kahvila

Kertokaas hyvät naiset kuinka moni olisi kiinnostunut oikeasta kahvilasta.Dtm.n kahvila rustattiin kaupungin viihtyisimmäksi?Hmm.
Olen kyllä viihtyisimpiäkin nähnyt.Eikö olisi kiva jos meillä naisilla olisi oma olohuone josta saisi eri kahveja,tee-laatuja,kaakaota,viiniä,ihania pieniä suklaa -herkkuja ,kotipullaa,pikkusuolasta.Hyvää musiikkia,jokunen hyvä kirja ja lehti.Ehkä jokunen peli yms.Olisiko kiinnostusta,ehtisittekö käymään???Kertokaa!
Asun aika kaukana Helsingistä, joten en kuulune kohderyhmään. Mutta Hesassa joskus käydessä ihmettelen aina homokahvilan puuttumista. Korvaakohan Stokka tämän joltain osin? Mielestäni ei.

Mutta kyllä, kävisin itse mieluummin kahvilassa kuin kapakassa. Ja saisi sillä naisiakin olla, ei haittaisi ainakaan minua (kunhan vain miehiäkin seasta löytyisi).

DTM:n kaffilassa on tullut käytyä kerran... Vähän kolkon oloinen ollakseen kaupungin viihtyisin. Ehkä sitäkin voisi jotenkin petrata.
Taitais olla vähän liian iso taloudellinen riski yrittäjälle tuo naisten kahvila, tai sateenkaarikahvila ylipäätään. Ikävä kyllä. Tai mistäs sitä tietää.
  • 4 / 12
  • Public eye
  • 11.1.2006 16:06
Jos se dtm:n kahvila on niin epäviihtyisä, miksei siitä voisi tehdä viihtyisämpää? Asiakaspalautteella on ihmeellinen voima, sitä vaan dtm:lle ja konkreettisia ehdotuksia, niin on sitten jotain pohjaa kitistä, ellei edelleenkään mitään tapahdu.

Käsittääkseni ongelmana on se, että asiakaskunnassa on niin monenlaista tarvetta, että elleivät "oikeaa" kahvilaa kaipaavat välitä tuoda mielipidettään kuuluville, ei paikassa myöskään tiedetä mistä homma saattaisi kiikastaa. Toinen vaihtoehto on pistää pystyyn oma kahvila, mutta lienee helpompaa paikkauttaa vanhaa olemassa olevaa kuin löytää rahat aivan uuteen.
Ei siitä DTM Cafésta kyllä viihtyisää saa niihin tiloihin ihan helposti. Toisaalta vanhan Robertsin aikaan se kahvila joskus näytti melkein viihtyisältä.

Ainakin vois aloittaa siitä, että se tavallinen kahvi olisi edes juotavaa. Niin hirveää sumppia en ole saanut eteeni missään muualla kuin Seta:n kokouksissa ja erilaisissa palavereissa DTM.
  • 6 / 12
  • Public eye
  • 12.1.2006 13:18
Kun nyt mietin sitä dtm:n kahvilaa vähän tarkemmin, minusta siellä nimenomaan on tarjolla näitä maxin kaipaamia eri kahvi- ja teelaatuja, kaakaota, viiniä, kotipullaa ja pikkusuolaista. Sulaaherkuista en ole niin varma. Ja musiikki voisi olla parempaa, rauhallisempaa. Sekin on tietysti makuasia ja ellei kukaan suoraan valita tai esitä toivomuksia, tyyli ei muutu. Lehtiäkin nähdäkseni on tarjolla.

Käyn tosin aika harvoin kahviaikaan, mutta minusta paikan ulkonäkö ja viihtyisyys on kohentunut aika paljon sitten viime kesän, tuoleja on uusittu ja värejäkin uudistettu. Eikä se kahvi ole ollut mitään hirveää sumppia vaan ihan normaalia kahvia jollaisena sen olen tilannutkin. Mutta ehkä minulla on vain kehittymätön maku ;)
  • 7 / 12
  • Juksteri
  • 12.1.2006 23:40
Ihan viihtyisältähän tuo dtm:n kahvila minusta vaikutti, kun kävin siellä tänään iltapäivällä, eikä edes ollut tyhjillään (ei ehkä pitäisi paljastaa, tai muuten pullat ja vapaat pöydät loppuvat kesken). Kahvi oli sitä samaa mitä muuallakin saa, mutta kaiketi erikoiskahviakin olisi löytynyt. Dtm:n palautesivun kautta voi antaa ideoita, esimerkiksi jos kaipaa lautapelejä. Mutta ihan vaan vapaasti uusia kahviloita perustamaan, jos tarmoa riittää.
  • 8 / 12
  • minä vain
  • 7.3.2006 22:22
Mikä on homokahvila? Myydäänkö siellä jotain homokahvia tai homopullaa? Anteeksi kärkäs kommenttini mutta miksi kahvilan pitää olla HOMOkahvila, eikö kukin yhtä lailla viihdy ns. normaalikahvilassa? Tämä kommentti ei ole tarkoitettu rienaamaan kenenkään ketjussa olevan viestiä henkilökohtaisesti.
  • 9 / 12
  • Public eye
  • 7.3.2006 22:57
Miksi yleensä mennä kahvilaan, jos vain tekee mieli kahvia ja pullaa? Jostain R-kioskilta tai vastaavalta sen kahvin ja pullan saa halvemmalla, ellei peräti mene kotiin keittämään kahvia ja leipomaan pullaa.

