Diskussiongrupp för svenskatalande

Hej!

Denna grupp är avsedd för svenskatalande tankeväxling...

välkommen :)
Oj då ! Det här var en trevlig överraskning. Ibland känns det som om man själv vore den ända finlandssvenska bögen i det här landet : )
Knappast är du det. Jag som har bott längre tider i S-ge över gärna min rostade svenska genom att tala o skriva... Majla!
Tror det finns ganska monga svenskatalande bögar här i finland. Själv har jag bott i sverige 19 år, men då var det dags att fa och jobba hit till helsingfors. Flyttade hit till finland hösten ´97

Men med vad det kommer om mit språk så talar ja både svenska och finska flytande. Men det är ju bra att hålla igång både svenskan och finskan. Självklart vill jag gärna prata svenska med någon som kan svenska flytande. :)
Hej igen !

Självklart håller jag med om att d finns många finlandssvenska bögar. Kanske beror det på d att alla alltid pratar finska och inte anväder sin svenska. Måste medge att jag nog själv också tillhör den gruppen, men försöker ändå prata så mycket svenska som möjligt.

Roligt ändå att se att d finns er som gillar att prata svenska och använder er av språket : ))

Firade förra veckoslutet i Stockholm. Hade helt super roligt. Ifall ni någon gång befinner er där, så kolla in Tiptop. En bög klubb med verkligen trevlig atmosfär. Jag gillade stället.

Ha d så bra ! : )
Hej!

Jag är inte svenskspråkig, men eftersom en hel del av mina släktingar talar svenska som sitt modersmål, har jag sedan länge varit tvungen att använda svenskan. Jag har ingen grund att tvivla, att någon skulle ha större svårigheter att förstå min svenska, men ändå har jag märkt en konstig sak: man vill inte tala svenska med mig.

Jag själv bor i Purfinland, och mitt namn berättar ganska tydligt, att det i mitt fall med hög sannolikhet handlar om en finskspråkig kille. Nästan alltid då jag försöker tala svenska med någon svenspråkig, händer någonting överraskande: so fort man inser, att jag inte talar svenska som mitt modersmål, byter man automatiskt till finska. Kanske försöker man vara artig, men enligt min åsikt är det egentligen oartigt: det kan betraktas tecken på det, att jag inte talar tillräckligt flytande svenska för min pratkamrat.

Jag måste ju medge, att jag har mer erfarenheter med äldre människor, som verkar vara ytterst benägna att byta till finska. Hur är det med yngre folk då? Är man redo att tala svenska också med någon purfinne, som inte talar perfekt svenska?
Visst finns det (finlands)svenska bögar i Hesa, frågan är bara VAR finns dom?? Själv är jag en 19-årig finlandssvensk men känner bara 2-3 st andra svenskspråkiga bögar i Hesa. Det skulle vara roligt att träffa också andra svenksspråkiga i Hesa! Så maila till mig! galliano@sunpoint.net :)

-SvH-
nog finns det ju en och annan i princip i hufvudstads regionen. Jag tror bara att de små kretsarna skrämmer många. Själv studerar jag nuförtiden i England.

Glad Påx till alla!
Finlandssvensk träff i Tammerfors 27-28.4. om du är intresserad ta kontakt senast den 11.4.
Vill på samma gång uppmärksamma er på att Seta har en svenskspråkig byrå, den finns i Österbotten. Hit kan man vända sig med frågor, funderingar, idee´r m.m..
Seta ordnar en sv.språkig kurs för blivande utbildare och telefondejourer i Vasa den 6-7.9.
Om du är intresserad så ta kontakt med osterbotten@seta.fi eller på telefon 06-8345864.
Sista anmälningsdag 29.8

Marina
Det tycks nu inte bli så intensivt det här svenskspråkiga tankeutbytet... Synd!

