Joulu ja muut juhla-ajat
Yksinelävälle ihmiselle, jolla on vähän omaisia ja sukulaisia tai ei ehkä ketään, Joulu ja muut juhla-ajat voivat olla yksinäisiä ja raskaita. Homoista iso osa kuulunee tähän ryhmään .... eikö joku organisaatio voisi järjestää meillekin jonkin tilaisuuden? En halua mennä jouluaattona ravintolaan tai muuhun sellaiseen, vaan kaipaan ihan oikeaa Joulua ja joulujuhlaa ... Hurstin joulujuhla on leimautunut toisenlaiselle kohderyhmälle tarkoitetuksi, sinne toki pääsisi mutta en halua mennä .... ja työasioiden takia sinne meno voisi (sic!) käydä ongelmalliseksikin!
Itse pärjään jo Joulun aikaan omin nokkinenikin (pärjään muttei se silti ehkä niin kivaa ole), mutta ensimmäiset yksinäiset Joulut olivat raskaita ...
Sosiaalidemokraattinen byrokraattinen virkamieskuntahan on tarkasti ja tehokkaasti huolehtinut jo vuosia siitä, että yksinäisen yksinäisyys varmasti korostuu Jouluna, juhannuksena, pääsiäisenä, jopa vappuna, ja muinakin juhla-aikoina .... Kaikki kaupungin palvelut suljetaan varmasti ja jo hyvissä ajoin (kirjastot, uimahallit, urheiluinstanssit ....), osa on suljettuina tai aukioloaikaa on lyhennetty jo jouluaaton aattonakin!. (Viikonloppuisinkin toki kirjastot ovat kiinni ja uimahalleilla on lyhennetty aukioloaika - ja esim. Yrjönkadun halli lienee varattu vain kaupungin omille BYROKRAATEILLE!?). Mikä estäisi pestaamasta sijaisia (ja viikonlopputyöntekijöitä), töihintulijoita ja asiakkaita kyllä olisi, ei tämä maksaisi ollenkaan niin paljon kuin masennusten hoito ja vakavampien tapausten jälkihoito ....
Onneksi on tullut yksityisiä urheilu- ja uimapaikkoja yms., jotka (kaupungin paikoista poiketen!!!) ovat monesti auki Joulunakin (jotkut jopa osan jouluaatosta)..... Ja onneksi kirkot yms. järjestävät tilaisuuksia - mutta niissä on (esim. jouluyön messuissa) usein niin kova tungos, että sisään ei mahdu eikä ainakaan saa istumapaikkaa ... Onneksi DTM:kin on auki (en ole käynyt mutta käsittääkseni se on auki) jouluaattonakin - monelle riittää varaventtiiliksi sekin, että on ainakin olemassa jokin paikka, jonne voi mennä, jos seinät alkaisivat kaatua päälle tai yksinäisyys käydä kestämättömäksi .....
Vihreät aina myötäilevät sossujen byrokraattisuutta (kuis sitä muuten voisi farisealainen ollakaan) eikä pieni ihminen ole heille mitään muuta kuin kohde, jolle voi farisealaisittain ylvästellä, joten siltä suunnaltakaan ei apua varmaan heru - jos muuta väitätte, näyttäkää käytännön teoilla toteen väitteenne ja hoitakaa asiat kuntoon! Nyt täytyy vain toivoa, että bisnesmaailma vielä aiempaa paremmin ymmärtää, kuinka kysyntää on olemassa ....
Jaksamista ja hyvää Joulua kailkille!
Lisäyksenä edelliseen: Joulusta on käsittämättömästi tehty Suomessa eristäytymisen ja ihmisten välttelemisen aika - juuri päinvastoin kuin Joulun alkuperäinen ajatus on ..... Jos joku toimii toisin, saatetaan moralistisesti antaa ymmärtää, ettei se ole hyväksyttävää ...
Kun olin lapsi ja meillä oli vielä suuri perhe (meillä asui kaksi mummoakin, lapsia kylläkin oli vain kaksi), niin yleensä meille tuli Jouluksi myös mm. yksinasuva tätini ja hänen mukanaan usein joku muukin (hänen ja meidän yhteinen) yksinäinen tuttava, ja kun Äitini työssä käynnin takia meillä oli lasten hoitamista ja kotitöitä varten apulainen (päivisin), niin myös hän ja jopa hänen Äitinsä olivat joskus meillä Jouluna ... jne. ....
Ja joskus ammoin (esim. 1930-luvulla) tällainen ""laajennetun suurperheen"" Joulu oli kai ihan tavallinen (ehkä sääntö eikä poikkeus ?????) ....? Ajallisesti muutos on tainnut tapahtua samoihin aikoihin kuin sossujen pääsy "valtionhoitajapuolueeksi" (!) - ja kansan muuttuminen "vaalikarjaksi" (!) eli toisin sosiaalidemokraattisin termein "hallintoalamaisiksi" .......
Kolmas osa tähän yksinpuheluuni (sehän sopii suomalaisiin juhla-aikoihin!):
Jopa tällainen keskustelupalsta voi olla joillekin hyvinkin tärkeä varaventtiili juhla-aikoina - jos he vain tietävät sen olemassaolosta ja omistavat tietokoneen ja ymmärtävät internetistä riittävästi (on kuulkaa olemassa ihan nuortakin väkeä, joka ei osaa käyttä nettiä) .. ja tämän palstan osalta (ehkä), että he ovat homoja tai homofoobisia .....
Mutta kovin tuntui yksinäiseltä täälläkin - itse sai yksinään naputella tekstiään ...
Ja samaan aikaan taitaa kulunein (nopeasti kulunut!) termi yleisessä moralistisessa keskustelussa olevan "yhteisöllisyys" (joka muka poistaa vaikka koulukiusaamisen, jossa juuri yhteisö usein on kiusaajana ja se kiusattu on nimenomaan yhteisön ulos sulkema ja kiusaama) ..... Blääh!
Heppuli kirjoitti: "Yksinelävälle ihmiselle, -- Homoista iso osa kuulunee tähän ryhmään"
Yleistykselle pitäisi löytyä jokin peruste. Kun puhut itsestäsi, kuten sanoman jatkossa teet, et voi omien kokemustesi perusteella väittää oikopäätä suurimman osan muista elävän sinun laillasi!
Pitkään piireissä pyörineenä minulle muodostunut käsitys samasta asiasta on erilainen.
JuhaniV kirjoitti: "Yleistykselle pitäisi löytyä jokin peruste. Kun puhut itsestäsi, kuten sanoman jatkossa teet, et voi omien kokemustesi perusteella väittää oikopäätä suurimman osan muista elävän sinun laillasi!
Pitkään piireissä pyörineenä minulle muodostunut käsitys samasta asiasta on erilainen."
Kristillisissä homopiireissä? Koskas JuhaniV kävit viimeksi DTM:ssä, Herculeksessa, MannsStreetilla? Ainiin ja olihan Juhanilla ne "kansankynttiläin" piiritkin :-) Puhumattakaan "terapiapiireistä" ;-)
Ja ei - en ole sitä mieltä että ravintolat ovat ainoita "piirejä", mutta aika laaja-alaisesti siellä näkee yksilöitä.
Tunnen "homopiirejä" (mitä ne sitten ovatkin) rajallisesti - homoja kyllä jonkin verran ja aika moniakin - ja aika suuri osa tuntemistani asuu yksin, vailla omaisia, perhettä, poikaystävää jne. .... osa omasta tahdostaan, osa ei ....
Kaikki homot eivät pyöri joissakin "homopiireissä" tai muissakaan pyörimispiireissä, kuten eivät heterotkaan jne., joten sellaisten piirienm perusteella saatu käsitys tilanteesta sattaa johtaa pahastikin harhaan.
Kirjoitin, että aika iso osa homoista kuulunee yksinäisiin, en suinkaan, että SUURIN OSA heistä kuuluisi yksinäisiin (tai yksin asuviin/eläviin, mikä on itse asiassa monesti ihan eri asia).
Toki on paljon myös muita yksinasuvia ja/tai muuten yksinäisiä, jopa vailla yhtäkään omaista tai ystävää olevia ihmisiä, mutta en tarkoittanut vertailla homoja ja muita, vaan tarkoitin (kaiketi), että ON PALJON YKSINÄISIÄ IHMISIÄ JA PERHEETTÖMIÄ IHMISIÄ - MYÖS HOMOISSA .... JA OSALLE HEISTÄ JUHLA-AJAT OVAT USEIN VAIKEITA, JOPA TUHOISIA.
Homo tai hetero ... yhtä vaikeaa se yksinäisyys varmaan on juhla-aikoina .... ja arjessa.
