kaapista tulo ... mutanttina

Juuri teattereihin tulleessa X-men 2:ssa oli hupaisa kohtaus, jossa (söpö!!!) mutanttipoika tuli kaapista perheelleen. Tutun kuuloisia repliikkejä:

Poika: "I have to tell you something..."
...
Äiti: "Well, this mutant problem is so ... complicated."
...
Äiti: "How long have you known you are a, a, ..."
Poika: "...mutant?"
...
Äiti: "Have you tried not to *be* a mutant?"

Kohtaus harmi kyllä loppui lyhyeen kun veli oli niin ho^H^Hmutanttifobinen että soitti poliisit paikalle. :)

Tuleeko kenellekään mieleen kohtauksia muista elokuvista, joissa näitä klassisia vuorosanoja olisi käytetty "väärässä" yhteydessä?
Koko tarina oli mielestäni verrattavissa homojen taisteluun oikeuksistaan, erityisesti tämän huomasi kun Xavier puhui Strykerille tämän pojasta: "Halusit minun parantavan hänet, mutta mutanttius ei ole sairaus"....

Tuo mutanttipojan kaapista tuleminen oli selkeästi "räikein" vertauskuva, mutta niitä oli paljon muitakin. :)
Jaa-a.

Olen ollut suuri X-Men fani jostain 10-vuotiaasta asti, mutta tuo elokuvafilmatisointi oli perin turha minusta.
(En ole siis käynyt katsomassa X-Men 2:sta vielä, ykkösestä puhun)

Ymmärsin kyllä että X-Men elokuva kuvaa aivan Ryhmä-X:n alkuaikoja jolloin perusjengi (Storm, Cyclops, Beast, Angel jne.) olivat nuoria ja levottomia mutanttiteinejä joita Xavier sai paimentaa parhaan kykynsä mukaan.

Heidän 'työpukunsa' olivat silloin tummansini-keltaiset koko porukan kesken identtiset asut, mutta minkä himputin takia niistä on täytynyt tehdä MUSTAT NAHKAvaatteet elokuvaversioon??

Varsinkin yhden suosikkini, kynsiveikko Wolverinen ulkonäkö oli lähinnä naurettava.

Tuo X2 täytyy mennä katsomaan heti kun siihen on mahdollisuus...

...olin nimittäin näkevinäni trailerissa vilaukselta "Mr. Bamfin", siis Nightcrawlerin.
Sinihipiäisen kolmisormisen pirunhäntäisen söpöliinin ^^ *aww*
Nightcrawler on ylisöpö. :D Hänen aksentissaan on jotain maagista... :p

Kai
ajattelin minäkin tuota leffan aikana monta kertaa...että ihan kuin kaapista tulisi ;)

mutta tykkäsin leffasta. en sano mitään sarjakuvaan verrattuna, koska olen enemmän batman ja superman-linjalla.

saksa on kaunis kieli ja toki siitä tulee myös suloinen aksentti :) enpä olisi uskonut elokuvassa olevan uskova saksalainenkin.
Wolverine oli kyllä huippu, kaikessa "eläimellisyydessään"... oikein hyvä leffa muutenkin. En ole X-Men sarjakuvia lukenut, mutta ainakin leffojen perusteella voisi sanoa, että kyllähän se koko X-Men idea on täysin verrattavissa homoihin ja muihin vähemmistöihin. Mutantit yrittää yhdessä saada "normaalien" hyväksyntää, mutta aina riittää niitä suvaitsemattomia tyyppejä, jotka pyrkivät tuhoamaan mutantit... kuulostaapa tutulta.
Ja vilahtaapa leffassa Kolossikin, vieläpä pelkissä boksereissa! 8-)
Metallimuodossa vai ilman? ("Iron hard"...ja sitä rataa ;P)

Juu, saksalainen aksenttihan Yökiikkujalla on. (Kyseisen hemmon nimi sarjakuvaversion hianossa suomikäännöksessä on muuten "Painajainen". Sinänsä ihan osuva.)

Nightcrawler on siis syntynyt jossain Saksan vuoristossa pikkukylässä. Äiti on elokuvassakin esiintyvä sinihipiäinen muodonmuuttaja Mystique(?) ja isä tavallinen ihminen, joku isomahainen juntti kartanonherra.

Se, kuinka Nightie päätyi jenkkeihin X-Menin riveihin, on piiiiiitkä tarina, enkä usko että kukaan on kiinnostunut lukemaan sitä kokonaisuudessaan.

