Seksuaali- ja sukupuolivähemmistönuorten elämäntarinoita DVD:llä (juttukommentit)

Harmi vain, että vähän normaalimpia tapauksia homoseksuaalien osalta ei mukaan saatu. Onhan se toki ymmärrettävää, että heillä ei varsinkaan vielä nuoressa iässä juuri kenelläkään ole rohkeutta poikkeamistaan paljastaa.

Tästä otannasta jää kyllä sattumanvaraiselle heteroseksuaalille mielikuva, että "on noi kaikki homot kyllä vähän omituista porukkaa".

Kommenttia muokattu: 26.02.2013 klo 22:00
  • 2 / 31
  • Niko-Petteri
  • 26.2.2013 22:10
Is: Mutta eipä meidän tarvikaan heteroita varten normaalia esittää.
  • 3 / 31
  • SaintJudy
  • 26.2.2013 23:14
Ihan tavallisia nuoriahan nuo olivat, normaali sulla on omassa päässäs - ja tiukassa. "Sattumanvaraiset heteroseksuaalilt" näkevät toisinaan omituista joka paikassa, erilaisuuden omaksuminen ja hyväksyminen osana maailmaa on osa henkistä kasvua ja itsetuntoa.

Hieno video!
Olen 15-vuotias homopoika, joka ei yhtään pitänyt videosta ja jonka itsetunto vain paheni, koska video ihmiset olivat omituisia ja stereotyyppisiä (jollainen en ole enkä halua olla), eivätkä minusta samaistuttavia. En tietenkään halua loukata, mutta haluaisin vain kertoa suoraan mielipiteeni teille aikuisille nuorena homona.
  • 5 / 31
  • puppeliassi
  • 27.2.2013 10:19
hienoa että jos kouluunkin saataisiin tuota videota, mutta niinkuin pari kommentoijaa jo sanoi niin "perushomoa" ei näköjään ollut mukana, minkä ymmärrän koska enemmistö nuorista jotka on heteronoloisia ovat kaapissa.

mutta enpä heistä kauhean monesta osaisi sanoa onko seksuaalivähemmistöön kuuluva kun kouluissa yläasteella ja toisen asteen kouluissa enemmisstö heteroistakin pukeutuu tuollatavalla.
  • 6 / 31
  • Riquman1990
  • 27.2.2013 14:12
Joo, lähettäkää vaan toi video kouluun, niin vahvistuu taas käsitys siitä, et kaikki homot on jotenkin neitimäisii kälättäjii.

Onnee, Seta seksuaalivähemmistöjen täydellisestä nolaamisesta! ;D
  • 7 / 31
  • SaintJudy
  • 27.2.2013 14:23
Kälättämisesä nyt ei ole mitään noloa.


Käläkäläkäläkäläkäläkälä!
  • 8 / 31
  • Riquman1990
  • 27.2.2013 15:07
No, ei varmaan, jos sattuu oleen luonnostaan sellanen. 99 % ei oo.
  • 9 / 31
  • Tero Kankaanperä
  • 27.2.2013 16:16
Minulta kesti pitkään päästä eroon siitä nyt omituiselta tuntuvasta ajatuksesta, että minulla ajoittain nousi pintaan vääränlaisia käyttäytymispiirteitä. Meitä on moneen junaan ja useimmat meistä alkavat raapia toistemme hermoja pitemmän päälle. Kun mietin niitä ryhmiä nuoria joille olen käynyt puhumassa Setan kouluttajana niin normaalin mittapuun johtamista niistä joukoista on kyllä aivan mahdoton tehtävä. Kai se on joku arkaainen selviämisvaisto että pitää sulautua massaan, mutta mieleen jäävät kyllä ne jotka eivät sulaudu ja ottavat siitä koko ilon irti.
Normaalius on katsojan silmässä. Työskentelen itse nuorten parissa, eivätkä nuo dvd:n nuoret poikenneet juurikaan siitä, millaiseksi tämän päivän nuorison miellän.
Video on mielestäni hyvin toteutettu ja kuvaa ihmisiä kiitettävän arkisesti. Ihmisten tarinat ovat hyviä omia kokemuksia, eikä mitenkään saarnaavia tai turhan asiallisia. Videon ongelma ei niinkään ole se mitä siinä on, vaan se mitä siitä jäi puuttumaan. Esimerkiksi videossa esiintyvät lesbot edustavat ulkonäöltään tiettyjä tyypillisiä piirteitä ja olisi ollut mukavaa, jos videolle olisi mahtunut myös hyvin ulkonäköodotuksia rikkovia lesboja. Myös transfeminiininen henkilö jäi puuttumaan videolta.