Är det annars nån som vet var det är ide att placera en kontaktannons? - Det skulle vara roligt att kunna umgås på sitt modersmål emellanåt också. Också om jag tycker om att tala finska så blir det litet trögt emellanåt. Det "leikkar" liksom inte alltid så snabbt...
Just det, ibland känner man sig helt UFO bland dessa tuffa typer på chatsidorna. Om det är någon som öppnar ett initiativ för ett meningsutbyte oss finlandssvenska bögar och bisexuella, så vore jag tacksam! Någonstans borde det väl vara möjligt att sätta sig över rädslan att bli identifierad i ankdammen. Mod mina vänner!
Amnesty Internationals finländska avdelning har en grupp som heter LGBT (Lesbiska, gay, bisexuella och transmänniskor) och där vi mest talar svenska.
Vi har regelbundet möten på Amnestys kansli i
Helsingfors.
Tack för det! Är du säker på att det inte är en alltför militant grupp ;-) Vi är nog säkert flera som är intresserade- du kanske kan berätta lite om vad snacket går ut på..glada hälsningar, C
Vakul att det finns ett svenskt bögforum också! Synd att det inte verkar så välbesökt bara men i alla fall! Hoppas det tar sig.
Vad jag har förstått är det väl inte bara ett bögforum utan nog är väl tanken att också kvinnor får vara med.
Men varför är det ingen som för en diskussion på svenska, så många är vi i alla fall att det är helt möjligt.
Eller är det just möjligheten att bli igenkänd som gör att de som kan hellre gör det på de finska sidorna eller så låter man helt enkelt bli att skriva något alls. Men å andra sidan skriver nog finlandssvenskar på de forum som kommer via Sverige, varför inte göra det här också.
Vad bra, just det menade jag!
ALLA borde ha rätt att komma till tals och fritt få diskutera både ditt och datt. Fram för mera friska tankar i vår något dävna damm..:-)
Ok Cedric vad blir första ämnet som diskuteras på svenska? Bollen är din, nu börjar vi.
  • 19 / 22
  • Svensklärare
  • 11.12.2002 0:11
Det heter nog "svensktalande" och "finsktalande", aldrig
"svenskatalande" (utom möjligtvis på skoj).
Hör du svenskaläraren, nu ska du inte märka ord och vara så petnoga. Visst är det väldigt viktigt att skriva rätt och ibland vill man verkligen gråta när man ser hur folk skriver på nätet men inte behöver man gå till överdriftt. Skriv lite annat i stället. Som varför blev du svenskalärare t.ex.
Väl rutet, Malla!

Fick lov att gå till början på diskussionen för att begripa varifrån "svenskatalande" dök upp - jag är glad att smo ens bemödade sig om att öppna upp en debattsida för oss svenskspråkiga (sic!)

Nåväl, ser att Malla tycker att jag borde kasta in några bollar och varför inte brandfacklor i ringen...hmm?! Så här inför julen- med all stress som ligger i bakhåll för en hela tiden- är det lite svårt att klura ut vad man egentligen funderar över...Jo en sak undrar jag över- finskans förfärliga "lepakko" om lesbiska kvinnor, jag ryser riktigt när jag ser det utskrivet,vad vill ni egentligen kallas? Ge gärna exempel på både svenska och finska.
Själv är jag inte vidare förtjust i det svenska ordet bög...Visst, visst- hör svenskläraren mumla något om
"..ett hedervärt ord med fornnordiskt ursprung..."- men kan inte låta bli att associera det med något pösigt och trögt, kör inte hästarna med dröglappar också?
Tycker nästan finskans "homo" med spetsiga vokaler låter mycket piggare redan- finns det något SVENSKT ord för två så bra ord som engelskan queer och finskans vinokkaat?

Se där- lite mera språkfrågor att tugga på, och spotta ut om ni så vill!
Stressa lagom, hälsar Cedric
Vem har nu sagt att man måste stressa för att det blir jul, nog kommer och går julen i alla fall fast inte alla tak och väggar är skurade.
Spåkfrågor är intressanta men också väldigt svåra eftersom man ändå inte hittar en lösning som alla tycker är rätt.
Bög tycker jag är bra, betydligt bättre än Homo. Lepakko är väl inte något jag vill kallas, men däremot på skoj är det helt ok. Man får som sagt inte ta allt så allvarligt. Flata betackar jag mig för, det associerar jag till flatlöss alltid:)
Inte heller queer, för det är inte jag, åtmisntone inte med tanke på vad ordet kan ha för betydelse, dvs pervers, det ger dålig smak.
Vad blir då kvar. Måste Jag kallas något, är lesbisk rätt, homosexuell likaså, men framför allt är jag en kvinna som älskar en annan kvinna. Som du ser är det svårt med ord, det som en tycker är bra kan en annan inte alls förstå.
Inte alls konstigt att det är krig i världen när man inte ens kan enas om ord:))
Malla