Sellainen Nightcrawler-nukke pitäisi tehdä, jollainen Illyanalla oli X-Men sarjakuvassa.

Sitten kun pikku Illyana menehtyi Techno-virukseen, Kitty (eli siis Shadowcat) antoi sen Jubileelle.

Mitähän minä taas oikein kirjoitan. Tuntuu kuin puhuisin itselleni :P
Huomauttaisin vain, että X-men 2:sta löytyy toinenkin "väärät yhteydet, haloooooo" -kohtaus. Joku mutanteista kysyy Mystiquelta, että miksi hän ei imitaattorina elä normaalia elämää ihmisen hahmossa. Hän sanoo: "I shouldn't have to".
Selitys edelliseen vielä. Meidän ei siis pitäisi tarvita näytellä jotain, mitä emme ole.
Sarjiksessa Mystiquella on ainakin jonkinsortin "skitsofrenia" sen suhteen, että hän ei kykene elämään elämäänsä omana itsenään, vaan muuttaa hahmoaan koko ajan matkien tuntemiaan ihmisiä.

Jossain vaiheessa, kun Forge seurusteli Mystiquen kanssa, hän vaati tätä olemaan aina vain pidempään ja pidempään yhdessä tietyssä hahmossa, mieluiten 'itsekeksityssä' ulkomuodossa.

Tiedä sitten onnistuiko Mystique parantumaan "jakomuototaudistaan".
Miksi kaikesta pitää vääntää jotenkin homomaista?
Vittu alkaa jo rasittamaan. Aina on ties missä milloinkin jotain homoeroottista. Kuten _MUKA_ Taru sormusten herroissa jne. Nyt vielä x-men. Hyvät ihmiset. Ei kaikki ole homoja tai jotenki homouteen viittaavia. Alkaa jo närästään oikeesti tää.
Koska se on ihan hauskaa ajatusleikkiä. Pure and simple.

Eli emme *väännä* asioista homomaisia... vaan katsomme asioita vaihtoehtoisilta kannoilta, ihan huvin vuoksi. Ainakin itseäni tämä ilahduttaa.
Kuten lukion äidinkielenopettajani sanoisi: "Kaikki aineistoon pohjautuvat tulkinnat ovat oikeita". Eikä tämä keskustelu ainakaan minun mielestäni puhunut homoerotiikasta, vaan ihmiset tulkitsivat elokuvaa omista lähtökohdistaan ja miettivät sen viestiä. Siinä ei ole mitään väärää, ja jos aihe ei kiinnosta voi olla lukematta :)

-node
Mun mielestäelokuvien tapahtumia on huono lähteä vertaamaan lehtien tapahtumiin, koska niillä on niin erilaiset lähtökohdat... Periaatteessahan elokuvissa rakennetaan täysin vaihtoehtoinen tapahtumienkulku koko X-Menien elonkaarelle, jossa tosin on yhtymäkohtia sarjakuviin. Eräällä tavalla otetaan parhaat päältä ja loput sovitetaan valkokangasmuotoon ja dramatisoidaan. :) Minä en ainakaan vertaa näitä lehteen vaan pidän tätä todellakin erillisenä preludina koko sarjalle... Toivottavasti näitä elokuvia tehdään lisää!! Wolverine ja Bobby on nimittäin aika pirun komeita. ;D

Jokatapauksssa tässä kakkososassa ainakin minä naurahdin niin monessa kohdassa näihin "mutantti=homoelämä" -yhtymäkohtiin. :-D Eivät ne varmaan juuri näin niitä tarkoittaneet kässäriä ajatellessa (tai mistäs sitä tietää) mut ainakin minuun ne kolahtivat kerrankin positiivsella tavalla. :-) Suosittelen kyllä kakkosta..
Tää saattaa nyt mennä vähän aiheen ohi, mutta... Mun on pakko kommentoida tota Taru Sormusten Herra väitettä.

Elokuvasta en niinkään saanut homoeroottisia viboja, mutta luettuani kirjan englanniksi olen kyllä varma, että niitä siellä on. Jännite etenkin Frodon ja Samin sekä Legolaksen ja Gimlin välillä oli kirjaa lukiessani sitä luokkaa, että kyllä Tolkienkin on sinne jotain tahallaan pistänyt. Tai ainakin oma tulkintani asioista oli näin. Kukaan samaa mieltä?
"Miksi kaikesta pitää vääntää jotenkin homomaista?
Vittu alkaa jo rasittamaan. Aina on ties missä milloinkin jotain homoeroottista. Kuten _MUKA_ Taru sormusten herroissa jne. Nyt vielä x-men. Hyvät ihmiset. Ei kaikki ole homoja tai jotenki homouteen viittaavia. Alkaa jo närästään oikeesti tää."

