Kopiointi

  • 1 / 6
  • Pete
  • 28.5.2010 17:12
Olen tästä aiheesta aiemminkin maininnut, mutta minua ihan oikeasti ärsyttää, että eräs nimimerkki yksinkertaisesti copypastaa Hesarin uutisia tänne omalla nimimerkillään. Ketä se hyödyttää? Kuka saa kunnian? Ja ketä kiinnostaa?
Olisi eri asia, jos kyseinen copyartisti edes lisäisi tuotteisiinsa jotakin tyyliin "Vau! Mitäs tästä ajattelette?" tai edes jotakin omaansa...
Ketä kiinnostaa kunnia?

En usko, että hänen tarkoitusperänsä ovat ilkeämielisiä. Hänen viestinsä eivät myöskään aiheuta vahinkoa. Muut näkökulmat ovat minusta yhdentekeviä. Koska kyseessä on yksi nimimerkki, eikä yleinen huono tapa foorumilla, se menee musta erilaisuuden sietämisen piikkiin. Tietyn nimimerkin kirjoitukset on niin helppo jättää huomiotta, tai huomatessaan ne, jättää ne omaan arvoonsa. Jos tapa olisi laaja, sen oikeutuksesta voitaisiin keskustella laajemmin näkökulmia vaihtaen. Rekisteröitynä nimimerkkinä sulla on myös mahdollisuus estää hänen lähettämiään viestejä näkymästä. Tiesitkö siitä?

Hyvää käytöstä kirjoittajalta olisi kyllä mainita lähde. Ootko kenties ehdottanut sitä hänelle? Tarkoitan hänelle suoraan ja ystävällisessä hengessä.

Mä tappelin tietystä aiheesta erään ihmisen kanssa aikanani vääntäen ja kääntäen ja ärsyyntyen valtavan pitkän aikaa. Hän ei kertakaikkiaan ymmärtänyt minua, ja mä koin loukkaavana miten hän ohitti noin vain kaikki mun esimerkkini, tunteeni ja rivienvälit joita oli paljon. Musta tuntui että hän kiusasi minua lukemalla kaiken kirjaimellisesti ja siten tulkitsemalla sen toisin kuin ihmiset yleensä tulkitsevat. Ei minua hänen eriävä mielipiteensä häirinnyt, vaan se kuinka hän ohitti "kaiken" mitä minä vietin hänelle. Myöhemmin mä sain tietää että hänellä on aspergerin syndrooma. Saatuani tietää sen, kaikki mitä hän oli sanonut ja miten hän oli reagoinut, sai aivan uuden merkityksen. Kaikki aukeni yhdellä kertaa. Niin tietysti. Miksen itse tajunnut?

Myöhemmin mua on hävettänyt se, että hyväksyin hänen kaavamaisen ja joustamattoman ja tunneviestini ohittavan tyylinsä vasta ,kun sain sille diagnoosin. Se antoi hänen käytökselleen syyn. Mutta kaikilla on omalle käytökselleen syy, oli se sitten nimetty ja löydetty ja havaittu erilaisuus tai normaalin rajoihin laskettava, jokainen käyttäytyy ja kommunikoi omalla tavallaan koska on juuri sellainen kuin on, emmekä me voi ulkopuolisina arvottaa, mitkä hänen mahdollisuutensa olla toisenlaisia olisivat. Jos käytös ei aiheuta vahinkoa, kuinka tärkeää sen muuttaminen ylipäätään on, ja kuka siitä saa päättää?
Kesäpoika puhuu aspergerin syndroomasta, eli eräästä autismin muodosta. Se ei liene aivan kaikille selvä asia. Luin tekstisi pariin kertaan ja oletan ettet puhu tässä yhteydessä Peten tarkoittamasta henkilöstä. Toisaalta se ei edes liene tärkeää, vaan nimenomaan tuo henkilökohtainen kokemuksesi.

