Unettomuus vaivaa

Kello 02:10 heräsin ja tiesin saman tien, ettei uni enää tänä yönä tule. Kello 05:03 avasin tietokoneen ja päätin kysäistä onko muilla samoja ongelmia?
Yhden syyn tiedän, ja se on satunnainen yksinäisyyden tunne. En käytä alkoholia, enkä myöskään viihdy ravintoloissa. Tapaan ystäväni mieluummin selväjärkisenä ja poistun seurasta alkoholin astuessa kuvioihin.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kasvattaa hitonmoisen tatin otsaan, jos tämä jatkuu...

Olen työelämässä ja nautin työstäni. Kertokaa !!
Juu sama täällä, johtuu stressistä. Taas viime yö meni sängyssä pyörien...Aika kauhee olo on nyt aamulla...Olen onneksi saanut rauhoittavia tähän vaivaan, en kuitenkaan halua joutua niitten orjaksi, vaan otan ainoastaan jos on pakko.
  • 3 / 19
  • Säännöllisyys
  • 6.4.2004 10:43
... on kyllä avain tuohon ongelmaan, eli pitäisi pyrkiä menemään nukkumaan samaan aikaan illasta ja nousemaan samoihin aikoihin aamulla. Jos viikonloppuna menee riekkuessa rytmi sekaisin, on ainakin itsellä seuraava viikko tuhoon tuomittu, töihinmenoaikaa kun ei kauheasti voi muuttaa.

Säännöllinen ravinto, riittävä lepo ja liikunta kohtuudella; kuulostaa tylsältä, mutta toimii...
Tähän tautiin ystävämme Valio on lanseerannut uuden jäsenen tuoteperheeseensä.

Yöllä lypsetyn lehmän maito on muistaakseni liemen nimi. Se on sellainen normaalin näköinen purkki, jossa tumman sinisellä pohjalla kuun kuvia.

Itse tapaan käydä kävelemässä ennen vuoteeseen menoa. Yleensä nukun aamuun asti.
Unihäiriöt voivat tosiaan johtua monesta syystä. Ja omakohtaisesti tuntuu vielä siltä, että häiriöiden luonne vaihtelee muutamien kuukausien välein.

Meikäläisellä on nyt sellainen vaihe päällä, jossa herään 'uni-unesta' sisäisen kellon määräämänä joka yö samaan aikaan noin klo 3 ja tunnen itseni heti kuitenkin varsin pirteäksi. Siinä sitten uinun koiran unta kunnes sitten viiden jälkeen vaivun syvempään uneen. Sitten herätyskello jo soikin, tai tarkemmin sanottuna radio alkaa pauhaa.

Joskus aikaisemmin vuoden sisällä heräsin aina 1 tunti ennen herätyskellon soittoa enkä sen jälkeen enää nukkunut. Sitä ennen oli vaihe, että heräsin just muutama minuutti ennen herätyskellon soittoa.

Yhteistä näille häiriöille on selkeästi herätyskellostressi. Tietoisuus siitä, että yöuni tulee katkeamaan, saa minulla elimistön puolustautumaan herättämällä itse itsensä ennen ulkoapäin aiheutettua säikähdystä. Viikonloppuna, kun voi losottaa huoletta pitkälle aamuun, ei tällaisia kellontarkkoja heräämisiä ole, vaikka usein kyllä heräilenkin hetkeksi ennen aamunsarastusta. Nimittäin tähän liittyy toinen outo juttu: Nukahdan suhteellisen helposti puolen yön maissa (sitä ennen ei uni usein tule silmään ei sitten millään), mutta olen siis altis heräämään joskus klo. 3-5 aikoihin. Sitten sen jälkeen klo. 6 mennessä nukahdan sikeään uneen kunnes sitten ensimmäinen aamuherääminen tulee joskus klo. 8-9. Luulen, että aamunsarastuksella eli auringon nousulla on jokin unettava vaikutus minuun. Sen unen vain turmelee arkisin herätyskello klo. 6:30.

