja historiallista perspektiiviä. Itsekin olen pitkälle sitä mieltä nyt, että SETA on suurelta osalta - varsinkin ulkoisen tiedotuksen osalta - jähmettynyt ja kivettynyt pinnalliseksi ja epä-älylliseksi mahtipontisuudeksi.

Haluan tällä puheenvuorollani lähinnä sanoa, ettei SETA ole aina ollut sellainen - eikä sen ole välttämätöntä jähmettyä sellaiseksi. Monta kertaa minunkin olisi tehnyt mieli painaa historiallista UNDO-nappia nähtyäni millaiseksi on taantunut se liike, jota olin toista kymmentä vuotta mukana vetämässä.

Tiedän, että SETA-konsernin sisällä on ryhmiä ja virtauksia, joiden sisällä tehdään ihan hyvää työtä. Olisi turhaa hylätä koko liike muutamien näkyvien ja silmään pistävien epäkohtien vuoksi. Tarvitaan jatkuvaa uudistamista ja kritiikkiä. Toivon jäitä hattuun täällä käytävään SETA-keskusteluun.

Itsekin kirjoitan protestikirjaani paikallisen SETA:n rakenteissa :)

Haluan ilmaista, että arvostan ranneliikkeen myönteistä ja vapaamielistä toimituspolitiikkaa. Toivotan hyviä hermoja ja pitkämielisyyttä meidän nettihäiriköiden kestämisessä.
  • 7 / 9
  • mickebear
  • 18.11.2004 7:16
Hyvä Olli! Minun on joka kerta miellyttävää lukea sun tarkkaan harkittuja puheenvuoroja! Kiitos.
  • 8 / 9
  • Rokkihomo
  • 18.11.2004 13:52
"Homomiehet ovat myös miehiä, jotka ovat sisäistäneet yhteiskunnan valtarakenteita."

Niinpa!

Tamanhan saa huomata myos nailla keskustelualueilla - jotakuinkin joka ainoa paiva.
  • 9 / 9
  • tyhmäkysymys
  • 18.11.2004 14:11
Mitä Olli tarkotat tuolla ulkoisella tiedottamisella? Mä olen tältäkin palstalta ymmärtänyt, että Setan ongelma on just se, ettei niillä ole tiedotusta.