Homojouluherkut

  • 1 / 25
  • Pojotor
  • 19.12.2002 22:01
Siirrän nyt siis käskystä tänne oikeaan osoitteeseen kysymykseni, jotka kuuluvat:

1) Mitä kuuluu homojoulupöytään?

2) Mitä kuuluu muihin juhlapöytiin, joita homot laittavat?
1) käsitykseni mukaan suomalaisen homojoulupöydän antimet ovat aika suomalaiset seksuaaliseen käyttäytymiseen katsomatta. Itse olen löysän linjan vegetaristi eli syön kalaa ja kalkkunaa sekä maitotaloustuotteita. Itse suomalainen joulupöytähän on perinteisesti hyvin juurespitoinen, joten sen suhteen minulle ei ainakaan ongelmia tule. Itse asiassa luulen, ette noille fonduille ja susheille on vaan kiva vastapaino nämä suomalaiset perinneruuat, niitähän ei oikeesti saa kuin esim. jouluna jne.....
2) juhlapöydän mä kasaan juuri noista suomalaisista perinneruokajutuista....arkena sitten noita kokeiluja.
Minä menen vanhempieni luokse jouluaattona ja siellä on tarjolla perinteiset jouluruoat. Itse en ole vielä muunlaista joulua kokenut kertaakaan, sillä yhdelle ihmiselle jouluinen ruokalajien kirjo taitaisi olla vähän tuhlausta, vaikka niin hyvää onkin. Ja onhan kiva muutaman kerran vuodessa käydä vanhempien luona.

Suosikkejani ovat graavi siika ja lohi, kylmäsavulohi, rosolli, perunasalaatti, lanttulaatikko ja imelletty perunalaatikko. Kaiken kruunaa purkkiherneet. Kalkkuna kyllä maistuu myös. Kinkun jätän koskematta, kun en "punaista lihaa" syö. Lipeäkala ei muuten vaan maistu. Vielä sellaisia "maistettava ihan vähän" -juttuja ovat mm. muikunmäti + sipuli + smetana ja silli + uudet perunat.

Joulun jälkeen onkin taas mukava olla hivenen kevyemmällä ruokavaliolla; sipulia, tomaattia, pastaa, herne-maissi-paprikaa, kalkkunaa, ananasta, tulisia mausteita - erilaisina yhdistelminä. Ja janoon vichyä.
Meillä tulee oleen kutakuinkin "koko kattaus".
Tietysti kaikki lootat ja kinkku, itse väsättyinä toki kaikki.
Laaja valikoima juustoja, sienisalaatit ja itsetehdyt jauhelihapasteijat kuuluu myös aattoiltaan. Kaiken kruunaa kunnon suklaa kakku joka on tehty suklaata, voita ja kermaa säästämättä. Kissatkin saa jotain special hyvää.:)
Ai niin! Riisipuuroo kattila tolkulla!....Sitte ihmetellään miten mahtuu uutenavuonna "juhlakolttuun".
Se unohtui sanoa, että kullan kans vietän joulu... Kera kissojen. Sukulaiset hoidellaan sitte myöhemmin. :)
  • 6 / 25
  • Pojotor
  • 20.12.2002 22:18
Meillä joulu on täällä vähän kuin aiemmin Pédé-Peten mainitsema moitié-moitié, eli puoliksi suomalainen ja puoliksi ranskalainen.

Suomalaisvieraamme tuovat joulutorttuja, lanttulaatikkoa sekä muikun- ja siianmätiä. IKEAsta ostin jo ruskeita pipareita, sinappikastiketta graavilohta varten (sen teen itse) sekä glögiä.

Ranskalaispuoleltamme heitämme kehiin osterit ja hanhenmaksan, skumppaa sekä tietysti la buche -kakun, suklaisen "halon", joka on aivan uskomattoman hyvää.

Näitä sitten sulatellaan Alppien rinteillä suksien päällä. Ruokavalion ansiosta ainakin alastulovauhti kiihtyy ;D

Le Vepse
Salut La Vepse!

Hyvää joulua vaan sullekin sinne, missä minä muutaman vuoden kärvistelin!

Aatto täällä menee äidin luona, missä tulee tietenkin se kaikki perinteinen laatikko/kinkku/lipeäkala/ luumukiisselisysteemi. Puoliskoni vihaa k.o. ruokia (jostakin käsittämättömästä syystä hän tosin pitää lanttulaatikosta...). Siispä menemme joulupäivänä (joka on HÄNEN joulunsa =britti) Kesämökille, joka on myös osin talviasuttava. Joulupäivän ateria siellä on mustassa kahvissa (+valkosipuli, sipuli, suola, laakerinlehti ja pippuri) marinoitu lampaanpaisti , jonka kanssa tarjoan pariloituina ja liekitettyinä syksyltä pakkaseen jääneitä rapuja alkupalana, paistin alla paahtuneita ja sen mehuja imeneitä nauriita ja perunoita, sekä kreikkalaisen salaatin. Jälkkäriä en tiedä, koska puolisko tekee sen.

