Kallion kirkkoherraehdokkailta ei tukea homojen "eheyttämiselle" (juttukommentit)

  • 1 / 4
  • Olli Stålström
  • 2.11.2012 23:18
Tuo ajatus kirkkoherraehdokkaiden esittäytymisestä sateenkaarikansan keskuudessa Kulmakahviossa oli minun aloitteeni. Olen Kallion seurakuntaneuvoston jäsen ja Setan periaateohjelman kokoaja (1974-76). Toimintani tavoite on saattaa sateenkaariväki ja kirkko keskustelemaan keskenään asiallisella ja toista osapuolta kunnioittavalla tavalla.

Käyn Kallion seurakuntaneuvoston konservatiivijäsenten kanssa hoitamassa Karhupuiston istutuksia, mutta kaikissa äänestyksissä olen vastustanut seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä tai naisten yhdenvertaisuutta loukkaavia esityksiä.

Mestarinäytteeni oli viime keväänä, jolloin esitin eriävän mielipiteeni kolehdin keräämisestä Aslanille. Pyysin saada liittää pöytäkirjan liitteeksi teoksen "Saanko olla totta?"

Konservatiivipuoli hävisi äänestyksen 2-14.

Olen toiminnassani noudattanut Helsingin piispa Irja Askolan kannattamaa erimielisyyden etiikkaa, jossa eri mieltä oleviin ihmisiin suhtaudutaan kunnioittavasti, vaikka heidän ehdotuksensa äänestetään kumoon ja heidän menettelytapojaan kritikoidaan lääketieteen etiikan vastaisina.

Sen sijaan vastapuolen demonisointia, viholliskuvien pystyttämistä ja kivien heittelyä en hyväksy lainkaan kummankaan osapuolen taholta - vaikka Kallion kirkko on kivenheiton päässä, kuten Jorma Hentilä kirjoittaa.

Toimintani perustelut tulevat lähimmäisen kunnioittamisen etiikasta esim. Kantilta eivätkä ne siis ole teologisia. Toki noudattamani eettiset periaatteet (etiikan kultainen sääntö ja ihmisarvon kunnioittaminen) ovat myös sopusoinnussa Matteuksen evankeliumin kanssa, mutta toiminnassani en saarnaa vaan vetoan tieteellisen diskurssin periaatteisiin ja sääntöihin.

Siinä suhteessa on siis perusteetonta nimittää tuotantoani "uskonnolliseksi kioskikirjallisuudeksi", jollaista nimittelyä on esiintynyt myös ranneliikkeen taholta.

Tässä mielessä olen lähestynyt joitakin Aslanin keskeisiä toimijoita, joille olen pyrkinyt vääntämään rautalangasta tieteellisten tutkimusten ns. elaboraatiota eli oikeaa lukemista. Erityistä huomauttamista on ollut korrelaatioiden ja osittaiskorrelaatioiden ymmärtämisessä sekä katoanalyysissä.

On totta, että joidenkin homojen suhteissa vanhempiinsa on esiintynyt ongelmia. Mutta kun tehdään elaboraatio mielenterveyden ongelmien suhteen, havaitaan että mielenterveyden ongelmat korreloivat varhaislapsuuden ihmissuhdeongelmien kanssa, eivätkä sinänsä seksuaalisen suuntautumisen kanssa. Alun perin selitysvirheet saivat alkunsa siitä, että homouden teoriaa tehtiin pitkään vain psykiatrisen potilasotoksen pohjalta.

Tämä virhe on nyt saatu korjattua tieteellisen psykiatrian piirissä, vaikkakin siitä on vielä jäänteitä uskonnollisen niin sanotun eheytysterapian piirissä. Jopa monet eheytysliikkeen edustajat ovat pystyneet tiedostamaan selitysvirheensä kun heille rauhallisesti avaa ja selittää asian ilman syyllistämistä ja nimittelyä.

Olenkin pyytänyt piispa Askolaa toimimaan kulttuurisena tulkkina minun edustamani tieteellisen argumentaation ja fundamentalistisiin uskonkäsityksiin perustuvien dogmaattisten ajattelutapojen välillä.

Tehtävää helpottaisi, jos molempien osapuolten kiihkoilijat, myös homojen ja homomedian puolella, laskisivat kivet käsistään ja rauhoittuisivat kuuntelemaan toista osapuolta.

Kaikki Kallion seurakunnan kirkkoherraehdokkaat sitoutuvat noudattamaan sukupuolisen ja seksuaalisen suuntautumisen yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä. Olen antanut kaikille kolmelle syventäviä opintoja tutkimusten lukemisessa ja ymmärtämisessä.

Olen itse Marja Heltelän tukiryhmässä ja flaikutan hänen puolestaan Kallion kaduilla ja kapakoissa, koska hän kaikkein selkeimmin kannattaa vähäosaisten ja sosiaalisesti syrjittyjen ihmisten tilanteen korjaamista.