Kaikkea ei voi kumminkaan saada, ja varmasti sisältöön on vaikuttanut myös projektiin mukaan lähteneet henkilöt (ja heille iso kiitos osallistumisesta). On kumminkin ehdottaman positiivista, että videolla on transmaskuliininen henkilö, koska transmiesten näkyvyys on välillä valitettavan huono.

On myös muistettava, että nuorille on myös tärkeää viedä sitä viestiä, ettei tarvitse hukuttaa itseään massaan ja saa olla aivan rauhassa sellainen kuin kokee olevansa. Tämä ei koske ainoastaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä vaan ihan kaikkia ihmisiä. Ehkä parasta videon ihmisissä onkin se, että he selkeästi haluavat olla oma itsensä, eikä muilla ole siihen sananvaltaa.
Musta tuntuu, että täällä on nyt osalla porukasta jotain sisäistä homofobiaa käynnissä. Tunnen näistä videon heeboista osan henk koht, ja ei niitä kadulla muusta nuorisosta mitenkään "poikkeaviksi" tunnista. Hohhoijaa muutenki tämmönen ajatus siitä, että homoista/sateenkaarivähemmistöstä pitäis antaa jotenki siloteltu kiiltokuvamainen kuva muutenkaan. Jos häirittee, että ei oman näköstä ihmistä ole tuossa videossa, niin please, feel free, ja tehkää oma!
Täysin samaa mieltä kirjoittajien benkku ja raido kanssa.

Videon nuoret edustavat sitä mitä itse ovat ja millaisiksi itsensä kokevat. Piste. Tietysti katsoja yleistää näkemänsä automaattisesti kaikkiin ryhmään kuuluviin (johtuu ihmisen psykologiasta), mutta ainakin omasta mielestäni video tarjoaa enemminkin nuorten henkilökohtaisia kokemuksia kuin kaikenkattavaa katsantoa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen kirjosta. Eikä sellaista edes tarvita, jos miettii kaikkea sitä virallisen informaation määrää, jota pursuaa joka tuutista. Tärkeämpää on nähdä ihmiset ja yksilöt lokerointien takana ja keskittyä meitä yhdistäviin tekijöihin, ei eroavaisuuksiin.

Ja kuten sanottu, jos ei kelpaa, tehkää itse omanlaisenne video. Tälläistä opetuskäyttöön suunnattua materiaalia ei missään nimessä ole liikaa!
itse kritisoin ainoastaan sitä että enemmistöä nuorista jotka on heteronoloisia niin heille ei ollut samaistumisenkohdetta, jotka on nimenomaan kaapissa, siis suurinosa, itse esimerkiksi olen heteronoloinen mutta olen myös ulkona kaapista, mikä on nuorten keskuudessa harvinaista, ja ne jotka ovat kaapista ulkona enimmäkseen ovat ns stereotyyppisiä homoja.

mä en tahdo mollata ketään ja jokainen on millainen on mutta mua harmittaa ettei vielä 2013 nuorilla heteronoloisilla homonuorilla ole samaistumisenkohdetta...
Tuota tuskin oli tarkoitettu aikuisille samaistuttavaksi, mutta ainoa, johon olisin teini-iässä voinut samaistua (noista tytöistä) oli tuo pitkähiuksinen blondi, Idan kaveri ilmeisesti. Heteroko?

