Tupakointi vähenee hitaasti

  • 1 / 4
  • Xius
  • 15.3.2005 12:36
Vuonna 2003 päivittäin tupakoivien osuus väestöstä oli runsas viidennes eli 22 prosenttia. Suomalaisista aikuisista miehistä 26 prosenttia ja naisista 19 prosenttia tupakoi päivittäin. Noin 6 prosenttia aikuisista tupakoi satunnaisesti. Päivittäin15-24-vuotiaista miehistä poltti 23 prosenttia, satunnaisesti 10 prosenttia ja samanikäisistä naisista vastaavat osuudet olivat 20 ja 11 prosenttia. Eläkeikäisistä miehistä tupakoi päivittäin 12 prosenttia ja naisista 5 prosenttia. Tiedot ilmenevät Tupakkatilastosta, joka perustuu pääosin Kansanterveyslaitoksen ja Tullihallituksen tutkimuksiin ja tilastoihin.

Miesten tupakointi on vähentynyt 1980-luvulta ja naisten tupakointi on pysynyt lähes samalla tasolla.

http://www.tilastokeskus.fi
  • 2 / 4
  • Chiron
  • 16.3.2005 10:16
Omassa tuttavapiirissa moni ihminen, jopa muutama himotupakoitsija, on lopettanut tupakoinnin, sen jälkeen kun Zyban tuli markkinoille.

Zyban on siis lääke, jonka vaikuttava aine bupropion vähentää vierotusoireita kuten vähentäen tupakanhimoa. Lääkehän kehitettiin alunperin masennnuslääkkeeksi. Kuitenkin sattumalta huomattiin, että aine vaikuttaa samoihin aivojen välittäjäaineisiin, jotka ainakin osittain saavat aikaan tupakoinnin lopettamisen yhteydessä koettuja vieroitusoireita.

Tupakoinnin lopettamisessa bupropionia käytetään yleensä 7- 9 viikon ajan. Jos tupakoinnin lopettaminen ei onnistu tuossa ajassa, hoito lopetetaan. Bupropionin teho on nikotiinikorvaushoitojen luokkaa tai jopa hieman sitä parempi. Sen avulla ja oikeassa tukihoidossa tupakoinnin lopettaa noin kolmasosa ja on polttamatta vielä vuodenkin kuluttua.

Itse en vain osaa pitää sellaisia ihmisiä täysin järkevinä, jotka vetävät ilman sijasta savua keuhkoihinsa. Mutta jokainenhan saa vetää elämänsä vaikka vessanpöntöstä alas jos haluaa.
  • 3 / 4
  • peter
  • 16.3.2005 10:36
Chiron: on paljon asioita, joita ei pieni ihminen ymmärrä. Se nyt on selvää että tupakointi ei ole hyväksi kenellekään, mutta olen edelleen sitä mieltä että on suurempia haittoja sekä yhteiskunnalle että omalle terveydelle kuin pari sätkää. Olen ollut muutamaan kertaan jatkoilla joilla jengi vetää viivaa sieraimeen keittiön lasipöydältä, se on taas jotain mikä ei mahdu minun päähäni.

Kun tästä puhuttiin toisessa keskustelussa, niin poltin päivittäin. Kaksi viikkoa sitten lopetin, toivottavasti osaan myös jättää aloittamatta... lenkki kulkee jo nyt sen verran paremmin.
  • 4 / 4
  • Zeppelin
  • 16.3.2005 12:04
Minä lopetin viime vuoden toukokuussa. Olin polttanut yli 20 vuotta. Nyt kohta vuoden aikana en ole vetänyt savun savua, mitä itse(kin) hämmästelen. Kaikki on vaan jotenkin mennyt yllättävän helposti. Alussa 2-3kk käytin kylläkin kaikkea mahdollista korvaavaa nikotiinilähdettä, päällekkäinkin.

Kapakoinutkin olen 'normaalisti' koko ajan. Alkuaikoina tumppailin nicorettea tuhkikseen samaan tahtiin tupakoivien kavereiden tumppaillessa savukkeitaan :)

Tätä ennen olen lopettanut varmasti parikymmentä kertaa, mutta nyt ekan kerran oli tunne, että savusta on saanut jo kystä kyllikseen. Tupakointi oli muuttunut rasitteeksi. Ei siitä enää mitään tyydytystä saanut, mutta ei siitä silti voinut ihan tuosta vaan luopuakaan.

Mtään ihmeellisiä maku- tai hajuaistien herkistymisiä en ole huomannut. Ehkä vähän herkemmin haistaa PAHAT hajut, mikä sinänsä on lievästi negatiivinen lisä lopettamisessa. Kunnon kohoamisesta en osaa sanoa, kun en juurikaan tee mitään missä sitä voisi mitata ;-) Kaikki rahatkin häviävät edelleen johonkin, joten eipä se lopettaminen rikkauttakaan tuo. Lähinnä kyllä ihmettelen, että miten ihmeessä ennen oli varaa polttaa, kun nyt ei rahat riittäisi siihen enää mitenkään.

Nooh..joka tapauksessa tärkeimpiä pointteja on se, että on kyennyt poistamaan yhden pakkomielteen elämästään.

Olen ja aion vastakin olla siitä jopa ylpeä :))