Testamenttilahjoitusten puuttuessa Setan on syytä katsoa peiliin (juttukommentit)

  • 2 / 11
  • Syysmies
  • 13.10.2014 13:28
Kiinnostava näkökulma! Järjestääkö Seta muuten keski-ikäsille tai vanhemmille tapahtumia? Olen itse yli nelikymppinen mies ja kaverini on parikymmentä vuotta vanhempi, mutta koska kumpikin on "myöhäisherännäinen", meille ei ole syntynyt sidosryhmiä ja sellaista tuntuu olevan vaikea enää löytää, kun baarit eivät kiinnosta.
Itse olen vähän päälle 40-vuotias mies ja olen jo vuosia yrittänyt etsiä sopivaa toimintaa Setan sivuilta, mutta mitään ei ole tarjolla. On nuorten iltaa ja trans-toimintaa ja vaikka mitä, mutta ei yhtikäs mitään mikä vähänkään liippaisi itseäni läheltä.

Yksinäisyys jäytää. Olisi kiva löytää jokin ryhmä. Setalla ainakaan ei ole mitään tarjottavaa minulle.

Kommenttia muokattu: 13.10.2014 klo 20:06
Noissa Seta-aktiviteeteissa on hyvä muistaa, että ryhmien toiminta ja tekemisen tarjonta syntyvät yleensä viiteryhmälähtöisesti. Ei Seta ole päiväkerho, jossa leikittäjä tulee huolehtimaan paikalle saapuneiden viihdyttämisestä. Vain itse toimimalla voi kiinnostavaa toimintaa syntyä.

Muistelen esim. jotain kokkailuaktiviteettia olleen joskus, mutta sopan sitten vesittyneen kiinnostuksen puutteen vuoksi.
JuhaniV:n olisi kyllä syytä katsoa peiliin - ja hävetä ainakin kuvaa, jonka ikäihmis-homoista yrittää luoda.

Jutussa oli perin kummallisia asioita, kuten "Kosketuspintaa ei synny myöskään Setan yleisimpien aktiviteettien myötä. Hyvin monet niistä on suunnattu kohderyhmältään nuorille ja viriileille nuorenmielisille. Ikäihmisille tarkoitetut aktiviteetit eivät ala klo 22.00. Silloin alkaa uniaika!"

Mitä aktiviteetteja Seta muka järjestää alkaen klo 22? Ainakaan Helsingin hblt-ranvintola- ja yökerhotoiminta ei ole Seta:n pyörittämää.

"Jokin aika sitten Seta lanseerasi testamenttikamppanjan, jossa luvattiin kirjoittaa testamentti ilmaiseksi (!), jos Setalle tulee tuottoja testamentin kautta. Periaatteessa asiaa ei oltu ajateltu loppuun testamentin antajan kannalta. Koin itse kampanjan lähinnä loukkaavana. Tuo viesti minulle oli jotakuinkin niin, että määrä omaisuutesi Setalle, niin me hyväntahtoisesti emme velota testamentin kirjoittamisesta. Toivottavasti emme kuule sitten sinusta mitään, ennen kuin olet potkaissut tyhjää."

Ikuinen kullattu IkuTurso-patsasko Setan pitäisi luvata?

Yksi varovaisuutta nuorissa aikaansaava ja ikäihmisitä vieraannuttava syy on myös joidenkin "piireissä" liikkuvien ikäihmishenkilöiden edesvastuuton suhtautuminen nuoriin, eli se että jotkut pitävät nuoria jonain "vapaana riistana" ja "vanhusten mielihalujen hoitajina". Hyvän kuvan ikäihmisistä voivat pilata siis myös yksittäiset ikäihmiset huonolla ja epäkypsällä, vastuuttomalla käyttäytymisellään. Ei fiksu ja tervehenkinen ihminen suhtaudu potentiaalisesti lapsensa tai lapsenlapsensa ikäisiin seksuaalisina objekteina - eikä palvelusväkenä.

Seta ei ole julkishallinnon toimija, vaan yhteisöorganisaatio, joka on sellainen ja jonka tominta on sellaista, kun siinä aktiivisesti mukana olevat ihmiset ovat ja jollaiseksi sen toiminnan haluavat tehdä. Jos Seta:n toimintaan ei ole halunnut mennä ikäihmisiä, niin itseään voivat vain sitten kritisoida, omasta kyvyttömyydestään. Etenkin kun nykyään on entistä helpompaa laittaa jonnekin näistäkin eri foorumeista kokoonkutsu muille harrastamaan ikäihmisittäinkin jotain.

