Oikeusministeriö selvitti vähemmistöjen kokemaa vihapuhetta (juttukommentit)

Minua ei ole mainittavasti kiusattu suuntautumiseni takia, mutta työpaikoilla olen ollut silmätikkuna ei-vasemmistolaisten mielipiteitteni vuoksi. Yhdessä työpaikassa kommunisti luottamusmies nimitteli minua kulakiksi. Oli myös eristämistä ynnä muuta. En tuputtanut mielipiteitäni kenellekään, enkä ole edes erityisen kiinnostunut politiikasta. En koe olevani oikeistolainen, pikemminkin realisti, ihminen, joka ajattelee omilla aivoillaan. Kollektivismi ja tasapäistäminen ovat minulle myrkkyä.
  • 2 / 23
  • Public eye
  • 4.3.2016 20:10
1965, tuosta kertomastasi tapahtumasta lienee myös jo kulunut hyvän aikaa, sillä kuvittelisin että harvalla työpaikalla on enää aikoihin valittu kommunistia luottamusmieheksi.
Ei siitä niin kauan ole, noin 10 vuotta. Tiedän yrityksen jossa on tänäkin päivänä kommunisti luottamusmiehenä. Ja kyseessä on media-alan firma.
  • 4 / 23
  • Public eye
  • 4.3.2016 22:23
Mihin Suomen kommunistisista puolueista/liikkeistä tiedät hänen kuuluvan (tiennet tämän koska tuskin haluat syyllistyä vihapuheeseen)?
En tiedä tarkemmin, eikä tässä ketään leimata tai vihata, koska en mainitse nimiä yms. Paljon olisi kerrottavaa mutta jätän asian tähän.
Public eye, et varman olisi maininnut vihapuheesta, jos olisin puhunut porvarista. Tämä on vasemmalle kallellaan oleva saitti, ja sen kyllä huomaa.
Voi että... jos kaivaudut vähän syvemmälle arkistoon, niin joidenkin näkemysten mukaan tämä saitti ei ole ollenkaan vasemmalle kallellaan, vaan vallan päin vastoin... :)
  • 8 / 23
  • Public eye
  • 5.3.2016 10:47
No, "porvari" ja "kommunisti" tuskin edustavat kahta ääripäätä, joista muutenkin on viime aikoina on kovasti kohkattu.

Kommunisti tarkoittaa tietyn ideologian kannattajaa, joka on yleensä järjestäytynyt kommunistseksi itsensä luokittelevaan puolueeseen. Porvarin vastakohta yleisnimityksenä voisi perinteisessä mielessä olla vaikka "vasemmistolainen", jotka sinänsä nykymaailmassa taitavat olla katoava luonnonvara.

Ottaen huomioon, että kommunisti on yleisesti haukkumasanana käytetty nimitys ihmisestä, jonka poliittiset mielipiteet eivät satu sanojaa miellyttämään riippumatta siitä, onko kohde itse mielestään kommunisti vai ei, tämän leiman kevyttä heittelyä voi mielestäni hyvinkin pitää, ellei poikkeuksetta vihapuheena, niin ainakin kunnianloukkauksena.
Hetkinen, onko todella niin, että sana "kommunisti" on pejoratiivinen? Ymmärtääkseni kommunisti on henkilö, joka kannattaa tuotantovälineiden systemaattista yhteisomistajuutta ja hyödykkeiden tasajakoa. Ja kapitalisti henkilö, joka kannattaa niiden yksityisomistajuutta. Molempia voinee olla kuulumatta puolueisiin. Onko vastaavasti "kapitalisti" pejoratiivinen?
Public eye, voiko sitten homoistakaan puhua - onhan sekin haukkumasana, ja jonkun mielestä kunnianloukkaus.
Ymmärtäisin, että luottamusmies oli se sitten nainen tai mies, valitaa vaaleilla eli on ainakin enemmistön luottamuksen saanut - edusti hän sitten minkälaista aatesuuntaa tahansa. Jos siis maailmankuva häiritsee, ei kun äänestämään tai itse ehdolle.
smo, tämän paikan saa oikealle kallelleen vain suurella puskutraktorilla jos silläkään. Ei tarvitse kuin palauttaa mieliin nimimerkki "jukka" ja hänen sekoilu Kokoomus-nuorten kojulla Kaivarissa pari vuotta sitten. Jos vastaavaa tapahtuisi Vasemmistoliittoa kohtaan, se olisi skandaali Arhinmäkeä ja hänen kannattajia kohtaan täällä. Ja eikös Paavo ollut ehdokkaana vuoden heteroksikin. - Wow! Myös Kokoomus on puhunut paljon homojen ja muiden vähemmistöjen puolesta monet kerrat, ihan ministeritasolla, mutta täällä niitä ei noteerata. Ei tarvitse kauaa miettiä miksi.