Bon Noel et Joyeux Anne Nouvelle!
Mun jouluni siellä eivät kyllä koskaan olleet juuri mitään, koska silloinen puoliskoni (Niin... se "Bookwormin" Colin) ja hänen perheensä olivat jenkkejä, ja sitä saatanan kalkkunaa paistettiin meidän uunissa ja niin päin pois...
Osterit tosin ovat jääneet mieleen, mutta vähän varhaisemmalta ajalta (Ennen C:tä, uusivuosi 1997). Hitto jos kunnollisia saisi täälläkin kohtuhintaan! Stockmannin herkkuosastolta saa, mutta hinta!!!
  • 9 / 25
  • Pojotor
  • 21.12.2002 18:00
Joo, noi Suomen ruokien hinnat - huhhuh. Justiinsa kävin hakemassa jouluruoat tuosta Ranskan puolelta ja esmes hypersuuret, käsin lajitellut osterit maksoivat kuuri jöröä kilo kun Suomessa saa varmaan pulittaa saman verran per tsibale. Muutoinkin ruoan hinnat saavat satunnaisen vierailijan voimaan pahoin, jos kohta mainittakoon, että Stockan *valikoima* kyllä vetää vertoja mille tahansa liikkeelle missä päin maailmaa tahansa!

Le Veps *nam*
Milloinkas muuten olit tuo "Chef Adjoint de la Section de Sécurité et Sûreté de l'Office des Nations Unies à Genève"? Meidän on täytynyt tavata jossain kuviossa...

arvelee

le Vepse
Meillä vietetään myöskin ranskalais-suomalaista joulua, tai itseasiassa melkein kokonaan ranskalaista, kun olen rakkaani kanssa anoppilassa lähellä Lilleä.

Pöytään kuuluu mainitsemasi osterit, etanat, hummeri, hanhenmaksa, ja sata muuta hyvää. Suomalaisena lisänä on lohi, lakkahillo ja juusto, sekä tietysti piparit (jotka osaan yllättävästi valmistaa itse, ja sain jopa reseptin Brysselin suomalaisen merimieskirkon pappilasta, kardemummoineen kaikkineen!).

Terveisin

Mika T Bear, Bryssel
Mika, mikä miellyttävä joululahjayllätys oletkaan!

Tervetuloa heiluttamaan rannetta tänne seuraamme.
Ostereita on jo vedetty koko joukko skumpan kanssa kuusenkoristelutekosyin (mitään kuusta ei tietysti hankita, kun olemme juuri pakkaamassa itseämme kohti Alppeja). Huomenna käväisen duunissa ja sitten kohti Heidin herkkuja!

Le Vepse
Mitä ihmettä?!!
Lueskelin ihmeissäni edellisiä viestejä... ostereita, kalkkunoita, rehuja, hanhenmaksaa jne.... Mihin KINKKU on unohtunut???
Joulu ei ole joulu ilman kinkkua... =)
Kuule, Kide, joulu on oikein mainiosti joulu ilman lihan häivää suussa - ainakaan kenenkään/minkään kuolleen ;>

Jos kohta mainittakoon, että meillä on muutama siivu täkäläistä jambon à l'os fumé fort, eli todella voimakkaasti savuaromista palvikinkkua meedussa.

Suomalaista harmaata sinapinalusta ei täältä taida oikein löytyä - en usko edes IKEAn myyvän.

Le Vepse *nam*
Hmm, sangen kulinaarisia sävyjä täällä ;)

Paras joulu tulee siitä kun saa kundikaverin kanssa yhdessä tehdä ja olla (syödä), aivan rauhassa. Kun en muita kulinaarisia tai muitakaan perinteitä juuri kunnioita niin joulu voi aivan hyvin olla selkeästi perinteinen.
Eipä taida kovin jouluista olla, mutta oma herkkuni on linjalla perunamuusi-suolasienimuhennos-nakit-paistetut sipulirenkaat
Hehe,

Kiitos Mika. Huomenna alkaa sitten elämäni ensimmäinen ranskalainen joulu. Saas nähdä miten jaksan anoppilaa...

Hugs

Mika T, Bruxelles
Kai sielläkin sian kinkkua myydään - raakanakin?
Sen kun suolaat ja pistät uuniin.

Siinä on "harmaata sinapinalusta", oletpa missä olet. =)

Ja hyvää on. Kinkkua olla pitää.

Tosin parasta joulupöydässä on kylmäsavu- ja graavilohet, herkuttelijan sinappisilli sekä kylmäsavuviettelys (sisältää kylmäsavulohta, hopeasipulia, ranskankermaa, tilliä ja vähän mausteita) =)
Moi Pojotor/Heips Heidi!

Toivottavasti joulut meni hyvin ja hyvää Uutta Vuotta!
Meitillä meni kulinaarisessa mielessä mainiosti ihan suunnitelmien mukaan. Niitä ostereita tosin olis voinu olla meilläkin =(

Vastauksena kysymykseesi: Olin Securityn Deputynä Palais:issa 96-97. Sitä ennen Roomassa ja sen jälkeen Nykissä. Nykin jälkeen myös siellä 2 kk ennen kuin lähdin yksityispuolelle Saksaan.
Jos olit silloin siellä, niin ehkä on nähtykin (Suomen Mission Itsepäisyyspäivän bailuissa tai suomalaisten joulubileissä Strategic Institute:n tiloissa Rue de Lausannella tai sitten jossakin muuanna).

