Helsinki Pride 2012: Värikäs Pride-paraati oli viikon näkyvin kohokohta (juttukommentit)

  • 1 / 7
  • Stacy Siivonen
  • 1.7.2012 16:44
Avoin kirje Jorma Hentilälle.
Mulkaisin sinua ikävästi puistojuhlassa. Tapanani ei ole syyllistää toisia ilman, että nämä tietävät, mistä he ovat syytettyinä. En kuitenkaan saanut asiaani ilmaistua. En löytänyt myöskään sinun sähköpostiosoitettasi mistään. Siispä tässä:

Älä kysy, mitä "sinun" maasi on tehnyt sinua vastaan, kysy mitä sinä voisit tehdä "sinun" maatasi vastaan!

Kun näin Priden ohjelmassa nimen "Jorma Hentilä", ajattelin ensimmäiseksi, että olisikohan aika, jolloin Jorma Hentilä älyäisi siirtyä syrjään. Toiseksi ajattelin, olisikohan aika, jolloin minä älyäisin siirtyä syrjään. Muistan, että Jorma oli ylpeä siitä, että Ilaskiven ajasta oli siirrytty Pajusen aikaan: http://www.kansanuutiset.fi/scripts/edoris/edoris.dll?app=server&com=sqlxml&tem=d_aihepuu.tpl&topicid=63852&selected=63853

"Silittelemättä mitenkään esimerkiksi Jussi Pajusen kannanottoja kerjäläisistä hän on kuitenkin ensimmäinen kaupunginjohtaja/ylipormestari, joka suhtautuu asiallisesti sateenkaariväkeen.

Hänen edeltäjänsä Raimo Ilaskivi muun muassa veti yli terveyslautakunnan ehdottaman indeksikorotuksen Setan avustukseen, mutta hyväksyi korotuksen muille järjestöille. Kaupunginhallitus palautti Setan avustuksen lautakunnan esityksen mukaiseksi. Edelleen Ilaskivi jakoi kaupunginhallituksen jäsenille kirjeen, jossa väitettiin Setan puhelinpäivystäjien syyllistyvän väärinkäytöksiin ja seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Ilaskivi toimi näin, vaikka kirjeestä näki - ja Ilaskivikin sen kyllä näki - selvästi, että kirje oli mieleltään häiriintyneen henkilön kirjoittama. Kirjeen jakamisen motiivi - sen arvaa.

Muuten niin joviaali Kari Rahkamo kieltäytyi osoittamasta vieraanvaraisuutta Helsingissä järjestetylle ILGA-Europen kokoukselle."

Tänä vuonna Pajunen pääsi avaamaan Priden salaa, ilman että mielenosoittajat olisivat tienneet asiasta. Minä näen suurempana ongelmana otsikkoni mukaan sen, että yritetään ikään kuin legitimoida valtion ja kaupungin poliittisia instansseja. Ne ovat pelureita parhaillaan ja vanhingollisia pahimmillaan. Myönnän, että minulla on ongelma luottamisen kanssa. Kun sixpack pelaa eurotukipolitiikan kanssa, voi olla, että jos siinä käy huonosti -ja minä uskon, että käy huonosti, seksuaali -ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet menevät samasta viemäristä näiden puolueiden kanssa ja silloin tullaan kysymään, keitä te tuitte ja ketkä tukivat teitä.
Hallituksen ulkopuoliset eduskuntapuolueet ovat yhtä huonoja valintoja. Pienpuolueissa on enemmän vaihtoehtoja.

Nyt kannattaa ottaa etäisyys tähän valtioon ja sen hallitukseen. Se mielistelee meitä sen oman legitimiteettinsä vuoksi. Se tarvitsee meitä enemmän kuin me heitä. Todellakin, he ovat alisuoriutujia mitä tulee ihmisoikeuksiin.

Pajusen puoluetovereiden politiikka niittää ikävää satoa Kreikassa, jossa sosiaaliturva on perheissä. Heterolapset voivat palata asumaan vanhempiensa luokse. Seksuaali -ja sukupuolivähemmistöt joutuvat kodeistaan kadulle tai sitten kaappiin. Tämä on käytännössä sitä politiikkaa mitä nämä makeilijat harjoittavat. Meidän suuntaan taas he vain nakkelevat mitättömiä ja muodollisia ihmisoikeuksia, ikään kuin suupaloja kärkkyvälle koiralle pöydästä. Koira on tyytyväinen ja suojelee taloa.