Seta on myös viime vuosina panostanut yhdenvertainen vanhuus -työhön ja tuottanut siihen tukimateriaalia ja infoja vanhustyön toimijoille.

Helsingissä toimii gay-kuoro, urheilujärjestö, teatteri ja erilaisia hlbt-ikähenkisiä harrastusyhteisöjä on helpohkoa pukata pystyy, jos niihin kiinnostusta riittää.
Enpä vain ole nähnyt täällä Ranneliikkeessäkään keskusteluissa tai muissa mitään erityisempää intoa noihin - kaapissa tuntuvat olevan nuo, mutta repäisevät ovet sitten sepposenselälleen, itsensäpaljastaen "miksei muut tee mitään" -halunsa.

Eiköhän tuonne (ei Setan pyörittämälle) Manskun DTM:lle voi koota adressin K-50 -alkuiltojen tai sunnuntaiiltapäivätanssien saamisesta - käyvätkähän (oletus)hoterot ikäihmiset Tavastiallakin sunnuntai-iltapäivisin.

Vai onko sitä suurta hinkua johonkin muuhunkin samanIkäiSeksi-kiinnostustusryhmään? Voihan sitä perustaa vaikka jonkin WillitPippelit-ryhmän, joka kokkaileen yhdessä, käy ajelemassa kilpaa mikroautoilla, välilä hohto-gaylaamassa, valloittaa Putinilta Pietarin, maalaa ikäihmis-nahka-homoja jne.

Ai niin ja perustaa livebändin, joka voisi jopa esiintyäkin, ihan kaikelle kansallekin.

Sitähän tuolla ihan supistaan ja kummastellaan sitä, miten passiivisia viriilit papat ja mummut ovatkaan ; )

Kommenttia muokattu: 13.10.2014 klo 22:53
  • 6 / 11
  • Jorma Hentilä
  • 14.10.2014 11:09
Hesarin juttu on sikäli epätäydellinen, että toimittaja on kysynyt Setan yhdistyksenä saamia testamenttilahjoituksia. Setan yhteydessä toimii kuitenkin kaksi sen perustamaa säätiötä, Seta-säätiö ja HIV-säätiö. Jälkimmäisen asioista en tiedä.

Sen sijaan tiedän, että Seta-säätiö on saanut testamenttilahjoituksia, joiden varaan rakentunut varainhankinta on tehnyt säätiölle mahdolliseksi käyttää apurahoihin noin 240.000 euroa. Apurahoilla on tuettu väitöskirjojen ja muiden opinnäytteiden tekijöitä, kirjaprojekteja ja muita julkaisuprojekteja, erilaisia tapahtumia etc. Tämän päälle tulee ainakin samansuuruinen summa, jolla on tuettu Setan ja 90-luvun alusta lähtien myös HeSetan toimintaa. (Tällä hetkellä apurahat ovat jäissä.)

----

Sen verran kommentoisin Juhanin postausta, että hänen mainitsemissaan "tappeluissa" ei ollut kyse (puolue)politiikasta, vaan Setan linjasta homopolitiikassa (ja myös seksuaalipolitiikassa yleisemminkin) sekä toimintatavoista. Ne ovat 70-luvun historiaa. 80-luvun alussa kärysi vähän naisten ja miesten sekä Helsingin ja "maakunnan" välisissä suhteissa.

Poliittisilla näkemyksillä ei olllut Setan hallituksen tai aktiivisten ryhmien, kuten Malkuksen, työskentelyssä mitään merkitystä 80-luvulla ja 90-luvun alkupuolella, jotka ajankohdat mukana olleena tunnen. Meitä oli poliittisen kentän laidasta laitaan.

