Kissan omistajat ovat fiksumpia kuin koiran omistajat
Tällaiseen tulokseen tulivat Bristolin yliopiston tutkijat haastateltuaan lähes 3 000 ihmistä Englannissa. Kissan omistajilla on 1,36 kertaa todennäköisemmin yliopistotutkinto kuin koiran omistajilla. Kissan omistajista myös useimmat olivat ikäihmisiä ja naisia. Useimmilla eläimiä kodissaan pitävistä on puutarha ja he asuvat maaseudulla. Tutkimus tuotti tulokseksi, että Briteissä on yhteensä 20,8 miljoonaa koiraa ja kissaa. Luku on 50% korkeampi, mitä aikaisemmin on arvioitu. Mukana luvussa eivät ole kulkukissat ja -koirat.
Tuloksia arvioitaessa pääteltiin, että korkeammin koulutetut ovat menevämpää joukkoa, kuin vähemmän koulutetut, ja haluavat siksi helppohoitoisia kissoja koirien sijaan. Kissat pärjäävät pidempään yksin. Niitä ei tarvitse ulkoiluttaa kuten koiria.
Kuuluisia kissanystäviä ovat/olivat Winston Churchill, Pablo Picasso, näyttelijä Warren Beatty.
Kuuluisia koiranystäviä ovat kuningatar Elisabeth II, George Michael, Paris Hilton, Obaman perhe.
Englantilaisille eläimiin liittyvät asiat ovat huomattavan vakavia. Muistelen eläintensuojeluyhdistyksen olevan kuninkaallinen, mutta lastensuojeluyhdistys on vain tavallinen.
The Daily Telegraph julkaisi (6.2.2009) tutkimuksesta tehdyn kirjoituksen. Mielenkiintoista nähdä millaisen määrän lukijapalatetta juttu generoi. Nämähän ovat asioita, joista jokaisella on varma mielipide.
Sateenkaaripopulaatiossa nämä luvut voivat mennä toisin. Ehdalla homomiehellä, koulutuksesta riippumatta, on tietenkin kaksi valkoista puudelia, joita hän ulkoiluttaa minkkiin kietoutuneena ja Pradan kengissä. Aidolla lesbolla on joko saksan paimenkoira tai bulldog, jota hän ulkoiluttaa ruutupaitaan ja halonhakkaajan puseroon pukeutuneena, jalassaan bootsit.
Näinhän se menee, eikö? :-)
Jaa... Joo... No niin kait sitten...
Meillä kyllä on Puolustusvoimien rahoilla sotilaspoliisin reserviin (isäntänsä messiin) suojelukoiraksi koulutettu Airedalenterrieriuros (asiasta tietämättömille, se on semmonen melkein saksanpaimenkoiran kokoinen, mutta harteikkaampi, karvaisempi ja kovemmin pureva.)
Mutta saahan meillä homppeleilla vähän muitakin kuin oletuslemmikkejä olla, saahan?
P.S. Meidän Jakke on kyllä ihan täysin kiltti nössö, mutta ei sitä saa sille kertoa, kun se luulee olevansa korkeasti koulutettu...
On aika nostaa keskusteluun vakava ympäristöongelma; kotieläinten hiilijalanjälki.
Koirat ja kissat planeettamme ilmaston tuhoavana voimana? Naurattaisi jos ei itkettäisi.
No nyt löytyi ratkaisu ongelmaani: Koska en vielä 13 yliopistovuoden jälkeen ole suorittanut edes perustutkintoa, minun on hankittava kissa! Näin todennäköisyys että saan tutkinnon suoritettua kasvaa, koska kissan omistajilla tutkinto on todennäköisempi.
Peter kirjoitti: "Koirat ja kissat planeettamme ilmaston tuhoavana voimana? Naurattaisi jos ei itkettäisi."
Tsot tsot Peter, en minä tätä omasta päästäni keksinyt. Seuraappas medioita.
Uusi motto meneekin näin: "Ennemmin hankin katumaasturin kuin koiran".
Eipä ihme etä cityvihreät ovat olleet varsin hiljaa...
Pete01 kirjoitti: "On aika nostaa keskusteluun vakava ympäristöongelma; kotieläinten hiilijalanjälki."
Se sopii ihmisen jalanjäljen sisälle.
Sikäli kun ymmärsin tutkimuksen oikein, se ei ota huomioon auton hävittämisestä ja kierrättämisestä aiheutuvia päästöjä - ja vertaa koiran ravinnon tuotantoon menevää maaplänttiä auton tarvitseman energian tuottavaan maaplänttiin. Missään en ole kuitenkaan vielä nähnyt Toyota Landcruiser-peltoja enkä bensiinipeltoja...
