Eliitin vaikeneminen ruokkii homottelua - Aamulehti (juttukommentit)

  • 1 / 24
  • Riquman1990
  • 6.2.2013 14:49
Homottelu tulee aina oleen yleistä ala- ja yläasteikästen lasten ja nuorten keskuudessa - ihan riippumatta siitä, miten "eliitti" puhuu homoista. Ei kansa oo ennekään "eliittii" kuunnellu.

Homo on yleinen haukkamanimi koululaisten keskuudessa eikä siitä kannata nostaa metelii. Elämässä on isompiikin asioita.

Kommenttia muokattu: 06.02.2013 klo 20:35
  • 2 / 24
  • Tero Kankaanperä
  • 6.2.2013 15:17
Osuvan näköalaton ja historiaton näkökulma parikymppiseltä: homottelu on kuitenkin vasta viimeisen parikymmen vuoden ilmiö, kolmekymmentä vuotta sitten haukkumasanat olivat toiset. Ne heijastavat aina aikansa arvomaailmaa ja siksi ne ovat kaikkea muuta kuin vähäpätöisiä. Alamme vasta tulla ulos putkesta jossa homot eivät olleet läsnä koulupäivässä mitenkään muuten kuin noin haukkumasanoina ja alentavina vitseinä. Sisäistetty homofobiasi on juuri sen tuotetta. Vasta kun alat ymmärtää miten vakavaa ongelmajätettä tuo puhe on, pääset eroon siitä.
  • 3 / 24
  • puppeliassi
  • 6.2.2013 17:20
samaa mieltä tero.

riquik on kaapissa oleva bi joka varmaan nuorenpana(eikai enään?) haukkui homoiksi kaikkia ja kokee että se olisi hyvä asia...

itselläni oli nuorenpana kausi jolloin haukuin melkein kaikkia homoiksi mutta eikö se ole niin että kukaa haukkuu on itse :)

mutta kyllä vanhemmat homofobit antaa kuvaa lapsille että homous on kamalaa ja huono asia niin tottakai lapset kokee sen hyvänä haukkumasana ja nuoret tietenkin oppii sen vanhemmilta lapsilta/nuorilta.

tosin homotella voi huumorillakin mutta eipä nuoret sitä tee, on vain "vitun homo/hinttari".tosin taitaa vaatia että itse on homo että osaa sanoa sen huumorilla, itse ainakin naljaillen heteroille :)

edit ja niinistöltä on turha odottaa seksuaalivähemmistöistä välittävää puhetta, marko bjurström yms homot olivat vain kertomassa ettei niinistö ole homofobi. jos ei miksei voi ottaa kantaa positiivisesti. niinpä ei ole meidän arvoinen presidentti.

Kommenttia muokattu: 06.02.2013 klo 19:20
  • 4 / 24
  • Riquman1990
  • 6.2.2013 20:32
Ai, eiks homofobia 30 vuotta sitten ollukaan ongelma? ;D

Homofobia on siis vaan nykyajan kotkotuksii? :O

Ehkä Kankaanperällä ei oo elämässä muuta mietittävää ku se, miten koululaiset nimittelee toisiinsa, mut onneks meillä muilla on vähän muutakin elämää...

Kommenttia muokattu: 06.02.2013 klo 20:35
Homofobia oli ongelma, mutta pitkään homoseksuaalisuudesta ei ollut sopivaa puhua. Sitten siitä sai puhua, mutta ainoastaan halventavaan sävyyn. En ymmärrä mikä tässä nyt niin vaikeaselkoista on.

Piristävä kannanotto Aamulehdeltä, olen pitänyt sitä paljon konservatiivisempana (=epäkohdista vaikenevana) julkaisuna.

Linkkivinkkinä kaikille Normit nurin -Suvaitsevuudesta yhdenvertaisuuteen -kampanjan nettisivu: http://normit.fi/
  • 6 / 24
  • Homopallero
  • Homopallero
  • 6.2.2013 22:25
Riquman siirtyikin puhumaan homofobiasta ja jätti homottelut sikseen.

Ehkä olisi vain kannattanut antaa olla sen sijaan että naljailee asian vierestä takaisin ihan vain näpäyttämisentarpeensa vuoksi. Se on niin tylsää. :P
  • 7 / 24
  • Riquman1990
  • 6.2.2013 22:56
Ai mitkä homottelut? Onks Homopallero taas nähny näkyi? No, ei oo yllätys. Kyllä me kaikki tiedetään sun huomionkipeys ja se, mitä näkyi sä näät. Sä sait taas huomioo osakses ihan sillä, et mä vastasin tohon sun vonkaukseen. Oot sä nyt tyydytetty?
Tuli muuten mieleen, et kellä tässä on näköalaton ja historiaton näköalaton näkemys homottelusta koulussa? Mun yläastevuosista on kuitenkin vasta 7 vuotta aikaa, joten mä uskosin olevani vähän paremmin perillä nykysestä koulumaailmasta ku neljääkymppii huitovat äijät.