Samaa mieltä...

Kerran oli käymässä eräs homotuttu ja jotenkin alkoi ärsyttämään se, että mistään muusta ei voinut puhua kuin homoudesta. Kaikki päätyi lopulta jotenkin siihen. Ihan kuin homous olisi jotenkin ainoa kiinnostava asia maailmassa.
No voin kertoa, ettei homoseksuaalit todellakaan ole ainoa ryhmä, jotka puhuvat omasta "ryhmästään". Tätä tapahtuu ammattien välillä, eri rotujen välillä ja eri tyyppisten ihmisten välillä.

Esimerkiksi koiraihminen saattaisi kääntää monet keskustelut koiriin. Hän saattaisi muiden kyllästymiseen asti toitottaa koiransa temppuja.

Lääkäri tai psykologi saattaisivat kääntää monet keskustelut näihin aiheisiin ja puhua ammattitermein. Toinen voi ajatella: "Taas toi rupee kälättään ammattitermein tota paskaa. Ei mua kiinnosta teoriat siitä, mistä masennukseni voi johtua... voi kun se kerrankin olisi 'normaali' ja vaikka lohduttaisi... eikä puhuisi kuin lääkäri."

Itse tapasin kerran ihmisen, jonka elämän tärkeimmät asiat tuntuivat olevan: ihonhoitotuotteet, terveys, kauneus, ulkonäkö, hiukset, hiusvärit... jne. Hän käänsi kaikki keskustelut näihin aiheisiin. Kun puhuin esimerkiksi kavereistani, hän käänsi keskutelun pian siihen, että millaiset hiukset heillä on... pidinkö niistä ja haluaisinko itse sellaiset? Sitten alkaa esittelemään hiusvärejä. Voi juma!

Itse myös myönnän kääntäväni monet keskustelut erääseen tv-sarjaan, jota jumaloin. Siis kun puhutaan vaikka leffoista, niin vertaan aina tähän tiettyyn sarjaan... Varmaan kaverit ovat jo hermoissaan, kun en muusta osaa puhuakaan.

Joten jos ei vielä tullut selväksi... ihmiset toitottavat asioista, jotka ovat heille tärkeitä. Lähes jokaiselle homolle heidän homoseksuaalisuutensa ON tärkeä asia, tietenkin.
Mictrone:"Miksi kaikesta pitää vääntää jotenkin homomaista?
Vittu alkaa jo rasittamaan. Aina on ties missä milloinkin jotain homoeroottista. Kuten _MUKA_ Taru sormusten herroissa jne. Nyt vielä x-men. Hyvät ihmiset. Ei kaikki ole homoja tai jotenki homouteen viittaavia. Alkaa jo närästään oikeesti tää."


Viestistäsi päätellen et ole perehtynyt kovin syvästi X-men sarjakuviin. :D

Yhdessä Crossgen lehdessä (en muista numeroa) X-miehet törmäävät uuteen Ultimate Spidermaniin ja tämän kavereihin. He rupeavat jutustelemaan ja pian keskustelu kääntyykin Peter Parkerin (Spidermanin) uteliaan kaverin Gwenin ansiosta mutanttikeskusteluksi. Siinä kun X-miehet (ja naiset) sitten kertovat välttämättömästä kaksoiselämästään tässä ymmärtämättömässä maailmassa Gwen toteaa ihan suoraan että "niin, tuohan on vähän niinkuin kaappihomppelin arkea." Siihen sitten x-miehet nyökkäilevät hyväksyvästi. :) Tämä nyt on vain yksi esimerkki. Minusta X-men on valtavirtasarjakuvasti avoimimmin homoutta käsittelevä lehti ja juuri sen takia pidänkin siitä kovin paljon.

Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi, Mictrone. Maailmassa on paljon homppeleita jotka etsivät väkisin joka paikasta homppelijuttuja ja se on pidemmän päälle todella rasittavaa.