Koetan pikkuisen avata AS-asiaa. Olen kohdannut AS-ihmisiä moniaita kertoja esimerkiksi työtovereina ja muissa tilanteissa. Olen kokenut samoin kuin Kesäpoika, että AS-henkilön käyttäytymisen perussyyn tajuaminen on helpottanut kanssakäymistä merkittävästi. Mieltäni rassanneet ristiriidat on saaneet selityksen. AS-henkilö ei osaa itsestään lukea ikään kuin rivien välistä tai ilmeistä. Hän perustaa usein vain faktoihin. Kanssakäymisen kuviot on opeteltava erikseen. Itselläni on mielenkiintoinen tilanne yhden AS-ihmisen kanssa. Koettuaan minut riittävän turvalliseksi, hän opiskelee avullani kysymällä jatkuvasti: "Mitä sä nyt ajattelet?" Vastaan vaikkapa tilanteesta riippuen: "Mietin, ehdinköhän ylittää tuon edessä olevan risteyksen ennen valojen vaihtumista." Alkuun kysely häiritsi, mutta nyt olen tajunnut, että hän opiskelee ihmisten käyttäytymistä ja heidän ilmeitään minun avullani. Hän tunnistaa nyt ainakin minun piiloviestejäni hyvin taitavasti. Saatan heittää vakavalla naamalla jonkin tajuttoman väitteen, mutta olen piilottanut äänenpainoon merkityksen, että se onkin vitsi. Se menee jakeluun. Homma toimii nyt myös toisinpäin. Hän osaa viestiä myös nk. rivien väleillä.

AS-henkilö voi olla erityisen lahjakas jollakin erityisellä alueella. Hän saattaa esimerkiksi pystyä painamaan mieleensä uskomattoman määrän yksityiskohtaista tietoa ja muistaa kaiken jälkeenpäin.

Sen olen huomannut, että jokaiselle kohtaamalleni AS-ihmiselle tunnustus ja onnistumisen huomaaminen ovat erityisen tärkeitä. Moitteet vain lukitsevat ja hämmentävät hänet. Hän ei ehkä ymmärrä miksi häntä moititaan, vaikka kaikkien faktojen pitäisi olla hänen mielestään kohdallaan.

Aspergerista löytyy hyvä kuvaus Wikipediasta hakusanalla: Aspergerin oireyhtymä
  • 4 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 29.5.2010 23:10
Tuohon Peten mainitsemaan copy/peistaamiseen. Ehkä on hänen kohdallaan niin, ettei tosiaan kukaan ole viitsinyt ohjeistaa tarkemmin. Jotain omaa näkemystä tai tiivistelmää minäkin toivoisin joihinkin noista hänen sanomistaan. Yleensä hyvä tapa on mainita kuka on alkuperäisen työn tehnyt ainakin kotimaisissa tuotannoissa. Olen itse tyytyväinen, jos tekstejäni lainataan tai niihin viitataan mainiten minut kirjoittajaksi. Kokonaisen tekstini kopioimiseen jonnekin pitäisi mielellään pyytää erikseen lupa. Eli kunnia sille joka on tehnyt varsinaisen työn.
Keskustelufoorumilla on tietysti parasta, jos kirjoitus käsittää ennen kaikkea omia mielipiteitä, ja aihetta on käsittelty omin sanoin.
Joka tapauksessa tämä mainittu henkilö on varsin uskollisesti tavannut mainita lähteen. Niinhän lainauksien kohdalla pitää ollakin, riippumatta siitä, onko lainaus kotimaisesta tai ulkomaisesta lähteestä.
  • 6 / 6
  • Riquman1990
  • 6.7.2010 19:25
Mitä välii sillä on, millasii viestei toiset tänne kirjottelee? Se ei oo sun elämästä pois. Kovin tuntuu olevan pieni sun itsetunto ja maailmankuva, ku pitää alkaa kritisoida toisii Ranneliikkeen käyttäjii sen sijaan, et ite joskus kirjottas jotain rakentavaa.