Kiitos

  • 1 / 6
  • Petrus
  • 16.7.2004 15:54
Kiitos

Jo vuoden - pari olen seurannut ranneliikkeen taphtumia ... En voi kuin kiittää ja kumartaa . Hienot , tasokkaat ja asialliset sivut . Keskustelut ; asialliset keskustelut , elämää , naurua , surua , seurustelua , eroa , kaipausta ja onnea , biletystä , menoja joka makuun .

Kiitos keskustelijoille , voitte olla ylpeitä itsestänne .
Aina yhtä mielenkiintoista poiketa seuraanne .

Petrus
Petruksen tavoin haluan kiittää ranneliikettä aktiivisesta ja rennosta otteesta. Olen erityisen kiitollinen siksi, että aikanaan SETA:n foorumiin tuli melko autoritaarinen, "von oben" -henki, joka ajoi minut ja muutamat muut pois sieltä.

Siellä vallitsi "älä keikuta venettä" -henki. Kirkkoon ja psykoanalyysiin piti suhtautua kunnioituksella ja pyrkiä hiljentämään niihin kohdistuva kritiikki.

ranneliikkeen palstoilla kukaan ylläpitäjistä ei pomota sillä tavoin, vaan antaa raikkaiden tuulten puhaltaa.

Minä ainakin viihdyn täällä. FinnQueeria kun ei aina jaksa tehdä monien pakollisten töiden ohella niin paljon kuin haluaisi.

Annetaan tuhansien kukkien kukkia.
  • 3 / 6
  • Peter
  • 17.7.2004 11:59
Tri Olli: Mikähän ihmeen kauna sulle on jäänyt päälle Setasta, kun lähes kaikissa kommenteissasi et kyllä unohda mollata sitä ja sen toimintatapoja? Antaisit jo olla - ihan siihen katsomatta, kuka asiassa on oikassa - ja keskittyisit tulevaisuuteen. Ja: minä en ole enkä ole ollut millään tavalla Stan toiminnassa mukana, eli oma lehmä ei ole ojassa.
  • 4 / 6
  • teroboy
  • 18.7.2004 9:25
Seta ansaitsee kritiikkinsä - on se niin helsinkiläiskeskeinen ja jäykkäliikkeinen. Toki Seta toisaalta on tärkeä ja on tehnyt paljon hyvääkin. Vapaan keskustelun foorumina minustakin Ranneliike on onnistunut, ja siitä voi kiittää asiallisia keskustelijoitakin, mm. Ollia.
  • 5 / 6
  • marky
  • 18.7.2004 10:13
Kyllä Olli asiaa puhui. Seta on jäykkä ja kumarteleva systeemi, jonka toiminnasta en ainakaan minä ole ollut kovinkaan mielissäni. Juuri mainittu kirkkoa ja muita kunnioittava ja jopa "teko"moraalinen systeemi. Seta ei kiinnosta pätkääkään ja vieläpä mainitusta Helsinki-keskeisyydestäkin johtuen.
  • 6 / 6
  • Johnny
  • 18.7.2004 12:47
Olli totesi: "Annetaan tuhansien kukkien kukkia."
Minä lisään: Niitä on hyvä myös kastella.

*********

Ollin käynnistämä FinnQueer-verkkolehti on sateenkaariyhteisölle erittäin merkittävä media, kenties merkittävin. FinnQueer-verkkolehti on valitettavasti jäänyt huomiossa paljon vilkkaampien sivustojen varjoon. Ranneliikeen sivuillahan eri ihmisten vierailuja on keskimäärin runsaat 4000 yhden viikon aikana.

Tämä johtuu siitä, että FinnQueer on luonteeltaan täysin erilainen. FinnQueer-verkkolehdessä ei ole varsinaista keskusteluosiota, jonka vuoksi uutta aineistoa tulee sivuille muita verkkaisemmin.

Minä näen FinnQueer-verkkolehden sateenkaariyhteisön muistina. Vertaan sitä kirjallisen alueen Parnassoon taikka kulttuurin ja politiikan alueen Kanava-lehteen. Noita lehtiä säilytetään kirjahyllyssä vuosikymmeniäkin. FinnQueer on ehdottomasti kaikkea tätä. Huolellisesti valikoiden Olli ja hänen toimituskuntansa on kerännyt linjakkaan aineiston, jossa ovat edustettuina kiinnostavat, historiallisista sateenkaari-tapahtumista kertovat uutiset, sekä niiden syvemmät kuvaukset. FinnQueer:ssa on sateenkaaritoiminnassa mukana olleiden ihmisten kertomuksia, sekä paljon muuta. Kaikki tämä aineisto on pysyvää historiatietoa, johon minäkin tukeudun varsin usein.

Keskustelusivustojen aineisto, kuten juuri Ranneliikkeessä, on pitkälti päiväkohtaista tai "human interest" -asiaa. Toki osa aineistosta on keskusteluja pysyvämpää. Suurimman osan tarkoituksena on, että se jonkin ajan kuluttua katoaa bittien taivaaseen. FinnQueer-aineisto on sitävastoin tarkoitettu jäämään ja pysymään.

Mielestäni Olli ja hänen ryhmänsä ansaitsevat tästäkin ansiokkaasta työstä sateenkaariyhteisön parhaat kiitokset ja kunnioituksen.

FinnQueer-verkkolehden lisäksi on hyvä muistaa, että Olli on tehnyt huomattavan paljon muutakin työtä sateenkaariyhteisön hyväksi. Hän on työskennellyt tarmokkaasti Seta:ssa sen alkuajoista lähtien. Hän kokosi ja toimitti kirjan "Rakkauden monet kasvot", joka on ensimmäinen ja vieläkin merkittävä Suomessa ilmestynyt tämän kaltainen teos. Lähimenneisyyden ehkä tärkein panostus on Ollin tohtorinväitöskirja Homoseksuaalisuuden sairausleiman loppu. Siinä hän osoitti vahvasti, kuinka psykoanalyyttinen koulukunta käytti oppirakennelmaansa homojen ja lesbojen sortamiseen, sekä ennakkoluulojen ylläpitämiseen yhteiskunnassa tätä ihmisryhmää kohtaan. Hänen työnsä on merkittävä yhteiskunnallinen teko. Tuo kirja on minullakin edelleen aktiivisesti käytössä.

Ollin väitöskirja joutui myös paljon julkisuutta saaneen oikeuskäsittelyn kohteeksi. Psykiatrikunta koetti oikeustoimin vaatia kirjan joidenkin kohtien kumoamista ja kenties koko väitöskirjan polttamista. Psykiatrit hävisivät taistelun. Oikeustaistelu on hyvin dokumentoituna FinnQueer-verkkolehdessä. Ollin henkilökohtainen osuus tuossa taistelussa oli mittava.

Olli osallistui myös merkittävällä panoksella parisuhdelakitaisteluun. Hän käytti tehokkaasti kansainvälisiä kontaktejaan mm. eduskunnassa esitettyjen väitteiden torjumiseen. Hän siis osaltaan vaikutti siihen, että Suomessa myös homot ja lesbot menevät naimisiin.

Ollin aktiivinen työ sateenkaariyhteisön hyväksi jatkuu edelleen monella saralla.

FinnQueer-verkkolehti löytyy osoitteesta:
http://www.finnqueer.net/

Mielestäni voimme olla tyytyväisiä vaihtoehtoihin joita on tarjolla, kullekin makunsa ja tarpeiden mukaan.