Kaikesta huolimatta olen pirteä päivisin ja piristyn entisestään iltaa kohti. Viikonlopun yövalvomiset eivät haittaa, jos antaa itselleen luvan nukkua ne 8 tuntia putkeen, eli puolille päivin. Känniuni ja seuraavan päivän krapula ovatkin sitten asia erikseen.
Insomniac minäkin! Ei unettomuus välttämättä johdu stressistä. Itse en todellakaan ole stressattu ja silti kärsin unihäiriöistä. Mitkään tavalliset tai epätavalliset rohdokset&hoidot eivät tehoa. Yritän pysyä erossa unilääkkeistä, mutta on pitkia jaksoja jolloin on pakko heittää bentso (Xanor) naamaan, jotta ei täysin nääntyisi. Toisaalta on lääkäreitä, joiden mielestä unettomuus on terveydelle paljon vaarallisempaa kuin kohtuullinen tabujen käyttö. Mökillä ollessa taas en useinkaan tarvitse mitään kemikaaleja nukkuakseni (lieneekö sttenkin kyseessä piilostressi?).
Kukaan ei ole vielä antanut minulle mitään ihmekeinoa unettomuuden voittamiseksi. Myös geeneillä voi olla vaikutusta, koska muutamalla omaisellani sama ongelma.
Ainoa "lohtu" lienee, että meitä on paljon! Joka tapauksessa hyvää keväänjatkoa, tv. Marc
Olen joskus käyttänyt itse rentoutus/nukahtamisnauhoitusta. Se toimii minulla.

Yksi kaverini valitti nukahtamisongelmista ja käyttävänsä joskus lääkärin määräämää nukahtamislääkettä. Räätälöin hänelle tuollaisen nukahtamisnauhoituksen. Tuntuu hänellä toimivan. Ei ole sen jälkeen lääkettä käyttänyt, vaikka varalla vielä onkin.

Olen itse huomannut nukkuvani pidemmän yöunen sen jälkeen kun olen juuri ennen nukahtamista nauhan kuunnellut.

Joillakin tuollainen menetelmä näyttää toimivan, toisilla ei.

Nyt olen jumpan jälkeen niin väsynyt, että uni tulee helposti.
Mulla ei ole varsinaista unettomuusongelmaa mutta olen aika herkkäuninen tai pikemminkin huono nukahtamaan, jos on vähänkin jotain poikkeavaa tekeillä. (Sori, vien varmaan aiheen viereen koko jutun, mutta menköön...)

Esimerkiksi tietäessäni illalla, että aamulla lähden matkalle, järkkäilen yliaktiivisena kamojani ja mietin matkaa ym. todella pitkään niin, että aamulla herään vain pari hassua tuntia nukkuneena. Kun olen päässyt matkaan, en ensimmäisenä yönä vieraassa paikassa välttämättä saa nukuttua suunnilleen lainkaan. Olen kadehtinut aina suunnattomasti ihmisiä, jotka pystyvät milloin vain ja missä vain nukahtamaan helposti. Toisaalta kestän ihan hyvin repaleisia öitä silloin tällöin, tai siis en ole sellaista "voi ei, nukuin viime yönä vain 4 tuntia, olen siis armottoman väsynyt enkä jaksa tehdä mitään" -tyyppiä.

Lentokoneessakaan en nuku oikein ollenkaan, vaikka olisin valvonut vuorokauden ympäri.

Nykyään mulla taitaa olla vähän sitä vikaa, että leikin unirytmillä syyttä suotta. Ja kun luennot ja muut alkavat yleensä aika myöhään, iltauninenkin (kuten minä) alkaa kiinnostua yövalvomisesta. Jotain kiehtovaahan siinä on...
Muutama lisäniksi unettomille tuli vielä mieleen.

Olen joskus herkkä ympäristön äänille unen aikana. Käytän silloin korvatulppia. Uni on syvempi.

