Kielten opiskeleminen

Olen aina pitänyt kielten opiskelusta. Nyt tuntuisi siltä, että olisi valtava kiinnostus ja halu alkaa lukemaan uutta kieltä, mutta kun en tiedä mikä olisi noin yleensä järkevin vaihtoehto, mistä olisi eniten hyötyä noin yleisesti. Siis, suomen, englannin, ruotsin, saksan ja eestin lisäksi? Olen ajatellu lähinnä ranskaa, italiaa tai espanjaa. Auttakaa! Olen noin yleisesti kiinnostunut kulttuurista ja eri taidemuodoista kuten maalaustaide, elokuvataide, arkkitehtuuri, kirjallisuus, musiikki. Vai olisiko latinan opiskelussa mitään järkeä enää nykypäivänä?
  • 2 / 15
  • Pora-liike
  • 21.3.2005 15:34
Suurin aukko suomalaisten sivistyksessä on huono venäjän kielen osaaminen! Jatkuvasti joudun huseeraamaan venäjänkielisten tekstien kanssa.
Mistä olisi eniten hyötyä? Sitä voisi mitata niin monella tavalla. Itse en satsaisi latinaan. Maailman puhutuimmat kielet -- jos lasketaan yhteen kyseistä kieltä äidinkielenä ja vieraana kielenä puhuvat -- seuraavat:

Mandarin Chinese (1.12 billion)
English (480 million)
Spanish (320 million)
Russian (285 million)
French (265 million)
Hindi/Urdu (250 million)
Arabic (221 million)
Portuguese (188 million)
Bengali (185 million)
Japanese (133 million)
German (109 million)

http://www2.ignatius.edu/faculty/turner/languages.htm
  • 4 / 15
  • ihmiäinen
  • 21.3.2005 16:19
hmm.

espanjan taidolla pärjäät tietysti osassa latinalaista amerikkaakin.

muuten kannattanee miettiä, mikä sua kiinnostaa... koska esimerkiksi filosofiassa tiettyjen ajatussuuntien suuri kieli on ranska. jne. otahan selvää, millä kielellä saat kiinnostuksenkohteistasi entistä enemmän irti. se varmaan motivoi myös itse opiskelua...

(voi kun ois aikaa ja voimavaroja nyt, alottaisin itsekin jonkin uuden kielen opiskelun, se on kiehtovaa..)
Ei ole mitään järkeä tuijottaa kielen puhujien absoluuttista määrää, sillä se ei kerro yhtään mitään kielen käytännöllisyydestä. Kaikista maailman kielistä noin 80 % on sellaisia, joita puhutaan vain yhdessä valtiossa.

Onkin paljon järkevämpää miettiä sitä, että mikä on kielen levinneisyys ja kuinka laajalla alueella kyseistä kieltä siis ymmärretään. Tässä valossa viisi hyödyllisintä kieltä ovat 1) englanti, 2) ranska, 3) espanja, 4) venäjä ja 5) arabia.
Oletan, että Habituksen lista perustuu tähän määritelmään:

"After weighing six factors (number of primary speakers, number of secondary speakers, number and population of countries where used, number of major fields using the language internationally, economic power of countries using the languages, and socio-literary prestige), Weber compiled the following list of the world's ten most influential languages ... "

Kiehtovaa on tämän perusteella miettiä, miten näiden kielten järjestys tulee muuttumaan lähivuosina. Veikkaan, että venäjä ja ranska eivät enää vuonna 2020 löydy "hyödyllisten" kielten listalta.
Mietin joskus aikoinani venäjän kielen opiskelua, mutta jotenkin kai yleinen neuvostovastainen ilmapiiri ja verenperintönä tullut ryssäviha suuntasi mielenkiintonii länteen ja Eurooppaan. Muistan kun 80-luvun vaihteessa veljeni tyttöystävä opiskeli lukiossa kolmantenä kielenä venäjää (tyttö oli lähinnä minun(kin) silmissäni vain puhdas kommunisti) Siitä huolimatta innostuin siinä sivussa sen verran, että opettelin aakkoset ja joitakin perusasioita. Mutta täytyypä sanoa, että ei ole tullut ainakaan itselleni tarvetta tai asiaa, jolloin olisin tarvinnut venäjää.