Mutta keski-ikäsethän ne tänkin taas parhaiten tietää. Te yksinkertasest ymmärrä, et koulumaailma on aika paljon muuttunu sitten 60-, 70- ja 80-luvun. Sillon ei ollu oppilaiden kesken myöskään samanlaista kilpailuu ku nykyään: kellä on hienoin kännykkä, parhaat merkkivaatteet, varakkaimmat vanhemmat, kuka matkustaa eniten ulkomaille jne.

Teillä ei oo minkäänlaista käsitystä nykysestä koulumaailmasta, joka on AIKA paljon erilainen ku teillä aikanaan.

Mä en tiedä, mikä ton Kankaanperän sepustuksen pointti oli, mut paikkaansa se ei ainakaan pidä. Mielenkiintonen on myös väite siitä, et haukkumasanat heijaistaa aikakaudelle tyypillistä arvomaailmaa. Salli mun nauraa! Sä oot käynyy kouluu aikana, jollon homous luokiteltiin rikolliseks, sairaudeks, synniks jne. Mitä se kertoo sen ajan arvomaailmasta? Mitä nykynen vapaamielinen suhtautuminen homouteen kertoo nykyajan suhtautumisesta homouteen? Olkoonkin, et nykykouluissa homotellaan.

Mä ite esimerkiks opin vasta 11-12-vuotiaana, mitä koko sana homo oikeesti tarkottaa. Ei ala-asteikästen tarvii tietää, mitä se sana tarkottaa eikä sen ikästen maailmaa vielä tarvi politisoida. Antaa lasten olla lapsii.

Kommenttia muokattu: 07.02.2013 klo 01:37
@riqumanipuloitu1990: "Mä ite esimerkiks opin vasta 11-12-vuotiaana, mitä koko sana homo oikeesti tarkottaa."

Ja mitähän "homo" sun mielestäsi "oikeasti tarkoittaa"?

Ja mikä sen suhde "bissukkaan" tai "hotero-mulkeroon" mahtaa susta olla?

Kommenttia muokattu: 07.02.2013 klo 01:48
Humpuukihumanisti kirjoitti: "Ja mitähän "homo" sun mielestäsi "oikeasti tarkoittaa"?"

Niin, mietipä kuule sitä.

Tyypillinen humpuukihumanistin kommentti. Poimii kirjotuksesta yhden lauseen ja "vastaa" siihen.

Kommenttia muokattu: 07.02.2013 klo 01:50

Kommenttia muokattu: 07.02.2013 klo 02:00
Lasten voi olla antaa olla lapsia, jos heidän annettaan olla lapsia, tietämättömiä ei tarvitse kuitenkaan olla. Myös myös opin 11-12-vuotiaana "mitä se sana tarkottaa", kun sain ensimmäistä kertaa turpiini, koska toiset - ala-asteikäiset - eivät tienneet oikeasti "mitä se sana tarkottaa". Kiusaamista jatkui yläastelle asti, vaikka tiesivät - varsinkin silloin - "mitä se sana tarkottaa".

Toivon hartaasti, että koulumaailma on muuttunut sitten kahdeksankymmentäluvun. Homotteluun perustuvaa kiusaamista ei opettajat tai kuraattorit osanneet lopettaa tuolloin, tai suhtautua siihen asiaan sen vaatimalla vakavuudella. Vaikka nykypäivänä suhtaudutaan asiaan avoimemmin, viestit koulumaailmasta ovat silti huolestuttavia, koulukiusaaminen on siirtynyt nettiin ja saanut julmempia muotoja. Kiusaaminen ei tapahdu pelkästään koulussa välitunnilla.

Koulukiusaamista oli myös ennen kännyköitä ja iPodeja. Kiusaamisen syyt lienevät aikakaudesta riippumatta samoja, välineet vastaavat kulloista arvomaailmaa. Vaikka kännykästä ei omana aikanani ollut riesaksi, muut ajan tuotteet kävivät hyvin kiusaamisen syyksi. Ulkoisiin seikkoihin perustuva kiusaaminen ei myöskään ole mikään tämän päivän ilmiö, erilaisuus on aina ollut erilaisuutta. Erona lienee siinä, että koulukiusaamisesta puhutaan avoimesti ja mikä tärkeintä, siihen myös puututaan. Onneksi Suomessa ollaan sentään vältytty homonuorten itsemurha-aalloilta, jotakin hyvää on osattu tehdä - tai sitten siitä on vain vaiettu? Toivottavasti ei.
mitä pahaa siinä on jos ala-astelaisille kerrottaisiin mikä homo oikeasti on,riquman? ja miksi sä olet niin agressiivinen homopalleroa kohtaan? modet oli poistanut teidän keskustelunne tuolla homot ja oikeistopopulismi kun homma lähti lapasesta. että ei tarvii tapella.

peace
Itse asiaan liittyen voin omakohtaisesti kertoa ettei minuun ole kohdistettu homottelua sitten yläasteen. Lukiossa tai viimeistään sen jälkeen porukat tuntuvat aikuistuneen tuossa asiassa - tai sitten tunnen vain hyviä ihmisiä. ;)

Koulussa tuollaiseen nimittelyyn tulee kuitenkin puuttua. Ajatelkaapa jos homo-sanan sijasta käytettäisiin vaikka n-sanaa. Miltäs se kuulostaisi? Koko touhu on kuvottavaa ja antaa erittäin surkean kuvan yhteiskunnan kasvatuksesta.
Koululaisten homottelustahan tässä olikin puhe, arvon Homopalleroinen. Ei sitä aikuisten oo tarkotuskaan harrastaa. Paitsi läpällä tuttujen kesken.

