Vielä Kölnistä

  • 1 / 14
  • tieteilijä
  • 2.2.2005 12:26
Tuossa huomasin että on Kölnistä jo kysytty, mutta vielä 1. kysymys. Olen nyt tilaamassa Kölnin matkaa, lyhyt tutustumismatka työn merkeissä.
Jos jo Kölnissä käynyt mies, vai oliko nainen? lukaisee tämän, niin voisitko kertoa kokemuksistasi, missä voi viettää iltaa, missä syödä yms.?
Hei Tieteilijä,

milloin matkustat Kölniin?
Tulevana viikonloppuna? Ensi viikolla? Vai myöhemmin?

Sillä viikonloppuna ja ensi viikon alussa "in Köln ist die Hölle los" = karnevaaliaika. Varsinkin maanantai, 7. helmikuuta, ns. Rosenmontag, on karnevaaliajan kohokohta kulkueineen ja riehakkaine juhlineen.

Karnevaaliaikana tuskin löydät Kölnistä hotellihuonetta, saati sitten ns. emäntiä tai/ ja isäntiä käyntikohteillesi.

Sama koskee myös Düsseldorfia, Mainzia, Frankfurt a/ Mainia, Wiesbadenia, Müncheniä jne.

Terv.
-mare-
Kölnissä tuo karnevaalitouhu otetaan huomattavasti enemmän tosissaan kuin vaikka Münchenissä, täällä näihin kinkereihin valmistaudutaan paremmin kuin italialaiset sotaan...
  • 4 / 14
  • suomalaine
  • 2.2.2005 17:19
tuo mare mölsää taas huuhaata,eihän se asu edes siellä könlissä? karnevaali muchenissä?, eiks siellä o se oktoberfesti? onneks on noita viisaampia.
  • 5 / 14
  • tieteilijä
  • 2.2.2005 17:37
Jo kolme vastausta, olipa yllätys.
Ensi viikollehan minä tuota matkaani suunnittelin. Kölnistä sanottiin, että parin pvän varoitusajalla järjestelyt onnistuvat. Näillä on omasta takaa vierashuoneita.

Tuota noin, mihin noihin vastauksista sitten pitäisi uskoa? Yksi väittää, että toinen puhui huuhaata, eli miten tuo asian laita sitten on? Kiitos vain todenmukaisista vastauksista.
  • 6 / 14
  • Public eye
  • 2.2.2005 21:56
Ei ainakaan kannata luottaa sellaisiin postauksiin, joiden ainoa anti on epäillä toisten sanomisia ilman, että on esittää todellisia perusteluja.

Fasching on karnevaalin nimi eteläisessä Saksassa ja Münchenissä sen juhlinta huipentuu Viktualienmarktille 8. helmikuuta.

Kölnissä karnevaali on kuitenkin omaa luokkaansa, ja jos valinnanmahdollisuus on, se kannattaa kokea juuri siellä.
  • 7 / 14
  • Kysymysmerkki
  • 3.2.2005 10:17
Karnevaalista, täällähän joku kirjoittaja vertasi karnevaalia Suomen pikkujouluun. Miten karvevaalia sitten vietetään? Tunnen vain Rion karnevaalin nimenä, en ole ollut siellä, vain telkkarista, tanssitaan puolialastomana sambaa.
Entä rosemontag, ruusumaanantai mitä silloin tapahtuu? Jaellaan ruusuja?
  • 8 / 14
  • Public eye
  • 3.2.2005 11:13
Karnevaalia, kuten Etelä-Saksan Faschingia vietetään samasta syystä kuin meikäläistä laskiaista: silloin laskeudutaan paastonaikaan, joka kestää pääsiäiseen saakka. Vielä kerran saa rysäyttää kunnolla ja olla iloinen ennen synkän pääsiäisen odotuksen alkamista. Katolisissa maissa paasto otettiin ennen vakavasti, joten siihen piti myös valmistautua kunnolla.

Siksi järjestetään naamiaisia, tanssiaisia ja kulkueita, jotka ovat eri kaupungeissa ja maissa muodostuneet erilaisiksi traditioiksi. Meikäläinen pulkkamäki- ja hernekeittoperinne ovat varsin kalpea ja protestanttinen tapa juhlistaa paastonajan alkua…

Juhla-aika on itse asiassa virallisesti alkanut jo 11 marraskuuta, mutta tänään torstaina alkaa todella tapahtua. Tänään on "naisten Fasching", jolloin naisilla on oikeus leikata miesten solmiot saksilla poikki ja suudella ketä tahansa tapaamaansa miestä. Ensi maanantai on Rosenmontag, jonka nimi ei tule ruusuista vaan verbistä "rasen", riehua. Silloin järjestetään monin paikoin kulkueita, joissa narrit tekevät pilaa poliitikoista ja yhteiskunnan valtaapitävistä, ja pidetään Rosenball-tanssiaisia.

Etelä-Saksassa laskiaistiistai on suurin juhlapäivä, jolloin Münchenin Viktualienmarktilla vietetään karnevaalia Faschingprinssin ja -prinsessan johdolla. Gaykansa tietysti ottaa kaikesta tästä ilon irti omalla tavallaan ja luomalla omia perinteitään. Ja juhlan jälkeen onkin katumuspäivä, tuhkakeskiviikko, kun paasto alkaa.
  • 9 / 14
  • mickebear
  • 3.2.2005 12:35
Viime viikonloppuna paatimme menna ison kaveriporukan kanssa Kolniin tulevana viikonloppuna karnevaaleihin, mutta valitettavasti voimme olla vain lammittelyissa mukana lauantaina ja sunnuntaina.
  • 10 / 14
  • Kysymysmerkki
  • 3.2.2005 13:18
kiitos paljon noista tiedoista. Miten sinä Public eye tiedät noin paljon asiasta? Varmaan sinä siellä Kölnissä olet ollut mukana vaikka millaisissa menoissa. Ihan kateeksi käy. Juhlikaa sitten kunnolla meidänkin puolesta.
Kokemukseni perustuvat lähinnä Müncheniin, vuosien takaa. Kölnin karnevaaleista olen ikävä kyllä kuullut vain juttuja , mutta pelkkää hyvää!
  • 12 / 14
  • Kysymysmerkki
  • 4.2.2005 10:42
Public Eye etkö sitten asukkaan Kölnissä tai Saksassa, vai oletko asunut Saksassa kun tiedät niin paljon Saksasta ja Saksalaisista.
Missä sitten asut?
Asun Suomessa, vaikka olenkin viettänyt jonkin verran aikaa myös Saksassa / Baijerissa asumatta siellä kuitenkaan varsinaisesti koskaan.

Puhun saksaa, joten saksankielisen kulttuurin seuraaminen ei tuota vaikeuksia.
  • 14 / 14
  • Kysymysmerkki
  • 4.2.2005 11:03
No sitten minä ymmärrän. Saksasta olen myös kiinnostunut. Isäni oli saksalainen. Vanhemmat erosivat kun olin viisi vuotta. Äiti muutti minun kanssa takaisin Suomeen. Kaksi vuotta myöhemmin isäni kuoli Saksassa autokolarissa. Minulla on Saksassa setä, isäni veli, jolle minä olen ollut kuin oma lapsi. Meillä on hyvät välit. Kerran vuodessa pistäydyn setäni luona ja hän joka toinen vuosi Suomessa meidän luona.