Klubitus, mitä se on?

  • 1 / 7
  • EvilS.
  • 24.9.2002 9:26
Joskus puhuttiin yökerhoista, diskoista. Sitten vain klubeista. Kaikki ovat hämäyisiä paikkoja joissa soitetaan tanssittavaa musiikkia, juodaan, tupakoidaan, etsitään seuraa, tavataan tuttuja, kulutetaan aikaa yön pimeinä tunteina.

Olen hieman jälkijättöisesti lukenut täällä olevat runsaat kommentit dtm vs herkku, poppi vs. klubimusiikki aiheista.

Muutamia kysymyksiä heräsi.

Kovaa huutoa siitä, mikä musiikki klubiin kuuluu. Klubissahan voi soittaa mitä tahansa, vaikka soundträkkejä. Kyse on linjan valinnasta ja markkinoinnista.

Yhä kovenevaa huutoa siitä, että poppia ei haluta. Eikö? Kuinka suuri osa ravintolan 300+ asiakkaasta kaipaa aina viimeisen viikon aikana ilmestyneitä uutuuksia. Kuinka monelle mukaansatempaava listahitti tai klassikko oikeasti on kirosana? Kuinka moni kammoaa teknoräimeen monotonisuutta?

Olen notkunut klubeissa ja yökerhoissa yms. jo monen vuoden ajan. Täysin selvää on, että tanssilattia täyttyy mahdollisimman monille tutuilla klassikoilla tai hiteillä. Tämä ei tietysti tarkoita, että koko ilta on sitä samaa. Dj:n ammattitaito on ratkaiseva. Pump, Pussy, Screen jne. kun sinne menee tietää mitä odottaa. Ikävää jos paikalla muuten on aina wannabe-pump-dj, esimerkiksi. Pitäiskö maksavan yleisön kohtuullisella varmuudella tietää mitä saa, ennenkuin pulittaa pääsymaksun? Ehdottomasti!

Tyyppi, joka haluaa vain "tampata" läpi illan haluaa ravintolalta ja dj:ltä aivan muuta kuin tyyppi, joka haluaa seurustella, juoda, tanssia ja ehkä etsiä seuraa.

Musiikkitrendit myös tulevat ja menevät. Ravien aika on ohi. Sukupolvet vaihtuvat nopeammin kuin ennen. Kuinka monta pelkästään teknoa soittavaa klubia Helsingissä on tätä nykyä? Montako niitä oli vielä kaksi vuotta sitten?

Ravintoloita aktiivisesti käyttävä joukko ja sen kulutustottumukset ja mieltymykset muuttuvat 1-2vuoden sykleissä. Trendien harjalla ratsastaminen on taitolaji, mutta se ei kuitenkaan ole se liiketaloudellisesti kannattavin ratkaisu.

Aikaa ei voi pysättää. Ajassa voi pysyä mukana. Hyviä bileitä tulee aina olemaan, ne vain siirtyvät muualle ja muuttavat muotoaan. Sitä joko liikkuu mukana tai jää paikalleen tamppaamaan.
  • 2 / 7
  • Clubbaaja
  • 24.9.2002 11:49
No kyl clubi ei soita listahittejä ei varsinkaa mitään radiokamaa. Ne on discoja jotka semmosta soittaa. Clubilla tulee CLUBI musaa. Siis poppi ja listahitit (yleensä ihan sama-asia) raikuvat discoissa!!
  • 3 / 7
  • Niksu
  • 24.9.2002 20:52
Olen just samaa mieltä Elviksen kanssa.
Itse sillisalaatin diggaajana suosin kyllä herkkua.
Ja todellakin jos musiikin suosittavuuden(?=))
indikaattorina käytetään tanssilattian täyttöastetta,
saa vanhat tutut ja uusimmat sen yleensä täyteen.
Näin se vaan on.
Toivottavasti uusi demari saa mahtumaan kaksi lattiaa saman katon alle...ja niille vielä soimaan eri suuntaukset ,niin siinä se on..
  • 4 / 7
  • Niksu
  • 24.9.2002 20:59
Siis voi ple..... kun oppisin vielä lukemaan.....0) elvis=)=)=)::
  • 5 / 7
  • Yöeläin
  • 24.9.2002 21:15
Mun mielestä ei tarvitse tehdä tälläistä erittelyä. Jos tykkää vain popista tai vain "klubimusasta" niin kyllä ne omat paikat löytyy. Itse pidän enemmän trancesta ja kovemmasta dancebiitistä ja mielestäni Dtm on soittanut aika hyvin tälläistä sekoitusta. Ennen vielä paremmin kun siellä vielä vieraili enemmän ulkopuolisia dj:tä. Käyn myös paljon eri klubeilla ja muissa bileissä, mutta silti homona pidän Dtm:stä juuri sen klubimaisuuden takia.
  • 6 / 7
  • Yöeläin
  • 24.9.2002 21:24
Ja lisäyksenä vielä... vaikka tykkäänkin "tampata" (heh) hyvää musiikkia, niin tykkään myös seurustella ihmisten kanssa ja tähän Dtm on sopinut hyvin. Mulle biletys ei ole vain tanssimista tai vain seurustelua ihmisten kanssa... en ymmärrä mistä tämä näkemys klubimusaan on tullut, että se olisi vain itsenään höyryissä bilettämistä.
  • 7 / 7
  • EvilS.
  • 25.9.2002 9:46
Joo-o. Oikeastaan hain sitä, että homoravintola suuntautukoon homoille. Eri musiikkimieltymyksille suuntautuneita paikkoja kyllä muutenkin löytyy. Kilpailu heteroklubien (tms.) kesken on veristä.

Suurin osa homoista ei varmasti rakasta sitä yhtä ja samaa.

Tämähän ei tarkoita musavalinnassa mautonta ja löysää sillisalaattia tai pelkää poppia. Hyvä dj kyllä pystyy yhdistämään erilaiset ja ikäiset biisit niin, että tanssinhaluiset ja välillä haluttomatkin viihtyvät tanssilattialla. Tälläisiäkin klubeja on.