Ruotsalaispapin protesti: ei vihi heteropareja (juttukommentit)

  • 1 / 5
  • Jare88
  • 17.9.2021 12:27
Itse sallisin pappien saavan kieltäytyä vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja. Jos itse menisin miehen kanssa kirkossa naimisiin, en haluaisi papiksi sellaista, joka suorittaa toimituksen vasten omaa tahtoaan.

Lisäksi jää paljon mukavampi muisto, jos papista näkee, että hän ihan oikeasti on onnellinen minun ja sen teoreettisen kumppanini puolesta.
Olen samaa mieltä. Kyllähän toimituksen suorittajan myötämielisyydellä kuvittelisi olevan merkitystä. Toki lienee sellaisiakin, jotka saisivat jotain tyydytystä siitä, että on saatu alistettua joku vastentahtoisesti toimitusta suorittamaan; vähän kun poseerataan itse napatun riistaeläimen kanssa.
Ruotsissakin olisi kaikkein parasta edistyä siihen, että Ruotsin valtio virallistaisi kaikki avioliitot, Ruotsin yhteisen avioliittolain maallisenmainiossa hengessä,
niin nuo lähimmäisenrakkaudettomat humpuuki-uskomukset eivät voisi toteuttaa luonnottomuuksiaan, uskonnollisia ihmisvihojansa.
  • 4 / 5
  • mrmeringue
  • 25.9.2021 21:18
En näe millään tavalla ongelmallisena sitä, että pappi ei vihi samaa sukupuolta olevia pareja. Jos haluat kirkollisen siunauksen avioliitollesi, voit pyytää jotain homomyönteistä pappia toimittamaan sen. Itsehän en moiseen ryhtyisi, vaikka se olisikin mahdollista. Kirkkohäihin siis. Avioliittoon kylläkin.
  • 5 / 5
  • martin
  • 10.10.2021 20:38
Paljolti olen täällä kommentoijien linjoilla minäkin. Olisi itse asiassa toivottavaa, että avioliitto olisi täysin maallinen sopimus. Siihen voisi solmimisen jälkeen halutessaan hakea siunausta. Tällöin toivoisi papin olevan myötämielinen (ja tähän tehtävään ei voisi edes nimittää seurakunnan (tms) toimesta ketään vastentahtoista, koska ei julkisoikeudellinen toimi.)