mardrömmen har börjat igen

Minst 210 palestinier dog och 700 sårades när Israel i går slog till från luften mot Gaza och dess invånare, enligt Husis. Kan detta inte stoppas? Varför får galningen härja fritt? Köp inte mördarens appelsiner!
Husis nätupplaga skriver under en bild (se artikeln o bilden: http://www.hbl.fi): "Ingen möjlighet att fly. De här palestinska barnen i en sönderbombad bil har ingestans att ta vägen. Gränsen mellan Gaza och Egypten stängdes på söndagen samtidigt som den israeliska armén förberedde sig för en markoffensiv." Vad tror ni, att dessa barn (liksom så många andra) kommer att tänka om Israel - om de får leva tills de är vuxna ....?
Hamas har ju skjutit raketer till israel för många månader innan israel började anfallet (...eller någon som vill att det ser ut som hamas hadde skjutit). Och dom raketerna skjuter man förstås nära skolor osv. så att när israel försöker att göra ned dom platser ska civilpersoner skadas. Men det är också sant att israel är grundad på land som tillhörde människor som var tvungen att flytta bort från sina bostäder... många har fortvarande sina nycklar med sig till sitt tidigare hemmet.
Napalmia skrev: "Jag köper Jaffa appelsiner därför att de smakar bäst." .... och Martin instämde. Men jag är absolut av den åsikten, att det är - ansvarslöst!

Genom att bojkotta mördarens apelsiner har vi en chans att påverka. Men om vi låter bli att bojkotta, så är vi medskyldiga till våldet och bpmbningarna - och mördandet: ett brutalt folkmord och ett obegripligt massmord på barn, åldringar och andra försvarslösa människor. Ty om vi inte bojkottar, så ser Israel då, att vi inte bryr oss om palestiniernas lidanden och död. Och att Israels ekonomi inte tar skada.

Att köpa Jaffor betyder för mig detsamma som att uppvigla till våld och mord, massmord och tortyr - och kan jämföras med att inte inte ingripa eller kalla polisen, om man ser, att nån blir misshandlad, våldtagen, rånad eller mördad. Eller att inte göra nåt, då vi ser en rattfyllerist härja i trafiken. - Och Israels agerande är ju mycket värre än dessa exempel.

Som barn, då jag inte visste, hurdan ondska som kan gömmas bakom apelsiner, trodde också jag att Jafforna smakar bäst - men då jag helt enkelt inte mera kan köpa dem - så köpte jag spanska ock marockanska apelsiner - och konstaterade att de var mycket godare och bättre - och inte alls lika torra - som Jafforna. Reklambyråerna får göra hurdana reklamsnuttar som helst i TV:n men jag kommer aldrig att köpa blodiga apelsiner! Jag vill inte ha oskyldiga barns blod i och på mina händer!

Akta att ni inte har palestiniernas - och de palestinska barnens - blod på era händer.
Heppuli!

Vilka palestinska produkter bojkottar Du? Du bojkottar väl - på grund av våldet och mördandet?!
1. Det där är bara ett svepskäl eller en undanflykt. Varje människa som direkt eller indirekt stöder mördaren är själv ansvarig till oskyldiga människors lidanden och död. Detta torde vara självklart för alla kristna. Också ultraortodoxa judar vet detta och har reagerat starkt emot sin egen regering (se kedjan 'Painajaisuni alkoi taas'), liksom muslimerna också.

2. Får man några palestinska produkter i Finland? (Bojkottar butikskedjorna dem? Kan man överhuvudtaget producera exportvaror i Gaza?)

3. Jag anser, att det är judarna (jämte stormakterna och FN år 1948), som åstadkom hela problemet plus de krig som sedermera härjat i Palestina, hela Mellanösternkonflikten och hela katastrofen. Palestinierna hade ingen tillflykt, inget annat ställe för sina hem. De är således TOTALT oskyldiga till konflikten. De var helt fredliga ända tills judarna började strömma in och t.o.m. ända tills Israel grundades på palestiniernas land.

