Moniavioisuus/yksiavioisuus

  • 1 / 7
  • Taikurin hattu
  • 2.1.2006 20:29
Huomasin tuolla aiempana erään iltapäivälehtijutun herättämän kiivaan keskustelun mm. siitä, onko millään muotoa hyväksyttävää olla bi-seksuaalina suhteessa sekä naiseen että mieheen yhtäaikaisesti. Ajatus moniavioisuudesta tai -suhteisuudesta herätti näräisten kommenttien ryöpyn. Bisset leimattiin epäluotettavina ja selkärangattomina pettureina. Joku kuitenkin totesi hyvin siihen tyyliin, että mitä pahaa on monen kanssa olemisesta, jos se osapuolille sopii ja kaikki vapaasta tahdostaan suostuvat tilanteeseen? Minusta tuollaisessa rajatusti avoimemmassa suhteessa olisi hyvät puolensa.

Olen itse miehen kanssa pitkässä suhteessa ja olen häneen sitoutunut. Silti huomaan kaipaavani myös naista. Ei ihminen ole niin yksiulotteinen, että hänen halunsa/tunteensa/tarpeensa kohdistuisivat vuosikymmeniä vain yhteen ihmiseen. Eroottinen halu ja toisen ihailu, ihastuminen/rakkaus toisiin ihmisiin, lienevät asioita, joita ei ole tarpeellista rajata vain yhteen ihmiseen kohdistuvaksi. . Miksi rakkauden tekoja pitäisi rajata (olettaen, että ne eivät loukkaa ketään?). Miten jonkun rakastaminen on joltakulta toiselta pois? Mistä lähtöisin on ajatus, että rakkaus/himo kanavoituisivat vain YHTEEN ihmiseen? Emmehän oleta tällaista samanlaista tunteiden suuntaamista yhteen kohteeseen esim. ystävyyssuhteissa (voi olla monia tyydyttäviä ja erilaisia, toisiaan täydentäviä, läheisiä ystävyyksiä, ilman, että kukaan joutuu kärsimään). Onko moniavioisuus mahdotonta ilman, että loukkaa toisia ihmisiä? Kuinka oikein se on, että esimerkiksi biseksuaali nainen kieltää tunteensa ja kaipuunsa toiseen naiseen - silloinkin kun näiden tunteiden toteuttaminen ei loukkaisi ketään? Onko avoin suhde mahdollinen? Vai onko avoimien suhteiden "avoimuus" illuusio, jossa jotakuta osapuolta käytetään hyväksi?

Elän siinä oletuksessa (tämä vain oletus, kertokaahan te miten asia kohdallanne on), että kaikille pitkissä parisuhteissa eläville tulee jossain vaiheessa haluja ja tunteita suhteen ulkopuolisia kohtaan? Yksiavioisessa suhdeihanteessa nämä tunteet ovat tabu - väistämättömyydestään huolimatta. Avoimessa suhteessa näitä kaipuita voisi ilmaista kenties avoimemmin? Kaikenlainen salailu yleensä etäännyttää ihmisiä toisistaan, kun taas avoimuus lähentää ihmisiä. Onkohan monen eron syynä se, että näitä vääjäämättömiä haluja oman parisuhteen ulkopuolisiin ei osata käsitellä, kun ajatellaan, että tunteita pitäisi olla vain yhteen ja tunnetaan, että läheisyyttä voidaan kokea vain sen ihmisen kanssa, kehen nämä tunteetkin kohdistuvat, kenelle tunteitaan voi avoimemmin ilmaista?

Syy siihen, miksi tämä aihe on niin latautunut lienee se, että liberaalimpi suhtautuminen avoimiin suhteisiin herättää monessa pelkoa oman kumppanin menettämisestä ja siitä, että itse ei avoimemmassa tilanteessa olisikaan "riittävän hyvä". Biseksuaalisuus on kai niin inhottua täysheteroiden ja -homojen keskuudessa myös siksi, että monille bisseys on ollut vain välivaihe matkalla omaan aikuiseen identiteettiin - bissejen ajatellaan olevan kai jotenkin epäkypsiä.

Hirveän usein vain törmää sellaiseen ilmiöön, että miehet eivät pidä toisia naisia uhkina samalla lailla omille kumppaneilleen kuin toisia miehiä. "Ei minun miestäni toiset naiset haittaa", sanovat monet heterosuhteessa elävät. Lähinnä siis ajattelen, että tuollainen bi-nainen+bi-nainen tahoillaan heterosuhteissa ja toistensa kanssa suhteessa kuvio voisi osapuolten suostumuksella hyvinkin toimia ilman, että se loukkaisi ketään.

Itsekästä, lapsellista, synnillistä ja tuhoon tuomittuako?