Toisaalta, melkein yhtä typerää on nostaa kauhea älämölö jos joku huomauttaa elokuvan yhteydestä homon arkielämään, ellei ole perehtynyt tarkemmin aiheeseen. :)

Kai
(...ja sitä paitsi minkäs sivuston media-aiheinen keskustelupalsta tämä nyt olikaan? Täällä on *tarkoituskin* kirjoittaa homo-näkökulmasta. Jos haluaa keskustella elokuvista ilman mitään ennalta arvattavia painotuksia, kannattaa valita vaikka joku nettioperaattorin portaali.)
Kiitos Kaimuuni kun avarsit maailmankuvaani. Olen kyllä lukenut X-men sarjakuvia, mutta fani en ole vaikka pidänkin kyseisestä jutusta. Enemmän mua nyt kuitenkin ärsyttää Shalimarin kirjoitus! Taru sormusten herran homoeroottisuudesta.
Siis mä olen pienestä pitäen tapellut asian kanssa siitä, että kun mun hyvä ystävä on tyttö niin kaikki on kysellyt aina että eihän me voida olla ystäviä kun me ollaan niin läheisiä? Onko se kaikkien mielestä näin, miksi ei muka voi olla kunnon todella läheistä ystävyyttä, ilman että toiseen tuntee mitään seksuaalista vetovoimaa. Näin minun mielestä oli niin Samin ja Frodon kohdalla, kuin Legolaksen ja Gimlinkin kohdalla. Ja toisaalta vielä. Ellei Shalimar ole täysin englannin kielinen, hän ei mitenkään voi ymmärtää kieltä samalla lailla kuin se jolla on äidinkielenä se sama kieli (näin kertoi jopa siskoni joka on ollut jenkkimiehen kanssa naimisissa ja puhuu täydellistä englantia) ja toinen asia, että Tolkienin aikana kielenkäyttö ja kielikuvat oli täysin erilaisia, joten asiat mitkä nykypäivänä viittaisivat joihinkin asioihin, voivat tänäpäivänä tarkoittaa täysin eri asiaa. Mutta pääpointtina tässä kirjoituksessa on se, että älkää hyvät ihmiset sekoittako läheistä ystävyyttä heti ihastukseen, rakastumiseen tai seksuaaliseen kanssakäymiseen, koska kaikkihan me tiedämme että ystävyydellä on vissi ero seurustelun kanssa. Tietenkin sitä rakastetaan omaa kumppania ja ystävää, mutta kyllä se on täysin erilaista. Kiitos.
Muuuuuuten.

Eikös X-Generationin riveissä aikanaan vaikuttanut nuorimies nimeltä North Star ollut ihan julkihomo?
"No voin kertoa, ettei homoseksuaalit todellakaan ole ainoa ryhmä, jotka puhuvat omasta "ryhmästään". Tätä tapahtuu ammattien välillä, eri rotujen välillä ja eri tyyppisten ihmisten välillä."

Joo, ja se on yhtä rasittavaa...fakkiutumista.

" Lähes jokaiselle homolle heidän homoseksuaalisuutensa ON tärkeä asia, tietenkin."

Tuo oli jotenkin yllättävää. Mulle seksuaalisuus on vain yksi osa kokonaisuutta. Se, millä etuliitteellä sitä nimitetään ei ole tärkeää. En heterojenkaan kanssa juttele jatkuvasti heteroseksuaalisuudesta, joten en oikein ymmärrä miksi homojen kanssa pitäisi jutella vain homoudesta.
"Muuuuuuten.

Eikös X-Generationin riveissä aikanaan vaikuttanut nuorimies nimeltä North Star ollut ihan julkihomo?"

Kyllä vain ja hän on juuri palannut kuvioihin marvelin uudessa X-men lehdessä. :D Toivottavasti nuo tulevat lehdet selviävät suomeenkin asti. Ja olihan petokin yhdessä juonijatkumossa julkihomppeli. :D Peto on niiin ihana. :p

Kai
Pohjantähti tehnyt comebackin!?

Haluu sen lehden...

Tuo kyseinen Gay-Beast taisi olla se ilkeä versio joka päätyi 'oikeaan todellisuuteen' toisesta aika cyberpunkistisesta rinnakkaistodellisuudesta Onslaught-saagan aikana.
Mictrone nivoo viestissään monta toisistaan riippumatonta asiaa yhteen. On täysin totta, että syvää ystävyyttä voi olla myös ilman seksuaalista vetovoimaa, mutta kannattaa ehkä miettiä miksi moinen ajatus on niin yleinen. Se ei varmastikaan liity siihen, että usein ne voivat kulkea käsi kädessä?