Jos olisin nähnyt tuon videon siinä lukioaikoina niin se olisi varmaan vahvistanut sitä tunnetta, etten tule ikinä löytämään tyttöystävää, kun kellekään tytöistä pitävälle tytölle ei kelpaa pitkähiuksinen, meikkaava, "naisellinen" tyttö. Ja joka vielä itse on kiinnostunut suht samanlaisen näköisistä tytöistä. No eihän tämä pidä paikkaansa, mutta siltä se tuossa iässä tuntui.

Mutta itse nuorten tarinoista pidin.

Kommenttia muokattu: 27.02.2013 klo 21:02
Eiköhän nuo (kaikenikäiset) "heteronoloisiksi" itseään kuvaavat ole jo samaistumiskohteensa löytäneet?

Itselleni identiteetti alkoi rakentua jostain muualta, kuin seksuaali-identiteetistä ja sen kuvastoista. Alakulttuureissa oli muutenkin helppo navigoida kun löysi kaltaisiaan, joita yhdisti muukin, kuin seksuaalisuus ja suuntautuminen. Ehkä siksi homoscene tuntuu joskus hieman hassulta, kun törmää näihin normaalin määritelmiin, "vääränlaisiin" esikuviin tai julkisuuden henkilöihin. "Heterous" koetaan jotenkin ihanteena.
"Normaalius on katsojan silmässä. Työskentelen itse nuorten parissa, eivätkä nuo dvd:n nuoret poikenneet juurikaan siitä, millaiseksi tämän päivän nuorison miellän."

Höpö höpö. Pukeutuuks sun mielestä suurin osa nuorista yhtä hintahtavasti ku noi videon nuoret? ;D
Noo itselläni tuolloin ja tälläkin hetkellä kaikki ystävät (siis pelkkinä ystävinä olevat ihmiset, eivät ne, joiden kanssa olen myös seurustellut) ovat heteroita, joten... En siis ole kaapissa, kaikki suhtautuvat suuntautumiseeni erittäin hyvin, mutta ehkä tämän takia saan edelleen kuulla, etten voi olla lesbo, koska en näytä siltä. Seura tekee kaltaisensa?

Muutaman kerran jopa ajattelin, että seuraa löytyisi todennäköisesti sata kertaa paremmin, jos leikkaisi tukkansa lyhyeksi. Ei onneksi kuitenkaan tarvinnut.

Kommenttia muokattu: 27.02.2013 klo 22:34
Mä en oo koskaan tajunnu, miks lesbot ihan välttämättä haluu pukeutuu räväkästi ja käyttäytyy näkyvän lepakkomaisesti. Samoin jotkut homot pukeutuu rehellisesti sanottuna aika hintahtavasti. Sellaset ei yleensäkään löydä kovin hyvin seuraa. Suurin osa miehisistä miehisistä on kiinnostunu toisista samanlaisista.
Eiköhän se ole niin, että jotkut homomiehet pukeutuvat niin kuin katsovat omalle viiteryhmälleen sopivaksi ja heteromiehet samoin. Ja lesbo- ja heteronaiset vastaavasti. "Miehisyys" tai "naisellisuus" ovat aika subjektiivisia asioita. Minusta ei kannata erottaa heteromaista pukeutumista "miehiseksi" tai "naiselliseksi". Ei todellisuus kuitenkaan noudata sellaista jakoa täysin.

Kommenttia muokattu: 28.02.2013 klo 09:20
Täytyy ottaa huomioon, että jokaisella meistä on kuitenkin oikeus ilmaista itseämme juuri kuten tahdomme pukeutumisella, meikkaamisella, hiustenpituudella tai millä tahansa muulla tavalla Suomen lain puitteissa.

