Homot unohdettu oppikirjojen hiv-valistuksessa (juttukommentit)

  • 1 / 10
  • Senhän sanoo järkikin
  • 8.7.2009 11:58
No hyvänen aika! Eiköhän sen nyt terveellä järjelläkin pysty päättelemään miten seksivalistusta voi soveltaa homomaailmassa. Ihan hyvin sitä on niillä "heterojen" ohjeilla pärjännyt tähänkin asti. Minusta nyt vähän tuntuu siltä, että nämä aiheet alkaa olemaan jo aika väkisin väännettyjä. Olkaamme onnellisia edes siitä, että homoilla on asiat näinkin hyvin täällä Suomessa ja jätetään tuollaiset pienet asiat vähemmälle huomiolle, eikös?
no jos tuollaisella ´pikkujutulla´ saadaan poikien wälisten kontaktien riskit oleellisesti pienemmiksi, niin kyllä tuo aika oleellista on.
  • 3 / 10
  • Sanokaa mitä sanotte...
  • 10.7.2009 17:46
No eiköhän siitä suojautumisesta olla ihan tarpeeksi toitotettu myös homokansalle, mutta jostain kumman syystä edelleen kumia pidetään jotenkin turn-offina. Aika moni on varmasti käynyt tuossa "miesten kesken turvallisesti"-sivustolla ja siltikään viesti mennyt perille. Nauraa hörötetään "moiselle saarnalle".

Tässä nyt ihan selvästi Yritetään saada joitain muita syyllisiä tautien leviämiselle, eikä sitä faktaa myönnetä ääneen, että vapaat parisuhteet, pettäminen ja joka ilta eri pedistä herääminen (+suojaamaton seksi) ovat niitä asioita, joihin pitäis puuttua.
Nimimerkki "Senhän sanoo järkikin" totesi, että sillä järjellä voisi heterojen seksivalistusta soveltaa homomaailmassa. Varmaan voisi. Se tietysti edellyttäisi sitä, että valistus olisi ensin mennyt perille. Ei se heteroillekaan aina mene perille hyvistä yrityksistä huolimatta. Jotta valistus menisi kunnolla perille, pitäisi valistettavan jotenkin voida kokea, että tämä koskee juuri minua, ja että minun pitäisi ottaa tällaiset asiat huomioon.

Tuossa "Sanokaa mitä sanotte..." -nimimerkin esiin nostama ns. riskikäyttäytyminen on asia, joka tautien leviämistä todella edistää - mutta milläs siihen puutut? Moraalipoliiseilla ja lainsäädännöllä? Pistetään rangaistavaksi vapaat parisuhteet, pettäminen ja seikkailut eri vuoteissa? Taitaa olla liikaa työsarkaa - ja sitä paitsi nuo asiat eivät oikein kuulu yhteiskunnalle. Kun kivekset kilkkaa, niin riiuullehan sitä kumminkin lähdetään. Kommentissa mainittu suojaamaton seksi on asia, johon tällaisella valistuksella juuri onkin tarkoitus puuttua - saada ihmiset ajattelemaan, että kumiukon kanssa on turvallisempaa.


HIV-valistuksen lisäksi vaikkapa homoseksuaalisuus on edelleen koulukirjoissa ja opetuksessa hyvinkin marginalisoitu asia - siitä huolimatta, että ei-heteroita oppilaita on tilastollisesti jokaisessa koululuokassa ainakin pari. Tätä varten pitäisikin selkeästi perustaa työryhmä, joka kävisi tämän päivän koulukirjat ja muun opetusmateriaalin läpi - ja se sitten julkaisisi raportin, jossa olisi eri kirjat ja kustantajat pantu järjestykseen.
Aikaisemmin tähän juttuun jo yritin kommentoida, mutta tuolloin jouduin automaattisesti uloskirjatuksi, ja taisi se viesti sitten siinä samalla kadota jonnekin.

Smo tuossa ehtikin jo sanomaan tuosta "Sanokaa mitä sanotte..." -nimimerkin kommentista "Tässä nyt ihan selvästi Yritetään saada joitain muita syyllisiä tautien leviämiselle..." suunnilleen sen, mitä itsekin olin sanomassa, eli että ei noihin esille nostettuihin asioihin oikein mitenkään muuten voi puuttua kuin juuri sillä valistuksella.

Toinen esille nostamani asia oli myös juuri tämä erilaisiin seksuaalisiin suuntautumisiin liittyvän opetuksen jääminen hyvin vajaaksi kouluissa. Tätä aihetta käsittelevä kirjoitus on kaikkea muuta kuin väkisin väännetty.