PS. Onko täällä muuten paljon häiriköintiä, kun tuollainen varmistussysteemi on lisätty viestin lähetyksen yhteyteen. Varsin kömpelö juttu ja taitaa karsia keskusteluaktiivisuutta.
  • 2 / 7
  • onnellinen
  • 2.1.2006 20:51
Olen vuosia sitten elänyt avoimessa suhteessa miehen kanssa. Molempien suostumuksella, koska emme kokeneet oikeaksi 'pakottamista' yksiavioisuuteen. Homma toimi teorian tasolla hyvin, kunnes minulla todella oli suhteen ulkopuolinen suhde - toiseen mieheen kylläkin. Siitä alkoivat ongelmat.

Olen myös törmännyt ajatukseen, että nainen ei ole uhka miehelle samalla tavalla kuin toinen mies. Eräs poikaystävä sanoi sen suoraan, koska tiesi bisseydestäni. Tosin en testannut käytännössä tätä teoreettista hyväksyntää.

En väitä, etteikö avoin suhde voisi toimia, olinhan itsekin aikoinaan sitä mieltä, ettei toista ihmistä voi 'omistaa' sen enempää henkisesti kuin fyysisestikään. Omalla kohdallani olen vain todennut viime vuosina, etten haluaisi jakaa rakastamaani ihmistä toisen kanssa - sukupuolesta riippumatta. Mainittakoon tässä, että muuten en kuulu mustasukkaisiin ihmisiin, tyttöystäväni on täysin vapaa viettämään aikaansa haluamallaan tavalla.

Melkoista kypsyyttä ja paljon keskustelua avoin suhde kuitenkin luultavasti vaatii toimiakseen. Ennen kaikkea molempien on TODELLA haluttava sitä, eikä suostuttava siihen vain toisen vaatimuksesta.

Selvää on myös mielestäni se, että pitkässä parisuhteessa eteen tulee väistämättä tilanteita, joissa tuntee seksuaalista tai muuta vetovoimaa muita kuin omaa puolisoa kohtaan. Se on mielestäni täysin normaalia, emmehän me muutu sokeiksi, vaikka eläisimmekin 'sen oikean' kanssa. Toinen asia on, miten näiden tunteiden kanssa toimii. Elämässä on paljon muitakin asioita, joita haluaisi tehdä, mutta kaikkea ei voi saada. Se lienee jokaisen syytä hyväksyä.
  • 3 / 7
  • onnellinen 1
  • 7.1.2006 0:20
Olen kyllä sun kanssa ihan samaa mieltä. Mutta missä tutustua samalla tavalla ajatteleviin ja rohkeisin mutta empaattisiin bi-naisiin ??Siinä se ongelma.Jos on bi, niin sitä on bi koko elämän " vaikka voissa paistais ".Ei sille taipumukselle mitään voi.Kun löytyisi ystävä, rohkea ja rakastava, jonka kanssa voisi niistä asioista avoimesti puhua ja ehkä edes muutaman kerran elämässä myös jakaa sitä puolta itsessä myös fyysisellä tasolla.On se vaan julmaa, jos ei koskaan voi toteuttaa itseään ja tarpeitaan toisen naisen kanssa fyysisellä tasolla. Kuinka niin tärkeän osan itsestään voi kieltää ja pitää piilossa, kuten monet tekevät. Mulle se on ja olisi todella tärkeä asia, sitä voi vain toinen bi-nainen ymmärtää.Onko sulla oma ja läheinen naisystävä myös ??Olen tässä minäkin vakiparisuhteessa miehen kanssa elänyt jo kaksikymmentä vuotta mutta silti vaan naista kaipaan.
  • 4 / 7
  • Seesaminen
  • 7.1.2006 3:03
Minä olen 25- vuotias bi- nainen, joka on erittäin kiinnostunut elämään kolmen parisuhteessa. Suhteessa olisi joko 2 miestä ja minä, tai nainen ja mies mun lisäksi.
Ihanne kuva olisi, että kaikki rakastaisivat toisiaan, eikä mustasukkaisuutta olisi.
Olen ollut naimisissa miehen kanssa, eikä minulla ole ollut tarvetta pettää. Ihan sama. olenko ollut miehen tai naisen kanssa suhteessa, uskollinen olen ollut.. Eikä kiinnostukseni polyamoriaan ja moni"avoisuuteen" ole ollenkaan siitä syystä, että "en voisi elää ilman naista tai miestä" (bi kun olen), yksinkään ei ole hassumpaa olla, mutta minusta ihanteellinen ihmissuhde on yleensäkin, jos siinä on kolme ihmistä, tai enemmän.