Habitus: Listasit ranskan espanjan edelle? Miksi? No puhutaanhan ranskaa Ranskan lisäksi myös Kanadassa. Miksi ranskan kieli olisi sinusta erityisen tärkeä?

Olen ollut pikkuhiljaa kallistumassa espanjaan. Olen saanut opintoni taiteenalalta ja miettinyt siltäkin osin, että mistä kielestä hyötyisi taidehistorian ja yleisen taiteentutkimuksen näkökulmasta eniten. Voisiko italia silloin tarjota hyviä näkymiä?

Filosofian arvosanaopintoja on takana, mutta tuskinpa koskaan menen filosofiassa niin pitkälle, että tarvisin juuri sitä varten ranskankielen taitoja... tai koskaan ei pitäisi sanoa ei koskaan... :o
  • 9 / 15
  • ihmiäinen
  • 21.3.2005 19:36
ranskallahan on entisiä siirtomaita. siis että jos afrikka esimerkiksi kiinnostaa, siellä matkailu, kulttuurit ym. niin eiku ranskaa opiskelemaan.
Minulla kielten opiskeluun / osaamiseen liittyy paljon muutakin kuin pelkkä hyötyaspekti. Ranska on minulle ykkönen kun se on todella kaunista ja myöskin samalla vaikeaa, toisin kuin ns. kälätyskielet kuten espanja ja italia (oma, henk.koht. subjektiivinen mielipiteeni vain!!) Tuottaa mieletöntä tyydytystä osata suht koht hyvin ranskaa, pelkkä ääntäminen on monelle ylivoimaista. Itsetunto nousee kohisten!
Venäjä hyvänä kakkosena.
Onkohan nuo ylempänä esitetyt puhujatilastot muuten ihan oikein? Olen aina ollut siinä uskossa, että saksan puhujia on enemmän kuin ranskan. Ainakin jo äidinkielestä puhutaan.
Eikun joo, siinähän sanottiinkin että tilastossa myös vieraana kielenä puhuvat mukana. No se on kyllä venyvä käsite se "puhuminen".
Tämä nyt ei liity kielten opiskelemiseen tai oppimiseen, mutta meillä näissä kansainvälisissä järjestöissä, joissa on useita työkieliä (mulla englanti, ranska ja venäjä työkielet, joita kaikkia puhun itse, ja lisäksi espanja, arabia ja kiina virallisina kielinä), huomaa nopeasti kuinka eri tavoin eri kansallisuudet arvioivat kielitaitoaan. Suomalaiset ovat useinkin varsin hyviä kirjallisesessa ilmaisussa ja hoitavat ihan kunnolla puhumisenkin, mutta arvioivat silti kielitaitonsa korkeintaan keskinkertaiseksi. Esimerkiksi Aasiasta ja Etelä-Euroopan maista tulevat kollegat ilmoittavat helposti äidinkielisen tason, vaikkeivat saa ensimmäistäkään lausetta suustaan ilman elementaareja virheitä, jotka vääristävät viestin tykkänään. Rohkeasti vaan kieltä käyttämään!
En tieda mika kieli siella Suomessa olisi hyodyksi.Tai missa tykkaat matkustella.Taalla atlantin takana melkein olisi hyodyllista oppia mandarin tai cantonese.Me valkoiset olemme melkein syrjaytetty pian.Ranskaa Haitissa ja Maroccossa,Canadian french doesn,t count.Portugese Argentiinassa.Tuolla rajan toisella puolen auttaa Spanish,paljon yleisia kilpia ja neuvontoja on myos epanjaksi.Mutta en opiskele kenenkaan kielta minulle riittaa nama kaksi omaa,(ja suomi) heidan taytyy tulla meidan kielella (American Englanti) toimeen.
Samassa kansainvälisessä järjestössä Pojotor:in kanssa, mutta erilaisissa tehtävissä työskennelleenä sanoisin, että ranska on hyödyllinen.