Kuten jo aiemmin sanoin, nämä videon nuoret edustavat itseään, eivät mitään yleistettävää ryhmää, elleivät itse niin mainitse. Heteroita on erilaisia ja erilaisesti pukeutuvia juuri niin paljon kuin on heteroita, joten miksei samoin olisi myös seksuaalivähemmistöjen kohdalla?
Itsekään en kokenut samaistuvani videon nuoriin, mutta minusta tärkeämpää oli kuulla heidän näkemyksensä homona elämisestä, kiusatuksi tulemisesta jne.

Ja pliis, Riquman1990, älä yleistä omia ajatuksiasi faktaksi, jollei sinulla ole tutkimustietoa ajatustesi perustaksi. Käsittääkseni homojen ja lesbojen seuranhakua ulkonäön perusteella ei ole tarkemmin tutkittu, ainakaan Suomessa.
Kukaan tuskin edes ajatteli, että nämä nuoret olisivat olleet edustamassa kaikkia näihin vähemmistöön kuuluvia ihmisiä. Jokaisella on oikeus olla lain rajoissa sellainen kuin on, kyllä. Siksi onkin ärsyttävää, kun "jokaiseen" juttuun kaivetaan aina ne samalla tavalla pukeutuvat, meikkaavat ja hiuksensa leikkaavat ihmiset. Noh, välillä mukaan onneksi erilaisiakin ihmisiä, eikä vain niitä, joista jo toiselta puolelta katua näkee, että selvä tapaus ;)
Riquman1990: Ymmärrän että jotkut saattavat käyttää pariutumismahdollisuuksia pukeutumisperusteina, mutta eivät todellakaan kaikki. Moni saattaa jopa valita vaatteensa lempivärien, tyylisuuntien tai ihan vain omien (vaate)mieltymystensä jne. perusteella.
Olisikohan se niin, että nämä tietyillä tapaa pukeutuva, meikkaavat ja hiuksensa leikkaavat ihmiset ovat tarpeeksi rohkeita ja valmiita esiintymään kameran edessä, esillä ovat muutenkin? Luulenp' kyllä että näitä joudutaan todellakin kaivamaan näihin "juttuihin".

Homojen imago-ongelmasta ei ole käyty vähään aikaan keskustelua - eikä sitä oikeasti edes jaksaisikaan, miten olisi, jos nyt kuitenkin tässä kohtaa keskityttäisiin ihan aiheeseen.

_____________

Tiedetään kokemuksesta, että muotipoliisilla on toisinaan tapana sakottaa ihan kasvotusten, mutta mitkä ovat nämä lain rajat pukeutumisen, johon tässä keskustelussa viitataan muutamaan otteeseen? Arvelisin kuitenkin, että laki määrittelee pikemminkin pukeutumattomuuden, kuin pukeutumisen?
Ihan normaaleita nuoriahan nuo ovat. Hienoa että tällainen video on tehty, ja toivon mukaan juuri yläasteen terveystiedon tunneille saatais tää nähtäväksi.

Mutta näihin kommentteihin liittyen: on kyllä harmillista miten ahdasmielisyyttä seksuaalivähemmistöjen edustajia kohtaan ilmenee myös seksuaalivähemmistön edustajien joukossa.
Se oli jo hiipumassa, vähän, mutta nyt siihen törmää näemmä taas enemmän.
Siihen että julkisuudessa ja / tai tiedotusvälineissä oleva homolesbo ei saisi olla kuin homolesbo.
Ei! Pitäisi näyttää ja kuulostaa "normaalilta".
Että mitä naapuri ja mummokin nyt sanoo.

Tuskin monikaan muuten sanoo paljoa mitään.
Sen sijaan tottuvatpa siihen että on kaikenlaisia ihmisiä.
Tottuisivatpa kaikenlaiset ihmisetkin siihen että on kaikenlaisia ihmisiä.
Ah, tämähän herätti keskustelua.

