Kysymys

  • 1 / 9
  • kätlin
  • 28.6.2004 16:34
Meillä täällä lahden toisella puolella käydään ennen ensimmäistä pridea kuumaa keskustelua siitä, että kuinka paljon meillä mahtais olla homo- ja biseksuaaleja. Tutkimusta on tietysti vaikea tehdä, koska suurin osa istuu vielä kaapissa. Siitä kysymys: onko Suomessa tehtyy mitään kyselyä asiasta tai onko mitään tilastoja siitä, että kuinka paljon on homo tai biseksuaaleja? Ja kuinka paljon on tähän mennessä rekisteröityjä pareja?
  • 2 / 9
  • Johnny
  • 28.6.2004 21:37
Riippuu siitä keneltä noita lukuja kysyy ja mikä on hänen oma taustansa. Eihän ole edes olemassa yksiselitteistä määritelmää homosta tai lesbosta.

Minun käsitykseni on, ettei kysymykseesi ole selvää vastausta, eikä tule koskaan olemaankaan. Oma arvioni on, että kun tilastokyselyitä tehdään seksuaalikäyttäytymisestä, ihmiset pääsääntöisesti valehtelevat taikka vähintäänkin kaunistelevat.

Tilastotutkimuksia tästä nimenomaisesta teemasta on tehty todella paljon. Minä käytän keskusteluissa lukua 6-10% laskettuna koko väestöstä. En ryhdy esittämään luvuilleni mitään sen kummempia perusteluja. Ne ovat yhtä oikeita, kuin jonkun tutkimuksen 0,5% tai jonkin toisen 20%.

Jos sovitaan Suomen väestön suuruudeksi 5,2 megahenkeä, niin Suomessa arvioisin olevan 312 - 520 kilohenkeä homoja ja lesboja.

Minkä lahden takaa muuten asiaa tiedustelet?
  • 3 / 9
  • JustMe
  • 28.6.2004 23:29
Ainakin minun mielestäni 10% on aivan mahdoton ajatus. Olen kyllä kuullut, että jossain "tutkimuksessa" on kai kyseinen prosenttiluku saatu. Itse veikkaisin muutamaa prosenttia.
Kätlin tarkoitti varmaan Tallinnaa, jossa kautta-aikojen ensimmäiset Pridét varmaan elokuussa, vai muistanko väärin?
Ja lahden takaisesta pride-tapahtumasta, 12. - 15. elokuuta pidettävästä "Moonbow Pridesta" löytyy lisäinfoa osoitteestahttp://www.meaculpa.ee/pride

Tapahtuman järjestäjä on Viron nuorten lesbojen yhdistys MeaClupa.
Tietääköhän kukaan onko tuo Tallinan Pride tapahtuma suunnattu enimmäkseen naisille vai molemmille. Olen ollut siinä uskossa, että tuo Mea Culpa on lesbojärjestö, ja perinteisesti kai virossa yhteistoimintaa ei juurikaan ole ollut. Yritin tietoa nettisivuilta katsoa, mutta en löytänyt.
Olen ajatellut mennä, mutta jos juhlissa oliskin vain naisia, niin vois olla vähän orpo olo.
  • 7 / 9
  • kätlin
  • 29.6.2004 14:03
Kiva kuulla, että joku on tulossa täydentämään meidän joukkoja. Tietääkseni Tallinnan priden järjestäjä on gay organisaatio, elikkä on tarkoitettu molemmille. Vaikka koko homma on vielä lapsen kengissä ja osaa priden ilta yrityksistä on suljettuja. Joten en ymmärrä mikä sen priden tarkoitus sitten onkaan? Ja mikä tapahtuman teema?
Ps. kiitos tilastoista. Henkilökohtaisesti luulen, että meillä se % jää siihen 5 kieppeille.
  • 8 / 9
  • Tyyre
  • 29.6.2004 23:30
Oli se prosenttiluku mikä olikaan, niin se lienee todellisuudessa sama kaikissa maissa ympäri maailmaa.

Tutkimusten perusteella (oli menetelmänä sitten vaikka kyselytutkimus) tietenkin vapaamielisemmissä maissa saadaan suurempia lukuja, koska umpimielisemmissä maissa eivät ihmiset edes nimettöminä uskalla tunnustaa hlbt-suuntaustaan.

Näin ollen on aivan varmaa että esim. Baltian maissa saadaan kyselyissä melko marginaalisia lukuja verrattuna Pohjoismaisiin kyselyihin.

Eihän siitä ole kuin kymmenisen vuotta kun Virossa vielä valtiovalta virallisena kantanaan julisti että "Virossa ei ole homoja!"
  • 9 / 9
  • Johnny
  • 30.6.2004 20:01
Eesti on ehtinyt kymmenessä vuodessa kulkea jo joltisenkin matkan näissäkin asioissa. Homoseksuaalisuutta ei enää ole kriminalisoitu aikoihin.

Kätlin, satutko muistamaan milloin laki muuttui? Mitä tavallinen ihminen asiasta ajattelee onkin sitten toinen juttu. Kätlin, mitkä ovat sinun kokemuksesi ja näkemyksesi ihmisten asenteista siellä lahden toisella puolella?

Omakohtainen kokemukseni on vuoden takaa. Olin mieheni kanssa Eestissä tilaisuudessa, jossa jokaisen läsnäolijan aviollinen status tehtiin virallisesti kaikkien tiettäväksi. Ilmoitus meidän rekisteröidystä parisuhteestamme ei aiheuttanut minkäänlaisia reaktioita. Jäin miettimään, että ymmärsivätkö ihmiset mistä oikein oli lopulta kysymys vai oliko asia heille sama kuin heteroparien avioliitot.

Tiedustelin taannoin lainsäädännön kehittymisestä, vaikkapa samaa sukupuolta olevien parien avioliitoista tms. Sain vastaukseksi, että paljon lainsäädäntötyötä on vielä kesken monen asian kanssa. Tämä kysymys ei ole ensimmäisten joukossa. Eli se milloin homot ja lesbot voivat saada parisuhteelleen lainvoiman Eestissä, voi viedä aikaa. Julkinen esilläolo kuitenkin varmasti nopeuttaa asioita. Runsaan kahden vuoden takainen Suomen parisuhdelain aktivoituminen oli varsin paljon julkisuudessa myös Eestissä.