Ammattiyhdistyksetkin alkavat huomata sateenkaariväen!

» AY-liike herää ottamaan huomioon sateenkaarivähemmistöjä

Hesari uutisoi tänään, että SAK alkaa ajaa sateenkaariväen asiaa. Elina Lappalaisen kirjoittamassa jutussa aloitetaan aivan oikealla päättelyllä: "Ay-liikkeen vetovoimaa voidaan lisätä ottamalla huomioon ihmisten moninaisuus ja erilaiset tarpeet..."

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/SAK+alkaa+ajaa+sateenkaariv%C3%A4en+asiaa/1135247033974

Kyyninen minä: Ay-liike konservatiivisena tulee jälkijunassa tässä(kin) asiassa. Nyt kun jäsenkato alkaa olla hälyttävä ja ammattiliittojen vaikutus yhteiskunnassa muutenkin merkittävästi vähenemässä, on aika poimia niitä yksittäisiäkin marjoja metsästä, kun pehkoja ei ole enää näkyvissä. Nyt he ilmoittautuvat ja kertovat: "Vähemmistöille haluamme kertoa, että ay-liike voi edistää myös heidän asemaansa".

Muistan edelleen kymmenien vuosien takaisen tapahtuman. Kävin keskusliittomme puheenjohtajan kanssa tunnustelumatkalla Eteläranta 10:ssä liittymiseksi mukaan meitä tuntuvasti suurempaan liittoon. Meitä pidettiin liian pienenä, eikä kiinnostusta syntynyt tipan vertaa. Sen verran kohteliaita olivat, ettei ovea näytetty aivan heti.

Ei mennyt kuin muutamia vuosia tuon tapahtuman jälkeen, kun keskusliitot äkkäsivät jäsentenkin olevan tärkeitä ja heistä alettiin kilpailla jopa raivokkaasti.

Otin muutaman kerran puheeksi sateenkaari-ihmisten huomioon ottamisen, esimerkkinä vaikka edulliset ryhmävakuutukset. Kukaan ei halunnut ajaa sitä asiaa, että samaa sukupuolta olevat elämänkumppanit olisi merkitty edunsaajiksi. Vastakkaista sukupuolta oleva avopuoliso kuitenkin mahtui joukkoon mukaan. Parisuhdelaki ratkaisi tämän seikan rekisteröityneiden parien osalta. En ole tarkistanut, josko ryhmävakuutuksissa otettaisiin tänä päivänä huomioon myös samaa sukupuolta oleva avopuoliso.
Minäkin olen kyyninen. Jukka Lehtonen teki aikoinaan tutkimuksen asenteista AY-liikkeessä. Kävi ilmi, ettei hlbt-asioita oltu edes suuremmin ajateltu monessa liitossa.

SAK on paitsi myöhässä niin sen lisäksi ehdotukset eivät riitä. Nuo ovat hyvinvoivan eliitin etuja. Keskeisin ongelma on se, miten päästä hyvinvoivien eliittiin. Alas SAK!
  • 3 / 12
  • Kolmoisritti
  • 19.6.2009 12:49
SDP on SAK:n puolue. SAK maksaa SDP:lle isoja rahasummia.

SDP yrittää kalastella uskovien ääniä ja nyt haravoi homoseksuaalien ääniä.

Mä oon kyllä yllättyny SAK:n vedosta. Hyvä asia.
  • 4 / 12
  • millikan
  • 19.6.2009 16:15
Vaikka kyynisyys olisikin kivaa, niin on todettava että askel oikeaan suuntaan, vaikka olisikin myohässä ja pieni, on silti parempi kuin ei askelta oikeaan suuntaan.
  • 5 / 12
  • Geschwitz
  • 21.6.2009 19:20
Jeps jeps. Mikähän liitto lesboprekaarin asioista ja toimeentulosta olisi kiinnostunut? Anyway, pääsin pari viikkoa sitten oman alani taiteilijajärjestön jäseneksi kun osaamiseni oli vertaisarvioissa riittävän hyväksi havaittu. Pitäisiköhän duunata hlbtq-asioista juttu liiton lehteen? En muista että niistä asioista olisi siellä hirveästi kirjoitettu.
Miksi tämä "prekariaatti" ei järjestäydy? Saisi ehkä sanansa siten paremmin kuuluville.
smo kirjoitti: "Miksi tämä "prekariaatti" ei järjestäydy? "

Siksi, että se ei kannata.
Ensinnäkin, saattaa olla yhdellä prekaarilla työt useamman eri liiton alueella, minullakin on töistä osa PAM:in alla, toinen osa on JHL:n.
Toinen, mitä ilmeisin on se, että liitot ajavat ansioisidonnaista sosiaaliturvaa ja samalla lyhennettyä työviikkoa tekevälle on tehty lähes mahdottomaksi saada ansiosidonnaista.
Kolmas on se, että paitsi että liitot ajavat ansiosidonnaista sosiaaliturvaa, ne kaikin tavoin yrittävät nitistää muunlaisen sosiaaliturvan, joka saattaisi tehdä prekaarisesta työstä vielä kannattavaakin.