Ota, JuhaniV, huomion myös se, että osalla ihmisistä ei ole yhtään lähiomaista eikä yhtään lähisukulaista eikä ketään muutakaan, jonka luokse voisi mennä käymään (juhla-aikana tai arjessa) tai joka tulisi käymään (juhlassa tai arjessa, tai vaikka sairauden iskiessä sairaalaan katsomaan) tai jolta voisi pyytää apua tai joita vastaavasti auttaisi - ei kerrassaan ketään. Heillä voi olla hyvinkin vaikeaa, vaikka tottuminen voi ajan mittaan auttaakin selviytymisessä. Itselläni ei ole ihan tuo tilanne, mutta yksin olen kuitenkin.
JuhaniV:n kommentista tuli hyvin paha olo - miksi lyöt lyötyjä!? Todella masentavaa ja käsittämätöntä. Joka itsensä ylentää..... Vai oliko ongelmana se, että nostin esiin byrokraattisen virkamiesjengin toiminnan..... tai ärsyynnyitkö, kun mainitsin, että jouluyön messuissa on niin täyttä, että sisään ei aina mahdu tai ei saa istumapaikkaa ....
Jos itselläsi onkin perhettä, läheisiä, omaisia, elämää ja vilskettä ympärilläsi, älä silti (oikeammin: älä varsinkaan silloin) käy vähäosaisempien kimppuun ylpeänä ja kaikkitietävänä!
Edelleenkin: mikä estäisi toimimasta toisin, pitämästä vaikka yhden pienen kirjaston ja kuppilan sekä yhden urheilu/uimapaikan ja jonkin muun vastaavan auki aattoiltaan asti (kuten myös juhannusaattona jne.) - tai avaamasta kirjaston, uimahallin jne. myös joulupäivänä - tai mikä estää pitämästä edes yhden kirjaston auki myös viikonloppuisin - tai mikä estää sen, että uimahalliin tai kirjastoon pääsisi lauantai-iltanakin ihan niin kuin muina iltoina ....
Ja mitä pahaa olisi siinä, että kaikille halukkaille järjestettäisiin jouluna ihan tavallinen joulujuhla kuusineen ja mahdollisesti jopa jouluruokailuineen? Tai vaikka homoille oma joulujuhla, jos niin halutaan? Tulijoita olisi varmasti molempiin vaikka kuinka paljon (Hurstin juhlassakin käy nykyään lehtitietojen mukaan paljon lapsiperheitä ja opiskelijoita, joista osalla syynä saattaa olla myös yksinäisyys taloudellisen hädän lisäksi). Eli 'tavalliset pulliaiset' ovat alkaneet syrjäyttää asunnottomia ja pultsareita juhlassa, joka kai oli alunalkaen erityisesti näille tarkoitettu (???).
Hurstin juhlastakin puhuttiin kyllä joskus menneillä vuosikymmenillä (kun itse olin vielä nuori enkä ollut yksin) nimellä 'yksinäisten joulu' tai 'yksinäisten joulujuhla' - ja tiedän, että jo Kekkosen aikoina sinne menemistä suunnittelivat jotkut ihan varakkaatkin ihmiset (tasoa ekonomi tms.) - yksinäisyyden taakka oli niin kova, että pultsareiden juhlaan olisi mennyt mieluummin kuin jäänyt yksin jouluiltaan .... Siihen aikaan muuten ylipormestari Teuvo Aura ja Sirkka-vaimonsa kävivät aina Hurstin juhlassa ... ikään kuin virallisen tahon edustajina .... ja kenties jopa pitivät siellä käymisestä - saattoihan heidänkin joulunsa olla yksinäinen ....
Eipä ole enää kuultu, että kaupungin tai valtion korkeita edustajia kävisi niillä juhlilla .... onhan heillä näyttävät Linnan juhlansa kaikkine blondijulkkiksineen ja brunetteineen .... eikähän sosdemilainen johto koskaan alennukaan yksinäisten, vähäosaisten tai köyhien joukkoon menemään ...
Silti: Hyvää Joulua vieläkin kaikille!
Heppuli, mistä olet saanut päähäsi, että sosiaalidemokraatit tuhoavat kaiken jouluilon ja pistävät putiikit kiinni?
Suomessa on 70-luvulle saakka kunnioitettu mm. rukouspäiviä niin, ettei saanut olla huveja. Ei ollut elokuvia, ei ollut avoimia ravintoloita, ei tansseja. Konservatiivinen laki kielsi kaiken huvituksen. Konservatiivisen lain takana ovat konservatiiviset päättäjät, jotka haluavat pönkittää uskonnon asemaa ja kirkon ihanteita. Näissä konservatiiveissä on ollut varmaan sosiaalidemokraattejakin, mutta luulen, että eniten oli vastakkaisen poliittisen rintaman edustajia. Esim. kansallisessa kokoomuksessa oli 60- ja 70-luvuilla paljon pappeja.
Naisten asema oli aivan oma lukunsa. Nainen ei päässyt ravintolaan ilman miesseuraa 1970-luvun alkuun saakka. Viinaa sai Alkosta vain viinakortin omistaja vuoteen 1967 (?) saakka. Jokaisessa kunnassa oli raittiuslautakunta.
Jos haluat muuttaa tämän asian poliittiseksi, täytyy katsoa riittävästi taaksepäin. Ei tämä yksinomaan sosiaalidemokraattista puuhailua ole. Konservatiivisuus ei kysy puoluetta. Sosiaalidemokraateissa oli paljon vanhan kansan väkeä, joka vastusti homojen aseman parantamista. Samanlaista konservatiivista väkeä oli oikeistossa ja suhteessa vielä enemmän.
Aamulla oli kuvia joulukirkosta. Voi, miten vähän siellä oli väkeä. Siellä olisi sinullekin, heppuli, istumapaikka.
Heppuli. osuit minua perin arkaan kohtaan. Olen yliherkkä imaisuille "kaikki/useimmat/yleensä homot..."
Koen silloin itseäni tungettavan takaisin muottiin, josta olen tullut tai päässyt ulos ja johon en koskaan halua palata.
Oli epäonnekasta, että käsittelit samassa sanomassa yksinäisyyden kokemista yleisesti ja sitten omakohtaisesti. Tartuin ensimmäiseen osaan. Mitään muuta ei takana ollut. Tarkoitukseni ei ollut synnyttää mielipahaa. Pahoitteluni, että lausumani sellaisen kokemuksen sinulle aiheutti.
Tiedän mistä puhut, kun kerrot omasta yksinäisyyden tunteestasi. Muistan elävästi ajan, jolloin asuin yksin pikkuruisessa yksiössäni Lauttasaaressa. Toivoin, että kotiin tullessani ikkunassa palaisi valo merkkinä, että joku siellä minua odottaa. Kampasin kerran hiuksiani peiin edessä ja ajattelin, ettei ehkä koskaan kukaan silitä minun hiuksiani kädellään. Joskus seinät tuntuivat kaatuvaan päälle. Pakenin läheisee Valion baariin istumaan, että olisin edes jotenkin lähellä ihmisiä. Silloin päätin, että muutoksen on tultava. Kukaan ei tule minua kiskomaan ulos kämpästäni. Itse minun on toimittava. Se meni toki hiukan överiksi. Liityin 11 eri yhdstykseen ja olin pian järjestöaktiivi.
Siitä muutos alkoi. Tukkaani on silitetty ja minä olen saanut silittää toisen ihmisen hiuksia.
Vaeltajan kommenteista jotakin pientä:
Olet joiltakin osin oikeassa - kärjistin ehkä tarkoituksellakin hieman liikaa.
Mutta: En ole ollut ajamassa Jouluun joitakin 'huvituksia' (ravintoloita tms.), vaan kyse oli yksinäisten ja perheettömien (jotka ehkä arjessa eivät kaikki edes ole mitenkään yksinäisiä) jättämisestä yksin juhla-aikoina. Tätä yksin jättämistä tekevät niin yksilöt kuin julkinen valtakin. Ja jopa pienellä perheellä saattaa olla aika yksinäistä tilanteessa, jossa yhtäkkiä kaiiki muut ovat 'kadonneet' jonnekin. On jopa ihmisiä, joilla ei ole televisiotakaan (esim. taloudellisista syistä), jolloin yksinäisyys vielä korostuu (jos kohta omalaatuinen ohjelmakokonaisuus ja 'perhejoulun' vääränlainen korostaminen saivatkin aikanaan minulla 'karvat pystyyn' joskus Jouluisin.)
Yksilöitä emme voi pakottaa muuttamaan suhtautumistaan, mutta valistaa voimme. Joulun idea ei ole olla ""perhejoulu"" sillä tavoin, että katkaistaan välit muihin, vaan aito oikea yhteinen Joulu, jossa haetaan yhteyttä muihin (niin omaan perheeseen ja sukuun kuin muihinkin). Tällainen Joulu kai olikin vielä 1800-luvulla ja 1900-luvun alkupuolella, ilmeisesti vielä 1950- ja 1960-luvuillakin (näin ainakin olen ymmärtänyt).