Autan uneen vaipumista ajattelemalla ensin että lihakset ovat aivan rentoja ja että minulla on miellyttävän rauhallinen, hyvä olo. Hengitän sitten muutaman kerran syvään. Lausun mielessäni jotain tällaista: "Olen todella uupunut ja uninen. Minua väsyttää ja nukuttaa." Toistan tämän muutaman kerran.

Jos sinä aiot käyttää tätä menetelmää, sitä kannattaa toistaa alkuun muutama viikko joka ilta nukkumaan mennessä. Sen jälkeen se on helposti tarvittaessa käytössäsi ja toimii.

Silva-menetelmä on yksinkertainen ja tehokas keskittymismenetelmä. Jos päivän asiat pörräävät päässä silloin, kun pitäisi nukkua, tuolla menetelmällä keskittymällä saa katkaistua vapaana laukkaavat ajatukset. Samalla voi sanoa mielessään itselleen väsymyksen ja nukahtamisen sanat.

Silva-menetelmästä on kirjoitettu kirjoja. Niitä löytyy kirjastosta ja kirjakaupoista.

Näistä konsteista on ollut hyötyä myös silloin kun uni katkeaa keskellä yötä.
Uneton! Et ole todellakaan yksin ongelmasi kanssa. Tilapäiset unihäiriöt ovat yleisiä ja lähes kaikki kärsivät jossain vaiheessa niistä. Mutta jos uniongelmat ovat jatkuneet jo pidempään ja ne vaikuttavat jo esimerkiksi työvireyteen ja normaaliin elämään niin kannattaa mennä rohkeasti lääkäriin. Voisi aloittaa esimerkiksi käymällä työterveyslääkärin puheilla koska hän osaa sitten ohjata tarvittaessa erikoislääkärille. Pidempään jatkuessaan hoitamattomilla unihäiriöillä on ikävä tapa kroonistua.

Unettomuuden taustalla voivat olla lukuisat eri asiat ja niiden yhdistelmät. Läheskään aina ei löydy selkeää syytä ja mitään ihmelääkettä ei myöskään ole. Monesti lääkärit määräävät esimerkiksi nukahtamisongelmaan ensin mietoja lääkkeitä kuten Imovanea. Ne ovat ihan hyviä tilapäisessä käytössä mutta pidempään käytettäessä ne muuttavat unen rakennetta niin, että pitkäkään uni ei enää välttämättä virkistä. Lisäksi voi tulla riippuvuusongelmia. Jos unettomuuteen liittyy heräilyä aamuyöstä, on siihen eri lääkkeitä. Joskus unettomuuden taustalla voi olla masentuneisuus tai ahdistuneisuus (depression oireita) ja näiden hoito voi parantaa myös unen laatua.

Mielestäni lääkkeitä voi ja tulee käyttää apuna kun unettomuutta lähdetään hoitamaan. Samalla tulisi kuitenkin käyttää myös muita keinoja kuten säännölliset elämäntavat, oikeat ruokatottumukset (ei iltasyömistä, ei kahvia illalla) ja fyysisen kunnon ylläpito. Itse asiassa on paljon pieniä asioita joilla voi vaikuttaa nukkumiseen.

Tässä vain pientä pintaraapaisua aiheeseen...
Kumma juttu, juuri tänään kuulin työpaikallani parin ihmisen valittelevan spontaanisti unettomuutta. En mitenkään johdatellut puhetta tähän aiheeseen, vaan nämä ihmiset oma-aloitteisesti ottivat asian esille uutena aiheena. Kyseessä on siis ollut todellista yöunettomuutta. Yksi henkilö sanoi minulle, että viime yönä ei tullut nukuttua juuri lainkaan. Toinen sanoi tänään, että muutama viime yö on tullut nukuttua huonosti, lähes täysin valveilla. Paras selitys, jonka kuulin toiselta näistä unettomista, on täysikuu. Siis ihan ehta kuuhulluus. Nythän on tällä hetkellä täysikuu ainakin kalenterin mukaan. En tosin ole tarkastanut asian laitaa yötaivaalta.

