tv:n homohahmot

Teen koulutyötä ulkomaalaisten draama/komediasarjojen homohahmoista ja ihmisten suhtautumisesta homouden lisääntyvaaän näkyvyyteen tv:ssä.
Haluisinkin kysyä, miten te olette asian kokeneet.. Mielestäni homohahmot ovat usein hyvin stereotypisiä, tai ovat ainakin näihin aikoihin asti olleet. Hienona poikkeuksena Mullan Alla sarjan David ja Keith, jotka ovat aivan tavallisia ihmisiä tavallisine ongelmineen. Eli heille ei siis homous ole se näkyvin tai kaikistä päällimmäinen ominaisuus.
Mitä mieltä olette esim. Will & Grace sarjasta. Itse en ole sarjaa seurannut, mutta toivon että joku joka on kertoisi siitä jotain..
Kommentoikaa muitakin sarjoja ja sitä, onko homohahmot ajan kanssa muuttuneet.
Kiitän etukäteen, jos joku viitsii jotain kommenttia laittaa..=)
Niin.. no ehkä ensimmäisenä kommenttina sanoisin että minusta täysin fiktiivisten sarjojen ei tarvitsekaan olla millään tavalla totuudenmukaisia. Eli siinä mielessä stereotyyppeihin turvautuminen ei ole ongelma - ongelma kai lähinnä on sitten siellä vastaanottajapäässä jos joku ei erota fiktiota tosielämästä. Myönnän toki että esimerkiksi maaseudulla jossa homoja ei pahemmin arkielämässä näe, niin fiktiiviset sarjatkin voivat vaikuttaa ihmisten asenteisiin, mutta edelleenkään en näe että fiktiivisillä sarjoilla olisi kansaa "valistava" funktio, eikä siltä pidä sellaista vaatia.

Koska kuitenkin yksi tehokkaimmista marginaalistamisen muodoista on tehdä vähemmistö näkymättömäksi, eli positiivisinta nykyisessä kehityksessä on se että homoja ylipäätään näkyy sarjoissa enemmän, että asiasta herää keskustelua ja toki myös että ne kaikki eivät ole stereotyyppisiä. Ja jos rehellisiä ollaan niin näitä stereotyyppihomoja löytyy kyllä oikeasta elämästä, eli kyllähän ne siinä mielessä kuvaavat todellisuutta.

Mutta, itse sarjoihin. Mullan alla -sarjasta olen samaa mieltä. Minusta siinä henkilöitten homoseksuaalisuus on onnistuttu esittämään hyvin. Will&Gracessa on kaksi homoa, toinen stereotyyppi ja toinen ns. tavallinen homo, minusta ihan onnistunut sekin. Muista sarjoista tulee pikaisella kelauksella mieleen suomalaisista sarjoista Salatut elämät, joka ei mielestäni myöskään stereotyypitellyt vaan ehkä selkeästi myös opettavaisuuteen pyrkivä, jopa hieman teennäisestikin. Mutta varsin realistinen sanoisin noin ylipäätään. Kotimaisista sarjoista tulee mieleen myös nyt maikkarilla pyörivä Kuumia aaltoja, jossa homot on kai enemmänkin stereotyyppisiä sitten, ainakin pikavilkaisulla. Sarja on niin rasittava ettei sitä ole jaksanut katsoa. Enpä kyllä muutenkaan jaksa katsoa jotain sarjaa pelkästään sen takia että siinä olisi homoja.

Tietysti Queer as Folk tulee muista sarjoista mieleen, itse en pitänyt siitä mitenkään erityisemmin, jenkkiversiosta varsinkaan. Ei sitä jaksanut katsoa alkua pitemmälle. Saippuasarjoista voisi mainita Emmerdalen, jossa on ollut homo- sekä lesbohenkilöitä. Käsittääkseni ihan onnistuttu niissäkin...
Aijoo, kysyitkin pelkästään ulkomaisista sarjoista.. Kommentoin lisää sitten jos tulee itselleni myöhemmin muita sarjoja vielä mieleen :)
Minusta Will & Grace on ihan loistava sarja, verbaalinen huumori varsinkin aivan mahtavaa :) Tässä sarjassa ehkä kuitenkin on se ongelma, että jos seksuaalivähemmistöt eivät ole "tuttuja", voi sarjan perusteella saada aika yksipuolisenkin käsityksen homoista. Myös osa huumorista menee varmasti ohi, jos ei ole "sanasto" hallussa :) Mutta kun katsoo sarjaa töysin fiktiivisenä viihteenä, kuten lienee tarkoitus, on se vallan mainio.

