yliherkkyyttä?

olenkohan minä vain yliherkkä kun minua häiritsee kun (hetero)ystäväni esim. puhuvat jostakin ihmisestä josta eivät pidä ja haukkuvat häntä "homoksi/lesboksi"... siis niinkuin se olisi joku suunnilleen pahin haukkumasana... Kyseiset ystävät eivät sinänsä ole mitenkään homofobisia, ja tietävät että olen lesbo. Ärsyttääkö tommoinen ketään muuta?
Et ole yliherkkä, saa tuollainen ärsyttääkin. Kyllä tuo homo tai lesbo -sanan käyttö haukkumatarkoituksessa aina kalskahtaa ikävältä. Lähtökohtainen asennehan sanan käyttäjällä tuolloin on, että homous/lesbous on jotain todella epätoivottavaa ja negatiivista, ja että homot/lesbot ovat jotain alempiarvoista sakkia kuin heterot. Itse en kyllä tuollaisia homottelevia "kavereita" kauaa katsoisi.
  • 3 / 12
  • Zetazeta
  • 28.4.2004 15:43
Samaa mieltä Psychen kanssa. Kenties kaverisi eivät ajattele ilmentävänsä homofobiaa homotellessaan, mutta ehkä voisit joskus laittaa heidät miettimään vähän tarkemmin, miksi ovat tottuneet käyttämään homoa/lesboa haukkumasanana.
Ikävän yleistä ehkä on tuo "senkin homo/lesbo" sanan käyttö negatiivisessa merkityksessä. Useimmat kyllä tuntuu käyttävän sitä ihan tottumuksen vuoks, ei sen takia et ne kuvittelee loukkavansa ketään. Mun heterofrendit on kyllä lopettanu sen käytön pitkälti ihan itsestään, useimmat heterotyttöfrendini ei teiniaikojensa jälkeen ole tainneet ees käyttää sanoja halventavassa merkityksessä.

Kyllä niille heteroille voi uskaltaa sanoa että sanan käyttö häritisee, jos ne kerran tuntee sut. Mulla ei ainakaan enää oo tunnontuskia siitä, että valitan sanankäytöstä. En kuitenkaa oo toisaalta niin herkkä, kun tota homofobiaa paljon pahemmissakin muodoissa esiintyy....
  • 5 / 12
  • yksi esimerkki
  • 28.4.2004 20:56
Minulle kerran sanottu: Luulin sinua aluksi homoksi, mutta oletkin ihan hyvä tyyppi!
  • 6 / 12
  • toinen homo
  • 28.4.2004 21:15
Eräs heteroystäväni käyttää ilmaisua "tein töitä ihan homona" halutessaan kertoa työskennelleensä todella ahkerasti ja antaumuksella. Mitähän mieltä tuosta pitäisi olla? ;)
  • 7 / 12
  • Statisti
  • 29.4.2004 19:06
No sitä samaa kuin lukiessa Z-lehden mainoslausetta: "Sitä luetaan ihan homona" ;-) On muuten mielestäni hyvä oivallus.
> Eräs heteroystäväni käyttää ilmaisua "tein töitä ihan
> homona" halutessaan kertoa työskennelleensä todella
> ahkerasti ja antaumuksella. Mitähän mieltä tuosta pitäisi
> olla?

Närkästynyt, totta kai. :) Ilmaisu luultavasti perustuu ajatukseen, että homot ovat jotenkin pakkomielteisiä tai muuten vain "kuin pieniä eläimiä".
  • 9 / 12
  • toinen homo
  • 29.4.2004 21:55
Entäs tämä: "Homo homini lupus est" ...

Homo on homolle susi ... :)
Tosta homona duunin paiskimisesta: luulen että kyseessä on pikemminkin transferensse. Todennäköisesti taustalla on jotakin sentapaista, että joku "puskee duunia kuin neekeri" - koska neekereiden edellytettiin (orjina) tekevän enemmän kuin valkoinen mies teki. Nyt kun "neekeri" on monista eri syistä pannassa, tuo alemmanarvoisen merkitys on siirretty sanana hyväksyttyyn homoon. Mitä olette mieltä?
Ettekö ole kuulleet esim. Kummeleista tuttua ilmaisua 'homotyhmä'. Siinähän homo-sana moninkertaistaa sen tyhmä-sanan. Toimii myös positiivisesti eli 'homohyvä' on jotain enemmän kuin pelkkä hyvä. Sitä en tiedä, miksi juuri homoa tässä käytetään; siinä saattaa kyllä olla jotain negatiivisia latauksia; vrt. 'sairaan hyvä'.

:)
Minä en tulkitse tuota jonkin asian 'ihan homona' tekemistä lainkaan negatiiviseksi sävyltään, onpahan vain tapa vahvistaa sanontaa. Vastaavia ovat 'kuin pieni eläin', 'hullun lailla', 'ihan sikana' jne.

Mielestäni sanan varsinaisella merkityksellä ei noissa sanonnoissa ole väliä, kunhan vain löytyy joku vahvaksi koettu ilmaus, ja 'homona' sattuu olemaan tarpeeksi tavallisesta poikkeava sana. Vanhat sanonnat kun eivät nuorisolle kelpaa, he haluavat luoda omat sananpartensa.