"Kissan omistajat ovat fiksumpia kuin koiran omistajat" -luonnollisesti, mutta tuo ei vielä kerro sitä miksi kaltaiseni fiksut ihmiset pitävät kissoja! -heh...
Olen siis "fiksuuntunut" aika lailla, kun aikanaan koirasta on luovuttu ja kissa tullut tilalle ;)
Niin, missään en ole nähnyt sikoja, nautoja, hevosia tai lampaita jotka on määrätty koiran/kissan ruoaksi. Kaikki ne on tarkoitettu ihmisen ruoaksi. On kuitenkin niin, että kaikki tuottavat sydämiä, verta, suolia, munuaisia, rustoa joiden kysyntä ihmisten keskuudessa on epäsuhdassa lihasten kysyntään. Teurasjäte syötetään koirille ja kissoille sen sijaan että se menisi likaviemäriin. Kuitenkin koko lihantuotannon kaikkine suolenpätkineen lasketaan olevan ihmisen omaa hiilijalanjälkeä jo.
Todellisuudessa kotieläimen hiilijalan(tassun)jälki on kylläkin mielestäni kokoluokaltaan tällainen:
Toissapänä, kun kun meidän Jakke pällisteli parvekkeella ohikulkijoita, se tallasi lintujen lattialle kaataman tuhkakupin sisältöön ja tuli sisään ennenkuin huomattiin...
Oli siinä hiilijalanjälkeä persialaismatolla, perkele!
Taannoin täällä päiviteltiin myös sitä, miten suuri on jokaisen syntyvän lapsen jalanjälki koko elämän ajan. 6-8 miljardia ihmistä on suurin ympäristöongelma. Linkola saattaa olla oikeassa, kun hän sanoo, että ihmisten joukkotappaminen maailmansodassa on suuri ympäristöteko.
Kuinkahan moni noin ajattelevista olisi valmis joukkoitsemurhaan?
Keskimäärin on oletettavissa verrattaessa, että en ole korkeasti koulutettu. Tosin koira tai kissa ei ole seuralaiseni - ystävystyn vain mieluummin niin.
Nyt kun ei ole enään kuin yksi koira, niin olen siis puoli-hullu.... Kissat on... ei kivoja.
Minkähän takia kissat muuten rakastaa mua?
Mä kun en tykkää niistä pätkän vertaa, mutta jos (ja kun) ne osaavat antipatiani aistia, niin se vaan innostaa niitä entistä enemmän kiehnäämään, hyppäämään syliin ja kerjäämään hellyyttä.
Valitettavasti en voi olla julma, vaan silittelen ja rapsuttelen, ja voi sen kehräyksen desibelimäärää...
Hiilijalanjäljistä koiran osalta: >
http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2010183212_dogcarbon02m.html?syndication=rss
Tulokseksi saatiin että koira kuluttaa luonnonvaroja elämänsä aikana jopa yhtä paljon, kuin kaksi Toyota Land Cruiser katumaasturia oman elinkaarensa aikana."
Kissan osalta vastaavaa en löytänyt, mutta yhden mielenkiintoisen ja kyseenalaistavan blogin kylläkin yleensä:
http://ilmastohuijaus.blogspot.com/
Oli miten oli, kaikenlainen "inhimillinen" elämä lisää tuota hiilijalanjälkeä, oli se sitten ihmisen tai lemmikin jättämä. Tuohon rinnalle tosin vaakakuppiin on
laitettava myös lemmikin hyödyt, eikä pelkästään niiden tuottama vaiva ;)
"Mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä, sitä parempana pidän lemmikkiäni" =D
>Mä kun en tykkää niistä pätkän vertaa, mutta jos (ja kun) ne osaavat antipatiani aistia, niin se vaan innostaa niitä entistä enemmän kiehnäämään, hyppäämään syliin ja kerjäämään hellyyttä.
Joskus kauan aikaa sitten luin jostain, että jos kissan kodissa on isännällä vieraita, joista useat ovat kissarakkaita ja havittelevat kissan huomiota, mutta yksi ei kissoista välitä, tai suorastaan pelkää niitä, ja pyrkii jopa välttelemään kaikenlaista kontaktia kissan kanssa, kissa todennäköisesti nimenomaan tulee tällaisen henkilön tykö. Kas kun tämä henkilö on kissan mielestä kaikista läsnä olevista turvallisimman tuntuinen, kun tämä ei tungettele ja kaipaa kissan huomiota, mutta kissa kaipaa tämän henkilön huomiota ja turvaa muiden ahdistellessa. Ja sekös sitten kauhistuttaa tätä kissa-arkaa vierasta.