Erityisesti halusin kuitenkin korostaa sitä, että nimenomaan JULKISET laitokset ovat kiinni koko Joulun ajan ja - ilman mitään vähintäkään järkevää perustetta - jopa hyvissä ajoin etukäteenkin (esim. kaupungin uimahallit suljettiin jo aikaisin päivällä jouluaaton aattona eli jo 23.12.!). Sama on meno juhannuksen ja pääsiäisen aikoihin ja uudenvuoden kieppeillä jne. Kyllä tältä osin vastuu lankeaa virkamieskunnalle, jossa tunnetusti valtionhoitajaksi itsensä nostaneella taholla on järkyttävän suuri yliedustus .... Ei uimahallien ja kirjastojen sulkeminen jouluaaton aattona tai edes aattona ole minkään konservatiivisen lain asettama vaatimus (onko meillä koskaan ollutkaan mitään lakia, joka tällaisen kieltäisi?).
Joulun aikaan tilaisuuksia (muitakin kuin 'kirkollisia') järjestelevät ainakin nykyään nimenomaan kirkolliset tahot - onneksi järjestelevät. Samoin yksityiset tahot järjestävät jotakin mahdollisuuksiensa mukaan (esim. Hursti & kumppanit). Mutta: valtion ja kaupunkien ja kuntien panos puuttuu kokonaan! Ei taida kiinnostaa - eikä sovi rajoituksia, kieltoja, määräyksiä ja komentoja laativan byrokraatin toimenkuvaan tai ajatusmaailmaan. Ja vaatisi jopa työtä ja ajattelua.
Se, että nainen ei päässyt ravintolaan ilman miesseuraa 1970-luvun alkuun saakka, ei toki liity mitenkään siihen, että yksinasuvat ja yksinäiset ihmiset sekä perheettömät on julistettu melkein pannaan nykyän kaikkina juhla-aikoina - eritoten Jouluna. Ihminen voi joutua yksin olevaksi ilman omaa syytäänkin, esim. kuolemantapauksen/tapausten johdosta. Eiikä tilanne aina ole omin keinoin ratkaistavissa siinäkään tapauksessa, että ihminen olisi 'omaa syytään' yksin (esim. ujo, arka tai nujerrettu ihminen tai vaikka psyykkisesti sairas ihminen).
Vaeltaja kirjoitti myös, että "viinaa sai Alkosta vain viinakortin omistaja vuoteen 1967 (?) saakka". Saatavuuden rajoittaminen jonkinlaisen korttisysteemin avulla (atk:lla!) saattaisi olla ihan hyvä keino suurkuluttajien (ja heidän perheidensä!) aseman parantamiseksi nykyäänkin - ja vähentäisi ehkä melkoisesti alkoholisairauksia ja niiden yhteiskunnalle aiheuttamia kustannuksia. Se saattaisi myös estää ihmisten liukumista suurkuluttajiksi ... kun päivässä ja kuukaudessa saisi korkeintaan jonkin tietyn määrän alkoholia.... mutta ei se kyllä liity enää mitenkään kysymykseen julkisten laitosten sulkemisesta juhla-aikoina ja yksinäisten jättämisestä yksinäisiksi - ellei sitten haluta, että juokoot itsensä niin humalaan, että yksinolo tulee siedettävämmäksi eivätkä valita tai protestoi.
"Aamulla oli kuvia joulukirkosta. Voi, miten vähän siellä oli väkeä." Missä moisia kuvia oli? Ja missä otettuja? Kai jossakin tilaa onkin, ainakin joulupäivänä (varsinkin ehkä klo 6 aamulla). Se vaikein päivähän on kuitenkin monille jouluaatto (klo 13:sta eteenpäin, kun kaupatkin sulkeutuvat) ja etenkin ehkä aattoilta. Ainakin jouluyönä on joissakin paikoissa messussa hyvin täyttä - jopa niin täyttä, että ainoastaan ulkoportaille mahtuu seisomaan (tungoksessa saa sielläkin seistä) - kokemusta on.
Yritän vastata JuhaniV:n kirjoitukseen erikseen vielä tänään ....
JuhaniV kirjoittaa:
"osuit minua perin arkaan kohtaan. Olen yliherkkä imaisuille "kaikki/useimmat/yleensä homot..."
Koen silloin itseäni tungettavan takaisin muottiin, josta olen tullut tai päässyt ulos ja johon en koskaan halua palata."
Ymmärrän nyt, mitä tarkoitit. Tosin en sanonutkaan "kaikki/useimmat/yleensä homot..." vaan "iso osa" (en edes ollut pohtinut sitä, kuinka iso osa olisi kyseessä, mutta iso kuitenkin, enkä tarkoittanut, että asia koskisi vain homoja).
Muottiin en halua ketään tunkea - itseänikään - enkä ole yksin ihan omasta syystäni, vaan erinäisten seikkojen seurauksena, joita ei tässä ole syytä ruveta kertomaan. (Kyse ei ole siitä, että olisi vaikkapa suhde katkennut tms.)
Pahoittelusi otan myös vilpittömästi vastaan niin omasta kuin muidenkin vastaavassa asemassa olevien puolesta (ihan omalla luvallani).
Ymmärrän sen pienen yksiön ahdistavuuden sinun tapauksessasi (moni kyllä joutuu - tai pääsee! - asumaan pienessä yksiössä koko ikänsäkin.... ja joillekin se oma pieni yksiökin on saavuttamaton unelma ... omistusyksiö ja jopa vuokrayksiökin). Olen kyllä nähnyt Lauttasaaren pieniä yksiöitä ja - lapsena - sen Valion baarinkin, jonka mainitsit .... vaikken silloin asunutkaan Helsingissä. Aika moni menee nykyäänkin varmaan baariin istuskelemaan nähdäkseen edes jonkun ihmisen - ja vielä useampi taitaa epätoivoisesti roikkua esim. yöhuoltamoilla. On minullakin ollut sellainen vaihe elämässäni ....
Tiedän, että ei ketään tulla kotoa hakemaan (suhteeseen, naimisiin jne.) ... eikä se siitä kiinni olekaan minun tapauksessani.
Vaikka kaikki ihmiset itse hoitaisivat asiansa just jetsulleen fiksusti ja mallikkaasti ja tekisivät voitavansa, olisi yksinolevia ja yksinäisiä silti varmaan vaikka kuinka paljon - ihminen voi olla yksin tai yksinäinen jossakin elämänvaiheessa, vaikka jossakin toisessa vaiheessa tilanne olisi toinen.... Kuolemakin niittää satoaan, eikä siinä yksin jäämistä estä oma asenne eikä mikään muukaan.
Täytynee kuitenkin kertoa yksi tosikertomus: Eräässä pienehkössä eteläsuomalaisessa kaupungissa (joka lienee silloin ollut kauppala eikä kaupunki) oli varakkaampiin piireihin kuuluneella perheellä ""naimisiinmenoikäinen"" tytär, joka ei juuri ollenkaan liikkunut missään, vaan pysytteli kotonaan, niin että ihmiset arvelivat, ettei tytär koskaan "pääsisi naimisiin", koska "ei sitä kukaan tule kotoa hakemaan". Sitten tuli sota ja sotilaita ja upseereita pakkomajoitettiin koteihin. Joku korkeassa asemassa ollut helsinkiläinen upseeri majoitettiin juuri tähän perheeseen ja - kuinka ollakaan - hän kuulemma ihastui perheen tyttäreen - ja tytär "pääsi naimisiin" parempiin piireihin Helsinkiin ....
En minä tuollaista odottele - en toki - tuskinpa pieneen asuntooni komeita upsereita pakkomajoitetaan ... eikä nyt ole tiedossa edes huoltomiehen käyntiäkään .....
Mutta Jouluun toivoisin silti vähän toisenlaista 'kulttuuria' .... paluuta menneiden aikojen Joulun suuntaan .... ja mitä byrokraatteihin tulee, niin saisivat joskus poiketa kaavoistaan ja ajatella ihmisiä ja unohtaa pykälänipotuksensa. Vaan mihinkäs koira karvoistaan pääsee.
Loppukevennys (täyttä asiaa): Mitä niihin demareihin tulee, niin eräällä kuntosaliilla oli aikanaan suihkut, joista tuli vettä noin nolla litraa minuutissa. Tilanteeseen lopen kyllästynyt kuntoilija (joka oli koulutukseltaan historioitsija) loihe kerran lausumaan: "Täällä on sosiaalidemokraattiset suihkut. Kaikille tasaisesti ja vähän."
