Vanha keskustelun aihe

Hei!

Nostin hieman rahaa Nordea pankista ja menin sitten ostamaan jauhe lihaa seston mammutti markkinoilta. Ajattelin leipoa hieman liha pullia jalka pallo harjoitusten pojille väli palaksi.

Terveisin suomi teini
mieli pide kirjoituksessasi oli muutama kieli opillinen virhe mutta se on aika yleistä täällä joten se ei haittaa koska kenelläkkään ei tunnu oleva virheetöntä tekstiä.
*IHQ*
ter. kieli poliisi
Khm... Seston Etujätti, ring a bell? Ja se on oikeasti kirjotettu mammutti markkinat. Nyt on oikeat mammutti tarjoukset.
suomi teini, kuten muutkin, voisivat käyttää enemmän aikaa kieliopin hiomiseen. Lauseista tulisi ymmärrettävämpiä, eikä tällaisen "kalkkiksen" tarvitsisi repiä viimeisiäkin hiuksiaan päästään, lukiessaan raiskattua tekstiä...

Tuntuu turhalta maksaa veroja peruskoulutukseen, josta ei näytä olevan mitään hyötyä :(
  • 7 / 44
  • Public eye
  • 4.10.2004 14:33
Jäitä hattuun ja sanakirjat taas kerran auki kohdasta 'ironia'...

Medialukutaitoa voi todella opetella peruskoulun jälkeenkin laskemalla yhteen foorumi, viestin sisältö ja siinä käytetty kieli.
Nyky yhteis kunnassa ei perus kouluissa opeteta tarpeeksi asioista kuten yhdys sanat ja media luku taito.

...Luulin muuten, että olisi ollut hyvä tapa saada uusia juttelu kavereita jos leipoisin liha pullia, mutta jalka pallo pojat tarjosivatkin vain runkku seuraa :(... Lähdin masentuneena pois.

Ei muuten huoli repiä hiuksia päästä. Iso äitini neuvoi, että hiusten kasvatus tuotteet eivät toimi kovin hyvin.

-Suomi teini poika
Täytin äskettäin 40-vuotta, kuvitella: neljäkymmentävuotta. Nyt 40 vuotiaana, en kuitenkaan koe itseäni lainkaan neljäkymmentä vuotiaaksi. Tosin nykyisin painan liki satakiloa (100-kiloa). Kaksikymmentävuotta sitten oli 20-vuotta sitten; olin noin 80 kiloinen, enkä kahdeksankymmentä kiloisena osannut pitää 80-kilon painoa niin vähäisenä kuin kahdeksankymmenenkilon paino minusta nyt tuntuisi. Liikaa liha pullia ja liian vähän jalka palloa? ;)
Lisäksi tällä foorumilla keskustellaan usein monista erittäin kiinnostavista aiheista, joka on minusta erittäin kiinnostavaa. Tosin minulla on myös hyvä ystävä, mikä on sitä mieltä, ettei täällä ole useinkaan paljoa lukemisen arvoista tekstiä. Tosin tämä samainen ystäväni omistaa tietosanakirjan, jolla on punainen tukka, vaikka eihän ystäväni hiusten väri mitenkään liity tähän topicciin vai kuinka.

Ja, vielä sen verta että kun, olemme joskus puhuneet niistä lihapullista niin tulimme, siihen tulokseen että, ne eivät ehkä, ole paras mahdollinen tapa saada ystäviä mutta liha, makaronilaatikolla, voisi onnistaa paremmin,.

,

(Ja Etiopian lasten kärsimykset todellakin ovat mielestäni tätä ongelmaa pienempi virhe maailmankaikkeudessa :)
Öytttääkks täääks! jupjuphaappappa tilitatti hittanvattun ggghhhaaar! Tstättähfjubkultusbihnikdavuuu, plapediplap. Piri-piri, tissit kasvaa.
Dubai on kuulemma kuningas kunta, jonne on loistavat lento yhteydet ja jossa on mielinmäärin harrastus mahdollisuuksia. Tosihienoa ja erin omaista!
Tankero...mulla on sihteerin paikka avoimmenna joten jos kiinostaa.....
Niin saadan teille kaikille pilkun nussioille sielunrauha.
KOULUN RUOKALASSA:
-Ruohoripuliperunoita
-Paistettua tuskaa (turskaa)
-Kalaa ja vakokastiketta
KAUPASSA:
-Gogacolaa, 1,5l pullo
-Mämmiä saatana! (saatavana)
-mainos kaupan ikkunassa -Gifu -aski (Sisu -aski)
-Mansi- ja mustikoita
-Äidinpakastus pusseja
-Roilerinleike
-Naistennahka hanskat
-Kodinkoneliike mainostaa: Pakastinarkku ja ruhonleikkaaja
-lasten päästä vedettävä sänky
-Abbelsiinit
-Joulukusimyynti
-Mahdolliset puutteet ja virheet hinnassa huomioitu
-Tamppoonitarjous, koot mini, maxi ja meedio
-Äitiys-hortsit
-Kissanliha pullia
Torin kalamyyjä mainostaa: Tuoretta mulkkua (muikkua)Torin kahvilanpitäjä mainostaa: Luteeton piirakka
(Gluteeniton)
-Kukkiva ruukkupervo, pekonia (kukkakaupassa)
-mainos tienvarressa: "Poikkeaville kukkia"
-Seitsemän ylös -juomaa (7up)