Queer as Folk on minun intohimoni, siinä yhdistyy niin moni minun sydäntäni lähellä oleva asia. En jaksa nyt alkaa pidemmin selittämään (anteeksi), mutta sarja on vaikuttanut minun elämääni kyllä suuresti. Sarjan aiheuttama kohu oli kyllä niin liioiteltua, hyvin saanut sen huomata taas katsoessani noita jaksoja taas uudelleen. Ensimmäinen jakso on ana tietysti provosoiva, mutta valitettavasti varmasti sen takia moni sai huonon käsityksen sarjasta. Ja nyt siis puhun UK-versiosta, en todellakaan US-kopiosta.

Emmerdaleen liittyen.. Tämä on QaF:in 2. jaksosta:

Nathan: Cos like my mom, she'd kill me if she knew I was here, like we're watching Emmerdale and Zoe Tate was having that lesbian wedding, and my mother stood up and turned it off.

Phil: That's not homophobia, that's good taste.

----

Ja tuo Kuumia aaltoja on kyllä ollut aika järkyttävää katsottavaa, sen mitä olen muutaman jakson nähnyt. Äidin kanssa katsoessa koko ajan katsoo jotenkin nolona ja odottaa seuraavaa kohtausta kauhulla. Jotenkin taas mennään ehkä liian stereotypiseksi hahmoissa. Lisäksi koulussa olen kuunnellut yläasteen oppilaiden keskustelua sarjasta ja se on kyllä aika rasittavaa.. sarjan homohahmoille nauretaan ja puhutaan, kuin homo=neiti. Jotenkin ei haluaisi tuollaisten maailmaankuvaansa muodostavien teinien rakentavan käsitystää homoseksuaaleista ainakaan tuon sarjan hahmojen perusteella.
Minuakin ärsyttävät nuo stereotypian mukaiset homot telkkusarjoissa. Ihan sama sinänsä, mutta moni muodostaa sen yleiskuvan homoista juuri noiden sarjojen esittämien homojen kautta.

Will & Grace on kuitenkin siinä mielessä ihan OK, että siinä Will tuo sarjaan sellaista "tavallisempaa" homoa, kun taas Jack vastaa tästä oikein kärjistetystä homon stereotypiasta. Tuskin kukaan voi edes ottaa Jackin hahmoa tosissaan... se todellakin on niin yli vedetty että. Myös Salkkareiden Kalle oli mielestäni ihan onnistunut hahmo. QAF antoi hirveän kuvan homoista, mutta toisaalta se olikin täysin homoille (ja homoista kiinnostuneille heteronaisille) suunnattu sarja... joten oli ehkä ymmärrettävää, että esimerkiksi seksikäyttäytymisen suhteen siinä vedettiin pahasti yli. Kuumia aaltoja... huono sarja, huonot hahmot. Tuossa sarjassa on se valitettavaa, että vaikka homot ovatkin stereotyyppejä, niin ne on kuitenkin kuvattu realistisella tyylillä - eli katsojalle välittyy kuva, että oikeasti homot ovat tuollaisia.