Rakkautta kun on niin paljon jattavana, eikä mikään ole niin kaunista,kuin ihmiset jotka rakasta aidosti ja täysillä. : )

Jos joku olisi kiinnostunut vaihtamaan ajatuksia lähemmin asian tiimoilta, yhteyttä saa ottaa..
  • 5 / 7
  • onnellinen 1
  • 7.1.2006 11:27
Aika hankala yhtälö se kyllä vaan on, mutta en pidä sitä mahdottomana.Tahtoo se mustasukkaisuus kuitenkin tulla mukaan jossain vaiheessa halusi tai ei.Jotenkin tuntuu, että pitemmän päälle tuollaiset " liitot " ei onnistu,mutta ainahan sitä teitysti voi kokeilla,jos on vapaalla jalalla.Mulle itselle ihanne on avioliitossa olevana läheinen suhde toiseen bi-naiseen, joka myös olisi avioliitossa.Tuntuu, että sitäkin on vaikeaa saada edes alulle.Kai sitä pitäisi alkaa hakea jonkin deittipalastan avulla.Naiset kun on niin valtavan epävakaita siinä bi-seksuaalisuudessaan,taipumus helposti kielletään tiukan paikan tullen ja siinä sitä on ihan yksin.Tällaisesta on kokemusta omalta kohdalta vaikka kuinka paljon.
  • 6 / 7
  • Lizzie
  • 13.1.2006 4:54
Mun mielestä yleensäkin juuri "bisseys" leimataan niin helposti ja nopeasti juuri siksi "ohi meneväksi vaiheeksi" tai siksi "epätietämättömyydeksi"/kaikki kelpaa! Miksi ihmisen tulisi olla juuri täysin homo tai täysin hetero? No can do! Henk. koht. en usko aiemmin mainittuihin vapaisiin suhteisiin. Idealististahan se olisi, ei voi kieltää, mutta käytännön tasolla jotakin aivan muuta... Niinkin klisheeltä (anteeksi, en osaa kirjoittaa sanaa oikein) kun se kuulostaakin, mutta mä voin elämässäni sanoa että mä en rakastu sukupuoleen, vaan rakastun ihmiseen...ja oli hän kumpi tahansa, haluan sen olevan sellaista, ettei edes "muualle tahdo vilkaista". Illuusio, kenties, mutta silti odotan oikeasti vain, että se joku sattuisi ehkä joskus myös minun kohdalleni.
  • 7 / 7
  • kettutyttö
  • 18.11.2006 18:57
Minulle ajatus yksiavioisesta suhteesta on mahdoton, mutta se ei liity seksuaaliseen suuntautumiseeni. Olen tällä hetkellä suhteessa poikavartaloisen mutta mihinkään sukupuoleen identifioitumattoman eli genderqueerin kanssa. Minulla on ollut pari tämän suhteen ulkopuolista säätöä, jotka ovat olleet minulle epätyydyttäviä (olen nyt tottunut niin paljon parempaan) ja haluaisinkin ennemmin yhden tai useamman muun suhteen, jossa oltaisiin jossain määrin "sitoutuneita" - eli että suhde olisi myös tunnetasolla, eikä vain seksisuhde. Minulla ja heilallani on varsin samansuuntaiset näkemykset siitä, ettei ihmistä voi omistaa. Olemme keskustelleet aika paljon myös siitä, onko syytä rajata ihmisiä "seurustelukumppaneihin" tms. ja ystäviin - ehkä olisi helpompaa, jos ei tarvitsisi vetää niin selkeitä rajoja siihen, mitä kenenkin kanssa saa tehdä ja mitä ei? Kumpikaan meistä ei myöskään kannata ajatusta ensisijaisista ja toissijaisista suhteista, joista usein polyamorian yhteydessä puhutaan: ihmisten luokitteleminen tärkeisiin ja vähemmän tärkeisiin ja tiukka pitäytyminen luokitteluissa kuulostaa paitsi hankalalta, myös luokitelluille ihmisille epämiellyttävältä.

Tässä suhteessa minulla on tosiaan ollut se kokemus, että on paljon helpompaa, kun voi puhua siitä, keitä haluaa. Sanoinkin joku päivä sitten, että olen todella onnellinen etten usko monogamiaan: jos uskoisin, ajattelisin että kumppanini on "Se Oikea" ja sitten pilaisin koko jutun, kun kumminkin haluaisin olla jonkun muun kanssa enkä tajuaisi, että voin siitä huolimatta olla heilanikin kanssa.

Mitä taas tulee menetyksen pelkoon, niin tavallaan kumpikin koemme seurustelun (itse emme sitä nimitystä suhteestamme käytäkään) jonkinlaiseksi velvoitteeksi. Seurustelun myös oletetaan todistavan, että toisesta aidosti välittää ja niin edelleen, vaikka näin ei suinkaan ole aina. Kuitenkin jos toisen kanssa on vapaasti, ilman mitään muodollista pakkoa (niin kuin se, että kuuluu viettää aikaa yhdessä kun kerran seurustellaan) niin on ehkä helpompi uskoa, että toinen todella välittää. Yksiavioisessa suhteessa on sitä paitsi tavallaan suurempi riski menettää kumppaninsa jonkun toisen takia, koska useathan ovat sitä mieltä, että pitää ennemmin jättää kuin pettää. Mutta jos voi saada molemmat, tai kaikki, niin että järjestely sopii kaikille, ei tarvitse jättää.