Ehkä 'minä vain' ei ole tullut ajatelleeksi, että kahvilaan mennään siksi että oltaisiin juuri siellä, osana tilaa ja yhtenä kaikista paikalla olevista ihmisistä. Silloin ainakin itse valitsen tilan jossa viihdyn ja jossa uskoisin olevan ihmisiä, joiden kanssa mielelläni muodostan samassa tilassa olevan joukon.

Joistakin ihmisistä tuntuu, että he haluavat nähdä muita ja tulla nähdyksi juuri 'homokahvilassa'. Ehkä 'minä vain' ei ole koskaan kokenut tällaista halua. Ei hätää, silloin ei tule myöskään ongelmaa siitä, että ei löydä mieleistään kahvilaa, kun kaikki kelpaa.
Ihan samaa olen manannut. DTM:n kahvila on minusta vain kuin osa isompaa diskokompleksia. Kun menen sinne yksikseen istuksimaan, tulee sama tunne kuin istuisi pubissa. Eihän sitä (ihan) aina kaipaa. Tokihan paikassa tarjottavaa on, mutta sivuvitriinissä, jotenkin huomio kiinnittyy niihin pakollisiin (?) oluthanoihin ennenkuin pullaan ja kahviin. Ja paikassa on minusta jotenkin pimeää ja trendipubimaista. Olen tosin siihen ihan tyytynyt, mutta kahvilana en sitä pidä.
Toisaalta... viihdyn kahviloissa, luen ja kulutan aikaani ja olen samaa mieltä kuin Public Eye, vaikkei kahviloilla ole minulle niin suurta yhteisöllistä merkitystä kuin esim. pubeilla ja klubeilla.
Kahviloita on moneksi, alkaen Porvoon ihanista konditoriakahviloista päätyen huoltoasemien ihaniin vaniljamunkkiloihin.
Ennemminkin voisi kysyä, kuuluuko suomalaiseen alakulttuuriime yleensäkään perinteiset kahvilat?
Nimimerkille "minä vain", yhtä hyvin voisi kysyä mikä on "homodisco", soitetaanko siellä "homomusiikkia" ja tanssitaanko "homotansseja", tai mikä on "homobaari", tarjotaanko siellä homo-olutta ja homosiideriä?

Jos menet vaikka Hampuriin, löydät sieltä muutamia oikeasti viihtyisiä homokahviloita. Niillä on periaatteessa sama idea kuin homodiscoilla ja homobaareilla, eli että asiakaskunta koostuu homoista, jotka voivat siellä tavata toisiaan ja viettää aikaa ilman, että ympäristö olettaa heidät heteroiksi ja vaatii heidän esiintyvän heteroina. Ei tarvitse katsella kutevia heteropareja, jne.

Homokahvilat erottuivat ainakin Hampurissa kuitenkin homobaareista ja -discoista selvästi tietyn etiketin ja ilmapiirin osalta. Homokahviloissa on paljon matalampi kynnys mennä keskustelemaan tuntemattomien kanssa, sillä etikettiin kuuluu, että siellä ei pyritä iskemään ketään, eikä keskustelemaan tulevia sovi tyrmätä, vaikka ei heistä olisi kiinnostunutkaan, vaan on kohteliasta jutella heidän kanssaan ainakin jonkin aikaa (tämä olisi toki hyvä ohje myös baareihin ja discoihin, mutta ehkä se on helpompaa ainakin osalle ihmisistä, kun sanattomaan sopimukseen tavallaan kuuluu, ettei ketään isketä, eikä ketään siis myöskään torjuta.= Jos juttu sitten sujuu hyvin, voi jompikumpi vihjaista, että viikonloppuna olisi siellä ja siellä bileet. Jos molemmat ilmestyvä paikalle, juttua voidaan ehkä jatkaa ja se ehkä johtaa johonkin...

Ennen kaikkea homokahvilat ovat viihtyisiäja seesteisiä oleskelupaikkoja, joihin voi tulla istumaan kahvikupposelle ja leivokselle, lounasaikaan ehkä saa jotain pieniä ruoka-annoksiakin. Tunnelma on tavallaan rennompi kuin homodiscoissa, mutta etiketti tiukempi.
Ai niin, vaikka se ei mikään homokahvila olekaan, olen huomannut että monet homot viihtyvät iltapäiväisin Café Esplanadessa, joka onkin yksi Helsingin viihtyisimpiä kahviloita, ja joka on kuuluisa korvapuusteistaan.