Osaako kukaan auttaa?Onko kellään tietoa

Mulla iski kevät siivous (oikeastaan meinaan delegoida siivojani sen tekemään, mutta mulla ja hänellä ei ole tietoa,she a African, joten ongelman ratkominen siis jää mulle)ja haluisin kylppärin seinät ja varskinkin suikukopin seinät puhtaaksi kalkista.

Mutta ongelman tuo että ne on marmoria ja sen tiedän ettei etikaa parane käytää vaikka onkin Paras kalkin irottaja.

Haluisin pestä ja `vahata´ seinäni turvallisesti, se hoitoaine marmorille mulla on jo....Mutta millä pestä seinät ensin????

Any one???
Kuule kun täällä Suomessa (oletan että N.Y. viittaa New Yorkiin asuinpaikkana) meillä ei oo marmoria nähtykään - saati sitten afrikkalaisia siivoojia yksityisasunnoissa - muuta kuin Finlandia-talon seinissä niin tuskin saat kovin monta marmorinhoitovinkkiä... tarviiko tätä nyt hinteiltä kysyä, mitä jos kääntyisit vaikka siivousfirman puoleen?
  • 3 / 15
  • Public eye
  • 12.5.2004 21:54
No, kyllä Suomenkin rautakauppojen myötävaikutuksella kylppärinsä marmoroiduksi saa. Tosin jos on sen verran mammonaa kokoon raapinut, niin kai sitten voi sijoittaa myös ammattimaiseen siivousfirmaan, joka osaa laatat puhdistaa niin että väri säilyy suurin piirtein alkuperäisenä ja joka vielä ottaa vastuunkin työstään.



Nettikeskustelupalstoilta haalittujen poppakonstien avulla en ryhtyisi kovin suurisuuntaisiin siivousoperaatioihin.
Kiitos ja taidat olla oikeassa että asiantuntian apu voisi olla parasta tässä asiassa.

Ja tälle Härmän hra:lle....en asu New Yorkissa ja Get A Life.

Haappamia sanoi Kettu, pihlajan marjoista.

Ja on niitä Arikkalaisia Suomessakin ja muiden kämppien siivous ei ole sen kumempi juttu edes Suomessa. Olen tehnyt sitä myös itse joskus, Big deal.
i think the kirjottaja on ystäävämme DKNY ,joka on van lyhentänu nickkinsä. anakiin kirjotus tyylin perusteeella.
  • 7 / 15
  • Tom Ford
  • 13.5.2004 13:40
No ollaanpas täällä pisteliäitä. Kyllä interferenssi voi koetella kenen tahansa kielitajua, jos hän asuu kauan ulkomailla. Vieraan kielen ilmaisutavat takertuvat omaan kieleen kuin kalkki marmoriin...
  • 8 / 15
  • N.Y. / DKNY
  • 13.5.2004 14:58
Mitäpä maailma olisi ilman `Bitter Old Queers´.....kysynpähän vaan.

Kiitos vastauksista.
  • 9 / 15
  • marmorilattia
  • 13.5.2004 15:16
Dear NY/DKNY....

Mitäpä jos kysyisit puhdistusvinkkejä marmoria myyvistä yrityksistä (mm Tulikivi - myymälät) - ne varmastikin auttavat asiassa... Ihan kaikkia omia konsteja en mene suosittelemaan...
Not bitter,old Queens,but all of us,all kinds,let us be.I don't take inventory of anybody,none of my business.I know You just vanted to "humor " us.You are fine.
Mun mielestä olis niinku tosi kiva, että pysyttäs aiheessa täällä. "Koti ja piha" lienee teema, eikä se, että kuka kirjoittaa mitenkin... jookos?

- smo (yksi ylläpitäjistä)
Välillä tuntuu että täällä ollaan enemmän huolestuneita oikein kirjoituksesta ja minkälaisia merkkejä ilmestyy viesteihin ja mistä ne ovat saaneet alkunsa. Toisaalta jokaisellahan meillä on oma arvo ja tärkeys järjestyksenä......
hahaa! Tom Ford ja Me too.. ihania kommentteja! hauska saada naurua päivään!
Pysyäkseni aiheessa -kuten Smo ystävällisesti jo opastikin- eli marmorin putsauksessa: täällä nuo suht vähäiset marmoripinnat hoidetaan perinteisin kemikaalein ja pyritään välttämään mitään asiaan tarkoitettuja erikoisliemiä (koska 1) ne on ylihinnoiteltuja ja 2) niistä ei ole takuita mitä ne aiheuttaa kymmennen vuoden käytön jälkeen sille pinnalle millä niitä on hoidettu). En sitten mene takuuseen jos jonkun miljoonakylppäri joutaa kaatikselle tämän vihjeen johdosta, mutta tätä on täällä sovellettu jo hyvin monen vuoden ajan ihan kivalla menestyksellä.

1. Kun pinnasta on irroitettu kevyellä harjauksella ja kostutuksella kaikki helposti irtoava lika, huuhdellaan pinnat kidesoodaliuksella (natriumkarbonaattia, saa halvalla varmaan mistä tahansa rautakaupasta). Soodaliuos tarvii tehdä enintään 50% niin vahvaksi kuin mitä se ohjeessa mainittu, muihin käyttötarkoituksiin soveltuvan liuoksen vahvuus on. Liuos ei saa myöskään roikkua seinillä kovin pitkään; enintään puolet ohjeen mukaisesta vaikutusajasta. Tämän jälkeen liuos huuhdellaan pois ja isompien kalkkipintojen poistossa voi käyttää vaikka pehmeää harjaa. Jos ensimmäinen huuhtelu ei onnistunut täydellisesti, niin sitten tehdään sama temppu toistamiseen.

2. kun lopputulos tyydyttää, niin pinta kuivataan rätillä ja annetaan kuivua vaikka vielä yön yli. Seuraavana päivänä pintaan hierotaan kevyesti (tarkoitus ei ole saada tällä paksua kerrosta marmorin pinnalle) ns. keltavahaa, jota löytyy apteekeista kiekkoina. Vaha on keltaista, mutta lopputuloksen pitäisi olla niin ohut, että se näyttää värittömältä. Vaha on puhdistettua ja steriloitua mehiläisvahaa. Kevysti vahalla hingattu pinta tasoitetaan ja killotetaan mieluummin koneellisesti esim. hiomakoneen killotuslaikalla (ns. lampaantalja), jotta lopputulos on tasainen ja puolikiiltävä.

Täällä tätä mainitsemaani menetelmää on käytetty marmorin ja osin muidenkin kivipintojen hoitoon. Sen ei pitäisi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä vuosien käytön jälkeen. Lisäksi keltavaha (koska se vahakiekko on kellertävä) tuottaa puolikiiltävän lopputuloksen: ei näytä likaiselta mutta myöskään vesiroiskeet eivät näy kuten täysin kiiltävissä pinnoissa. Vaha myös suojaa roiskeilta mutta luonnontuotteena "hengittää" riittävästi.

Toivottavasti tästä oli apua sille, joka tuskaili marmorihuussinsa siivousta.

(En toivo tähän vinkkiin besserwissereiden kommentteja, ellei tekstissäni ole suoranaisesti jotain armotonta vikaa.)