Senhän sanoo järkikin kirjoitti: "Olkaamme onnellisia edes siitä, että homoilla on asiat näinkin hyvin täällä Suomessa ja jätetään tuollaiset pienet asiat vähemmälle huomiolle, eikös?"

Eipä olisi homoseksuaalien asiat "näinkin hyvin" jos olisi jätetty aina "tuollaiset pienet asiat" vähemmälle huomiolle. Se ei olisi myöskään mikään pieni asia, jos kouluihin saataisiin jossain vaiheessa kunnon opetusta erilaisiin seksuaalisiin suuntautumisiin liittyen. Niin, ja tyytyväinen Suomen tilanteeseen voi olla sitten aikaisintaan sillä hetkellä, kun laissa määritellään homoseksuaaliselle ja heteroseksuaaliselle ihmiselle täysin samat oikeudet.
  • 6 / 10
  • Vinoviettinen
  • 13.7.2009 14:29
Noh, tasa-arvoa on turha vaatia niin kauan kun tasa-arvoinen ajattelumalli ei lähde homoista itsestään. Homojen oikeuksien vaatiminen kun alkaa menemään jo siihen pisteeseen, että homoilla pitäis olla omat vessat, omat kahvilat, omat baarit ja oikeus vielä harjoittaa niissä paikoissa seksiä mm. dark roomeissa. Pieni peiliin katsomisen paikka? Hieman meni jo off-topiciksi, mutta menköön.
Kuka ja missä on vaatinut homoille omia baareja, vessoja ja kahviloita? Ns. homobaaritkin ovat kaikille avoimia ja omista vessoista en ole koskaan kuullutkaan. Ja seksiähän harjoitetaan heteropaikoissakin, joko vessoissa tai sitten jossain privaattikaraokekopissa.
  • 8 / 10
  • Diipadaapa
  • 19.7.2009 20:04
Aika nihkeästi näissä homopaikoissa suhtaudutaan heteroihin ja naisia niissä ei saisi joidenkin mielestä olla laisinkaan. Ja tuosta mitä minä kirjoitin: älä ota sitä niin kirjaimellisesti, taisit missata pointin kokonaan. Ja mitä ovat nämä HETEROPAIKAT? Ihan homojen omasta päästä keksitty termi. Ja mitä tulee näihin seksin harrastamisiin, niin sattumoisin en ole kertaakaan törmännyt näissä HETEROPAIKOISSA seksiä harrastaviin ihmisiin, kun taan HOMOBAAREISSA olen joutunut vessassa ahdistelun kohteeksi ja ohimennen joutunut todistelemaan vessassa touhuamista myöskin. Ja kerroppa vielä, että monessako HETEROBAARISSA on darkroomeja yms? Onneksi niistäkin ollaan pääsemässä hiljalleen eroon.
Eiköhän tässäkin väännetä taas rautalankaa siitä, että homoja pitää edustaa kirjallisuudessakin - varsinkin näin gaypriden jatkoksi tällainen artikkeli.

Toki ei varmaankaan haittaisi homovalistuskirja, joka sopisi hyvin myös heteroille, koska miehillöä tuntuu olevan varsin väärä kuva siitä, miten tai miten hyvin hiv tarttuu.
Olen kahden alaikäisen lapsen äiti ja yhden täysi ikäisen.
Perheemme on puhunut avoimesti seksuaalisuudesta ja puhuttu myös ehkäisystä.
Olen kysely lapsilta millaisia heidän tietonsa ovat koulun pohjalta ja olen rehellisesti sanottuna tyrmistynyt!!!
Itse olen avoimesti puhunu bi-seksuaalisuudestani lapsilleni kokoajan ja he tietävät seksuaalisuuden moninaisuuden ja ymmärtävät että se on jokaisen oma asia ja sitä että kaikilla meillä on myös oikeus olla juuri semmoisia kuin olemme.

Poikani on ammattikoulussa 2vuotta ja hän on kyseenalaistanut asioita terveystiedon tunnilla!!! Vanhin tyttäreni on myös bi-seksuaali ja kertoi koulussa terveystiedon tunnilla opettajan suuttuneen kun oli kyselleet asioita toisesta näkökannasta.!!!
Millaisia nuoria ja lapsia kasvatamme riippuu itsestämme myös paljon.
Nuorin lapseni on vielä viimeistä vuotta ala asteella ja kyselee mm. minulta avoimesti seksuaalisuudesta ja ehkäisystä.

Miksi en olisi rehellinen ja kertoisi asiasta?!

Toivon heistä kasvavan suvaitsevaisempia aikuisia kuin mitä minun ikäkauteni on.

Olen bi-yh-äippä eikä lapseni häpeä minua vaikka koulussa asioista ei kerrottukkaan, vaan kerroin itse!!!
Meillä nämä asiat on luonollisia.