KIRPPARIMYYJIEN KOOTUT:
-Lasten pori, lasten podi (Body)
-Fleesy-paita, fliitsi-pusero (Fleece)
-golitsi -pusero
-rotteepyyhkeitä

RAVINTOLA- JA KAHVILASANASTOA
-Kasvisgranaatti (gratiini)
-Reindeer Balls (Poron pallit!! Eli siis lihapullia haettu)
-Mummonliha pullia lapsille
-Välilihapihivi (välikyljyspihvi)
-Pitsalaissi ja cocis (pizza slice)
-pitsa-clisee (pizza slice)
-Jättipäivän pizza (Päivän jättipizza)
-Ilmoitus turkkilaisten ravintolan ikkunassa: "Sulettu, ei kanata!"

MAINOKSIA, LEHDISTÄ, TV:stä
-Kuolinilmoitus lehdessä: Syvästi kaivaen, lastenlastenlapaset
-Lehti: "Lindhin murhasta pidätettyä vartioidaan itsemurhan ehkäisemisen välttämiseksi"
-Asuntoilmoitus: 3 huonetta, keittiö, kakkahuone ja kylpyhuone (olisiko kuitenkin takkahuone...)
-TV: "Kursk edelleen merenpohjassa. Ankkureina Leena Kaskela ja Urpo Martikainen."
-Lehden otsikko: "Siniristipillumme liehuivat itsenäisyyspäivänä"
-Mainos lehdessä: "Yllätä vaimosi, lähde matkalle!"
-Lehden kuvateksti: "Timo TA Mikkonen ja hänen perseensä" (Perheensä)
-Mainos lehdessä: "Nyt saavat mulkut kyytiä!"
(muurahaiskarkoitetta mainostetaan)
-Mainos TV:ssä (Mummot ja papat siemailevat kahvia puutarhassa): "Päättäkää päivänne K-kaupan kahvilla!"
Ou My GOD!!! Kuinka voin elää tälläisessä maailmassa missä näin suuri vääryyksiä tapahtuu...jotain ON tehtävä!!!
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiikkkkk!!! Fairy dust all over....
Terboy: Mistä olet löytänyt nämä hauskat kömmähdykset?
Web-osoite olisi kiva saada :-)
  • 20 / 44
  • toim. huom.
  • 26.10.2004 21:25
Dear DKNY,

Muistathan vastedes, että pilkunnussija kirjoitetaan yhteen ja siellä loppupäässä on j-kirjain!
Jospa ihan piruttani en muistaisi.
Tulee ihan kouluajat mieleen.
Nyyh.....Opettaja, opettaja saano mennä jo välitunnille??
Parahin DKNY, kaikki täällä tietävät että et osaa kirjoittaa kunnolla suomea etkä englantia, ja ettei se sinua liiemmin haittaa. Ehdoittaisinkin sinulle, ettet lue viestejä joiden teemana on oikeinkirjoitus tai kirjoitustyyli. Niiden lukeminen kun ei selvästikään tee hyvää sinun biorytmillesi.
Oi Peter, heittäydyn maahan jalkojesi juuren nöyränä.
Olen häpeällinen ihminen enkä ansaitse moista huomoinosoitusta moisilta älyköiltä......siispä ruoskin omaa mitättömyytäni täällä syvässä hiljaisuudessa ja toivon että edes joskus pääsen leikkimään teidän leikkeihin.
polulla tallusti vanha luutaakka
sarnaajalla pitää istua hiljaa

minä niin rakastan suomenkieltä
Minunmielestäni: kielen-huoltoa on tärkeää. On turhapuhutaan nuorison rappeutuneesta, Suomen-kielenhallinta.jossei itse-osaa kirjottaa edessanaa lenkki -makkara oikein.