Mielenterveysyhdistys Helmin puheenjohtajana teen yhteistyötä Kallion seurakunnan diakoniatoimen sekä Hurstin ja Diakonissalaitoksen kanssa, joista tein artikkelin uusimpaan Helmi-lehteen. Olemme toki kaikki samaa mieltä että köyhyyden ja eriarvoisuuden kaltainen sosiaalipoliittinen ongelma tulee poistaa yhteiskunnallisin toimenpitein eikä seurakunnan tai kolmannen sektorin toimesta, mutta vallitsevassa tilanteessa myös diakoninen ensiapu on tarpeen.

Helmin lehteä voi lukea issuu-nettipalvelun kautta täältä:
http://issuu.com/helmiry/docs/helmi_2_2012_web/1

Diakoniatyötä käsittelevä artikkelini on luettavissa tästä:

http://issuu.com/helmiry/docs/helmi_2012_3_web

Kommenttia muokattu: 03.11.2012 klo 01:33
  • 3 / 4
  • blossom
  • 3.11.2012 14:12
Minä rinnastan aslanilaisuuden psykopatiaan: se ei voi muuttua, heittelee sitten kiviä tai ei. Aslan on käärme, joka katkaistuaan häntänsä kasvattaa ainakin yhden tilalle.

Psykopaatti ei muutu, muuttaa kyllä tuhoavalla teholla metodejaan, jos on vaarassa ihan oikeasti paljastua. Psykopaatti/Aslan ei missään tapauksessa lopeta homojen tuhoamista, psykopaatti ei toimi niin.

Yksi ihminen ei voi Aslanille yhtään mitään, jos niin luulee, on joutunut jo sen verkkoon ja tuhoavaan sumuun.

Sadisti nauttii toisten ihmisten kärsimyksestä ja hallitsemisesta. Psykopaatti peittää ovelasti tämän sadismin. Psykopaatin/Aslanin ainut tähtäin on tuhota kohteensa ja tämä tulee ottaa vakasti.

Aslan ei muutu. Psykopaatti ei muuttu, kummatkin voivat muuttaa metodejaan, jos saalis uhkaa karata käsistä.

Korostan: Psykopaatin ainut tavoite on repiä ihmisestä kaunein ja herkin auki ja sijoittaa sen sijaan oma kateellinen vihansa. Tätä metodia Aslankin käyttää ja kutsuu sitä rakkaudeksi. Psykopaatti ei tunnusta tosiseikkoja - ellei se sovi uuteen strategiaan - mutta ei se tunnusta valheitaankaan.

Meidän täytyy tiedostaa ja toimia, nostaa itsemme ylös, iloita. Se on ainut "ase" Aslania ja kaltaisiaan vastaan. Psykopaatti ei muutu, sen sijaan me voimme löytää itsemme, kaiken sen Aslanille sietämättömän voiman, mikä meistä löytyy. Jonkun päivän jonakin hetkenä Aslan ja kaltaisensa putoavat kaivoon.

Aitoa rakkautta ei kukaan/mikään voi voittaa. Siksi sen puolesta ja sen avulla voi kasvaa. Yhdessä. ME.
  • 4 / 4
  • Olli Stålström
  • 3.11.2012 21:07
Kerron esimerkinomaisesti toiminnastani. Verkkolehteni FinnQueer on ajantasaistuva painos väitöskirjaani, jota käytän opetustarkoituksiin.

Malla Parkkisen teosta Ulos kaapista (Like 2003) varten kirjoitin seuraavan lyhyen katsauksen psykoanalyyttisiin ennakkoluuloihin koskien isän ja äidin vaikutusta lapsen seksuaaliseen suuntautumiseen:

http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=299_10_1

Siinä esitetyt tiedot ovat sopusoinnussa yliopistopsykiatrian kanssa, jota minulle edustaa Kaplan & Sadockin kulloinkin viimeinen painos. Siellä pidetään nykyisin selvänä, että mikään perhetaustan ilmiö ei selitä seksuaalisen suuntautumisen kehittymistä.

Olen tietoinen siitä, että joillakin uskonkiihkoilijoilla on niin voimakas torjunta päällä, etteivät he pysty vastaanottamaan asiatietoa. Pahimmilaan tilanne voi olla nimettömänä esiintyvän nimimerkki "blossomin" kuvaileman kaltainen.

Mutta kokemukseni neljänkymmenen vuoden toiminnasta on, että kaikki teologit eivät ole torjunnan vallassa olevia psykopaatteja, vaan jotkut pystyvät muuttumaan ja ottamaan vastaan tietoa kun sen heille antaa asiallisesti ja ystävällisesti.

Esimerkkinä mainitsisin vain Martti Lindqvistin, josta tuli koulutuksen jälkeen sateenkaarikansan tukija. Minä asennoidun siis ihmisiin siten, että jokainen on kehityskelpoinen ja oppimiskykyinen. Usein ystävällinen lähestymistapa on toiminut, ei tosin aina.

Toivon, että et yleistäsi ja demonisoisi ketään etkä mitään. Annetaan heille aikaa ja tilaa omaksua tietoa ja ymmärrystä.

Sitä paitsi minun lukijakuntani on paljon laajempi kuin vain jokunen fanaatikko. Varmasti oikea tieto leviää, vaikka sitä menee myös jonkin verran hukkaan.

Tai kunnioita edes minun oikeuttani yrittää hyvällä ja ystävällisyydellä.

Kommenttia muokattu: 05.11.2012 klo 11:20