Nelosen mielipidemittaus (juttukommentit)

  • 2 / 3
  • human
  • 31.1.2012 13:33
Aamulehti nyt voi yrittää esittää olevansa jotain neutraalia, olla olevinaan jotain konservatiivisen vanhoillisen liberaalia, mutta kaikkihan tietävät minnepäin lehti on kallellaan. Isänmaallisen Venäjän Putinin puolueen täkäläiseen sisarpuolueeseen tietenkin. Aamulehtihän kuuluu samaan Alma-mediakonserniin, kuin Johanna Korhosen teilannut Lapin Kansakin.

Tuo "Päätös tekee päätoimittajan vaaliviikosta rauhallisen. Silti mieltä kaihertaa. Ehkä seuraavalla kerralla?" tarkoittanee sitten Unkarin nykyistä menoa lähellä oloa ensi kerralla.
Maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana, myös Aamulehden toimittajat.
Tämänhetkisistä toimittajista ylivoimainen enemmistö kannattaa kaikkia oikeuksia kaikille ja on muutenkin ns. punavihreää, eikä uskonnollista oikeistoa kannata yksikään, kertoo toimittajien mielipiteitä kartoittanut kyselytutkimus.

Tärkeintä on tietenkin, että arvostetuimmat toimittajat ja kolumnistit ovat ehdottomasti homojen ja lesbojen puolella. Tämä kävi selville, kun Nuotta-lehden Älä alistu –homonparannuskampanja käynnistettiin, kun Aslan ry esitteli eheytystilaisuuksiaan Jyväskylässä ja sairaita käsityksiään teeveessä ja kun Nokia Mission entinen johtaja Markku Koivisto lähetettiin ”parantumaan” homoudesta. Kaikissa artikkeleissa ja kolumneissa tuomittiin ehdottomasti kaikki puoskaroinnit, ne lytättiin. Aamulehti oli psykologien ja psykiatrien lisäksi hankkinut haastateltaviksi kirkkoherroja, jotka tuomitsivat sekä Nuotta-lehden, Aslanin ja Nokia Mission epäinhimilliset käsitykset ja toimet.

Olen lukenut hyvin tarkkaan Aamulehden kaikki homojen oikeuksia ja tasa-arvoa käsittelevät jutut, enkä ole huomannut, että yhdessäkään jutussa olisi kannatettu tosiuskovaisten ja muiden homofobien harhaisia käsityksiä ihmisyydestä ja maailmasta. Ilahduttavaa oli myös, että Sihto-nimimerkkiä käyttävä, vuosikymmeniä Aamulehden pilapiirtäjänä toiminut, jonka uskoin olevan vanhoillinen, piirsi koiran pissaamaan Aslan ry:n toimiston ikkunaan ja on muissakin pilapiirroksissaan osoittanut olevansa meidän puolella.

Aamulehden erään toimittajan olen tavannut gaybaarissa ja toisen kanssa olen keskustellut ”homoagendasta” kotikatupubin baaritiskillä. Sen kummemmin en heitä henkilökohtaisesti tunne.
---
Entistä Aamulehteä en haluaisi muistella, vaikka se silloin tällöin pakosta mieleen tuleekin. Joitain homojen oikeuksia puolustavia kannanottoja saimme silloin kauan sitten lehteen, mutta useimmat tyrmättiin. Nyt on kuitenkin ajateltava nykyisyyttä ja käytettävä hyväksi myönteisen muutoksen tuomat mahdollisuudet. Paikkansapitämättömien fraasien toistaminen Aamulehden linjasta ei aja kenenkään etua, vähiten meidän.
---
Olen saanut sen käsityksen, että Helsingin Sanomat on melko puolueeton, ja Aamulehti kallistuu Haaviston kannalle näissä vaaleissa. Vanhoillisin niistä suurista lehdistä, joita seuraan, on mielestäni Iltalehti.