Ja smo, laita pari linkkiä, joista ilmenee paikan oikeistolainen kallistuma.
Tämän uutisen alle ei oikein kuulu tämän sivuston poliittisen "kallistuman" ruotiminen. Kannattaisiko rekisteröidä (ilmaiseksi) nimimerkkinsä, niin voisi hämmästyttäviä-kummastuttavia asioita ruotia vähän fiksummissa paikoissa (l. keskustelufoorumilla) kuin ihan muita asioita käsittelevien uutisjuttujen kommenttiketjuissa?

Nimimerkki "Jukka" on yksi toisinaan tännekin (ja myös vaikkapa Uuteen Suomeen) kommentoivista. Arhinmäen ehdokkuudella "vuoden heteroksi" ei ole mitään tekemistä tämän sivuston kanssa (voitonhan muuten vei Vihreiden Ville Niinistö). Ei silläkään, että samaisesta tittelistä kilpaili Keskustan Annika Saarikko. Eikä luonnollisesti silläkään, että edellisvuonna kyseisen tunnustuksen voitti Kokoomuksen Jaana Pelkonen - vaikka asiasta tällä sivustolla kerrottiinkin. Pelkosen tekemä työ avioliittolain uudistuksen (ja muidenkin hlbti-asioiden) hyväksi on kyllä muutenkin ollut esillä.

Jos tämä sivusto tuntuu sinusta jotain tiettyä poliittista väriä tunnustavalta, niin saat toki pitää käsityksesi. En minä epäilystesi hälventämiseksi mitään linkkejä ala kaivelemaan.
Vaikka en haluaisi yhtään pitkittää tätä hyvää-päivää-kirvesvartta-keskustelua, täytyy kuitenkin muistuttaa nimimerkille "1965", että kusumanimenä "homo" on aivan yhtä pejoratiivinen henkilölle, joka ei homoksi itseään identifioi, kuin olisi "hetero" homolle, tai vaikka "kapitalisti" tai "porvari" tai "kommunisti" ihmiselle, joka ei ole tällaiseksi julkisesti tunnustautunut.
Tämä lähti vain liikkeelle siitä havainnosta, että ei oikein kannata nyyhkiä kohtaamastaan syrjinnästä jos on itse valmis vastaavin perustein aivan samaan muita ihmisiä kohtaan.
smo, haluan lisätä, ettei täysin väritöntä ja objektiivista tiedonvälitystä ole olemassakaan, (ihmisethän näitä juttuja tekee) mutta siihen on hyvä pyrkiä. Jos se on tavoitteenne, olen tyytyväinen. En rekisteröidy, koska en halua paljastaa henkilöllisyyttäni, vaikka tuntematon naama olenkin.
Public eye, haluan muistuttaa, että henkilö jota kuvasin nimellä kommunisti, on kommunisti, ja ihminen, jonka henkilöllisyys ei tule koskaan tämän palstan lukijoiden tai kenenkään tietoon. Ketä siis mahdollisesti loukkasin? Itse älähdit vain asenteellisuutesi vuoksi, ja siksi joudat nurkkaan häpeämään - jäit kiinni housut kintuissa :)
On myös niin, ettei objektiivista lukijaakaan ole; arvioiden väriin vaikuttavat omat oletukset ja asenteet.

Nimim. Liiasta kokoomusmyönteisyydestä kurmootettu.
Rubix: "... luottamusmies oli se sitten nainen tai mies, valitaa vaaleilla eli on ainakin enemmistön luottamuksen saanut - edusti hän sitten minkälaista aatesuuntaa tahansa. Jos siis maailmankuva häiritsee, ei kun äänestämään tai itse ehdolle..."

