Kevän / kesän polkupyörä

Millaisella pyörällä ajamme tänä keväänä, ja tulevana kesänä?

Aihe kiinnostaa mua koska olen hankkimassa itselleni uutta menopeliä, en vain tiedä millaisen.
Mä ajattelin hankkia peräti ihan sellaisen missä on kaksi pyörää, satula ja ohjaustanko, niin ja halpa hinta on plussaa...
Minä olen ajanut Jopolla pari kesää. Se on oikein kätevä ja näppärä city-fillari, nimenomaa kaupunkikäyttöön eli ei sitä pitkiä matkoja varten kannata hankkia.
Riippuu ihan siitä, minkälaista tarvetta varten on hankkimassa. Kauppareissuille, työmatkoille, kuntoiluun, maastoon, retkeilyyn... mä oon ajanu monta vuotta sellaisella citymaasturilla, onkohan siinä nyt 18 vaihdetta.

Sillä onnistuu monenlainen liikkuminen pitkällä ja lyhyellä matkalla. Ei kuitenkaan ihan oikee maastoajo, mutta polut ja pururadat menee kyllä.
  • 5 / 25
  • Zeppelin
  • 23.4.2004 12:19
EvilS:
"..ketterästi polkee vaari
vaarilla on Jaguaari..."

Hintsukoille tiedoksi, että edellisessä värssyssä ei viitattu siihen sugardaddyn charmanttiin autoon, vaan takavuosien fillarimerkkiin.
  • 6 / 25
  • toinen homo
  • 23.4.2004 12:57
Citypyöräksi kelvannee ihan 200 euron indonesialainen, jonka voi parkkeerata vähän huolettomamminkin ilman välitöntä pelkoa, että se katoaa käsistä. Kaukoidän halpapyörät kestävät yllättävän hyvin kulutusta, kunhan eivät joudu ihan metsämaastoon. Niillä onnistuu pidemmätkin reissut, vaikka 100 km lienee jossain ylärajalla ... sitten olis jo paremmalle menokoneelle tarvetta.
Niinpä juuri, kun en pyörämatkailua tai -kuntoilua harrasta niin halpa perusfillari on paras vaihtoehto. Stressihän siitä tulisi kun ei voisi kallista pyörää mihinkään jättää, kokoajan saisi pelätä varkaita ja vakuutuksen turvakin on pyörissä heikko. Sitä paitsi Jopohan täyttänee krantuimmankin trendipellen päiväunet, Suomi retroa parhaimmillaan!
Mä olen nyt kierrellyt liikkeitä ja taidan päätyä Jopoon. Huoleton suomalainen tuntuu turvalliselta valinnalta, ja onhan se tavallaan kannanotto. Kunnon isänmaanystävä ei aja vinosilmien kokoon hitsaamilla hökötyksillä.
No huh huh...eiköhän se pyörävalinta kannata tehdä muilla perusteilla kuin isänmaallisuudella/-maattomuudella...kyllä nämä "vinosilmien hitsaamat hökötykset" tarjoavat aika hyvää laatua hintaansa nähden ja täyttävät normaalipyöräilijän tarpeet. Ja nekin voivat olla jopa ihan tyylikkäitä, varsinkin jos repii ne rumentavat tarrat rungosta pois. Kannattaa vaan tsekata, että varkausvakuutus on kunnossa. Ja vakuutusyhtiöt vähentävät korvauksesta automaattisesti 50 %, ellei omistaja käyttänyt (tai siis vahinkoilmoitusta jättäessään kerro käyttäneensä) Vakuutusyhtöiden keskusliiton hyväksymää lukkoa.
Hohhoijaa, onko tollanen rasistinen teksti olevinaan coolia vai mikähän peruste sellaseenkin taas on... Toivoisin et pikkuhiljaa päästäis eroon "vinosilmistä" ym. Älykkäämmillä järki voittaa erilaisuuden vieroksumisen vaistot, mut harmi et kaikki ei osaa ajatella...
Viime kesänä hankin Konan maastopyörän (n. 500e), jolla taittuvat mukavasti niin työmatkat, "hupipyöräily" kuin kaupungillakäynnitkin. Ainoa vika tuossa on sen yksin jättäminen. Kieltämättä pieni pelko jäytää, että mahtaako pyörä olla tallella asioilta tullessa, vaikka se on lukittuna johonkin pylvääseen järeällä lukolla ja vielä takarengas on vaijerilla kiinni.