Toisaalta on ymmärrettävää, että "tavalliset" homot telkkusarjoissa olisivat luultavasti tylsiä. Eihän sarjoissa ole kovin tavallisia heterohahmojakaan. Tuskin kukaan yleistää Hannele Laurin esittämän hahmon kuvaavan kaikkia naisia, mutta vähemmistön muutaman näkyvillä olevan hahmon mukaan kyllä yleistetään koko vähemmistö. Se on valitettavaa.
Mua ärsytti W&G-sarjan Willy, joka oli "liian hyvä", korrekti, ollakseen todellinen. Kokonaisuutta tosin tasasi Willin hintero kaveri.
Mua ärsyttää Will & Grace -sarjan Will, koska tämä on niin ilmiselvä muka-homo. Hahmon näyttelijähän on hetero ja se kyllä näkyy. En tiedä olenko vain sattunut katsomaan huonoja jaksoja, mutta ainoa seksuaalinen lataus jota olen Willissä ollut huomaavinani on kohdistunut hänen "vaimokkeeseensa" Graceen.
Oon samaa mieltä, ja kyseisen sarjan hahmoista tykkäänkin paljon enemmän Jackista ja Karenista, jotka on viety kunnolla yli :)
Mites Sinkkuelämää -sarjan heppu? En muista nimeä, mutta hän oli päähenkilön, toimittaja Carrien ystävä.
Aika yllättävää, että joku moittii W&G:n Williä liian heteroksi ollakseen homo. Kai minulla jotain on sitten jäänyt huomaamatta, kun en ole huomannut Willin Graceen kohdistuvaa kiinnostusta... Toisaalta Will on ainakin komea katsella.;)
On sillä väliä, miten televisiosarjoissa ym. kuvataan jotain asiaa tai ilmiötä. Kuten joku hyvin sanoikin, niin moni muodostaa käsityksensä homoista juuri sarjan perusteella. Media sitä paitsi heijastelee yhteiskunnan yleisiä käsityksiä (ei televisio-ohjelmia missään tyhjiössä tehdä ja tuoteta) ja vastaavasti myös muokkaa yhteiskunnan asenteita. Telkku tarjoaa samaistumisen kokemuksia, "opettaa" ihan huomaamatta suuntautumaan maailmaan tietyllä tavalla. Ei pidä ajatella, että media olisi manipulatiivinen ja ettei ihmisellä olisi mitään tulkinnallista kykyä, mutta valtaa medialla aina on, jos ei suoraan, niin välillisesti.
pidän itse erityisesti "homo sarjoista". Will&Grace on lempisarjojani ja minusta Will on sopivan homo. Sarjaa täytyy katsoa enemmän ettää tajuaa kaiken omanlaisen huumorin takia. Kuumia aaltoja sarjaa en katsoisi uudestaan, vaikka pakotettaisiin. Se on jotenki kökkö, sarjan homo on vähän turhan neiti. QAF on lempi sarjojani ja nyt sitä ei enää tule tv:stä. minua jäi kiinnostamaan, miten se jatkuu? suomessa ei näytetä 3. tuotantokautta ollenkaan.. mitä justin tekee lopulta ja miten koko sarja päättyy? jos joku tietää voisiko kirjoittaa tänne vähän juonenkäänteitä?=)
Mä katson hirveen vähän telkkaria, mut Will&Grace on kyl yks suosikkini :) Sarja on hyvä just sen takia, et siin on kaks niin erilaista homoa. Jack on just sellanen stereotyyppinen homo ja Will sitten taas ihan "tavallinen".

QAF on kai suunnattu pelkästään homoyleisölle, koska se on niin seksuaalisesti latautunut sarja ettei sitä varmaan kukaan hetero jaksa katella. Siinäkin on tietty kuvattu erilaisia homoja, mut vähän epärealistista, ku ne vaan hengailee keskenään eikä kellään oo yhtään heterokavereita.
Kyllä QaF:ää ainakin teinitytöt innolla katsovat, ja jopa pari urospuolista heterokaveriakin aina joskus.
Mun mielestä W&G:ssä Willin näyttelijä, joka siis on hetero, ei "joudu" tekemään mitään sellaista, mitä heteromies ei voisi tehdä ilman että saisi homon leiman päähänsä. Tämä siis fyysisesti. Mutta toisaalta ei tee Jackään, vaikka muuten elostelee runsaasti. Onko Jackin näyttelijä homo vai ei?
Onko Willin näyttelijästä tullut sarjalle niin suuri hahmo, että heteromiehen ei tarvitse pussata poikaa, taikka näyttelijä uhkaa lähteä sarjasta. Olisiko tällainen tilanne ammattimaista näyttelemistä?
Omia suosikkejani sarjassa ovat jack ja jackin homoemo. Tarpeeksi ylilyötyjä hahmoja, jotta sarjaa voidaan tituleerata komediasarjaksi. Gracekin on melkein yhtä harmaa kuin Will.
Viime jaksojen suosikki oli jakso, jossa Jack tapasi Cherin ja niillä oli Cher-maneeri kilpailu. Muistaako kukaan?