"...tai sitten tunnen vain hyviä ihmisiä. ;)"

Ja sädekehä kasvaa...


Mitä tulee neekeri-sanan käyttöön koulussa, niin mä oon kyllä käyttäny sitä monessakin yhteydessä. Mä tunnen paljon mainitun ihmisryhmän edustajii eikä ne oo koskaan loukkaantunu neekeri-läpästä.

Hyvä muuten, et noi Homopalleroisen asiattomat viestit poistettiin. Ne olikin aika mauttomii...
Asiattomat kommenttisi poistettiin Riquman, ja siihen liittyvät vastaukset.
  • 19 / 24
  • Tero Kankaanperä
  • 7.2.2013 20:50
En totta vie tarkoittanut ettei homofobia olisi ollut ongelma, yritin sanoin päinvastoin, mutta homottelu ei ole homofobian synonyymi vaan sen ilmenemismuoto.

Minulta pääsi päivän räkäisin nauru Riqumanin väitteelle ettei menneiden vuosikymmenten koulussa olisi ollut kilpailua tai kiusaamista pukeutumisen, köyhyyden tai muiden syiden vuoksi.

Pyhää Judya ja Riqua yhdistellen pääsee kuitenkin yhteen muuttuneeseen kiusaamisen piirteeseen: ennen se pysyi koulussa tai ainakin poissa kotoa. Nykyinen läpitunkeva yhteydenpito on tehnyt siitä kaikkialla läsnäolevaa ja siksi entistä vakavamman ongelman.
Multa puolestani pääs päivän röhönauru tolle sun naurettavalle väitteelle siitä, et homofobia kouluissa ois jotenkin viime vuosina yleistyny ilmiö. Todellisuudessa nykyään suhtaudutaan homouteen ehkä suvaitsvaisemmin ku koskaan aikasemmin. Sun kouluaikoina homous oli rikollista, sairasta ja syntii. Eli se siitä sun väitteestä.

Toinen röhönauru pääs tohon sun väitteelle siitä, et ennen ois muka oppilaita kiusattu koulussa vaatteiden tms. sellasten takii. Todellisuudessa 70- ja 80-luvulla oli köyhyys huomattavasti yleisempää ku tänä päivänä eikä siihen aikaan ollu kännyköitä saati sitten käyty vähintään 2 kertaa vuodessa ulkomailla.

Ton Homopalleroisen vikan kommentin sais kyllä poistaa: se ei liity (taaskaan) aiheeseen.
Tero Kankaanperä:
"homottelu on kuitenkin vasta viimeisen parikymmen vuoden ilmiö, kolmekymmentä vuotta sitten haukkumasanat olivat toiset."
Olen kuullut tuon väitteen ennenkin.
Milloin tuo homouden käyttäminen haukkumiseen sitten yleistyi?
Oliko se 1980-luvulla, kun homot tulivat laajemmin yleiseen tietoisuuteen ja kaupungistuminen eteni vauhdilla.

Jos asiaan halutaan puuttua, niin mikäs estää tekemästä homottelusta rangaistavaa esim. oppilas saa jälki-istuntoa, joutuu tekemään lumitöitä tms.
Peruskoulussa nykyään rangaistaan koulukiusaamisesta (toivottavasti), joten lisätään tuo homottelu/huorittelu noihin kiusaamiseksi luokiteltuihin asioihin.
"Todellisuudessa nykyään suhtaudutaan homouteen ehkä suvaitsvaisemmin ku koskaan aikasemmin. Sun kouluaikoina homous oli rikollista, sairasta ja syntii. Eli se siitä sun väitteestä."

Aha. Miten tiedät? Mistä tiedät?
Onko sinulla tähän joku wikipedian tms. sivu?
rokkihomo varmaan suomessa nykyään ollaan suvaitsevampia mutta vielä on varaa parantaa mutta kyllä ne homofobitkin tai niiden lapset vielä joskus hyväksyvät homot, esim mun isoisä on ollut homofobinen ja puhunut "perseeseennussioista" mutta oli nähnyt yhden dokumentin ja ajatteli ettei homot sen kummempia ole. en ole hänelle kertonut että olen homo mutta mammalle olen eikä hän hyljännyt mua mutta ei hän ehkä täysin ymmärrä asiaa...
Siinä on lainausmerkit!

Asiat etenee kun ympärilleen puhuu.

Henkilökohtainen on poliittista! Tehkää niin! Tehdään niin!