Ymmärrän Heppulin huolia juhlapyhien painostavuudesta yksinäisten ihmisten osalta. Erityisesti Jouluna. Vaikka olen itsekin yksineläjä, minun ei ole toistaiseksi tarvinnut viettää Jouluaattojani yksin. Mutta se vaara on koko ajan olemassa tulevina vuosina. Toisaalta, voiko sitä vaaraksi edes kutsua. Paljon riippuu itsestä miten Joulunsa suunnittelee (TV:n katsominen, kirjojen lukeminen, musiikin kuuntelu, "keskeneräisten projektien" loppuun vientiä kotona, kun kerta on hyvin aikaa, jne.). Ehkä se muiden ihmisten läsnäolon puute silloin, kun niitä "pitäisi" olla läsnä, on se painostavin asia.
Tällä hetkellä minua henkilökohtaisesti eniten huolettaa vahainkodeissa elävät tätini. Joulun alla on vanhainkodissa paljon jouluaiheisia aktiviteetteja, mutta kun se H-hetki tulee, ei ole mitään: Vain se pakollinen minimihenkilökunta päivystämässä. Mutta tähän on syynsä:
Joulu on mielletty uskonnollisesta taustastaan huolimatta lahjojen jaon vuoksi erityisesti perhejuhlaksi, joka kestää yhteen pötköön kolme päivää. Jouluaaton ilta ja joulupäivä ovat erityisen perhekeskeisiä. Tapaninpäivänä on sitten enemmän yhteisölliisiä tapahtumia kuten rekiajeluja ja tansseja. Koska juhla on perhejulha, myös julkisten palvelujen toteuttajien henkilökunnalle halutaan antaa mahdollisuus valmistella ja viettää Joulu perhepiirissä ja siksi jopa julkinen liikenne lakkaa jouluaaton iltana. Poliittisesta taustasta riippumatta. Osittain myös siksi, että perhekeskeisyyden vuoksi kysyntä on niin pientä, että palvelujen ylläpito voi muodostua kannattamattomaksi.
Kolikon kääntöpuolella on sitten se karvas tosi asia, että tähän perhejuhlaan liittyy myös paljon perheen ja suvun sisäisiä kriisejä, kun juhlaodotukset ovat niin korkealla: Lahjoja ostetaan kilpavarustelun omaisesti jopa maksukyky ylittäen pahasti velaksi, jouluaterian valmistus ja koostumus on monessa uudisperheessä tai joulunviettoryhmässä yleensä kriisi sinänsä, kun osapuolten kokemat perinteet joutuvat konfliktiin: Esimerkiksi omalta osaltani en voi kuin ihmetellä, kun pitää olla pöydässä jopa kolmenlaista joululohta, jotta "Joulu olisi Joulu": kraavattua, savustettua kuivempina siivuina ja kosteana kokonaisena. Silliä löytyy sitten niin lasimestarin mallisena kuin tavallisena. Laatikoita on varmasti jokaista laatua mitä mielikuvitus vain sallii. Koulukuntia on sialle ja kalkkunalle, ja herneille ja luumuille. Ja ne murjottavat, jotka eivät saa enemmistöpäätöksellä ollenkaan lipeäkalaa. Lahjat pitää jakaa ja avata yksitellen toisten katsellessa, tai sitten täydessä anarkiassa jokainen omaan tahtiinsa. Ja kun pitää olla joulumieltä, stressin täyteisten alusviikkojen jälkeen pieni määrä viinaa päähän, ja kas, poliisi on kohta kolkuttelemassa ovea jämäkämmin kuin hetki aikaisemmin vieraillut joulupukki (ei onneksi ole vielä osunut kertaakaan omalle kohdalle). Ja lapset, niin, joulu on myös lasten juhla, katsovat aikuisten menoa silmät pyörällään. Ja kellon lähennellessä iltakymmentä, alkaa heillä sitten oma ylivireinen hektisyytensä, kun päivän jännitys on purkautunut, lahjat avattu, mutta ei vielä nukkumaankaan tohtisi asettua.
Rehellisesti sanottuna, joskun tekisi mieleni viettää Joulu yksin kotona, jotta voisi nauttia rankan työsyksyn jälkeen pieni rauhoittava loma. Mutta ei vaan tohdi, jotta suku ei loukkaantuisi: Siis, osta ja postita joulukortit ajallaan, mieti ja pähkäile joululahjat hyvissä ajoin: Sitten aattona laske mielessäsi ainakin viiteen kertaan, että onhan jokaiselle varmasti lahja, jotta ei kävisi aattoiltana nolosti...
Vähän asian vierestä mutta kuitenkin kommenttina edellä esitettyyn "varmaan" mututietoon: Voi toki olla, että Teuvo Aura on aikoinaan käynyt Veikko Hurstin joulujuhlissa. Heppulin kuulo tuntuu vain olevan kovin valikoiva tietyissä asioissa, kun häneltä on mennyt täysin ohi Tarja Halosen presidenttiaikanaan tekemät useat vierailut samaisessa juhlassa. Toki tämän Heppulille suon, saattaisihan se vaikeuttaa oman selkeän maailmankuvan ylläpitoa, kun pahat sosiaalidemokraatitkin voivat mennä tällaista tekemään.
Tosin pidän lähinnä julkisuustemppuiluna tunkemista tuollaiseen tilaisuuteen, jossa televisiokamerat perinteisesti ovat läsnä, mutta rehellisyyden nimissä sallittakoon yllä mainittu oikaisu. Tänä vuonna ei Halosen vierailusta Hurstin pojan juhlassa ole näkynyt mainintaa.
Jouluna joukko ihmisiä on töissä valvomassa ja tarvittaessa toimimassa, että järjestys säilyy, tulipalot sammutetaan, tv-kuva ja radion ääni tulevat läpi, tietoliikenne toimii, vammat hoidetaan, vettä ja sähköä tulee tarvitseville jne. Tämän aattoillan vietimme perheessä, jossa oltiin hälytysvalmiudessa kauppapuutarhan vuoksi. Esimerkiksi pakkasen pääsy kasvihuoneeseen voisi tuhota koko sadon.
Omalle kohdalleni osuivat aikanaan juhlapyhien työvuorot, koska minulla ei ollut julkisesti perhettä ja muut halusivat olla juuri silloin perheittensä kanssa. Valvoin kansainvälistä ja kotimaista tietoliikennettä. Hiukan se mieltä karvasteli, mutta lisäkorvaukset olivat pehmusteena. Palkkakustannukset sanelevat varmaan noita aukioloaikoja.
Olen niin vanha, että muistan hyvin, kuinka Teuvo ja Sirkka Auran osallistuminen Hurstin juhliin oli aina esillä (jotenkin minulla on hämärä muistikuva, että Sirkka Aura olisi vielä osallistunut sen jälkeenkin, kun Teuvo Aura oli jo kuollut, mutta voin olla väärässä). Kas, minkä kuulee nuorena - sen saattaa muistaa läpi elämänsä, vaikka uudemmat asiat jäisivätkin heikommin mieleen ....
Sain jostain haastattelusta sellaisen käsityksen, että Aurat 'oikeasti' osallistuivat tilaisuuteen eivätkä vain piipahtaneet esim. sanomassa pari sanaa alussa. En muutoin ollut mikään erityinen Teuvo ja Sirkka Aura -fani, mutta ... heillä oli tässä asiassa (kenties sitten monessa muussakin asiassa???) aivan eri tavalla inhimillinen asenne kuin monilla muilla ... ja erilainen kuin se, mikä nykyään vallitsee 'johtavan luokan' piirissä. Aurojen kertomat asiat Hurstin tilaisuuksista ja niissä käymisestä eivät ainakaan minulle tuoneet ollenkaan julkisuustempun vaikutelmaa, vaan pikemminkin vaikutelman, että haluttiin tuoda siellä käyneille ihmisille viesti, että hekin ovat arvokkaita ja ihmisiä ... ja tukea Hurstin toimintaa. Vaikutti siltä, että Aurat olivat aidosti mukana tässä asiassa.
Mitä Tarja Haloseen tulee, niin on todellakin tainnut jossain olla esillä, että hän on ainakin käväissyt tilaisuudessa joskus takavuosina ... mutta käyneekö enää? Tällainen ei tietysti ole mikään oikean inhimillisyyden ja oikean asenteen mittari ... myönnetään.
Lehtien lukeminen ja TV:n katselu ja .... kyllä .... samoin rästissä olevat 'projektit' - juuri niinhän se on yksin olevan ehkä 'pakkokin' tehdä - mutta toisaalta rästissä olevat työt ja Joulu tuntuvat aika pahalta yhdistelmältä, melkein on parempi olla tekemättä mitään kuin tehdä rästissä olevia rutiinihommia pois - ne ne vasta vievätkin helposti ajatukset siihen, ettei saa olla niin kuin muut .... No, internet ja ranneliike ja niin edelleen ovat tuoneet uutta vapautta - hankin kotiin internet-liittymän jo vuosi sitten Jouluksi - sen luvattiin toimivan heti ja olevan varmasti käytettävissä Jouluna - mutta katin kontit, ei se toiminut ennen kuin vasta uuden vuoden jälkeen .... tänä vuonna ajattelin, että pitäisi kai hankkia varalle toinen liittymä eri operaattorilat, mutta enpähän tullut hankkineeksi .....