Olen itsekin havainnut aikojen saatossa, että täyden kuun aikaan ei tule nukuttua öitä kovin hyvin ja olen pitänyt tässä mielessä itseäni hieman kuuhulluna. Hmmm, mikähän mahtaa olla se mekanismi, jolla täysikuu vaikuttaisi ihmiseen ja sen unisuuteen? Kuuhan saa pelkällä massallaan vuorovesi-ilmiön aikaiseksi. Miksi ei sitten jotain muuta vaikutusta maaneläjiin? On se vaan ihmeellinen maan seuralainen tuo kuu.
Unirytmistä: Jotkut on aamu-unisia ja jotkut iltaunisia... Itse voisin päivän nukkua ja valvoa aamuun asti --> yksilöllistähän tämä kaikki on, jos ei aina tarvitsisi mennä töihin 7:ltä ja tulla kotiin 15: jälkeen, olisi elämä kivempaa varmaan kaikilla... SIIS vapaat työajat ja vapaat vapaa-ajat kaikille. Omaa unen saantiani häiritsee liian suuret ajatukset: Ääretön maailmankaikeus, alku ja loppu, Einsteinin suhteellisuusteoria.... mietin siis liian suuria asioita nukkumaan yrittäessäni....
Joo, olen samaa mieltä kun useimmat, ett stressi lisää unettomuutta. Kun koulussa koitta koeviikko nukun paljon vähemmän kun normaalisti; en saa unta illalla ja herään aikaisemmin aamulla. V-mäinen tilanne.
ymmärrän myös yksinäisyyden, kun itsekään en viidy baareissa ja alkoholi ei mielestäni ole maailman mahtavin ja tärkein asia. Toivottavasti löydät jonkun kuka ajattelee samoin. :)
VPK:lla ja minulla taitaa olla sama ongelma. Ajatukset lentävät, kun olisi unen aika. Kaikenlaiset uudet ideat ja mukavatkin ajatukset valvottavat pirun pitkään.

Unirytmi on päivästä riippumatta sama, menen sänkyyn 22:00 ja nousen 07:00.
Välillä tuntuu oudolta, kun laskee nukkuneensa viikossa yhteensä 10 tuntia :)

Käväisinpä työpaikkalääkärin puheilla ja hän määräsi ulkoilua ja liikuntaa. Kun sitten kerroin harrastavani juoksua, pyöräilyä sekä käyväni punttiksella hän käski vähentää liikuntaa :o

Kuitenkin lopputuloksena hän neuvoi puremaan hammasta ja odottamaan, että tämä vaihe vain menee ohi.
Niin kai se on pakko. Hän kieltäytyi määräämästä kemiallista unta. Tähän asti olen onnistunut sen välttämään ja taidanpa pärjätä tulevaisuudessakin ilman.
Jos et ole pärjännyt ilman kemikaaleja ja vielä kärsit unettomuudesta, niin ainakin minua on auttanut melatoniini, pimeähormoni. Googlaamalla saa lisätietoja, lääkäriltä reseptin.
Moi!

En tiedä ikääsi, mutta itse olen jo 50+ ja unettomuus vaivannut minua ainakin puolet elämästäni.
Sen kanssa on vaan yritetttävä tulla toimeen.

Viime vuosina olen syönyt nukahtamislääkkeitä. Ne on ollut hyviä, koska eivät aiheuta väsymystä aamulla. Jos kuitenkin herää keskellä yötä, niin ei enään saa unta.
Myös kaikki ylimääräiset äänet haittaa unesta kiinnipääsemistä. Tiedän että minulla on todella hyvä kuulo. Ehkä sinullakin? Toivoisin jopa ettei tämä aisti olisi minulla niin herkkä.

Jos sinua lohduttaa, niin meistä suomalaisista suuri osa kärsii unettomuudesta. Se on suoranainen kansantauti. Varmaan tämän tiedätkin.
Pitkäaikaiseen unettomuuteen PITÄÄ hakea hoitoa! Lääkärit ei herkästi myönnä esim. nukahtamislääkkeitä, niiden aiheuttaman riipuvuuden johdosta. Parempi kuitenkin nukutut yöt, kuin ainainen väsymys.
Minulla elämänlaatu parantui huomattavasti, kun aloitin niiden syömisen. En kadu niiden aiheuttamaa riippuvuutta. Kun en muuten osaa nukkua.

