Suomen partioliikkeen kannanotto seksuaali- ja sukupuolivähemistöihin liikkeessä

• Uutinen
  • Yhteiskunta
  • (päivitetty )
  • Juhani Viherlahti

Suomen partioliikkeen johto ilmaisee kannanotossaan Ranneliikkeelle, että heidän linjansa on jokaisen tasa-arvoinen kohtelu henkilön taustasta riippumatta.

Ranneliikkeen toimituksen nimissä pyysin Suomen partioliikkeen johdolta kannanottoa, viitaten Britti-partion julistukseen tasa-arvoisesta suhtautumisesta: "...Suomen partioliikkeen kannanoton suhtautumisessa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin partion jäseninä ja myös partiojohtajina."

Tässä heidän vastauksensa:
"Suomen Partiolaiset suhtautuu Iso-Britanniassa lanseerattuun kampanjaan positiivisesti: se vie ymmärrystä partioliikkeen olemuksesta siellä toivottuun suuntaan.

Myös Suomessa jäsenistön monimuotoisuus on itsestään selvyys: Peruskirjamme mukaan partio on avoin kaikille, jotka hyväksyvät sen päämäärän ja arvopohjan.

Toistaiseksi meillä ei ole ollut tarvetta lähteä yksilöimään mitään erityisryhmiä, joille olisimme erityisen avoimia. Tämän myötä määrittelisimme ikään kuin jonkinlaisen "peruspartiolaisuuden" ja tätäkään emme haluaisi!

Mainoskatko - Sisältö jatkuu alla
Mainoskatko loppuu

Tänä keväänä on Suomen Partiolaisissa kuitenkin aloitettu monimuotoisuuslinjausten valmistelu osoittaaksemme uskoamme siihen, että partio on oikeasti avoin järjestö ja liike. Partion avoimuuteen kuuluu luovuttamattomasti monimuotoisuuteen kannustaminen jo pienestä pitäen, se on tärkeä osa partiokasvatusta.

Me haluamme, että Suomessa kaikki lapset ja nuoret kasvavat yhteiskunnassa, jossa jokaista kohdellaan tasa-arvoisesti sukupuolestaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai alkuperästään riippumatta. Tähän haluamme partiokasvatuksen keinoin vaikuttaa.”

********

Kannanoton on allekirjoittanut Heidi Jokinen, Suomen Partiolaisten puheenjohtaja

Partioliikkeen sivut

Kommentoi jutun aihetta

Sinun tulee kirjautua sisään voidaksesi aloittaa uuden keskustelun

Ei vielä tunnusta? Liity nyt!