Mikä piru sen Ranskan puolella olevan kylän nimi muuten oli (dementia alkaa kiskoa varmaan, ei se varmaan Pregny ainakaan ollu...), missä se helvetin iso, muistaakseni 'Champion' supermarche on (Ferney:stä vähän eteenpäin)? Mä asuin siellä kaksi ekaa kuukauttani, ennenkuin onnistuin löytämään kämpän G:n kantakaupungista (Place des Charmilles ensin, sittemmin Rue de Lausanne, sittemmin Rue Sismondi). Siellä oli AINA helvetin hyvät ja halvat osterit! Duunista kotiin ajaessa pysähdyin usein kaupassa siellä, ja useammin kuin kerran lankesin...

Pete
Parahin Pédé ;)

Juu, hyvin meni. Jouluaaton lounas oli Suomi-henkinen laatikkoineen ja lohineen ja illalla Réveillon de Noël syötiin Heidin herkkuja ja hyviä olivatkin. Joulupäivänä taas lounas oli muikeasti heidiläinen ja illaksi palattiin mätiin ja muihin koto-Suomen pistämättömiin! Välissä sitten Gstaadin noblessen kera kansainvälistä glamouria rinteillä ja vin chaud -kiskoilla...

Tossa Ferney-Voltairen takana on siis Onex ja sitten Gex tai sitten St Genis-Pouilly ja edelleen Thoiry - mitä niistä tarkoitat?

Muutoin näymme justiinsa mennen toistemme ohitse. Mä landasin Geneveen 1998...

Mites uusi vuosi?
Täkäläinen GIGG eli Geneva International Gay Group duunaa un Grand Dînerin, jossa on sitten taas kaikki asianmukaiset sörsselit...

Le Vepse
  • 22 / 25
  • Pete le Pédé
  • 3.1.2003 12:15
Salut encore le Vepse!

Uudet vuodet meni rauhallisissa merkeissä kun minnekkään ei oikein voinut mennä koska riippakivenä on 3 kk vanha Airedalenterrierinpentu (=25 raatia pakkasta ja koiraa hermostuttavat raketinräiskeet).

Sapuskana lähikiinalaisen takeaway. Kulinaarisessa mielessä saattaa kuullostaa siltä, että meni aivan ketuille, mutta eipäs!

Kahden lihaasyövän miehen sapuskat (2x2 ISOA kevätkäärylettä, possua hapanimelässä ja härkää mustapapukastikkeessa -älyttömän isot annokset- ja molempiin hillitön määrä riisiä mukaan plus annoksia odottavan olut) 22€.

Himassa puristelin kolme valkkarinkynttä ja kynnen kokoisen palan tuoretta inkivääriä ja lotrasin sekaan soijaa, teriyakia, sesamöljyä (ihan tipan vain -tuhtia kamaa), worchesterkastiketta ja balsamiviinietikkaa. Tätä soosia sen hetken seistyään käytettiin terästämään safkaa. HYVÄÄ!

Asiasta kiinnostuneille tiedoksi, että paikan nimeä en edes muista (tyypillinen myös pizzoja myyvä peruskiinalainen), mutta se sijaitsee Alppilassa, vanhan "5:n minuutin pysäkin" vieressä Viipurinkadun ja Porvoonkadun risteyskohdasta Aleksis Kiven kadulle lähtevällä pikkukadulla. Hinta - laatu+määrä -suhde on muistaakseni myös City -lehdessä joskus noteerattu kaupungin parhaaksi.

Pete
Salut encore...

Se mesta muuten oli muistaakseni Pregny. Siis se hypermarché:n kylä. Palais:issakin on "Pregny gate". Olishan mun se pitänyt muistaa, koska sille portille jouduin pistämään aina kaikki juopoimmat Security Officerit (ex-Ranskalaisia gendarmerié -tyyppejä kaikki ne deekut) töihin pois muiden silmistä...

Pete
Le Pédé se sitten vaan vetää kiinalaista uutena vuotena koiran karvoihin katsomatta ;D)))))

Joo, Pregny on tossa heti portilta ylöspäin, ikään kuin Ferneyn pohjoispuolella.

Mitä taas tulee juopporetkuihin porttimiehiin, niin kyllä Pregnyllä joskus on ihan kivojakin vartijoita *nam* *lääh*
(hyvä maku ja kuola suussa varmaan riittää perusteluksi sille, että tämä viesti on homojouluherkuissa ;)


Le Vepse
Tama teidan takeout kiinalainen ruoka,onko se aitoa czezuan tai mandarin tapaista?Eiko siella tuoda sisaan,ettei tarvi menna hakemaan.Mina tykkaan sweet&sour srimp,chiken balls,fried pork rice,chowmain,eggfujang,chop sui,jne.