Pora-liike, palaan vielä kiusaamishistoriaasi tuo Päivi Hamaruksen väitöskirjan pohjalta. Hän on selvittänyt perusteellisesti kiusaamisen psykodraamaa ja siihen liittyviä rooleja haastattelemalla lähes sataa kiusaamisprosesseissa mukana eri rooleissa ollutta väitöskirjaansa varten. Hamaruksen työllä on siis todistusvoimaa.
Otan yhteenvedon kotisivullani olevasta Hamarus-yhteenvedosta koskien kiusaajan motiiveja ja kiusaamisen dynamiikkaa, joka voi johtaa tuhoisaan kierteeseen:
"Kiusaaja saa omasta käyttäytymisestään mielihyvää ja hän kannustaa muitakin kiusaamaan, mikä vahvistaa edelleen kiusaajan käyttäytymistä. Ryhmän muut jäsenet sortuvat helposti kiusaamaan kiusaajan uhria, koska uhri on turvallinen kohde. Jatkuvan kiusaamisen seurauksena syntipukista tulee niin surkea, että hän on useimpien mielestä ansainnut rangaistuksensa. Vähitellen kukaan ei halua olla tekemisissä kiusatun kanssa, koska pelkona on ryhmän hyväksynnän menettäminen. Tällainen kehä johtaa kiusatun eristämiseen yhteisöstään. Uhri on itse leimattu syylliseksi tilanteeseen".
Tuossa yhteenvedossa on selvästi myös toimintaohjeita kiusaamisen lopettamiseksi. Sinun - tai kenen tahansa kiusatun - tulee keksiä keinot, joilla kiusaajalta otetaan pois tämän omat kiusaamisaseet sekä alistamisen ja eristämisen keinot.
Mielestäni Hamaruksen väitöskirjasta voidaan päätellä ainakin seuraavia toimintaohjeita kiusaamisprosessin lopettamiseksi sovinnollisesti:
1. Kiusaajan yksi tehokkaimpia keinoja ärsyttää ja provoisoida kohdettaan, niin että tämä lopulta itse provosoituu ja tekee jotain typerää, jolla itse menettää kasvonsa. Uhri on itse leimattu syylliseksi tilanteeseen. Kannattaa siis noudattaa tiukasti presidentti Koiviston periaatetta: ei pidä provosoitua vaikka provosoidaan. On pakko välillä ottaa etäisyyttä ja suojautua, ettei itse aja itseään piippuun.
2. Kannattaa myös valita ne taistelut, joihin osallistuu. Ei kannata vastata kiusaajan jokaiseen piikittelyyn. Kiusaaja, joka on usein verbaalisesti lahjakas, lähettää pieniä piikkejä syötteinä, joihin toivoo kohteiden tarttuvan, jotta pääsisi heitä jälleen alistamaan.
Muista vanha sanonta: "Kun sian kanssa painii, itse likaannut mutta sika siitä nauttii".
3. Hanki liittolaisia. Kiusaajalla on usein kotikenttäetu omalla taistelukentällään, jos hän on onnistunut hiljentämään ja alistamaan kriittiset äänet. Yritä silloin löytää puolustajia, jotka yrittävät lopettaa kiusaamisen ja antaa sinulle tukea. Yritä myös löytää ihmisiä joilla on tarpeeksi valtaa lopettaakseen kiusaamisprosessi. Monissa yhteisöissä on kiusaamisen kieltäviä säännöstöjä, kuten puolustusvoimissa simputuksen kieltävät säännöt ja monilla nettipalstoilla kiusaamisen kieltäviä ohjeita.
Sinua saattaa kiinnostaa, että aivan uusissa psykodraaman eettisissä ohjeissa vuodelta 2007 kehotetaan suojelemaan kohteen ihmisarvoa ja vapautta sekä välttämään pakottamista, harhaanjohtamista ja manipulaatiota psykodraaman keinoin:
http://www.psykodraama.fi/Psykodraaman%20eettiset%20ohjeet%2001%2001%202007.pdf
Ymmärtääkseni tällä kentällä on ollut suuri merkitys sinun elämässäsi kiusaamisprosessissa.
Jos et oman yhteisön piiristä löydä apua, etsi ulkopuolelta. Kysy vaikka mielenterveysyhdistyksistä tai Narsistien uhrien tuki-järjestöstä:
http://www.narsistienuhrientuki.info/index.php?alasivu=180&valikko=2
4. Irrottaudu itse tilanteesta. Vaikka olisikin joutunut kiusaamisprosessin kohteeksi, aina kannattaa säilyttää itsekrittiisyys ja moraali, eikä lähteä silmittömään vastahyökkäykseen. Se ei kannata, koska kiusaaja on usein niin kivettynyt, ettei hänellä riitä empatiaa rakentavaan suhtautumiseen. Itsekriittisyys ja itsehillintä ovat myös toisessa mielessä suositeltavia kiusaamisprosessien yhteydessä. Hamaruksen väitöskirjan mukaan yksi kiusaamisen motiiveista on usein pelko joutua itse kiusaamisen tai pilkan kohteeksi. Kiusaajalla saattaa olla samanlaisia näkyviä tai piileviä ominaisuksia kuin kiusaamisen kohteiilla. Tällöin kiusaaja noudattaa toimintaohjetta "kiusaa ennen kuin itse tulet kiusatuksi".
Kiusaajalla saattaa olla hieman hassu tapa puhua, kuten antamassasi esimerkissä tai hieman hassu tapa kirjoittaa. Nämä voivat herättää pelkoa joutumisesta itse kiusatuksi.
Minusta eettisesti kestävä ratkaisu kiusaamiseen on kuitenkin päästä rakentavaan sopuun kaikkien osapuolten kesken, sen sijaan että yrittäisi alistaa tai kiusata (entistä) kiusaajaa.
Siinä mielessä kannattaa tarkkailla myös omaa suhtautumistaan: teenkö itse perusteettomia yleistyksiä tai hyökkäyksiä?
Aina välillä kannattaa ottaa etäisyyttä ja katsoa tilannettaan ja iitseään ulkopuolelta.
Jos haluat lisää viisaita elämänohjeita [itsekriittinen virnistys :)], tule kanssani harjoittelemaan perustellun argumentaation tekniikkaa ennen ensi kesän Prideä. Voidaan harjoitella yhdessä protestien esittämisen tekniikkaa ja taktikkaa. Esimerkiksi pelkkä puukon iskeminen jonkin pyhän laitoksen oveen ilman perusteluja johtaa vain siihen, että sinua aletaan leimata "hulluksi" ja "vaaralliseksi".
Paljon tehokkaampaa olisi iskeä pyhän laitoksen oveen eritelty lista epäkohdista ja korjausvaatimuksista, kuten esimerkiksi Luther teki naulatessaan 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen vastustaessaan katolisen kirkon korruptoituneisuutta. Vaikka Luther joutui tämän takia paavin kostotoimien ja kiusaamisen kohteeksi, hänen protestinsa tehosi loppujen lopuksi.