Ehkä olen todella allerginen sosdem byrokratialle ja nomenklatuuralle, mutta siihen voi olla syynsä (joita kaikkia ei voi tässä lähteä kertomaan) - olen ehkä nähnyt liian paljon ja liian läheltä erinäisiä asioita ja tapahtumia ja asenteita .... Toisaalta, en ole Tarja Halosen vastustaja, pikemminkin päinvastoin - mutta onko Halosen ja puolueen linjassa paljonkaan yhteistä .... vai pikemminkin päinvastoin?
Jouluna on väkeä töissäkin ... kyllä, ja olisin muutamana Jouluna itsekin mielelläni ottanut vaikka jonkin sivutyön ennemmin kuin ollut yksin odottamassa pimenevää yksinäistä aattoiltaa ... joka oli erityisen vaikea tilanteessa, jossa oli jäänyt yksin ja oli ensimmäinen ypöyksinäinen Joulu edessä ....
Kustannuksista puheenollen: ei se kaupungin kirjastojen ja uimahallien ja sen sellaisten auki pitäminen varmaan niin hirveitä maksaisi - pystyväthän monet yksityiset kuntosalitkin (onneksi!) pitämään ovensa auki ainakin joitakin tunteja tapaninpäivänä, ja monet jopa joulupäiväna ja aattonakin. Väkeäkin varmaan käy riittävästi, koskapa yksityisillä on varaa pitää auki ja maksaa palkat ... mutta kaupungilla ei Helsingissä ole varaa pitää normaalia aukioloa edes aaton aattona (joka on ihan tavallinen arkipäivä) ... todellista asukas- ja asiakaslähtöisyyttä a la nomenklatuura. Riittäisi Helsingin kokoisessa kaupungissa, että edes yksi yksikkö olisi auki edes hitusen .... Mutta eihän julkinen terveydenhuoltokaan toimi kunnolla, vanhusten huollosta puhumattakaan - rahat menevät tärkeämpiin kohteisiin kuten vaikkapa Oopperataloon, Kiasmaan, Musiikkitaloon, vähäjärkisiltä vaikuttaviin katutöihin jne. Statistin kertoma vanhustenhoitopaikkojen Joulusta puhuu sekin omaa kieltään .... ja kuitenkin asia olisi hoidettavissa pikkupennosilla - esim. taloudellisessa ahdingossa olevat opiskelijat tulisivat ilomielin töihin, jos vain pääsisivät ....
Minun Jouluani pelasti tänä vuonna paljon se, että olin löytänyt tämän ranneliikkeen ja osannut ja uskaltanut jopa rekisteröityä sinne .... sainpahan näköjään jopa aikaiseksi kunnon debatin - siitä kiitos kaikille! Vastakkainenkin mileipide on mukava - ainakin paljon mukavampi kuin totaalinen autius ja hiljaisuus .... tässä naputellessa vaan tuppaa niska väsymään turhan paljon, kun en hallitse 10-sormijärjestelmää....
Hyvää Joulun jatkoa vaan yhäkin kaikille!
Hei mutta haloo, mitä nillä lähiomaisilla ja sukulaisilla sun muilla muka tekisi? Pelkkää riesaa. Omistani kun olen päässyt, olen päässyt myös paljosta stressistä. En vaihtaisi nykyistä elämäntyyliäni toiseen.
Tassa on kovin pitkia kirjoiuksia, sorry, en nyt tanaan jaksa kaikkia lukea, olen scannannyt ne kaikki nopeasti. Sanon vain meidan joulusta, meilla elegant dinner oli tanaan. Ystavat ovat menneet Trinidad,St Lucia,,, jne. Oltiin kahden ja hyva oli. Mutta kaipaan enemman ihmisia tahan juhlaan. Olisi hyva jos joku vahan puutteinen perhe olisi tullut. Siita poliisi varoittaa otamasta sita riskia. eika heita halua tulla kumminkaan mihinkaan. Kotonaan vain samaa jokapaivaista juomista ja muuta, heita ei kiinnosta mikaan.
Minä huolehdin joulun ajan eräästä vammaisesta naisesta, jolla on aids, joten meidän kummankaan joulu ei ollut yksinäinen. Jouluaattona kävin taloyhtiön yhteissaunassa ja lisäksi minun luonani oli yökylässä eräs aktivisti.
Kun itse luo tarmokkaasti verkostoja, niin aina riittää seuraa, mutta vaivaa pitää nähdä siinä että luo niitä.
"Heppuli
26.12.2008, 02:40
Mitä Tarja Haloseen tulee, niin on todellakin tainnut jossain olla esillä, että hän on ainakin käväissyt tilaisuudessa joskus takavuosina ... mutta käyneekö enää? Tällainen ei tietysti ole mikään oikean inhimillisyyden ja oikean asenteen mittari ... myönnetään."
On käynyt, minusta tosin vallanpitäjät tekevät viisaasti jos eivät tunge nenäänsä luomansa kurjaliston juhliin. Menisivät juhlimaan Latviian tai Islantiin, kun sinne syytävät rahojakin.
"Ehkä olen todella allerginen sosdem byrokratialle ja nomenklatuuralle, mutta siihen voi olla syynsä (joita kaikkia ei voi tässä lähteä kertomaan) - olen ehkä nähnyt liian paljon ja liian läheltä erinäisiä asioita ja tapahtumia ja asenteita .... Toisaalta, en ole Tarja Halosen vastustaja, pikemminkin päinvastoin - mutta onko Halosen ja puolueen linjassa paljonkaan yhteistä .... vai pikemminkin päinvastoin?"
Sosiaalidementiapuolueen keksintö oli hyvinvointivaltio, joka teki ihmiset luonnottaman riippuvaiseksi keskusvallasta kun sitä ennen suomalaiset olivat tapelleet sodassa sen puolesta että saisivat itse määrätä omasta elämästään. Tähän vahvaan keskusvaltaan käytettiin pelotteluna venäläisiä, suomalaisten ainoita vilpittömiä ystäviä maailmalla saksalaisten ohella.
Sosiaalidementiapuolueen luomus on luokkayhteiskunta, jossa täyttä päivää tekevät vakituisessa työsuhteessa olevat joustamattomat työläiset muodostavat AY-mafian suojeleman kahvihuone/teetupa ja ulosmarssijoiden eliitin, jonka takia mamut, alihintaisesti pakkotyöllistetyt työttömät, silpputyöläiset ja muut joutuvat joustamaan koko ajallaan sen sijaan että kaikki solidaarisesti joustaisivat.
Kun Suomi oli talvisodan aikaisessa heikkoudessa, fasisteilta omaksuttiin kolmikantajärjestelmä.
Hyvinvointivaltiosta on se hyvinvointi yhtä mennyttä kuin suuriruhtinaskunta, viikinkiaika tai pronssikausi, sen sijaan riippuvuus valtion byrokratiaan on ja pysyy.
"Jouluna on väkeä töissäkin ... kyllä, ja olisin muutamana Jouluna itsekin mielelläni ottanut vaikka jonkin sivutyön ennemmin kuin ollut yksin odottamassa pimenevää yksinäistä aattoiltaa ... joka oli erityisen vaikea tilanteessa, jossa oli jäänyt yksin ja oli ensimmäinen ypöyksinäinen Joulu edessä ...."
Sama juttu.
Niin, Joulun pyhinä on töissä lähinnä juuri yhteiskunnan julkisesta infrastuktuurin toimivuudesta vastaavat tahot ja muiden yksityisten tahojen päivystävät valvomassa, että liiketoiminta ei pääse vahingon vuoksi kuralle. Olin itsekin viettämässä Joulua perheessä, jossa isäntä oli raivoraitis varallaolon vuoksi, jotta pankkien tietojärjestelmät toimisivat hyvin myös pyhien aikaan.
Mitä näihin juhlapyhäsijaisiin tulee, pitää muistaa myös sellainen asia, että moni työ vaatii osaamista ja kouluttautumista, mihin näiden lyhtaikaisten sijaisten kanssa ei ole mahdollisuutta. On tekniikkalaji nostaa työergonomisesti oikein painava vanhus lattialta pyörätuoliin, pyörätuolista sänkyyn, sängystä pyörätuoliin, siitä suihkuun, pestä ja kuivata vanhus, syöttää vanhus, jne. Siihen ei välttämättä pirteä pieni partiotyttö pysty, vaan tarvitaan kaksi rotevampaa aikuista miestä tai naista, jotka myös pystyvät toimimaan myös mahdollisesti tiuskivan ja riuhtovan vanhuksen kanssa.
Välttämättömästä infrasta huolehtivien tahojen toki on hyvä olla jouluna töissä.