Minä olen tässä asiassa suvaitsevainen (annan olla, mutta pidän alempiarvoisena) - sinulla on oikeus Helsingin Prideen. Mutta milloin tulee minun Prideni aika?
  • 2 / 7
  • ERKKI - VAASA
  • 1.7.2012 23:47
Kiitos mukavista kuvista!
Todella sääliksi käy noita ”uskiksia”. Mahtanee olla kovaa tuo taivaspaikan tavoittelu ja 3000 - vuotta vanhojen, aikansa eläneitten iskulauseitten toistelu! Luulisi jo väsyttävän kun ei tulosta tule käännynnäisten muodossa vai lieneekö mukana pohjimmaltaan sittenkin palanen pelkkää kateutta kun näkyvissä on avoimesti toisiaan rakastavia ja onnellisia ihmisiä joihin ei pelottelu tehoa.
Hyvin iloinen asia on se että Helsinki - Pride 2012 onnistui hyvin ja HLBT - kansa sai ansaitsemaansa näkyvyyttä!
Uskallan muuten arvata että poisjääneet poliittiset puolueet olivat perussuomalaiset ja keskusta. Olinko väärässä?
  • 3 / 7
  • Poris
  • 2.7.2012 11:03
En nähnyt myöskään esimerkiksi Piraatteja siellä. Havahduin Piraattien ongelmiin, kun eräässä blogikirjoituksessa sanottiin, että transihmisten pakkosterilisaation poisto jäi pöydälle ja että heitä kiinnostaa lähinnä rasistien sananvapaus. Piraateista hyvä ihminen eli Lilja Tamminen on loikannut Vihreisiin.
Siellä ei ollut nähdäkseni Eduskunnan ulkopuolisista puolueista kuin Vapauspuolue ja SKP. RKP:tä en nähnyt kuitenkaan missään.
  • 4 / 7
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 2.7.2012 11:56
Oli niitä poisjääneitä poliittisia puolueita useampi kuin mitä arvelin. Minä päättelin vain perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien olevan joukosta poissa.
  • 5 / 7
  • human
  • 4.7.2012 23:41
"Lähes kaikki polittiset puolueet olivat mukana pride-paraatissa ja puistojuhlassa infoteltoilta. Kaksi puoluetta puuttui. Lukija voi arvata mitkä puuttuivat."
Itse olin huomaavinani neljän puolueen jääneen kaappeihinsa, kannatus-tilan ja ylpeyden puutteissa: keskusta, persut ja sfp, sekä kd.

Piraatit olivat kyllä mukana, näkyvänä ryhmänä. Heistä on kuvia tuolla Ranneliikkeen kuvasivullakin. Tässä kaksi kuvalinkkiä heistä tuolta Ranneliikkeen Pridekuvasivulta

http://media.ranneliike.net/galleria/helsinki-pride-2012-lauantai/img-6870.jpg
http://media.ranneliike.net/galleria/helsinki-pride-2012-lauantai/img-6873.jpg

Priden puistojuhlassa oli teltta myös vasta puolueeksi pyrkivällä (ja siihen tarvittavaa määrää kannatusnimiä keräävällä) Edistyspuolueella, mutta kulkueessa he eivät ilmeisesti näkyvästi olleet mukana (aivan varma tuosta en ole).

Tänä vuonna uusi asia oli kahden ulkomaisen suurlähetystön osallistuminen Helsinki Prideen. Kärkijoukossa, Paavo Arhinmäen ja Oras Tynkkysen seurassa marssivat siis Usa:n ja Kanadan Suomen suurlähettiläät Bruce J. Oreck ja Christopher Shapardanov. He olivat läsnä myös Priden puistojuhlassa.

He ovat laittaneet Usa:n Suomen suurlähetystön viralliselle YouTube-kanavallekin videon ja kuvavideon Helsinki Pridestä. Videolla myös suurlähettiläiden tervehdyssanat Senaatintorilta. Puheesta ymmärtää Usan presidentti Obaman hallinnon kannatuksen hlbt-ihmisoikeuksile ja Pridelle ja ulkoministeri Hillary Clinton, joka äskettäin kävi Helsingissä, mainitaan eli Hillary on ilmeisestikin suositellut heitä osallistumaan Prideen. Tässä linkit noihin:

http://www.youtube.com/watch?v=b52Zbp4lksU

http://www.youtube.com/watch?v=84cQV7FOifE

Kommenttia muokattu: 05.07.2012 klo 00:11
  • 6 / 7
  • Marssimassa minäkin
  • 5.7.2012 23:29
Moosesta lainaaville ei ole kelvannut nykyinen kirkkoraamattu, jota on käytetty jo kaksikymmentä vuotta. Lienevät siis joitain ei-kirkkoon-kuuluvia tyyppejä.
Uusin suomennos ei puhu verivelan alaisuudesta, vaan kääntää alkuperäistekstiä näin: "he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava."
Olisi luullut uuden käännöksen tässä kohti kelpaavan!
  • 7 / 7
  • patu
  • 10.7.2012 17:40
Human, Edistyspuolue oli kyllä mukana marssilla, mutta kokemattomuuttamme teimme pikku kömmähdyksen, eikä meillä ollut lippua mukana, kun emme olleet sopineet kuka sen toisi, joten olimme kai puolueena aika näkymättömissä marssilla. No, erehdyksistä oppii, ensi kerralla sitten paremmalla menestyksellä.

Muuten, Poris, näin kyllä Piraatit lippuineen kulkueessa, mutta heillä ei ollut omaa telttaa, vaan he menivät nurmikolle lekottelemaan ja nauttimaan ohjelmasta.

Kommenttia muokattu: 10.07.2012 klo 17:45