"Isä paljasti tekstarivokottelijan"
Olisikohan taustalla ihan Suomen laki? Ikäeroa kuitenkin on jo melkoisesti.
Jotain vikaa pitää jo olla 23-vuotiaan päässä jos 15-vuotiasta vokottelee... Etenkin kun on tavallaan auktoriteettiasemassa.
Olisi hyvä, jos keskustelun avauksessa olisi vähän muutakin kuin linkki; eli omin sanoin selitetty asia.
Kyseessä on siis tapaus, jossa seurakunnan nuorisotyöhön osallistunut 23-vuotias oli lähettänyt 15-vuotiaalle tekstareita, joissa oli ehdotettu seurustelun aloittamista ja seksiä. 23-vuotias oli tutustunut muuhun perheeseen (myös 15-vuotiaaseen poikaan) alkuaan isän kautta, sillä Ilta-Sanomien tietojen mukaan molemmat olivat mukana vapaaehtoisessa katupäivystystyössä, jonka tarkoituksena on auttaa viikonloppuna liikaa juhlineita nuoria.
Käräjäoikeus tuomitsi 23-vuotiaan kahdeksan kuukauden ehdolliseen vankeuteen. Hänet on siirretty pois seurakunnan nuorisotyöstä toistaiseksi. Syytteitä saatetaan ruotia vielä hovioikeudessa.
Suomessa suojaikäraja on 16 vuotta, joten 23-vuotias on rikkonut lakia. Mitään fyysistä ei tapauksessa ilmeisesti ole tapahtunut paitsi että 23-vuotias oli jossain vaiheessa yöpynyt perheen luona (tai mistään fyysisestä ei artikkelissa kerrottu, eikä siitäkään miten 15-vuotias asiaan itse suhteutui), mutta mm. alaikäistä kohtaan tekstareilla tapahtuvat lähestymisyritykset tulkitaan alaikäisen seksuaaliseksi hyväksikäytöksi.
Eri asia on, onko 16 vuotta juuri oikea raja. EU-maissa on raja asetettu maasta riippuen 14, 15, 16 tai 17 ikävuoteen. Kansainvälisesti näyttää haitari olevan 9 .. 20. Tuo yhdeksän ikävuotta taitaa koskea lähinnä tilannetta eräässä arabimaassa missä miehellä voi olla varsin nuori vaimo. Samoilla nurkilla kaikki homostelu puolestaan on rangaistavaa.
Kumma juttu, että alaikäiselle sallitaan vapeehtoistyö päihteiden käytön parissa vaikka hän ei itse ole laillisesti päihteidenkäyttöiässä.
Olisiko niin, että 23-vuotias ja nuoremman pojan isä olivat mukana vapaaehtoistyössä. Ei 15-vuotias.
15-vuotias oli siis alaikäinen suhteessa suojaikärajaan. Tapahtui siis rikos 23-vuotiaan taholta, kun tämä lähenteli tekstiviestein. Ja rikoksen paheksuttavuutta ilmeisesti lisäsi se, että tästä 23-vuotiaasta oli tullut 15-vuotiaan luottohenkilö. Ilmeisesti tämä 15-vuotias oli siis 23-vuotiaan taholta seurakunnan toiminnassa nuorisoavun saaja sen lisäksi että tämän isä itse toimi myös katupäivystystyössä, liekö oman pojan tapauksen motivoimana?
Eli raskauttavia tekijöitä ilmeisesti oli tuomion perustaksi. Ilta-Sanomien artikkelissa ei todettu rangaistuksen syyksi ikäeroa sinänsä. Mielenkiintoista olisikin pohtia missä ihmislapsen kehityksen vaiheessa sellainen 8 vuoden ikäero ei enää ole suhteeton? Aikuisten oikeasti se ei ole ikäero eikä mikään.
Kahdeksan vuotta on yli puolet 15-vuotiaan elämästä. Kyllä se on paljon sen ikäiselle.
Sanotaanko että ihmettelisin kahdeksan vuoden ikäeroa myos parikymppisillä. Siinä kaksvitosena ja ylospäin se alkaa hämärtyä olemattomaksi (ja poikkeuksia toki loytyy, mutta näin yleisenä ohjenuorana).
Ei kai ikäero tässä ole olennainen, vaan ikäraja.
Allekirjoitan edellisen viestin sanoman aiheeseen liittyen, mutta ikäeroasioista voin sanoa sen verran, että koska nuoret kehittyvät on heidän kypsyydessään suuria eroja, jotka muuttuvat nopeasti. Yleissivistys ja jotenkin tieto joistakin elämän asioista ei ole vielä kovin korkea ja kun on nuori niin, no minulla on ihastukseeni kolme vuotta ikäeroa ja se on jo valtava kuilu. (lähinnä koska hän on erityisen kypsä ja minä taas erityisen vähän...mutta juu..)
Minusta tuntuu, että ikäerot "tasoittuvat" vanhenmiten, eikä sillä ala enään täysi-ikäisillä olla niin väliä.