Tsetsenian homojahti: julkaistussa nimilistassa ei ole homomiesten nimiä

  • Uutinen
  • Yhteiskunta
  • vaeltaja2006
  • 1


Venäläinen riippumaton lehti Novaja Gazeta julkaisi heinäkuun 9. päivänä uutisen tammikuussa 2017 tapahtuneesta joukkosurmasta Tsetseniassa. Mukana oli 27 surmatun miehen nimet. Ilmeisesti listassa ei ole homomiesten nimiä. Lehdet ovat korjailleet uutistaan.

Tsetsenian viranomaisten suorittama joukkosurma on tehty tammikuun 27. päivänä 2017. Helsingin Sanomat julkaisi uutisen ensimmäisenä Suomessa. Novaja Gazetan julkaisemaa uhrien nimilistaa on tulkittu väärin ja esim. uutistoimista DPA kertoo, että käännösvirheen vuoksi on oletettu, että listassa on tapettujen homomiesten nimet. Venäläinen järjestö LGBT-Network kertoi tiedotteessaan toissa päivänä, että heidän tietojensa mukaan listassa ei ole homojen nimiä.

Ihmisoikeusaktivistit ja mm. Amnesty pitävät tietoja joukkosurmasta melko luotettavina. Tieto on vuotanut Tsetsenian viranomaisilta. Viranomaisilla on ollut pitkä nimi- ja kuvalista, jossa tapetut on merkitty miinus-merkillä. Ilman oikeudenkäyntiä tapetut ovat olleet vankeina poliisikasarmissa Groznyn alueella. Paikalla on ollut korkea-arvoisia virkamiehiä, mm. virkaatekevä sisäministeri ja presidentin turvajoukkojen johtaja. Virallisesti Tsetsenian viranomaiset kiistävät tiedot ja syyttävät Novaja Gazeta -lehteä valeuutisten leivttämisestä.

Mm. Zeit Online -lehti kirjoittaa heinäkuun 10. päivänä, että aluksi joukkosurman syynä pidettiin surmattujen homoseksuaalisuutta. Nyt kuitenkin on todettu, että se ei ole ollut murhamotiivi. Vangitsemiset alkoivat, kun alueella surmattiin kaksi poliisia. Kolme kiinniotettua oli ammuttu jo sairaalassa tapahtuman jälkeen, kertoo ihmisoikeusjärjestö Memorial.

1 kommenttia

Hienoa, että taas saatiin luotettavaa tietoa Venäjältä.

”Tuoreen tutkimuksen mukaan venäläiset pitävät Stalinia maailmanhistorian kaikkien aikojen merkittävimpänä henkilönä – hyvänä kakkosena tulee presidentti Putin.”
(Jarmo Mäkelä - eläkkeellä oleva ulkomaantoimittaja, joka on työskennellyt Moskovassa, Washingtonissa ja Brysselissä.)

http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005285616.html