New Jerseyn kuvernööri kaapista - eroaa.

New Jerseyn osavaltion kuvernööri ilmoitti eroavansa tehtävästään ja kertoi samalla seksisuhteestaan toisen miehen kanssa ja jättävänsä työnsä kuvernöörinä. Hän pyysi vierellään seisoneelta vaimoltaan anteeksi suhdettaan, joka hänen mukaansa loukkaa syvästi avioliiton pyhiä siteitä. Naimisissa oleva kahden lapsen isä kertoi toimittajille eläneensä nuoruusiästä asti ristiriidassa seksuaalisuutensa kanssa. Aiemmin McGreevey on ilmoittanut vastustavansa homoliittoja. Tiedotustilaisuudessa hän sanoi (lainaus Helsingin Sanomista) "Henkilökohtainen totuuteni on, että olen amerikkalainen homo ja siunattu elämään tässä upeassa yhteiskunnassa, jolla on kansalaisoikeuksissa ylittämättömät perinteet".
Viimeisimpien uutisten mukaan New Jerseyn osavaltion kuvernööri Gov. James McGreevey on joutunut mahdollisesti kiristyksen uhriksi entisen miesystävänsä taholta. Tämä oli vaatinut 50 miljoonaa dollaria vaietakseen siitä, että oli joutunut homoseksuaalisen häirinnän kohteeksi.

Kuvernöörin kerrotaan palkanneen vuonna 2002 miesystävänsä korkeapalkkaiseen tehtävään, johon tällä ei ollut edellytyksiä. Julkisen kohun vuoksi homma päättyi.

Kuvernöörin kerrotaan sotkeneen muutenkin asioita uransa aikana. Hänen homoseksuaalisuudestaan vihjailtiin useasti ja lehdistö jopa sitä häneltä kyseli.

Koko jupakka on todella sotkuinen. Amerikkalaiseen malliin tietenkin juristien armeija on mukana kuvassa.

Tuskin kaikkia asioita on vielä käsitelty läheskään loppuun.

Tässä jälleen malliesimerkki amerikkalaisen kaksinaismoraalin seuraamuksista.
Olin aika yllättynyt kuullessani asiasta. Aika pitkälle anto mr. McGreevey asioiden mennä.

Siis kyllä toi sama kaksinaismoraali ainakin tässä asiassa varmasti Suomessakin tiettyyn pisteeseen asti on ihan samanlaista. Kaappihomoja on maa täynnä, mutta Suomessa ei ainakaan tietääkseni poliittisen eliitin joukossa kyllä kaappihomoja löydy. Suomessa se tuskin on edes tarpeellista piilotella itseään siellä kaapissa enää, ellei nyt satu olemaan kristillisdemokraatti.

Kaappihomous on ikävä fakta, josta kyllä olisi ihan kiva päästä eroon. No, jos hyvin käy, niin ehkä jo mun elinaikanani....
Hartsu: "...Suomessa ei ainakaan tietääkseni poliittisen eliitin joukossa kyllä kaappihomoja löydy."

Minä en sanoisi aivan tuolla varmuudella.

Tietenkin riippuu myös siitä kuinka kapeaa kärkeä poliittisesta eliitistä tarkoitat.
Amerikkalainen Village Voice -lehti julkaisee pitkän ja ilkikurisen pakinan kuvernööri McGreeveyn sekoiluista. Lehti pilkkaa tässäkin pakinassa amerikkalaista kaksinaismoraalia.

Samana päivänä, jolloin McGreevey totesi julkisesti olevansa homo ja pettäneensä vaimonsa, Kalifornian korkein oikeus nollasi rutiininomaisesti yli 4000 homoavioliittoa.

Pakinassa todetaan, että tilanne on aika hassu. Julkkisnainen Rosie O'Donnell elää oikeuden päätöksen jälkeen nyt synnissä kumppaninsa kanssa, mutta McGreeveyn avioliitto pysyy valehtelusta huolimatta.

http://www.villagevoice.com/issues/0433/musto.php

Jutun kuvituksena siloinen valokuva vuodelta 2001 McGreeveystä ja hänen mahdollisesta rakastajastaan, nykyisestä kiristäjästään.

USA:ssa puhutaan Watergaten skandaalin mukaisesti nyt McGreevey-Gatesta.
No joo, koska en kuulu poliittiseen eliittiin, niin en tietenkään voi mitenkään varmuudella sanoa. Onhan nyt ainakin eduskunnassa yksi julkihomo, mutta en nyt ehkä ihan poliiittiseen eliittiin sitä tyyppiä pistäis.

McGreevey on jotenkin koominen tapaus muutenkin, luulis että Amerikassa, missä vainoharhaisella voimalla kaikkien ehdokkaiden ja poliitikkojen taustat nuuhkitaan, niin McGreeveyn kaltaiset jutut voisi ehkä kaivaa ylös. Toisaalta, ehkä se sitten menee jo liian pitkälle jopa amerikkalaisille.