Rakkaus ja ystävyys voivat olla toisistaan riippumattomia, mutta on aivan yhtä typerää väittää että ne ovat aina erillään kuin väittää että ne ovat aina vain yhdessä. Joka väittää toisin, sortuu itse samaan virheeseen josta muita syyttää.

On myös kovin omituista väittää, ettei kirjaa voisi ymmärtää kunnolla ilman että puhuu kieltä äidinkielenään. Kieli, kielenhallinta ja kielen ymmärtäminen ovat kuitenkin opittavissa olevia taitoja ja on täysin mahdollista että henkilö joka perehtyy vieraskieliseen tekstiin syvällisesti saa siitä paljon enemmän irti kuin perehtymätön mutta ko. kieltä äidinkielenään puhuva.

Kannattaisi myös erottaa puhuttu ja kirjoitettu kieli toisistaan; kerran kirjoitettu teksti pysyy aina samana jolloin siihen perehtyminen on mahdollista aivan eri tavalla verrattuna jatkuvasti muuttuvaan puhuttuun kieleen.

Ja kun puhutaan teoksesta, jonka ikä on alle 50 vuotta, kielikuvat ovat vielä varsin ymmärrettäviä. Ei tarvitse kovinkaan paljon perehtyä asiaan että ymmärtää eron vaikkapa sanojen 'gay' ja 'faggot' käytön ja merkityksen välillä Tolkienin kielessä ja nykypäivänä.

Saman kielen käyttäjien keskelläkin on eri tasoja, koska eri ihmiset osaavat käyttää kieltään eri tavalla. Esimerkkinä voisin vaikka mainita sanat 'tänä päivänä' ja 'englanninkielinen'.

Voin myös väittää että minun ymmärrykseni englanninkielisestä Tolkienista ei jää jälkeen englanninkielisen ihmisen ymmärryksestä. Tämähän on myös helppo varmistaa, toistaiseksi yksikään englanninkielinen ihminen jonka kanssa Tolkienista olen keskustellut ei ole voinut osoittaa yhtään kohtaa kirjasta joka minulta olisi mennyt ohi siksi, että en puhu ko. kieltä äidinkielenäni.

Sitten itse tekstin tulkintaan. Kun tulkitaan kirjailijan teoksia, jokaisella lukijalla on oikeus tulkita asioita niinkuin haluaa. Jos joku on sitä mieltä, että Frodolla ja Samilla oli homoeroottisia jännitteitä välillään, korkeintaan herra Tolkien voi sanoa asiaan yhtään mitään. Mictronen näkemys siitä, ettei jännitettä ollut on tasan samanarvoinen Shalimarin näkemyksen kanssa.

(Niin, ja itse olen silti sitä mieltä ettei Frodolla ja Samilla ollut välillään seksuaalista jännitettä. Gimlistä ja Legolasista hankala sanoa, koska seksuaalisuus loistaa poissaolollaan Tolkienin kirjoituksissa. Kääpiöiden seksuaalisuus on kuitenkin luonteeltaan kovin erilaista kuin haltioiden, saatikka ihmisten.)

-node
"Tuo kyseinen Gay-Beast taisi olla se ilkeä versio joka päätyi 'oikeaan todellisuuteen' toisesta aika cyberpunkistisesta rinnakkaistodellisuudesta Onslaught-saagan aikana."

Joo, mutta olihan hän silti sininen pörröturkki vaikka olikin vähän ilkeä. :D

Kai
Zewor: "Tuo oli jotenkin yllättävää. Mulle seksuaalisuus on vain yksi osa kokonaisuutta. Se, millä etuliitteellä sitä nimitetään ei ole tärkeää. En heterojenkaan kanssa juttele jatkuvasti heteroseksuaalisuudesta, joten en oikein ymmärrä miksi homojen kanssa pitäisi jutella vain homoudesta."


Niin, mutta homoseksuaalisuus onkin poikkeavaa. Eivät heterot juttele heteroseksualisuudesta, mutta kaksi homoa kyllä juttelevat tästä poikkeavuudestaan... homoseksualisuudesta.