En kuitenkaan malta olla mainitsematta, että myös seurakuntien väki työskentelee ahkerasti jouluna, vaikka he itse opettavat pyhittämään lepopäivän. Itse asiassa, papithan ovat töissä aina sunnuntaisinkin. Aika ristiriitaista kirkon oppien suhteen. Toisaalta, saattaahan joku pitää kirkkoakin välttämättömänä infrastruktuurina elämässään :)
Päästiinpä asiasta viidenteen. Statisti kirjoitti: " isäntä oli raivoraitis " Jos jouluna ei ryyppää, on siis raivoraitis? ;-) Tuo sana kertoo minun mielestäni enemmän lausujastaan kuin kerronnan kohteesta. Huonon omantunnon ilmaustahan se on.
Suomalaiseen tapakulttuuriin ei näytä vieläkään sopivan luonteva suhtautuminen erilaisiin alkoholin käyttötapoihin, joista yksi on alkoholin käyttämättömyys. Edelleen tulee lävitse asenne, jonka mukaan oikea mies imee viinaa kaksin käsin aina siihen asti kun myrkytystila = humala saavuttaa pisteen, jossa tajunta menee. Se on taas seuraavien viikkojen sankaritarina. Surullista.
Statisti kirjoitti: "moni työ vaatii osaamista ja kouluttautumista, mihin näiden lyhtaikaisten sijaisten kanssa ei ole mahdollisuutta. On tekniikkalaji nostaa työergonomisesti oikein painava vanhus lattialta pyörätuoliin, pyörätuolista sänkyyn, sängystä pyörätuoliin, siitä suihkuun, pestä ja kuivata vanhus, syöttää vanhus, jne."
Mitään koulutusta tuohon työergonomiaan en ole saanut ja kuitenkin tehnyt juuri tuollaisia asioita pitkään. Sillä tietysti varmistetaan että tulevaisuudessakin riittää huonokuntoisia.
Joulua on vaikea paasta pakoon. Olen juhlien yli toissa (katsomassa etta yksi mun opiskelupaikan kasvihuone ei jonkin ihmeen kautta tuhoudu - paras puoli joulutoissa on etta rahaa tulee taskuun tuhottomasti ja mitaan ei tarvitse tehda), tuhansien kilometrien paassa lahimmasta sukulaisesta. Kamppikset on omien perheiden luona ja vaikka ajatus koko asunnosta omassa kaytossa tuntui aluksi hauskalta, niin jouluruokien ja -juomien kuluttaminen omassa yksinaisyydessa elokuvien juostessa ei ole mitenkaan erikoisen hauskaa. Miestakaan en voi metsastaa (vaikka nyt jonkun sopon herran tuominen kotiin ei vaatisi kenekaan muun ottamista huomioon) kun julkinen liikenne ei ole toiminut kahtena iltana, ja kukapa edes olisi klubittamassa joulupyhina.
Joulu ei merkitse minulle paljoa muuta kuin ylenmaarin syomista ja juomista. Siinakaan ei siis nayta olevan mitaan jarkea kun on yksin. Onneksi sentaan minut kutsuttiin aattona yhtiin kotibileisiin, en vain muista mitaan alkuillan jalkeen ja kuulemma kayttaydyin huonosti loppuillasta - joulupaiva kului maailman pahinta morkkista ja paansarkya hoidellessa. Talla hetkella tunnen oloni laiskaksi juopoksi.
Nyt kun nuo negatiiviset puolet on tullut suollettua niin mennaan asian pointtiin. Nayttaa silta ettei joulua paase pakoon vaikka unohtaa perheen ja kay normaalisti toissa. Mutta kai taman juhlan idea onkin se, etta on vihdoin hyva syy odottaa uutta vuotta, jolloin voi hyvalla omallatunnolla jattaa juomisen vahaksi aikaa ja aloittaa terveen elamantyylin. Ja sitten voi sanoa etta onpahan joulu vihdoin takana. Samalta minusta on aina tuntunut vaikka olen ollut juhlien yli lomalla ja koko suvun kanssa. Voiton puolella jo ollaan!!!
Hauskoja lomia kaikille =)
Poraliikkeellä oli monta hyvää huomiota ... vaikken ihan kaikista yksityiskohdista olekaan ihan totaalisen samaa mieltä, niin yleislinja on oikeaan osuva ....
Statisti kirjoitti: "Joulun pyhinä on töissä lähinnä juuri yhteiskunnan julkisesta infrastuktuurin toimivuudesta vastaavat tahot ja muiden yksityisten tahojen päivystävät valvomassa, että liiketoiminta ei pääse vahingon vuoksi kuralle." Tässä on kyllä kehäpäätelmän makua: vallitsevan tilanteen perusteluksi (?) esitetään vallitseva tilanne! Mikään ei estäisi sitä, että kaikkina juhla-aikoina olisi olemassa jokin yksi pieni vaivainen laitos auki niille, joiden elämä uhkaa käydä kestämättömän ankeaksi .... yksi pikku kirjasto ja yksi uimahalli, esimerkiksi. Yksityispuolen toimet ovat tilannetta hieman korjanneet, onneksi. Tässä ei varmasti ole ongelmana koulutustasokaan .... vaan byrokratian jähmeys ja demarilainen jähmeysasenne (=työaika on 8-16, aina ja ehdottomasti -tyyliin).
Muistan, että kun olin pikkulapsi, kaupat eivät missään tapauksessa saaneet olla auki klo 17 jälkeen (arkisin, lauantaiajoista en tiedä) - ja aukioloaikoja kävivät kyttäämässä tarkastajat!!! En ole varma, oliko kyse kunnallisista tarkastajista vai ammatiliittojen (= de facto SDP:n) 'tarkastajista', mutta niitä kaupat ja myyjät pelkäsivät kuin ruttoa - vaikka ne muka olivat myyjien suojelijoita 'riistoa' vastaan. Yhtä maitopulloa ei HOK:n myymälässä (joka oli muistaakseni nykyisen Yliopiston apteekin paikalla Mannerheimintie 96:ssa) uskallettu myydä meille (minä about 5-vuotiaana, Äitini ja tätini), kun kello tuli 17, vaikka olimme sitä ennen päässet kauppaan sisään - helsinkiläinen tätini tiesi, että kyse oli siitä, että meitä (siis aikuisia) pidettiin potentiaalisina tarkastajina ja minua kai sitten 'rekvisiittana' ... myyjänainen kyllä sanoi (jotenkuten uskalsi sanoa): "Jos ei sitten kahvilan tytöillä olisi myydä" - kahvila oli samassa tilassa mutta virallisesti täysin eri yksikkö - en tiedä saimmeko sitä maitoa vai emme ....
Tietenkin on syytä miettiä itse kunkin sitä, miksi ja miten on tultu tilanteeseen, jossa tosiaan on yksin eikä kestä sitä, ja on syytä pyrkiä ratkaisemaan tilanne pitemmällä tähtäimellä ... mutta ei tämä saa olla esteenä toimenpiteille tilanteen helpottamiseksi pyhien aikoina. Ja se yksin jääminen voi tulla äkisti ja arvaamatta, eikä siinä syiden pohtiminen paljon auta (eikä esim. kuolema poistu sillä, että sitä pohtii).
Vanhusten hoitoonkin on varmaan saatavissa väkeä rahalla - vanhuksiahan ei ole pakko viedä koskaan uloskaan, mutta eläimiä on vietävä (meillä kun on eläinsuojelulaki muttei ihmissuojelulakia). Eikä aattoillan joulujuhlaan tarvita niin ihmeellisen koulutettua väkeä ....
En tiedä tarkoititko, Statisti, myös (tai peräti nimenomaan) minua ja Poraliikettä (jota en tunne), kun kirjoitit että "moni työ vaatii osaamista ja kouluttautumista, mihin näiden lyhytaikaisten sijaisten kanssa ei ole mahdollisuutta". Poraliike taisi tätä aspektia jo kommentoidakin omalta osaltaan, ja omasta puolestani voin sanoa, että minulla on koulutus moneenkin asiaan ... ja osaisin myös sitä vanhusten hoitamista ihan oikeaoppisesti, vaikkei minulla siihen mitään virallista koulutusta tai valtuutusta olekaan ... sosdem maassahan tärkeintä ovatkin muotoseikat, ei se kuka osaa ja mitä osaa, vaan kenellä on lupalappu johonkin, olkoon vaikka kuinka osaamaton. Sosdem-linjahan on iät ajat ollut se, että kukaan ei saisi osata enempää kuin toiset ... allergia etevyydelle, älykkyydelle, opiskelulle, todelliselle osaamiselle, yrittämiselle ja - ennen kaikkea - omin avuin eteenpäin pyrkiville ihmisille leimaa sosdemikaadereita.
