Työpaikalla kaapissa

  • 1 / 5
  • Uranium
  • 29.7.2003 14:21
Olen naisvaltaisella alalla, ja pahasti kaapissa. Nyt on alkanut kuitenkin ahdistamaan, kun kokoajan saa vahtia sanomisiaan, ettei vaan lipsauta mitään paljastavaa. Montakertaa on käynyt mielessä kertominen, mutta sitten järjen ääni käskee peräätymään. Olisiko syynä pelko siitä, luvattua jatkoa ei tulekaan.

Uskallanko kertoa? Mitä voi pahimmillaan tapahtua? Kertokaa kokemuksistanne.
  • 2 / 5
  • EvilS.
  • 29.7.2003 18:20
Rutkasti kokemusta naisvaltaisista työpaikoista, sanoisin että varo sanojasi.

Paljon riippuu lähimmistä työtovereistasi ja työpaikkasi, organisaation, koosta. Pienessä porukassa suhtautuminen voi olla kumpaa tahansa ääripäätä, suuremmassa organisaatiossa ulkoiset reaktiot asettunevat pian ja pysynevät kohtuullisissa ja siedettävissä rajoissa.

Minun työyhteisöni ovat olleet hyvin konservatiivisia ja suvaitsemattomia homoja kohtaan. Se on tullut selkeästi esiin puheissa ja suhtautumisessa esim. selkeän homoihin asiakkaisiin.

Hyvin naisvaltaisena työyhteisössäni on ollut myös kunnon siskomeininkiä eli peittelemätöntä miesvihamielisyyttä, miesten urakehitys on käytännössä pysäytetty eikä uusia miehiä juuri valita. Hyvä sisko järjestelmä toimii myös monen naispuolisen harmiksi.

Tule toki kaapista jos se sinua kovasti rassaa, mutta älä odota sen oloasi helpottavan. Olosi työpaikalla voi myös muuttua helvetiksi. On naisia, jotka eivät voi sietää homoja, sen jälkeen työpaikan vaihdos voi tulla hyvin akuutiksi.

Tottakai syrjintä typaikalla on kielletty, mutta esim. valtiolla tai kunnallakaan sitä ei noudateta, kuten ei monia muitakaan työlainsäädännön pykäliä.

Ajattele asiaa myös näin. Jos saat ämpärikaupalla pahaa niskaasi paljastuksen jälkeen ja valitat asiasta eri instansseihin, jotka ehkä jopa puuttuisivat asiaan ja työnantajalle tulisi sakko tms. seuraamuksia, luulisitko voivasi jatkaa nykyisessä työpaikassasi?

Luuletko, että asiasta valittaminen ei haittaisi työnsaantiasi tulevaisuudessa?

Tottakai on paljon sellaisia työpaikkoja joissa voi olla avoimesti homo, ilman, että siitä tulee mikään numero, mieheni esim. on sellaisessa.

Mutta siis, jos työpaikallasi on terve ilmapiiri niin go ahead. Jos taasen löytyy keskenään juoruavia kuppikuntia, kyräilyä ja runsasta kilpailua niin kannattaa miettiä kaapin avaamisen mielekkyyttä.
  • 3 / 5
  • Druusi
  • 14.9.2003 22:51
Itse olen nyt lyhyellä työsuhteella työpaikassa, jossa olen ainoa miespuolinen henkilö (ellei keikkalaisia lasketa :) ja en ole suuremmin ajatellut tulla kaapista. Ehkä, jos olisin täällä pidempään töissä, voisin sellaista tehdäkin. Aikaisemmassa pidempiaikaisessa työpaikassa (koko kesän, whee) tulin parille työkaverilleni kaapista ja he ottivat asian ainakin ihan hyvin. Totesivatpa vain, valokuviani katsellessaan, että söpö pari. :D

Eräs koulukaverini sanoi minulle, että tällä alalla (SoTe) ihmiset ovat varmasti eniten suvaitsevaisia, mutta en sitten tiedä. ;) Ehkä se riippuu myös työpaikan ikäjakaumasta.

--Druusi
  • 4 / 5
  • Angelo
  • 20.10.2003 19:47
Olen työssä parinkymmenen työntekijän yliopistoyksikössä. Vuosien varrella olen tullut kaapista muutamille nuorille naiskollegoilleni ja vastaanotto on ollut ihan myönteinen. Mutta vieläkin varon kertomasta homoudestani työpaikan miehille, koska heidän puheistaan huomaa asenteiden olevan melko homovastaisia. Ja kaikki työpaikan asioista päättävät ovat juuri näitä miehiä:( Hankalaa, mutta naisten solidaarisuus minulle tällä hetkellä riittää. Olemalla vain valikoivasti avoin turvaan ainakin etenemismahdollisuuteni.. Tosin kielteisesti suhtautuvat ovat vanhoja ja heidän eläkkeelle jäätyään ehkä harkitsen uudelleen. Suurin osa kollegoistani on psykologeja, joten tästä näkyy ettei ala sinällään suvaitsevaisuudesta paljoa kerro.
  • 5 / 5
  • Kai
  • 20.10.2003 21:18
Olen töissä naisvaltaisella alalla ja en tiedä tietävätkö ihmiset mun "salaisesta kaksoiselästäni" mitään. ;) Mun kaverini töissä tietävät kaikki ja yksi niistä on semmoinen ultraliberaali hölösuu (positiivisessa mielessä) et hän on varmaan jo järjestänyt jonkun "proud to have a gay member in our team"-päivän mun tietämättäni, tai ainakin kertonut kaikille. Mut toistaiseksi kukaan ei ole sanonut mitään pahaa. :)

Kai