Eivät kaksi tervettä ihmistäkään juttele keskenään terveydestään (no tietty joskus)... mutta jos toinen tai molemmat ovat sairaita, he saattavatkin alkaa puhumaan terveydestään paljon suuremmalla todennäköisyydellä.
Niin. Totta kai ihmiset keskustelevat poikkeavuuksistaan kaltaistensa kanssa jos heidän seuraansa on saatavilla kun muilla ei ole tietoa tai heitä ei kiinnosta, oli sitten kyse homoudesta, koirista, sairauksista tai mutanttiudesta...

Mutta vielä alkuperäiseen aiheeseen palatakseni: muistaako joku elokuvista tai tv-sarjoista muita uuteen yhteyteen liitettyjä klassisia kaapistatulodialogeja X-men 2:n lisäksi? (Toisin kuin esim. LOTR:ssa, tässä viittaus/lainaus on niin päivänselvä ja humoristinen, että siitä on turha väitellä enempää.)

Kyllähän näitä noidaksi tai alieniksi *paljastumisia* on nähty, mutta tarkoitan nimenomaan *keskusteluja* josta löytyy "kauanko olet tiennyt olevasi...", "oletko yrittänyt olla olematta...", "mitä minä tein väärin", "älä nyt ainakaan kerro X:lle" ja muita ikivihreitä.
Ihana keskustelu tämä. ;)

Ottaen kantaa kumpaankin osaan tätä keskustelua. ;D
Kyllä, Kolossi oli *komea* ja muutenkin pidin kovasti elokuvasta. Omasta mielestäni se ei sortunut mihinkään turhaan ei-ryhmä-x:äilyyn, vaan kiltisti pysyi siinä ruodussa, mihin sitä on sarjakuvilla laitettu. :)

Kokuma: Aikaisemmin keskustelussa kritisoit niitä pukuja. Muistaakseni elokuvassakin Wolverine mainitsi jotain niistä puvuista ja oli ihan tyytyväinen, ettei tarvinnut juosta ympäriinsä trikoissa. ;) Ja nämä kyseiset mustat puvuthan todella ovat samanmoiset kuin uudemmat Ryhmä-X -puvut.

Ja sitten siihen keskustelun toiseen osaan, jota on kanssa pakko kommentoida. Tiedä sitten miksi, mutta minusta alkaa tuntua, että node puhuu minun suullani aina välillä. ;) Hän hyvinkin on kiteyttänyt sen, mitä mieltä minäkin olen kielen ymmärtämisestä jne. Itse LotR:n 4 kertaa englanniksi lukeneena voisin uskaltautua väittämään, että ymmärrän sen varsin hyvin. Hihittelen kerta toisensa jälkeen sille, millaisia sanoja hra Tolkien käytti, mutta se johtuu vain siitä, että tiedän millaisia tarkoituksia ne nykypäivänä ovat saaneet. Se ei tarkoita, etten ymmärtäisi kieltä.

JA homousteemaan ja siihen osaan tahtoisin vaan kommentoida sen verran, että mielestäni en näe mitään väärää, miksemme koettaisi verrata mutanttien kaapista ulostuloa homojen vastaavaan? Jopa minä, elokuvan vallassa oleva ihminen, hihittelin sitä kyseistä elokuvan kohtaa, sen osuessa sieltä silmiin aika tehokkaasti. :D

--Druusi
Muita "kaapistatulokohtauksia" kun kyseltiin... niin sarjassa Buffy Vampyyrintappaja on todella paljon piilotekstinä (ja vähemmän piilotekstinä) homo/lesbo-läppää. Muunmuassa aikanaan kun Buffy kertoi äidilleen olevansa Tappaja. "Have you tried not being a slayer?"
Ja onhan siinä ihan "virallisiakin" lesbo- ja homohahmoja, esmes Willow :)
Tottakai elokuvaan muokattiin trendikkäämpi olemus kuin sankareilla oli sarjakuvassa. Ainakin alkuaikoina Ryhmä-X:n olemus oli lähinnä naurettava, riemunkirjavine pukuineen. Elokuvan juoni on koostettu sarjakuvan kulta-ajan tapahtumista jostain 70-80-lukujen taitteesta, jolloin tosiaan kaikkien supersankarien trikoot olivat järkyttävän riemunkirjavia. Jos sankarien olemuksen olisi sellasenaan siirtänyt valkokankaalle, olisi tulos ollut aika kamala. Mietitään nyt vaikka Generation X-elokuvaa. Se oli sarjakuvalle uskollinen, mutta ei myynyt koska se ei edes yrittänyt miellyttää suurta yleisöä.