Kotona fillari on pakko tuoda kotiin kuudenteen kerrokseen, sillä tässä talossa ei ole pyöräkellaria, ja sisäpihalle pyöräkatokseen sitä ei uskalla jättää. Lukitusta portista huolimatta joitakin polkupyöriä on lähtenyt "paremmille teille".

Helsingissä fillaristit on otettu melko hyvin huomioon, joten täällä kelpaa ajella. Pyöräteitä on niin keskustassa kuin keskustan ulkopuolella. Koko kaupunki on tavoitettavissa hyvällä ilmalla polkupyörällä.
Pieni tarkentava kysymys Joponisteille. Kuinka kaukana kotoa olette käyneet Jopollanne max. km / ajatte keskimäärin päivässä?

Idea, mitä mä lähdin tässä keskustelussa hakeen on se, että kaupunkiolosuhteissa olis kiva saada näppärä kauppakassi, jolla vois tarpeen tullen poikeata vaikkapa Hgin reunoille pesiytyneisiin kauppakeskuksiin - koskaan ei voi tietää mitä siellä on erikoistarjouksessa.

Mulla itselläni on jo city maasturi, mutta en tykkää sen "hyökkäävästä" ajoasennosta.

Ei kuulu aiheeseen mutta vinkkinä: joo isänmaallisuus on tärkeää. Mä itse en omista edes kännyä, joka on valmistettu orjatyövoimalla...joidenkin mielestä se tekee musta rasistin mutta tietysti ensimmäisen kiven voi heittää se joka meistä on synnitön.
No siitä voi ainakin kiven heittää suoraan Anttia kohti, että nimittelee ihmisiä vinosilmiksi. Orjatyövoima on sitten erikseen, siihen ei silmien muoto liity.
Rasismiin liittyvistä asioista voi keskustella sille paremmin sopivilla alueilla, kuten "politiikka" tai "sekalaista".
Antti kyseli matkoista... Mun jopoilu rajoittuu kyllä n. 5 km säteelle kotoa. Yleisin ajamani matka on kotoa ydinkeskustaan n. 1km. Mut kyllä viime kesänä tuli tehtyä pidempiäkin matkoja esim. 20 km rauhassa ajellen ja taukoja pitäen ja kun ei ollut kiire mihinkään.
Onks sen nyt sitten pakko olla joku merkkipyörä. Kysyn vaan. Mä ostin noin viisi vuotta halvan maastopyörän itselleni ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Kunto vaan sais olla olla parempi. Ei siis voi syyttää pyörää jos ei jaksa polkea.
Pistettiin kumppanin kans Bilteman kokoontaitettavat - ihan vain monipuolisuuden vuoksi. Eihän sitä tiedä, vaikka joskus haluaa fillarit mukaan matkalle - autoon, laivaan tai muualle. Tuollaisia 15 km:n lenkkejä jo ajeltu liki päivittäin (minä kun en ole pariin vuoteen ehtinyt edes rullistella - kunto on heikoilla). Suunnitteilla on pienimuotoinen Ahvenanmaan kierros (via Turku) - osin julkisilla, sekä miksei myös "Tallinna tutuksi pyörillä" . Kun nuo pyörät saa nättiin nippuun ( ja kassiin), ja julkisissa voi mukanaan (pientä maksua vastaan) kuljettaa, mahdollisuuksia käytölle löytyy entistä enemmän...

