Svenska musik

  • 1 / 3
  • Porraspuro
  • 24.7.2003 23:10
Hejsan. Är en icke-svenskspråkig kille som gillar svenska och som sku villa förbättra sin svenska. Har bara en finlandsvensk vän, och talar oftast svenska med honom, och det är kul i och för sig. Men som input är bara en person inte tillräcklig mycket och därför andra metoder behövs.

Så vad gör en duktig kille då? Jag vet inte om duktiga killar, men själv har jag nyss köpt en Walkman och skall lyssna på kassettböcker (jag började med Agatha Christies Tio små negerpojkar, och det är så länge sen ja sist läste den att jag glömde helt bort hur bra hon egentligen är/var).

Vad jag också har gjort är lyssna på svenska musik. Jag älskar att sjunga med visor (även om andra hatar mig för det). Jag lärde känna Cornelis Vreeswijk härommånaden och han blev genast min bäste kompis. Mina grannar hatar honom antar jag - mitt högljutt sjungande av Cecilia Lind, Kaxige myran, Polaren Per-låtar osv. kan ej vara hälsosamt för dom.

Nåja, vad var meningen här? Alltså, jag sku villa veta namn på såna artister som Cornelis Vreeswijk, såna som man kan sjunga med och som är inte så... så att lyriken inte hörs tydligt eller nåt. Svårt o förklara, men om jag säger att Eva Dahlgren absolut inte är vad jag är efter här - sku det förklara situationen lite grann?

Folkmusik eller så där rillati-rallati-visor. Vem sku ni rekommendera?
  • 2 / 3
  • Tomas
  • 29.7.2003 0:29
Heips!
Om du gillar visor kan jag rekommendera Fame Factory:visor. Finns att beställas åtminstone frånhttp://www.cdon.com. (svenska nya talanger tolkar kända svenska visor)
  • 3 / 3
  • Porraspuro
  • 29.7.2003 21:01
Tack för rådet Tomas. Jag snabbsökte i sajtet men kunde inte hitta den där Fame factory, men jag har varit förvånandsfullt klok eftersom jag råkade tänka på biblioteken. De finns massor av musik i dem också , och det bästa är förstås att man får lyssna i lung o ro först innan man köper. Så har jag besökt olika bibliotek och hittat massor av olika artister och titlar - fastän än så länge är Cornelis ändå den bästa som finns till. Klassifikationsnumret för svensk folkmusik är 788.42 här i H-fors, och bakom det ligger det faktiskt ett ganska strort urval av musik. Vilket bra biblioteksystem vi har här i F-land!