Aivoni on iltaisin virkeemmillään ja ajatukset pörrää kaikkialla muualla kuin nukkumaan menossa.
mihin sen nyt laitoinkaan. kokeilkaa kaikkia näitä niin lopulta se unikin tulee.
-inhoan maitoa, mutta pahimpaan unettomuuteen kehoitan keittämään kuumaa maitoa 1/2 ja jomaan sen ennen nukkumista

-yksi tärkeä syy voi olla huomaamaton niskajännitys. Niskojen hieronta auttaa paljon. Kokemusta on. Ongelman tiedostaminen ei ole yksinkertaista. Oikeaa pään rentoutumista vain ei tapahdu.


-Kävely rentouttaa, joten kannattaa kävellä osa kotimatkasta ja rentouttaa hartiat, jos kulkee bussilla niin voi helposti jäädä muutamaa pysäkkiä ennen

-Saunominen rentouttaa rentottaa

-viljatuotteet ovat ravinnon perusta ja suosittelen täysjyvätuotteita

-Minulla syy oli ylikierroksissa, joka vaikutti sydämeenkin. Myös umpikuja ja ahdistus vaikuttaa. Opiskelkaa, vetäkää itsenne ulos kuopasta, muiden mielipiteistä ei voi välittää. Työlle voi sanoa hetkeksi myös hyvästit. Uudet asiat poistavat ahdistusta. Täytyy olla toivoa elämään. Jo työn ohessa opiskelu rentouttaa henkisesti.

-Sydänvaivoihin ostin luontaistotekaupasta kärsimyskukkatabletteja (relaxor). Niillä on todettu parantavaa vaikutusta. Itselläni oli stressihormooni kohonnut.

-Vuorotteluvapaa on terveydelle joskus pelastus.

-kaiva vanhat paperit ja hae alalle, josta nautit tai sellaiseen kouluun. Joskus täytyy vain panna vauhtia suunnitelmiin, vaikka niitä ei olisi.

-sängyssä lukeminen on hyväksi todettu keino.

- Löhöä lämpimässä ammeessa illalla ja rentouta niskat ammeen reunalla.

- seksi rentouttaa (hätätilassa vaikka ilman sitä oikeaa)
- vielä pari todistettua keinoa . Rentoutminen täytyy opetella askeleittain uudestaan. Itse suosittelen että katkaisee päivän heti töistä tullessa ja kuuntelet rentotuskasetin. Tällöin uni tulee illalla suuremmalla varmuudella. Nykyään nukun jo normaalisti, mutta valvoin kuukausia öitä läpi ja jouduin pärjäämään parin tunnin unella per viikko. Sitten revin itseni irti tukalasta työympäristöstä. Lääkäri selitti ihan ihmeellisiä juttuja ja väitti että olen paniikkihäiriöinen. Mihin se on kadonnt.? En tiedä. Sanon että stressi johtui työstä. Olisin päässyt keskustelemaan pääni sisällöstä, vaikka olisin tarvinnut fyysistä rentotusta. Lisäksi tarjolla oli lääkkeitä.Tullessani takaisin vapaalta oli tarkoituksena vain katsastaa tilanne töissä ja häipyä, mtta totesin, että työmääräni oli huomattavasti tullut pienemmäksi ja hommat sujuivat mukavasti. Minua jopa kohdeltiin paremmin, vaikka luulin toisin. Pelastakaa itsenne, kun voitte.
loppuen lopuksi monen ihmisen stressi työpaikallani johtui eräästä päälliköstä, joka ei ole enää töissä. Ei kannata jäädä kiusattavaksi paikkaan, jonka johdossa on mätää. Terveys joutuu pelkästään kovalle koetukselle, koska ihmisen pahantahtoisuudella ei välttämättä ole rajoja ja keinot kiusaamiseen tuntuvat olevan monet.