"On tekniikkalaji nostaa työergonomisesti oikein painava vanhus lattialta pyörätuoliin, pyörätuolista sänkyyn, sängystä pyörätuoliin, siitä suihkuun, pestä ja kuivata vanhus, syöttää vanhus, jne. Siihen ei välttämättä pirteä pieni partiotyttö pysty, vaan tarvitaan kaksi rotevampaa aikuista miestä tai naista, jotka myös pystyvät toimimaan myös mahdollisesti tiuskivan ja riuhtovan vanhuksen kanssa." Joo, mutta kun meillä oli dementoituneen sairaan vanhuksen hoito aktiivisimmillaan, osoittautui, että ne korkeimmin koulutetut hoitajat olivatkin eräissä tapauksissa aivan surkeita: asenne oli heillä helposti liian virallinen ja sisälsi myös tiuskimista ja riuhtomista ja ainakin oli liian jyrkkä, jäykkä ja muodollinen - kun taas nuoret lähihoitajatytöt ja nuoret sairaanhoitajatkin pärjäsivät parhaiten niin ihmisinä vanhuksen kanssa (hymyä molempiin suuntiin, onnellinen vanhus ...) kuin varsinaisissa hoitotoimissakin ... nuoret hoitajapojat (sairaalassa) olivat myös ihan eri tasoa kuin vanhat 'kokeneet' tädit, joiden arsenaali useissa tapauksissa koostui lääkkeillä douppaamisesta ja kireydestä ja komentelusta ....
JuhaniV kirjoittaa: "Suomalaiseen tapakulttuuriin ei näytä vieläkään sopivan luonteva suhtautuminen erilaisiin alkoholin käyttötapoihin, joista yksi on alkoholin käyttämättömyys. Edelleen tulee lävitse asenne, jonka mukaan oikea mies imee viinaa kaksin käsin aina siihen asti kun myrkytystila = humala saavuttaa pisteen, jossa tajunta menee. Se on taas seuraavien viikkojen sankaritarina. Surullista." Täsmälleen!
JuhaniV kirjoitti: "Edelleen tulee lävitse asenne, jonka mukaan oikea mies imee viinaa kaksin käsin aina siihen asti kun myrkytystila = humala saavuttaa pisteen, jossa tajunta menee. Se on taas seuraavien viikkojen sankaritarina. Surullista."
Ehkä se johtuu siitä, että sosiaalidementian tylsistyttämässä Suomessa ei ole paljon muunlaisia sankaritekoja jotka eivät aiheuttaisi välitöntä kateusreaktiota muissa sosiaalidementoituneissa?
Äh ja voi. Täytyy näköjään vähän oikoa aikaisemmista sanomisistani johdettuja käsityksiä:
"Raivoraitis" on ainakin minun sanastossani hyvin vanha suomalainen yleissanonta kuvaamaan tilannetta, jossa henkilö ei ota tippaakaan alkoholia. Tässä Joulun juhla-aterialla edes niitä muutamaa tavallista viinilasillista. Mistään kaksin käsin viinan ryystämisestä ei ollut kyse saatika jostain raivoisuuksista, kun ei saa viinaa. Sanonnan taustalla lienee pikemminkin pitkä suomalainen historia suhtautumisessa alkoholin käyttöön kuin omat henkilökohtaiset asenteeni.
Vanhushoitoesimerkkini ergonomiaoppeineen ja roteva-hintelä -akseleineen ei ollut suunnattu ketään kohti. Se oli pikemminkin ihan vain teemajatkoa aikaisemmassa kirjoituksessani esittämääni esimerkkiin vanhainkotien hiljaisista Jouluista. Tähän koulutusasian merkitykseen kävisi ihan hyvin toiseksi esimerkkivaihtoehdoksi vaikkapa linja-auton kuljettaja, joka tarvitsee työnsä suorittamiseen linja-autoajokortin ja ymmärtääkseni jopa tietyn henkistä varttuneisuutta varmentavan minimi-iän. Jos jo nyt on pulaa päätoimisista linja-autokuljettajista pääkaupunkiseudulla, ei Joulun pyhiksi välttämättä löydy sijaisia.
Myönnettäköön, että käyttämäni vanhushoitoesimerkkini kyllä peilaa omaa arvostavaani asennetta fyysisesti ja henkisesti rankkaa vanhushoitotyötä kohtaan. Ja erityisesti omaishoitajia kohtaan. Halvempien omaishoitajien käytön suosiminen julkisten kalliiden vanhushoitopalveluiden sijaan taasen peilaa yhteiskuntamme syvintä asennetta sen suhteen mihin niitä verorahoja oikein halutaan käyttää.
Ja mitä tähän historialliseen suhtautumiseen palveluiden aukioloaikoihin tulee, en osaa niitä kommentoida tarkemmin, koska oma ikäni ei ylety niin kauaksi historiaan. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että niiden taustalla on ollut ja on edelleen sekä poliittiset intohimot (esim. arkipäivän maksimiaukioloajat) kuin myös uskonnolliset intohimot (esim. sunnuntain aukioloajat). Kuitenkin nykyisin niihin vaikuttaa paljon kunkin alan oman työehtosopimuksen sopimussisältö. Ja kirkon pappien työ on enemmänkin eräänlainen kutsumustyö, jossa papin eli "uskonnollisen isän" tulee olla seurakuntalaistensa saatavilla pyhitettynä lepopäivänä. Ken tämän kutsumuksen päättää valita työkseen, pärjätköön sen kanssa. Kovin paljoa ei minulta sympatioita heru papin työaikoja kohtaan.
"Tässä Joulun juhla-aterialla edes niitä muutamaa tavallista viinilasillista. " .... jaa .... ai että "edes"??? tai tarkemmin "edes MUUTAMAA" ..... olen ylen hämmästynyt .... ainakaan minun lähipiirissäni tai naapurustossa tai tuttavajoukossa ei viini kuulu eikä ole kuulunut Jouluun millään tavalla - muista alkoholituotteista puhumattakaan ...
Omaishoitajista puheen ollen: monelle vanhukselle, sairaalle jne. on omaishoito ilman muuta paras, jos vain omaiset haluavat, pystyvät ja jaksavat sekä osaavat ... se toki säästää yhteiskunnan kustannuksia, mutta syy sen yleistymiseen (?) tai käyttöön on tietenkin toisaalla: syynä on se, että nykyinen 'virallinen' sairaiden ja varsinkin vanhusten hoito on tolkuttoman heikkoa (jos sitä on ollenkaan saatavilla) sekä monesti erittäin epäinhimillistä ja monesti myös epäpätevää .... jos jaksan ja ehdin, yritän joskus kertoa omakohtaisista havainnoistani enemmän ...
Ennen oli ihan luonnollista, että vanhukset hoidettiin kotona tai omaisten kodissa .... mutta sitten tuli sosdemilainen aikakausi ja alettiin antaa ymmärtää, että on jos ei nyt ihan laitonta niin ainakin outoa, arveluttavaa ja sopimatonta (sekä tietysti epämodernia) hoitaa vanhuksia kotona ... se on muka yhteiskunnan tehtävä (tietysti yhteiskunnalla tuleekin olla velvollisuus tarvittaessa hoitaa asia, velvollisuus jota paljon laiminlyödään)....
Tuossa heijastuu monikin sosdemilainen "aate":
1. ei saa tehdä mitään itse
2. kaiken pitää olla virallista ja yhteiskunnan näpeissä (siis byrokraattien kaikkivallan alla)
3. omatoimisuus ja oman elämän kohentaminen on pahasta (kateusperspektiivi)
4. laitostettu väki on tottelevaisempaa
5. kaikille tasaisesti ja vähän (jos yhtään mitään)
6. laitostus antaa mahdollisuuden siihen, että työnantajalle voidaan tehdä maksimaalista tuottoa (siis ne omaiset tekevät, jotka muuten hoitaisivat omaistaan) ... Etelärannan herrojen paras kaverihan on tunnetusti ollut iät ajat sosdem-jengi.... ja nyt Suvi-Anne....
7. vanhuksilla ei (politrukkien mielestä) ole mitään arvoa ... pois vaan ja äkkiä
8. sosdemilaisia uudissanoja on paitsi 'hallintoalamainen' ja 'vaalikarja' myös 'aktiiviväestö' .... Etelärannan herrat tykkäävät tästäkin termistä kovasti ....
Kun itse olin omaishoitajana oman työni ohella, teki julkinen valta melkoisesti asioiden vaikeuttamiseksi ja kotihoidon mahdollisuuksien tuhoamiseksi ... penninkään tukea ei mistään saatu, mutta monenlaista kiusaa ja jarrutusta kyllä jouduttiin kokemaan ... No jaa, saatiinhan sentään tukea - yksityiseltä firmalta - jonka markkinointihenkilöt toivat kiireellisesti kotiin asti ilmaiseksi (!!!) eräitä hoidossa välttämättömiä tarvikkeita, joita terveyskeskus ei suostunut antamaan (vaikka laki niin vaatiikin) ja joita ei kaupoista eikä apteekeista ollut saatavissa (tilaaminen apteekin kautta olisi ollut liian hidasta, kun tarve oli kiireellinen ja kriittinen) ....
