Eduskunta keskusteli tasa-arvoisesta avioliittolaista (juttukommentit)

  • 1 / 1
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 28.11.2014 8:49
Käydystä eduskuntakeskustelusta

Olen pistänyt merkille keskustelun jotenkin aikuistuneen. Heinäluoman toivomus asiallisesta keskustelusta näytetään otetun todesta. Enää ei edustaja Oinonen ole tarjoilemassa ikiomaa porttiteoriaansa hauvelin kanssa naimisiin menosta. Sellaiset julkiset ilkeydet menevät suoraan vastapuolen hyödyksi. Tämä on ehkä opittu myös tiukimpienkin vastustajien joukoissa. Kristillisdemokraatit eivät olleet keksineet aiemman epäonnisen "homo-ongelmaiset" -termin tilalle mitään uutta. Sellaisen leimaamisen ei arvella enää myyvän kunnolla.

Moniavioisuutta sivuttiin vain viitteenomaisesti.

En muista kuulleeni kertaakaan käytetyn sanaa "homoseksuaali" tuossa keskustelussa. Sana on yleiskeskustelussa asenteellinen, koska siihen sisältyy "seksuaali"-osa. Puhuttiin vain termeillä "homo" ja "hetero".

Kävi äänestyksessä kummin päin tahansa, vastustajat ovat antaneet massiivisen mainospläjäyksen homoyhteisölle. Kenellekään ei voi olla enää epätietoista se, että tähän yhteiskuntaan kuuluu myös joukko homoja ja lesboja. Sellaiseen eivät kenenkään PR-rahat olisi mitenkään riittäneet. Tästä tuesta olen vastustajille erittäin kiitollinen.

Hiljalleen aletaan myös huomata, että tällainen homojen vastainen maasutus tuo huonosti kannatusta. Aiheeseen aletaan pikkuhiljaa kyllästyä. Minä en odota jatkossa enää näin raivokkaita keskusteluja siinäkään tapauksessa, että avioliittolakiin jouduttaisiin palaamaan myöhemmin.