Kissan kehräys on merkki ja viesti kissalta tämän sosiaalisesta mielialasta. Ei niinkään hyvän olon merkki niin kuin usein luullaan. Niin ikään luin tai kuulin joskus jostain, että eläinlääkäri on tyytyväinen, jos kissa kehrää tutkimuspöydällä. Tilanteessahan kissa ei välttämättä koe hyvää oloa, mutta jonkin vaivan yhteydessä saattaa tällä tavalla ilmaista olevansa valmis ihmisen apuun ja huolenpitoon.
Kissat ovat kivoja. Samoin koirat. Ovat erilaisia. Koirat saattavat tehdä mitä ihminen niiltä toivoo. Ihminen saattaa tehdä sitä mitä kissa heiltä mahdollisesti toivoo. Eläköön tämä pieni ero!
"Dogs have masters. Cats have staff."
Eli koira näkee sinut isäntänä [jos olet kasvattanut sen oikein], kissalle olet aina palvelija. Molemmat tavallaan aika viehättäviä luonteenpiirteitä.
Public Eye: Minulla on kyllä erikin kokemus. Kissa vaan vaatii kunnioitusta, mutta siitäkin saa oikein hyvän ja uskollisen kaverin. Itse pidän sekä koirista että kissoista, pidän molempien luonteista. Kissa vain paremmin sopii esim. kaupunkilaisasuntoon, töissä käyvän ihmisen ei tarvitse huolehtia ulkoiluttamisesta.
Ehkä se on se fiksumpi omistaja, mutta aivan eri syystä - koska hän osasi pysyä työpaikassaan. Työtön olisi sitten tyhmä, koska menetti työnsä, sillä on aikaa pitää koiraakin ....
Muutenkin tämä keskustelu edustaa esikoulun tasoa ... niinku jos meidän ja teidän isä tappelis, meidän isä varmasti voittais!
"Dogs have masters. Cats have staff."
Koirat on jalostettu palvelemaan ihmisiä, kissat nähdäkseni ei? Vaikka kuika jalostettu kissa onkin, metsästysvaistot ovat hyvin pinnassa. Kissa on enemmän petoeläin ja saalistaja. Kissa ja ihminen ovat elävät pikemminkin symbioosissa, kumpikin saa mitä haluaa; kissa hoivaa ja ruokaa kun taas kissan "omistaja" saa.. -matalan verenpaineen?
Kissojen merkitys ihmiselle rottakannan vähentämisessä ei liene sama mitä se oli keskiajalla. Kun kissoja alettiin hävittämään noitavainoissa (?) rotat lisääntyivät ja suuri osa europpalaisita kuoli paiseruttoon.
Kissat kiintyvät ihmisiin ja paikkoihin, samoin kuin koirat voivat tuntea "empatiaa". Eläinten kiintymystä ei tule sekoittaa ihmisen samanlaisiin tunteisiin vaika eläimen ja ihmisen välille voi muodostuavahva tunneside ja voivat lukea hyvinkin tarkkaan, ilman yhteistä kieltä toisen mielenliikkeitä.
Selkeimmin yleistettävissä on kissa- tai koiraihmisen luonteet kuin itse lemmikkien. Kissoillakin eri rotujen välillä on selkeitä eroja.
Olivatko muuten Bristolin yliopiston tutkijat todella sitä mieltä, että ylioppilastutkinnon suorittaneet ovat fiksumpia kuin muut?
Ainakaan uutisesta ei saanut sellaista kuvaa, että tutkijat olisivat olleet tuota mieltä. Lehden toimitus oli mielestäni tehnyt tuollaisen hieman provosoivan otsikon. Samalla lukijoille annettiin tilaisuus kommentointiin. Sitä en ole seurannut, mutta Englannin ollessa kysymyksessä, keskustelu on saattanut revetä varsin vilkkaaksi.
Tulkitsen tutkijoiden lausumia niin, että yliopistoissa tutkintoja suorittaneet ihmiset olisivat vahvemmin vaikkapa kiireisessä liike-elämässä mukana. Heillä ei olisi aikaa hoitaa koiraa. Kissa sopii helppohoitoisuutensa vuoksi. Olen itse koiraihminen. Saksan paimenkoira oli lapsuudessani se ainoa oikea koira. Meillä ei ole muita kotielämiä kuin hämähäkit. Kukatkin tuppaavat kuolemaan. Täytynee siirtyä virtuaalisiin kotieläimiin ja kukkasiin.
Ei mikään tutkinto sinällään tee kenestäkään fiksua. Olen tavannut elämäni aikana joitakin erittäin korkeasti koulutettuja täydellisiä typeryksiä. (En aio kertoa määritelmää typeryksestä. Se on vain minun subjektiivinen näkemykseni heistä. Joidenkin heidän mielestään minä varmasti olen se varsinainen typerys. Sehän sopii hyvin.)