Myönnettäköön, että ei tämä enää paljon liity suoraan siihen Joulun ja muiden juhla-aikojen yksinäisyysteemaan ... mutta liittyypä ehkä sittenkin sitä kautta, että laitostetuilla vanhuksilla (ja sairailla jne) on myös melkoinen yksinäisyys - kuten voi olla muillakin vanhuksilla ja vuoteeseen tai kotiin sidotuilla sairailla jne ....
Toki tuossa listassa 1-8 on muutama totuuden siemen. Mutta toistaiseksi vaihtoehdoksi ei ole esitetty muunlaista mallia, kuin oikeistolainen ajatusmaailma, jossa ne pärjäävät joilla on joko varallisuutta tai omaisia jotka pystyvät hoitamaan, ja muut eivät sitten pärjääkään lainkaan.
Toki alkoholin käyttö juhla-aterioiden yhteydessä juhlasta riippumatta on tietenkin aina henkilö-, perhe- ja tuttavapiirisidonnainen asia ja tapa. Toiset käyttävät, toiset eivät. En kuitenkaan koe olevani poikkava tässä asiassa, kun kuitenkin Suomessa Alkoissa on ennen Joulua aikamoinen vilske ja siellä on usein tarjouslavakaupalla erilaisia puna- ja valkoviinejä myytävänä. Tällaisia tarjouslavoja ei tässä mittakaavassa ole esillä juhlapyhien välisinä aikoina. Alkoholinkäytön ei kuitenkaan tietenkään pidä mennä kohtuuttomaksi. Senhän pitäisi olla lähinnä seurustelujuoma. Jotkut jopa sanovat, että viisasten juoma. On sitten tietenkin eri asia pohtia onko yleensä viisasta juoda alkoholia. Kuulemma lasi punaviiniä päivässä voi olla jopa terveellistä.
Sikäli kuin olen ymmärtänyt, omaishoitajuuteen "kannustetaan" eräissä kunnissa myös silloin, kun omaisen omat edellytykset hoitaa lähimmäistään ovat rajalliset esimerkiksi oman terveydentilan vuoksi. Ja tämä Heppulin kuvaus kitsaasta terveyskeskuksesta sekin ilmentää sitä, että pahimmillaan, niin kuin eräs henkilö sen minulle sanoi, omaishoitajuus on käytännössä yhteiskunnan harjoittamaa vanhuksen heitteilejättöä, jossa vanhus ja omainen ovat käytännössä aivan omillaan. Mutta kolikon toisella puolella parhaimmillaan omaishoitajuus on myös todellakin Heppulin kuvaamaa hoitajan ja hoidettavan yhteistä hyvää elämänlaatua, kun elämäntilanteet sen sallivat.
Sinänsä mielenkiintoista havaita miten antaumuksella joku voikin nähdä lähes kaikessa sosiaalidemokraattisen puolueen tai yleensä vasemmiston syypäänä asioiden kuin asioiden tilaan. Tämä alkaa jo muistuttaa eräitä toisia piirejä, jotka näkevät seksuaalivähemmistöön kuuluvat kaikkien ongelmien taustalla. Mainittakoon, että pyrin äänestämään vaaleissa oikeistolaisia ehdokkaita joten en minäkään sympateeraa vasemmistoa. Itse asiassa olen aika monessa havainnossa samaa mieltä, mutta en kuitenkaan tohtisi yleistää asioita näin laajasti. Toisaalta oikeistolaisten joskus harjoittama liika konservatiivisuus on sekin minulle myrkkyä.
No, nyt on kuitenkin Joulun ajan ydinpäivät taas takana päin ja Heppulilla on taas mahdollisuus nauttia normaalista viikonlopusta myös kodin ulkopuolella.
Statisti kirjoitti: "miten antaumuksella joku voikin nähdä lähes kaikessa sosiaalidemokraattisen puolueen tai yleensä vasemmiston syypäänä asioiden kuin asioiden tilaan." Voi, kuule Kokoomuksen oikeaa laitaa edustavalle Nato-myönteiselle tuttavallenikin SDP edustaa - äärikapitalisteja ja äärioikeistoa! Nykyaika on semmoista, että kokoomuksen äänestäjät saattavat sanoa entistä 'kommunistien peitejärjestön' puheenjohtajaa Suvi-Annea luokkapetturiksi .... ja jotkut sanovatkin .... Jos SDP on vasemmistoa, niin sitten Ilaskivi ja kumppanit ovat äärivasemmistoa ....
Statisti mainitsi myös, että "tämä alkaa jo muistuttaa eräitä toisia piirejä, jotka näkevät seksuaalivähemmistöön kuuluvat kaikkien ongelmien taustalla". No ehkä - kun on nähnyt monenlaista ja kuullut monenlaista kulissien takaa, niin silmät saattavat avautua .... ja voi yliherkistyä näkemään senkin, mitä melkein ei ole ...
Konservatiivisia (sanan negatiivisessa merkityksessä) ovat kai lähinnä juuri demarit .... kaikkie edistystä ja aloitteellisuutta on vastustettava - mitenkäs muuten kaikki voisivat saada tasaisesti ja ennen kaikkea VÄHÄN .....
Statisti kirjoitti: "Raivoraitis" on ainakin minun sanastossani hyvin vanha suomalainen yleissanonta kuvaamaan tilannetta, jossa henkilö ei ota tippaakaan alkoholia."
Jonkin sanonnan valitseminen omaan tekstiin on usein tarkoitettu ilmaisemaan kirjoittajan ajatuksia kyseistä asiaa tai ilmiötä kohtaan. Nykysuomen sanakirjani vuodelta 1978 ei muuten tunne kyseistä sanontaa.
Sanalle "raivo" on yhtä lukuun ottamatta (merkityksessä "takaraivo") vain voimakkaan kielteisiä merkityksiä.
Raivo, silmitön suuttumus
Raivota, riehua raivon vallassa; kiivailla, kiihkoilla
Raivotar, koston hengetär (mytologiassa)
Jostain kumman syystä vastakohtakäsitettä "raivohumalainen" ei löydy lainkaan kielestämme ;-)
Juoppohullu?
Raivoraittiudesta ilmaisuna tulikin minulle mielenkiintoinen asia. JuhaniV on oikeassa, että kirjoittelussa täytyisi käyttää sanoja, jotka kuvastavat kirjoittajan näkemyksiä. Mutta kun kirjoittaa usein, ei jokaista sanaa tule miettineeksi. Niinpä käytinkin tuota sanaa tasan 0 sekunnin harkinnan perusteella suoraan takaraivostani ikään kuin itsestään selvyytenä.
Suomi on väkilukuun suhteutettuna iso maa, ja on tunnustettu asia, että tässä maassa on alueellisia kielenkäyttötapoja alkaen murteista, ilmaisuista ja sanastoista. Ilmeisesti tämä "raivoraitis" nyt sitten kuuluukin tähän alueellisten ilmaisujen sarjaan ja voi olla vieras muilta alueilta peräisin oleville henkilöille?
Onneksi Googlaaminen auttaa tässäkin asiassa. Löytyi Kielikellon artikkelin vuodelta 1991. Siinä selostetaan tällaisten tyypillisten outojen suomalaisten yhdyssanaviritelmien taustoja. Siinä todetaan, että:
"Raivoraitis on raivoon asti raitis."
Siis sinne JuhaniV:n viittaamaan takaraivoon asti raitis.
Linkki artikkeliin on tässä:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/piripin.htmlNermal kirjoitti: "Toki tuossa listassa 1-8 on muutama totuuden siemen. Mutta toistaiseksi vaihtoehdoksi ei ole esitetty muunlaista mallia, kuin oikeistolainen ajatusmaailma, jossa ne pärjäävät joilla on joko varallisuutta tai omaisia jotka pystyvät hoitamaan, ja muut eivät sitten pärjääkään lainkaan."
Vaihtoehto on anarkismi.
Ennen kuin kukaan ehtii sekoittamaan anarkian ja anarkismin, niin esimerkiksi Sveitsissä on aika lähellä anarkistista ideaalia oleva hallintomalli, siitä vielä vähän sosialistisempaan suuntaan niin ollaan anarkismissa.
Pora-liike kirjoitti: "Vaihtoehto on anarkismi"
Itse lukeudun anarkismin kannattajiin siinä mielessä, että poliittisilla ja taloudellisilla valtahierarkioilla on syytä olla vastapooli, jotta tasapaino säilyisi. Täydellinen anarkismi ei mielestäni kuitenkaan ole sen fiksumpaa kuin täydellinen kapitalismi tai täydellinen sosialismikaan... tai täydellinen whatever. Mielestäni anarkismi ei kuitenkaan ole varsinaisesti vaihtoehto nykyjärjestelmälle, koska se ei ole niinkään taloudellispoliittinen vaan filosofinen ajattelutapa.