Ferbaalista älyä-ja-osaamista, arvostettu muutenkin liianvähän.älykkyys osa-määrä´testit mittaa pelkkä matemattisen ja avaruudellisen hahmotus kykyä silti, niitä pidetään yleis- mailmallinen älykkyyden mittari.

Epä; reilua.
Ehkä tässä välissä on hyvä muistuttaa rakkaita kanssakirjoitteloijoita sellaisesta asiasta kuin lukihäiriö.

Kaikki meistä eivät pysty hahmottamaan kirjoitetun ja puhutun sanan keskinäisiä muotoriippuvuussuhteita vaikka kuinka yrittäisivät. Alentunutta äykkyyttä lukihäiriö ei kuitenkaan merkitse, päinvastoin monet lukihäiriöiset voivat olla muilla elämänaloilla hyvinkin teräviä (poikkeuksia tietysti on, kuten esim. läntisen naapurimaamme kunkku).
"Ehkä tässä välissä on hyvä muistuttaa rakkaita kanssakirjoitteloijoita sellaisesta asiasta kuin lukihäiriö.

Kaikki meistä eivät pysty hahmottamaan kirjoitetun ja puhutun sanan keskinäisiä muotoriippuvuussuhteita vaikka kuinka yrittäisivät. Alentunutta äykkyyttä lukihäiriö ei kuitenkaan merkitse, päinvastoin monet lukihäiriöiset voivat olla muilla elämänaloilla hyvinkin teräviä (poikkeuksia tietysti on, kuten esim. läntisen naapurimaamme kunkku)."


Tietenkin, eikä kukaan liene muuta väittänytkään. Ei tässä minusta lukihäiriöisille olla irvailtu. Itse olen matemaattisesti täysi nolla, mutta ei minua häiritse, jos matemaatikot keskenään pilailevat asialla.
Totta, totta, mutta lukihäiriö muuten ei sitten selitä esimerkiksi yhdyssanavirheitä. Toisekseen: jos ihminen on vaikkapa kaupassa töissä ja kirjoittelee mainoslauseita ikkunaan, hänhän voinee useimmiten katsella vaikkapa myytävän tuotteen pakkauksesta suoraan, miten kirjoittaisi mitäkin - siis olettaen, ettei pakkauksisakin ole virheitä.

Palgan-makkaraa oli kaupassa muuten tarjolla - ja tuo voi muuten ollakin luki-häiriön aiheuttama moka.
japa kirjoitti: "Ei tässä minusta lukihäiriöisille olla irvailtu. Itse olen matemaattisesti täysi nolla, mutta ei minua häiritse, jos matemaatikot keskenään pilailevat asialla."

Minun mielestäni se on ylimielistä diivailua.....jos joku ilmaisee täällä mielpiteensä tms ja sen kirjoitusasu on muiden irvimiskohde, niin kyllä näen sen diivailuna.
Toisaalta sitten sovitaan avoin pilkkakirveen heittely kaikille jos sille linjalle lähdetään.....sopii minulle.
Ehkä minä sitten vain olen diiva ja elitisti. Minusta kuitenkin henkilöt, jotka eivät osaa oikeinkirjoittaa vaikuttavat tyhmiltä. Minä vaan otan jotenkin paljon vakavammin henkilön, joka taivuttaa objektit oikein ja joka viittaa oikeilla pronomineilla ja joka kirjoittaa sanat oikein yhteen ja oikealla määrällä konsonantteja. Etenkin näin kirjoitetussa tekstissä. Lapselliset virheet, joita tuolla aiemmin mainittiin muutamiakin, yksinkertaisesti vaan antavat ihmisestä tyhmän kuvan.
Ja sinä teet päättelyn ihmisestä kuinka hän kirjoittaa eikä esim mitä hän `sanoo´.....no enpä voi muuta sanoa että tunne on Nyt! molemmin puolinen.
Niin se vaan juuri on: eniten ihmisestä voi päätellä siitä, miten hän kirjoittaa, se mitä hän sanoo tulee toisena. Kumpaakaan tietenkään voi kokonaan sivuuttaa.