3. Vem är det som håller på att göra ett folkmord i Mellanöstern? - Israel!

Den som köper blodiga produkter stöder mördaren!
Det är legitimt att mörda alla palestinska män, enligt FN

I en svensk blogg behandlas denna sak:

"Det är legitimt att mörda alla palestinska män, enligt FN

Den mest bevakade konflikten brukar den kallas. Trots detta benämns den sällan med sitt rätta namn: ockupation, apartheid. Trots detta utelämnas i svensk media att den senaste veckans attack föregåtts av sex månaders planering. . Trots detta utelämnas det faktum att Israel förbjudit utländska journalister att nå Gaza i två månader.

Istället står DN:s korrespondent Nathan Shachar som bäst på gränsen till Gaza och låtsas ge en objektiv beskrivning av händelsen. Själförsvar är förklaringen som han och många andra journalister använder. Men hur kan någon som menar att det inte existerar en ockupation, en massaker, en censur, en krigsstat skriva om Israel? Hur analyserar någon en mänsklig tragedi utan att först ha tagit ställning mot den?

FN menar att en fjärdedel av de dödade är civila. Och så skriver även Shachar och vänner. Men har någon kollat begreppen? För i begreppet civil har de inte inräknat män. FN, precis som Israel, utmålar på så sätt, på ett mycket rasistiskt sätt, en hel befolkning som potentiella terrorister. Så följer DN och annan media efter."

länk: http://royamatilda.wordpress.com/
Jag svarade - mellan raderna åtminstone.

Svaret är, att jag inte kan bojkotta palestinska produkter - man får inte dem i Finland. Som kristen kan jag inte heller bojkotta dem - och vill inte heller. Om man kunde köpa dem här, så skulle jag omedlbart köpa.

Men mördarens produkter köper jag inte! Jag vill inte bära ansvaret för ett folkmord.
Också många judar överallt i världen anklagar nu Israel för krigsbrott i Gaza (se kedjan 'Painajaisuni alkoi taas' under 'Sekalaista' här på Ranneliikes diskussionsforum).
Husis nätupplaga berättar bl.a. följande:

"Striderna fortsatte i går att skörda civila offer. På morgonen dödades två barn då en FN-skola i norra Gazaremsan besköts. Johan Eriksson, talesman för FN-organet UNRWA, sade att panik bröt ut när granater med brinnande vit fosfor slog ned på skolgården. 1 600 människor hade sökt skydd i skolan.
– Medan evakueringen av de civila pågick träffades skolans tredje våning av en granat. Två bröder, fem och sju år gamla, dog. Deras mor finns bland de 14 skadade, och fick svåra skador på båda benen.
Enligt honom fanns det inget motiv för Israel att beskjuta skolan."

Vidare:

"UNRWA kräver nu att händelsen ska utredas som potentiellt krigsbrott.
– Israels försvarsmakt visste om att hundratals civila hade sökt skydd i skolan. Därför kräver vi en oberoende undersökning för att fastställa om det handlar om en krigsförbrytelse."

Länk: http://hbl.fi/text/utrikes/2009/1/17/d22302.php

Krigsbrott! Vem stöder Israel efter allt detta?! Vem köper Jaffor?!
HBL.FI berättade för ett par dagar sedan, att:

"Israelisk frukt såldes som spansk

Israelisk frukt som sålts med fel ursprungsmärkning har väckt stor uppmärksamhet i Sverige. Också i Finland är felmärkning vanlig men enligt Evira handlar det inte om medveten vilseledning." ((Hur kan Evira veta detta??? Och varför är det bara Husis som avslöjar dessa saker??))

HBL: "Matkedjorna Lidl och Ica har i flera av sina affärer i Sverige sålt israelisk frukt och uppgett att den kommer från till exempel Spanien och Kenya, skriver tidningen Metro. Att fallen just nu väcker stor uppmärksamhet beror förstås på omvärldens massiva kritik av Israels krigshandlingar i Gaza." - Men finländarna bara äter Jaffor - då dessa påstås '''smaka bäst'''. Slarvigt och ansvarslöst!

"Själva förklarar affärskedjorna att felmärkningarna beror på bristande interna rutiner och säger att det är en slump att just israeliska varor skyltats fel." - En slump att just nu? Den får tro som vill ....