Vinkkinä kokemuksista: jos hankit vastaavan välineen, hanki samalla uusi satula - muutoin pynöräilynautinto on pilalla.
Mullapa on upea ja uusi Jopo, jolla on kätevä pyöräillä lyhyitä matkoja kaupungissa. Pyörä on erilainen ja hauska, ja olen kuullut monia kommentteja. Mm. eräät pikkupojat huusivat minulle vitun homo... että se sopiikin hyvin imagooni. =)
Mikä tahansa paksurenkainen käy kaupunkiajoon. Kilparenkaat yms. vääntyvät heti kivetyksissä. Jos ajaa autojen seassa, on vaihteet plussaa, sillä kiihdytykset ja liikkeellelähdöt sujuvat paremmin eikä tule oltua tien tukkona.



Jos ajaa ympäri vuoden, pitäisi tarkistaa keskiöiden ja vaihteiston laatu. Varsinkin keskiölaakeristo poksahtaa huonoissa sartanoissa heti, ja vaihteita ei saa koskaan kunnolla toimimaan.
pahus... olipas pari kirjoitusvirhettä luiskahtanut =D. Siis pyöräilynautinnon parantamiseksi noihin taitettaviin fillareihin kannattaa vaihtaa satula. Pyörät kun on tarkoitettu kilsan parin ajeluun asuntoautolta tai veneeltä...
Kaikista näppärin kulkupeli sekä lyhyelle että pidemmällekin matkalle on maastopyörä jossa on matalakuvioiset renkaat, tai sliksit. Sillä kestää ajella kantteja vasten, se ei juutu nupukuvikatuihin ja käsiteltävyys on erinomainen kaikissa tilanteissa. Samaten kohtuullisen laadukkaissa maastureissa on vähintään tyydyttävät jarrut.
Kyllä se ykköspyörä on cyclocross-pyörä. Ketterä ajettava, hyökkäävä ajoasento halkoo tuulta pidemmillä matkoilla loistavasti. Alu-runko ei jousta vaan välittää kaiken voiman tiehen. Käyrästä ohjaustangosta saa useita erilaisia otteita (vrt. suoran tangon 1-2). Renkaiksi voi valkata jotkut kapeat (30-35milliset) sliksit. Pistosuojatut renkaat eivät kovin herkästi puhkea. Vanteetkin kestävät tavallista ajoa loistavasti, vaikkeivat mitään pataraudasta tehtyjä ole. Yleensä vanteet vääntyvät kuskin ajotaidon ja arviointikyvyn puutteesta. Liian kovaa esteiden yli ja ei osata nostaa takamusta satulasta ja keventää esteiden kohdilla.

\n

\nJa mikä parasta, cc-pyörää ei taatusti näe taviksella. Erottuu joukosta ja sitähän homppelit haluavat aina.
Onkos jollain kokemusta maastopyörän ostamisesta Tallinnasta, paljonko maksaa ja miten saa tuotua suomeen (paljonko tuominen maksaa?). Siis, missä niitä myödään halvala).
En ole ostanut, mutta vähän tutkaillut pyörien hintatasoa Tallinnassa. Esim. Kaubamajassa hinnat näyttivät olevan 20 % Helsinkiä edullisempia, mutta se ei ole mitenkään halvimmasta päästä oleva paikka.

Tallinkilla fillarin kuljettaminen näyttää maksavan 5 euroa.
Eli tuntuvat olevan aika lailla samalla tasolla kuin täällä Hgissäkin - nythän eletään syysalennusten aikaa, keskim. n. 10 %.

Itse päädyin keväällä kolmivaihteiseen citypyörään. Sillä ajelee kivasti kaikki lähiajot, eli toimii kivasti kaupunkipyöränä. Kaupunkiolosuhteissa leveärenkaisuus on must. Ainoa mitä jäin kaipaamaan on etujousitus. Mun toisessa pyörässä, maasturissa, on etujousitus ja sen kyllä huomaa ajossa.

Itse en lähtisi merta edemmäs kalaan. Esim. takuukorjaukset ovat varsin haasteellisia.