Elokuvaa tehtäessä on raapaistu pinnalta parhaat palat, kääritty näyttävään pakettiin joka koostuu seksistä ja lievästä väkivallasta ja kuorrutettu erikoisefekteillä. Näitten syiden takia mukaan onkin otettu jo valmiiksi näyttäviä ja kiehtovia hahmoja, kuten Storm ja Kyklooppi, puhumattakaan Wolverinesta. Ne vetoavat jo valmiina hahmoina, eikä esiin tarvitse tuoda tuntemattomampia hahmoja, joiden esittelemiseen ja juonikehittelyyn kuluisi kallisarvoista aikaa. Jos koko porukan puki näyttävään nahka-arsenaaliin, niin ei se ainakaan minua haittaa jos sarjakuvan henki ja sanoma on edes pyritty säilyttämään. Ja niille hardcore faneille onkin sitten ripoteltu pieniä täkyjä, kuten muita mutantteja pienissä cameo-rooleissa, kuten Jubilee, Kolossi, Varjokissa ja Banshee osoittivat esiintymisillään.

Hieman ehkä ärsyttää että osaa tarinasta on muokattu elokuvaan sopivaksi, mutta se on sallittava sillä aika ei millään riittäisi kaikkien taustojen selvittämiseen ja vielä nautittavan juonen vierittämiseen.

X-Men2:n näyttelijäsuorituksista ehkä sen verran että Hugh Jackman on oiva valinta Wolverineksi, kuten myös Patrick Stewart Xavieriksi. James Marsden hoitaa rutiinilla pökkelön Kykloopin roolin ja lähinnä näyttää tylsältä ja komealta. Halle Berry on hyvin saanut esiin Stormin niin heikot kuin vahvatkin puolet ja Alan Cummings on loistava Painajaisena. Rebecca Romjin-Stamos tekee naisen työn Mystikkona, kaiken sen meikin alla, mutta hänen esiintymistään normaalissa ihmishahmossa olisi mukava nähdä enemmänkin. Baarikohtaus missä Mystikko/Grace vietteli Magneton vartijan oli aika vetävä.
Famke Janssen on jollain tapaa hukassa roolistaan Jean Greynä, Ian McKellen tuo syvää arvokkuutta Magnetoon ja Kelly Hu on lähinnä aika mitäänsanomaton, mutta eipä hänen hahmossakaan ole liiemmälti liikkumavaraa.
Nuoret Jäämies, Rogue ja Pyro ovat sangen raikkaita tuttavuuksia, ja käsikirjoitus on oivasti tuonut heille esiin mielenkiintoisia tilanteita. Kuten juuri tuo paljonpuhuttu kaapista ulos astumis kohtaus.

Kokonaisuutena voi sanoa samaa kuin Taru Sormusten Herrastakin. Elokuvana hyvä, mutta sarjakuvan/kirjan sovelluksena jättää hieman toivomisen varaan. Mutta niin siinä käy, kun tekee viihdettä muillekkin kuin vain faneille.

Sarjakuvan rappio on kuitenkin surullista. Nykyinen Ryhmä-X on näyttävä, seksikäs ja väkivaltainen. Nahkaa päällä ja tukka hyvin. Mutta sielu puuttuu. Jos vertaa esimerkiksi uusimpia Ryhmä X:n seikkailuja vanhoihin, 80-luvun sarjoihin sarjoihin ( saatavina muuten Ihmesarjoina lehtipisteissä ) joita herrat Byrne, Claremont ja Austin loivat, on vanhassa todella vara parempi. Käsikirjoitus on elävää, hahmot aidontuntuisia ja monitasoisia ja motiivit uskottavia. Huoh, toista on nyt, kun tärkeintä on että taistellessa on tarjolla hienoja kuvakulmia.

(PS: Niin ja niistä homohahmoista. Ainoa todella julkinen homo on North Star, ja kyseenalaisia tapauksia löytyy lähinnä X-Factorin piiristä, missä Rictorilla ja Shatterstarilla tuntuisi olevan jotain ystävyyttä syvempää. Homohahmot ovat aika harvinaisia loppujenlopuksi. Ainoa lesbo minkä tiedän supersankarien piirissä on Gen 13-ryhmässä toimiva Fairchild. Niin ja onhan aina Darkness-sarjakuvan Wenders, homoeunukki joka himoaa isäntäänsä. :D )