Samanlainen ilmiö on puheviestinnässä: ymmärtääkseni on tutkittu, että kehon viestit (ilmeet, eleet, ääneenpainot ja -sävyt) menevät itse sanoman edelle. Eli jos ne ovat ristiriidassa, uskotaan sanatonta viestintää eikä sanoja.
JaN , olet vasta 20v?? Luulin käyneeni keskustelua jonkun aikuisen kanssa, anna anteeksi.
poop kirjoitti: "Niin se vaan juuri on: eniten ihmisestä voi päätellä siitä, miten hän kirjoittaa, se mitä hän sanoo tulee toisena. Kumpaakaan tietenkään voi kokonaan sivuuttaa.

Jos näin on niin annetaan olla, jätän suosiolla tämän kirjoituspiirin ja saatte keskittyä nokkimaan toisianne. Olen paljon lahjakaampi oraalisesti, joten keskityn mielummin ilmaisemaan itseni Livenä. Jatkoja kaikille ja happy Bitching.
Esimerkiksi seuraavasta osoitteesta löytyy joukko kielikukkasia, googlettamalla varmasti enemmänkin.

http://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kirjoitus/kukkasia.shtml

Näillä jutuillahan (samoin kuin suurimmalla osalla teroboyn listan kohdista) ei sinänsä välttämättä irvailla että "onpa hiton tyhmä kirjoittaja" vaan nauretaan hauskoille kömmähdyksille, jotka antavat lauseille useimmiten aikalailla aiotusta poikkeavan merkityksen. Perusoikeinkirjoitus (yhdyssanat, välimerkit yms) on tietysti asia erikseen.

Oma lemppari on ehdottomasti tuo "Mämmiä saatana" :D
"Minun mielestäni se on ylimielistä diivailua.....jos joku ilmaisee täällä mielpiteensä tms ja sen kirjoitusasu on muiden irvimiskohde, niin kyllä näen sen diivailuna."

Tuosta olen kyllä samaa mieltä, mutta käsittääkseni tämän threadin "pointti" oli tehdä tahallisia virheitä. En minäkään pidä sellaista muuta kuin nolona, että takerrutaan kielioppivirheisiin, kun yritetään keskustella asiallisesti.
80-luvulla erään pohjoiskarjalaisen kyläkaupan kahvihinnastoa:

Costa Rica XX.XX mk
Juhla Moka xx.xx mk
Eikö me kaikki voitais vaan puhua sillä tavalla kun halutaan ja kuvastaa itseämme sillä. Kuitenki sanallinen viesti on vaan 5% kaikesta viestistä. Mä en kyllä noista luvuista pidä kun ne rajoittaa mua ja mun maailmankäsitystä ja rajaa asiat kaikkiin lokeroihin. Haluan vapautta lokeroista ja kääriytyä omaan rakkauden lakanaani missä voin pitää kädestä sitä mikä on minun. Ollaan ystävällisiä itsellemme että voisimme olla sitä toisillemme.

Mansikka
On tullut näitä palstoja luettua. Voi kun tuo DKNY joskus reagoisi eri mieltä olemiseen muutenkin kuin julistamalla toisen bitchiksi tai bitter old queeniksi! Mutta myöhäistä, kun kerran julisti täältä häipyvänsä.... niin varmaan joo!
Mulle jäi nyt vähän epäselväksi tämä iästä irvailu, että, jos joku näkee DKNY:tä, niin kysyttekö siltä, mitä se meinasi. =)

Kuten Mansikka ja poop jo sanoivat pitää paikkansa, että sanallinen viestintä on viestinnästämme hyvin pieni osuus. Sitä suuremmalla syyllä kuitenkin pitäisi oikeinkirjoitusta tärkeänä pelkästään kirjoitettuun tekstiin perustuvassa viestinnässä. Se osaltaan täyttää sitä osaa, joka jää tyhjäksi, kun ei ole ilmeitä, eleitä eikä äänenpainoja.

Ja mitä tulee näihin syytöksiin siitä, että toinen ei saa sanottua asiaansa, kun jotkut bitchit alkavat vinoilla oikeinkirjoituksesta, niin enpä itse ainakaan muista viime aikoina keskeyttäneeni mitään keskustelua täällä korjatakseni pilkutuksia. Enkä kyllä ole sitä noin muutenkaan kovin paljon nähnyt. Ainakaan täällä. Sen sijaan tässä nyt ihan oman aiheensa alla puhuttiin siitä, miten olisi aika hienoa, jos ihmiset osaisivat kirjoittaa.
Klo 12:30 kokoonnumme hakaniemen torilla, klo 13:00 lähdemme marsiin... (eräs ilmoitus vappuna)