Enemmistö ja enemmistö. Suomessa on työpaikkoja, joissa järjestäytymisaste on lähes 100% ja sitten niitä, joissa se on hädintuskin 10%.

Mikään kohta laissa ei edellytä liittymään liittoon, eikä luottamusmiehellä ammattiliiton jäsenien edustajana ole valtaa niiden ylitse, jotka eivät kuulu ammattiliittoon. Eikä ammattiliitto edusta myöskään muita kuin työpaikan järjestäytyneitä työntekijöitä.
Jos tuo Cadencen väittämä pitäisi paikkansa, silloin ammattiliiton neuvottelema palkankorotuskin kuuluisi vain järjestäytyneille työntekijöille.
Ei niinkään "toinen".

Jos joku neuvottelee puolestani jonkin sopimuksen (vaikka en olisi hänelle siihen suoraa valtuutusta antanutkaan), kyllä hän silloin edustaa minua.

Jos sopimus on hyvä, saan olla tyytyväinen että sain sen ilman mitään omaa panosta - jos se on huono, saan syyttää itseäni että en edes yrittänyt vaikuttaa omaan etuuni.
Noi voi teitä vassari-oikkarit. Ihan kuin saman kolikon kaksi puolta, siis laitapuolta.
No toki politiikasta voi ja pitääkin olla montaa mieltä, etenkin kun yhtäkään hyvää, toimivaa, kunnollista kommunismivaltiota ei ole ilmaantunut, ja samoin yhtäkään hyvää, toimivaa, kunnollista oikkkarikapitalismivaltiiotakaan ei ole syntynyt vielä missään. Pitänyt aina noissa valita kahdesta vähemmän hyvästä ;)

Mielenkiintoista olisi kuulla, ollaanko täällä vihapuheitta (mutta toimittajia ei päästetä paikalle, jostain syystä)

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016030521223240_uu.shtml

Tai kumman version niistä jessen temppelitouhuista valitsevat tuolla
- vassariversionko? missä jesse suutuspäissään kaateli rahanvaihtajien pöydät, kun eivät kuulemma sopineet uskomustemppelin luokse
- oikkariversionko? missä jesse suutuspäissään haukkui opetus"lapsi"mieskatraansa siitä, etteivä nämä olleet jättäneet jessen rahoja rahanvaihtajille kasvamaan korkoa siksi aikaa kun jesse käväisi uskomustemppelissä

satusetä-jesse kun oli sekä vassarikommari että kapitalisti(pien)sijoittaja
- yleensä vassari- tai oikkari-uskovaisetkin poimivat noista sen mieleisensä version vain

Kommenttia muokattu: 07.03.2016 klo 00:49
  • 23 / 23
  • satunnainen lukija
  • 11.3.2016 18:56
Lueskelen satunnaisesti näitä uutissivuja & kommentointia. Säännöllisin väliajoin tänne tunkee kertomaan mielipiteensä joku/jotkut joka todennäköisesti pyrkii ainoastaan aiheuttamaan kummallista hämminkiä sateenkaari-ihmisten keskinäiseen solidaarisuuteen. Sori nyt, mutta tuo 1965:n kommari-luottamusmies juttu kuuluu minusta näihin harhajuttuhin. Viedään huomio seksuaalivähemmistöihin kohdistuva vihapuhe uutinen johonkin muuhun yhteyteen.

Olen vasemmistolainen, mutta tunnen - ihan aidosti- sanatonta solidaarisuutta kokoomuslaiseen homoon tai lesboon ja muihinkin sateenkaarikansalaisiin, ovatpa he poliittiselta arvopohjaltaan melkein mitä hyvänsä. Poliittisista arvopohja-asioista voi sitten väitellä, asiapohjalta.

Timo Soinin rukoiluaamiainen liittyy nimenomaan vihapuheeseen. Eikä vain puheisiin vaan myös syrjiviin tekoihin. Ja tämänkaltainen ihminen on tällä hetkellä meidän ulkoministerimme! Hän oli myös AA avioliittojengin illallisilla "tuomassa valtiovallan tervehdyksen". Elämme nyt aikoja joka voi nostaa voimakkaastikin esille meihin, sateenkaariväkeen, kohdistuvaa vihaa, vainoa ja syrjintää.