McGreevey kyllä on toiminut sopimattomasti, enkä nyt varsinaisesti tarkoita kaappihomoilua (mikä kyllä on myös ärsyttävää), mutta kaikki ne sekoilut sitten siitä että se palkkas petikumppaninsa semmoisiin töihin joihin se ei ollenkaan kuulunut.

En kyllä ehkä Suomeen kaipaa samanlaista skandaalia, mutta toisaalta, olisihan se aika mielenkiintoista nähdä, miten asia sitten mediassa ja poliittisissa piireissä hoideltaisiin.
Jos eduskunta lasketaan Suomen poliittiseen eliittiin, niin 200 edustajasta voi 6-10 prosentin arviolla olla 12-20 homoa tai lesboa. Todellinen luku voi sitten olla joku tuosta määrästä, alle sen tai yli sen. Bi-seksuaalit vielä päälle.

Toinen juttu onkin sitten, että onko sillä mitään merkitystä mihinkään, paitsi ihmisten uteliaisuuden tyydyttämiseen.

Joku urheilutoimittaja kertoi tietävänsä monta urheilijaa, jotka ovat homoja tai lesboja. Sillä seikalla ei hänen mielestään ole mitään merkitystä itse urheilusuoritusten ja niistä tehtyjen juttujen kannalta. Siksi hän ei sellaisesta omissa jutuissaan myöskään raportoi. Joskus viittaus identiteettiin löytyy jutusta rivien välistä. Kerran yhdessä lehtijutussa kerrottiin hyvin maskuliinisen suomalaisen urheilijan kirjoittavan runoja seuratovereilleen. Minä siitä ajattelemaan, että JAHAS, epätyypillistä suomalaiselle miehelle! Myöhemmin hänen homoidentiteettinsä varmistui minulle muulla tavoin.

Tuokaan ei todista yhtään mitään. Kaapin kokoinen suomalainen heteromies kirjoitti minulle ystävyyden osoituksena henkilökohtaisen runon. Olin eleestä todella otettu.


Taas kerran minä ihmettelen nk. heteromiehiä tuijottamassa ihailevasti kuvaruudusta vähäpukeisia miehiä, jotka ovat urheilemassa jossakin Välimeren rantavaltiossa. Ilmeisesti minussa on jotakin pahasti vialla, kun ei jaksa kiinnostaa niin pätkääkään.
Ihan pakko kommentoida, että jos eduskunnassa on kaappihomoja, niin eiväthän ne kaappihomoja olisi, jos niistä tiedettäisiin tällä palstalla:)
  • 9 / 11
  • Public eye
  • 19.8.2004 14:53
Jotain hyvin tyypillistä amerikkalaisen politiikan kaksinaismoralismista kertoo se, että eroilmoituksessaan itsensä "amerikkalaiseksi homoksi" julistanut kuvernööri ei suinkaan syyttänyt itseään kaksinaamaisuudesta sen vuoksi, että oli - itse asiassa kahdesti - solminut heteroavioliiton, vaan siksi, että hän oli tullut rikkoneeksi tuon pyhän liiton olemalla vaimolleen uskoton.

Kävi miten kävi, kulisseja ei saa kaataa!
No jaa. Tuskin eduskunta kuuluu poliittiseen eliittiin kokonaisuudessaan, eliittiin alkaa kuulumaan ne edustajat, jotka siellä sitä penkkiä ovat kuluttaneet pidemmänkin aikaa. Periaatteessa Johnny on kyllä oikeessa, tosin voihan olla että eduskuntaan on kyllä oikeastikin valunut erityisen heteroa porukkaa, koska siiinähän voi tahtomattaan joutua tirkistelyn kohteeksi, vaikka Suomessa keskiverto kansanedustaja saakin olla melko rauhassa.

Sillä siis ei todellakaan ole mitään merkitystä. Itse en omaa homoidentiteettiäni vahvistamaan ainakaan mielestäni kaipaa mitään homojulkkiksia tai vastaavia, mutta täytyy myöntää, etten pahakseni pistä, vaikka niitä kaapista ulos tulisikin riveittäin. Kyllähän se yleistä asenneilmapiiriä ja muuta vastaavaa varmasti muuttais. Se että niin monet julkisuuden henkilöt tuntee tarvetta olla tiukasti kaapissa taas kielii aivan päinvastaisesta. Siis Suomessa ei edelleenkään koeta kauhean mukavaksi olla julkisesti homoja.

Noh joo. Kaikki tyylillään. En mä nyt varsinaisesti sitä tuomitse, että joku elelee kulissiavioliitossa, mutta en kyllä mitenkään halua kannustaa sitä tai varsinaisesti hyväksyä. En kyllä menis kenellekään paljastelemaan sitä, koska sehän ei ole mun asiani.

Parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan.
Nettilehti The Onionkin uutisoi aiheesta. Repesin ihan täysin töissä, kun luin otsikon:

"Homosexual Tearfully Admits To Being Governor Of New Jersey"

Sääli etteivät olleet kirjoittaneet artikkelia aiheesta.