Miten ollaan "kuin homolesbo", Rokkihomo?

Olen ihan selvillä siitä, että sateenkaariporukkaan en ole "tarpeeksi homo", kun en ole samaa mieltä kaikista asioista. Joskus aikaisemmin olin tosiaan huolissani siitä, että ihmiset määrittelisivät minut juuri stereotyyppisten tapausten (en tarkoita tämän videon nuoria) kautta, mutta 99% tuntemistani ihmisistä on sittemmin tajunnut, ettei näillä ihmisillä ole minun kanssani oikeastaan sen enempää tekemistä, kuin joillakin Australiassa asuvilla heteroilla heidän kanssaan.

Mitä ahdasmielisyyteen tulee, niin enemmän olen saanut kuulla lesboilta ja homoilta miten "leikin heteroa" lapsineni kuin heteroilta. Kun pitäisi jaksaa erottua heteroista eikä saisi ostaa sellaista autoa kuin tavisheterot ja kas kun ei pidä sateenkaarilippua laittaa taloyhtiön salkoon ;)

Joten: minä olen tällainen ja minulle riittää hyvin, että perheeni + lähisukulaiseni + ystäväni pitävät minusta tällaisina. Tuon videon tytöt varmasti löytävät tyttöjä ja pärjäävät elämässään juuri tuollaisina. Ehdottomasti tunnistan monia heidän tunteitaan, minulla oli itsellä samanlaisia tuossa iässä ja sen jälkeenkin, ja on hienoa, että he ovat uskaltautuneet kertomaan niistä julkisuuteen.

Kommenttia muokattu: 28.02.2013 klo 22:19
Mitä ihmettä minä täältä luenkaan, provotaan minkä keritään, eh? Luulin olevani homosaitilla, mutta muottiinpakottamistahan täällä harrastetaan. "Samaistumista heteronoloiselle kaappihomolle..." Ja kattia kanssa. Heteroitahan on maailma pullollaan ja jos joku on kaapissa, niin eihän se voi tulla sieltä kaapista ulos, jos se on siellä kaapissa. Ulos tullut homo on vain homo.

Takaisin aiheeseen. Jokainen on sellainen kuin on, myös te tollerot tiedätte sen, mutta haluatte provota ja etsiä vikaa sieltä, missä sitä ei ole. DVD:n nuoret ovat rohkeita, kun ovat uskaltautuneet koko Suomen kritisoitaviksi. "Kotikentälläkään" ei näytä olevan helppoa. Missä kannustus, missä positiivisuus? Kehitysehdotus: Tehkää ite parempi, jos ei kelvannut. Mutta älkää nyt viittikö negailla pitkin nettiä jos aidot, oikeat, elävät ihmiset ei miellytä. Siellä ne elää kuitenki omissa elämissään koko ajan, mutta teidän ei tarvitse niitten kanssa kaveerata, eikä teillä ole myöskään oikeutta mollata niitä, koska ette itse ole tehneet vastaavaa, olette alemmassa asemassa. Mutta kuten sanoin, älkää kitiskö, vaan tehkääpä itse tosiaan parempi. Jään odottamaan.
mä en ainakaan mollannut videon nuoria: puhuin vain siitä että kaikille ei löytynyt samaistumiskohdetta.

muutenkaan edes nykyään ei suomessa pahemmin ole kaapissa ulkona muutakuin näitä stereotyyppisiä homoja, ja sanon taas jälleen kerran ettei siinä ole mitään pahaa mutta enemmistö kaapissaolijoista ei koe omaksi itsekseen olla muotivaatteissa ja polttaa tupakkaa.

minusta oli harmi näiden homonuorten puolesta jotka sulautuvat massaan ihan luonnostaan, ettei heille löytynyt samaistumiskohdetta, koska moni on masentunut ja yrittääkin itsaria kun kokee olevansa yksin, eikä samanlaisia ole.