Toiminta oli yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia koskevissa kysymyksissä tuohon ajankohtaan verrattuna radikaalia - ja joidenkin mielestä aivan liian radikaalia, vasemmistolaista, joka aiheutti kritiikkiä.
Vastaan Jormalle, että muistikuvamme historiallisista tapahtumista ovat yhtenevät. Eroa on kenties painotuksissa. Muistan Setan sisäiset tappelukset hyvin, koska minua pyydettiin ulkopuolisena purkamaan noita jännitteitä. Sain silloin aika tarkan kuvauksen missä mentiin. Arvioin etteivät osaamiseni ja voimani olisi riittäneet tilanteen korjaamiseen.
Seikka, joka testamentin lahjoituskohdetta valittaessa kannatta ottaa huomioon, on taloutta järjestössä hoitavien ammattitaito/ammattitaidottumuus. Palkattomia vastuutehtäviä ei haluta kovin mielellään ottaa vastaan. Epärehellisin aikein toimivalle sellainen on mainio tilaisuus. Se on nähty sateenkaarikuvioissa toistuvasti:

Heseta: Kavallus jopa 100 000 euroa
http://ranneliike.net/teema/heseta-kavallus-jopa-100-000-euroa?aid=1558

Tampereen Setan kavallus oikeudessa
http://ranneliike.net/teema/tampereen-setan-kavallus-oikeudessa?aid=1570

Tampereen Mixein juttu oikeudessa
http://ranneliike.net/teema/tampereen-mixein-juttu-oikeudessa?aid=1075

Lainaan tähän vielä kommenttiani vuodelta 2009:
"Haastattelemani asiantuntija totesi, että kavalletut varat jäävät varsin usein takaisin saamatta."

Tuon perusteella Setat eivät ole kovinkaan hyvä lahjoituskohde. Testamenttirahat saattavat mennä väärään taskuun.

Olen joutunut joskus varoittamaan järjestöjä taitamattomasta toiminnasta raha-asioissa. Joskus huomautuksesta on seurannut korjauksia, joskus taas ei.

Nuo edellä mainitsemani todelliset kavallustapaukset ovat toivottavasti valpastuttaneet rahoista vastaavia. Muutaman henkilökierron jälkeen järjestöissä unohdetaan taas varovaisuus ja seuraukset voivat olla tuhoisia. Näistä asioista pitäisi keskustella kunnollisesti julkisesti tavoitteena aiempaa parempi taloudenhoito. Pitää muistaa, että kavallussumman lisäksi järjestö menettää asianajajalle maksetut palkkiot ja vielä sen päälle valtava vaivannäkö, mikä oikeudenkäynnistä aiheutuu. Kunnollista julkista keskustelua ei aiheesta ole kuitenkaan mielestäni käyty. On jääty nuolemaan haavoja ja pyritty vaikenemaan koko ikävästä asiasta, kenties lopulta oppimatta mitään.
  • 9 / 11
  • Entinen nuori
  • 15.10.2014 11:29
Voisiko JuhaniV epämääräisten syytösten sijaan kertoa tarkempia kuvauksia huonosta suhtautumisesta vanhuksiin Setassa? Baareissa olen joskus nähnyt JuhaniV:n kuvaukseen sopivia reaktioita, mutta en koskaan Setassa.
  • 10 / 11
  • puppeliassi
  • 15.10.2014 22:39
Niin no nuorille saattaa tulla yök fiilis jos oman isän ikäinen tulee ehdottelemaan tai flirttailemaan varsinkin jos kieltävän vastauksen saatuaan tai nähdessään toisen selkeästi harmistuvan jatkaa toimintaansa.

Sama juttu se on nuorilla naisilla jos oman isän ikäinen mies tulisi ehdottelemaan tai flirttailee, jos taas nuorta miestä tulisi oman äidin ikäinen nainen samaa tekemään ei välttämättä olisi samanlaista reaktiota koska esim ei koe tilannetta vaaralliseksi.

Itselleni tuli treffipalstalla ei tosin iän kanssa ole tekemistä mutta itseäni reilusti vanhempi mies lähettämään viestiä jonka poistin otsikon luettuani joka oli järkyttävä, sanotaan että rammsteinin mein teil biisi kertoo asiasta aika hyvin https://www.youtube.com/watch?v=mP8DawjXY-w&list=UUcsxurf6r0ACRlQuo9l26hQ

Toivonmukaan oli vitsi muuten tosi sairas ihminen.
Taitaa taas olla enemmänkin kysymys Hesarin rajoittuneesta journalistisesta otteesta. Miksi ihmeessä kukaan lahjoittaisi Setalle tai säätiölle? Itse ainakin miellän itseni paikallisjärjestön jäseneksi ja luonnollisesti ennemmin olisin tukemassa sitä, kuin jotain kasvotonta kattojärjestöä.