Länk: http://www.hbl.fi/text/inrikes/2009/1/20/w22425.php
"Förlorade son. Zinat Mimoni (längst bak) skrek åt de israeliska soldaterna på hebreiska att det bara fanns barn i huset, men de sköt hennes fyraåriga son Ahmed."

länk till Husis nätartikel: http://hbl.fi/text/utrikes/2009/1/24/d22612.php

"En sandig vägstump i utkanten av Gaza stad, omgiven av raserade bostadshus och ekonomibyggnader. De medlemmar i Samoniklanen som lever bland ruinerna har förlorat allt, utom minnet av 29 släktingar som dog under den israeliska invasionen.

Elvaåriga Mimona Samoni berättar med tomma ögon vad som hände här.
– Det här var vårt hem med soldaterna tvingade folk från de andra husen att komma hit. Vi var mer än 100 här när de började skjuta.

Andra familjemedlemmar fyller i: en helikopter sköt uppenbarligen två raketer mot huset och samtidigt började en Merkavastridsvagn peppra byggnaden med kulspruteeld.

Minst ett dussintal personer uppges ha dött på platsen. Bland annat Mimonas tolvåriga bror Fares och två år äldre syster Riska. Också hennes farmor dog. Hennes pappa och hennes äldre bror tillhörde de sårade och vårdas nu på ett sjukhus i Saudiarabien. Men de evakuerades först efter fyra dagar, då en ambulans släpptes fram för att föra bort liken och de sårade.

Bortsett från en byggnad som israelerna använde som utsiktspunkt jämnades hela området med marken. Också stallar och skjul och en kycklingfarm med 31 000 kycklingar och värphöns där Hamdan Saufiri Samoni står med sina söner i stanken från ruttnande höns och stoppar dem i säckar.

Utanför en av ruinerna möter vi Zinat Mimoni med ett spädbarn på armen och ett par småpojkar kring benen.

– Vi var alla i det enda rum som stod kvar av huset, jag och mina barn och min make Attiyas första fru med hennes sju barn.

Det var tidigt på morgonen och fortfarande mörkt när de israeliska soldaterna kom in från baksidan. De frågade efter husets ägare och Attiya kom ut med händerna i vädret.

– De sköt honom på fläcken och fortsatte mot oss. Vi skrek på hebreiska, att här finns bara små barn, "yeladim katanim". Men de fortsatte att skjuta och dödade min fyraåriga son Ahmed.

Hon pekar på en blodfläck på väggen, "Ahmeds blod".

Vad som hände Samoniklanen i Zeitoun är en av de många incidenter som jurister och människorättsorganisationer nu utreder med sikte på att väcka åtal mot Israel för påstådda krigsbrott.

– Vad som nu behövs är en oberoende undersökningskommission, som har både israelernas och palestiniernas förtroende, säger FN-organet UNRWA:s chef i Gaza John Ging. En sådan bör undersöka både anklagelserna mot Israel och Hamas om krigsbrott.

UNRWA:s egna jurister har samlat bevismaterial i de skolor och andra FN-lokaler som utsatts för israelisk beskjutning med bland annat vit fosfor."

Varför tiger Finland? Halonen, Stubb och Vanhanen - stöder Finland krigsbrotten och det brutala folkmordet?

Bojkotta israeliska varor! Res inte till Israel! Stöd inte mördaren!
"Israel skyddar soldater mot åtal

"Den israeliska regeringen är fast besluten att skydda israeliska soldater för åtal gällande krigsbrott i Gaza. Ett team bestående av juridiska experter har utsetts för att svara mot anklagelser som riktas mot den israeliska arméns agerande under storoffensiven mot palestinska islamistorganisationen Hamas.

" - Soldaterna och kommendörerna som skickades till Gaza ska veta att de går säkra för alla slags tribunaler och att Israel assisterar dem, säger premiärminister Ehud Olmert enligt nyhetsbyråer." Just så där! Vad fint?

länk: http://hbl.fi/text/utrikes/2009/1/25/d22657.php