Liitot ovat siis määrätietoisesti heikentäneet prekaarin työläisen asemaa ja miksipä ei, jonkun pitää joustaa, muuten KAIKKI joustavat. Minä vain en hyväksy tällaista, että jotkut joustavat aina ja toiset eivät ikinä
  • 8 / 12
  • Geschwitz
  • 21.6.2009 21:30
On järjestäydytty. Osa ongelmaa on tuo mistä Poris mainitsi, osa palkasta tulee yhden ja osa toisen liiton hommista. Itse kuulun tällä hetkellä kahteenkin liittoon. Prekaarit alkavat olla jo niin iso joukko että osa vasemmistosta ottaa sen vaatimukset vakavasti. Toimin enemmän vasemmistossa kuin liitoissa, mutta työ on todella hidasta. Prekaareissakin on hyvin monenlaisia ihmisiä, mutta yksi asia josta voi olla yhtä mieltä, on perustulo. Se takaisi paremmat neuvotteluasemat niin akateemisille ja muillekin prekaariduunareille kuin ansiosidonnainen sosiaaliturva.

Ja jos tekee osan tienesteistään taiteen alalla, niin se on niin pieni äänestäjäjoukko, ettei sen ääni kuulu mihinkään liittoon tai puolueeseen asti. Eipä silti, en lähtisi kokopäiväduuniin jos sitä tarjottaisiin, onhan mulla ihan säädyllinenkin ammatti. Tämä on mun valinta, ja sit pitää vain kärsiä valinnan huonot puolet nahoissaan. Ainakin voin päättää 24/7 ajankäytöstäni ja mitä duuneja teen.
Hesari on helsinginkatu. Stadari tai Hesa on sama kuin Helsingin Sanomat. Sori pilkunviilaamisesta=). Kiitos tästäkin huomiosta ja viestistä. Sulla toi tutka on hyvin päällä ja sä kerrot ja puutut ajankohtaisuuksiin mukavasti. Sun juttuja on kiva lukee. Mä oon itse kiistanalainen persoona ja joidenkin mielestä mut sais stikkaa täältä ulos. Tsori mun vihamiehille. Jeesus rakastaa teitäkin ja ylläpito päättää ketä ne täältä bannaa=)....Mä oon tähän keskustelupalstaan jumissa ku purkka tukassa.

Hyvää kesää kaikille ja terveisiä Pihlajasaareen sinne kallioluodolle ja vähän ylemmäksikin saarta täältä yli 600km päästä. Toivottavasti tulee hyvät kelit (ainaki kikkelit hihi).

N
Kiitos myös poralle hyvästä kommentista prekariaatista. Puhut vähän mutta jälleen asiaa.

The N
freegani ja pervo
Musta SAK:n mukaan tulo näihin kampanjoihin on ihan hyvä liike. Totuus on tietysti se, ettei AY-liike muuta välttämättä asenteita kaikilla työpaikoilla niin, että kuka tahansa raksatyöläinen uskaltaa tulla ulos kaapista ilman, että tarvitsee pelätä, että joku kusee eväsrasiaan, mutta se nyt on liike sinne suuntaan.

SAK:n toiminnan kritisoinnissa haistaa taas sen saman katkeruuden, joka liittyy yleisesti vasemmiston kritisointiin. Jostain syystä SAK:n kytkös SDP:hen on aina paljon pahempi kuin EK:n ja Kokoomuksen ja kukapa sitä nyt haluaisikaan puhua ääneen pienituloisista ja köyhistä ja kouluttamattomista. Kaikki niihin ja sosiaalishuoltoon ja muuhun sellaiseen liittyvät asiat on rumia ja likaisia.

Mua harmittaa, että tästä SAK:n toiminnasta, Pinkkiruususta tai Vasarasta ei kuulu yhtään mitään... koskaan... sen jälkeen kun ne on perustettu. Mitä ne on tehneet sen jälkeen? Miksei ne näy hesarissa ja miksei ne näy vaikkapa tällä keskustelupalstalla?